Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-08, 21:13
Medlem
Det sägs att det inte ska gå att förbättra resultat genom att träna.
Men då ska man veta att alla som säger detta är personer som själva fått bra resultat och vill försvara detta höga värde genom att intala sig själva och andra att det bara är ren IQ.

Även om de svåraste uppgifterna är de som bestämmer poängen.
Då proven är på tid, tränar du att utföra de enkla uppgifterna på kort tid får du mer över till de tuffare. Rimligtvis borde du kunna få lite bättre resultat genom rutin
Citera
2014-11-09, 12:26
Medlem
D.Drogbas avatar
Det är lite lustigt. Det är ju ganska så bristande argumentation "man får bara göra provet 2 gånger för man kan ändå inte plugga upp det".

OM det vore så, att man inte kunde plugga upp det, vad spelar det då för roll om man kan göra testet 100 gånger? Man kommer ju ändå bara på samma resultat gång på gång medan Mensa får mer intäkter
Citera
2014-11-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Det är lite lustigt. Det är ju ganska så bristande argumentation "man får bara göra provet 2 gånger för man kan ändå inte plugga upp det".

OM det vore så, att man inte kunde plugga upp det, vad spelar det då för roll om man kan göra testet 100 gånger? Man kommer ju ändå bara på samma resultat gång på gång medan Mensa får mer intäkter

Givetvis skulle man ju få bättre resultat om man gjorde exakt samma prov flera gånger. Då är det ju bara att lära sig frågorna.
Orsaken de bara låter folk göra prov två gånger är väl för att det bara har två prov A & B, och man får bara göra samma prov en gång.
Citera
2014-11-10, 12:34
Medlem
Slöseri med tid enligt min åsikt såklart går det att studera testet innan men enligt beteendevetare gör att testet blir onödigt, Jag antar ändå att din vän inte tar testet på grund av medicinska skäll.
Citera
2014-11-11, 12:28
Bannlyst
Tyvärr måste jag säga att min personliga uppfattning är att det går alldeles utmärkt att öva upp sin förmåga att klara intagningsprovet. Skulle sticka ut hakan och säga att säkert 25% skulle klara det med rätt träning.
Har för mig att provet är ~~ 20 år gammalt. Självklart har någon övningsledare någon gång fotat av det och tagit med hem.
Citera
2014-11-12, 19:41
Medlem
Du har tänkt på att du måste legitimera dig ?
Citera
2014-11-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Hmm... Men han använde nog inte Mensas provtest i sin utredning Utan sannolikt ett annat test med lite högre tak, kanske WAIS?

Den teoretiskt sett maximala IQ som går att uppnå idag är faktiskt 195, på den standardiserade IQ-skalan.

Dels är det oklart vilken IQskala du talar om dels finns det svårigheter med att validera materialet. Förenklat : Om du exvis vill leta upp de 2 översta procentenheterna i en grupp (~IQ 131 standardavvikelse 15) , måste du ha minst 50 responenter. För att säkerställa att du har rätt i din utvärdering, behöver du , beroende på hur säker du vill vara, kanske 5000 responenter.

Om du vill göra samma sak på nivån iQ195, så är en försiktig uppskattning att du måste låta göra ca 10 000 000 000 test. Så många personer finns inte.

Med en tillräckligt stor population så....
Citera
2014-11-12, 20:44
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goha
Du har tänkt på att du måste legitimera dig ?

Yes.. Har köpt hem sax och klister och tänkte sitta dagen innan och snickra ihop ett ID
Citera
2014-11-12, 22:44
Medlem
Citat:
Yes.. Har köpt hem sax och klister och tänkte sitta dagen innan och snickra ihop ett ID

Lycka till med det.
Citera
2014-11-13, 02:48
Medlem
Citat:
Påståendet att man inte kan förbättra sitt mensa-resultat genom studier är inget jag köper. Intelligens är något man kan träna.. Därför undrar jag om någon har böcker med liknande mensa-uppgifter eller olika strategier som jag gå igenom.. Har tänkt att göra testet inom snar framtid, och måste bli antagen..

Intressant fakta: Jag gör inte detta test för mig själv, utan för en kompis. Kompisen MÅSTE bli medlem i mensa.. Jag kan inte riktigt säga anledningen varför men det är jätteviktigt - inte för han, men för folk i hans närhet som sätter press på honom.

Han har gjort provtestet och fick ett medelresultat medan jag fick 126 och därför har jag lovat han att göra provet och att självklart fixar detta åt honom..

Tacksam för hjälp!!!

Ps.
Ni behöver inte ta moral-snacket.. Jag ogillar själv hela fusk-idén men detta är verkligen allvarligt och om ni visste bakgrunden skulle ni själva förstå varför jag gör detta.

Det finns ingen som måste bli medlem i Mensa. Min lite fräcka teori är att du gör det under falsk identitet för att sedan kunna träna och göra det under din riktiga. Fick du 126 på provtestet så tror jag inte att du har en chans på det riktiga.

Det förvånar mig att ingen annan har frestats att ta moralsnacket. Men det är ju inte så att någon direkt skadas av din handling antar jag. Det kan ju till och med vara så att du räddar livet på din kompis genom att få med honom i den där klubben (även om jag erkänner att jag har svårt att föreställa mig det)
Citera
2014-11-13, 23:28
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softsea
Det finns ingen som måste bli medlem i Mensa. Min lite fräcka teori är att du gör det under falsk identitet för att sedan kunna träna och göra det under din riktiga. Fick du 126 på provtestet så tror jag inte att du har en chans på det riktiga.

Det förvånar mig att ingen annan har frestats att ta moralsnacket. Men det är ju inte så att någon direkt skadas av din handling antar jag. Det kan ju till och med vara så att du räddar livet på din kompis genom att få med honom i den där klubben (även om jag erkänner att jag har svårt att föreställa mig det)

Jag lämnar fritt för teorier.. Jag har sagt det jag kan säga och varken kan eller vill bevisa att jag talar sanning.. Ni får helt enkelt tro eller inte :P

BTW 126 är det högsta man kan scora på mensas provtest. Har fixat 131 på norges och 135 på finlands som e ganska lika sveriges... Vi får se hur det går
Citera
2014-11-13, 23:29
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Jag lämnar fritt för teorier.. Jag har sagt det jag kan säga och varken kan eller vill bevisa att jag talar sanning.. Ni får helt enkelt tro eller inte :P

BTW 126 är det högsta man kan scora på mensas provtest. Har fixat 131 på norges och 135 på finlands som e ganska lika sveriges... Vi får se hur det går

126 är det högsta på svenska mensas provtest alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in