Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-13, 23:38
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
126 är det högsta på svenska mensas provtest alltså

Och för den delen kan jag inte heller se vad jag personligen tjänar på att ljuga :P
Citera
2014-11-14, 01:20
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Det är lite lustigt. Det är ju ganska så bristande argumentation "man får bara göra provet 2 gånger för man kan ändå inte plugga upp det".

OM det vore så, att man inte kunde plugga upp det, vad spelar det då för roll om man kan göra testet 100 gånger? Man kommer ju ändå bara på samma resultat gång på gång medan Mensa får mer intäkter
Om man skriver ett test t.ex. 100 gånger och det är olika test varje gång, då kommer man troligen inte att får samma resultat varje gång oavsett om det går att plugga sig till bättre resultat. Det kommer att förekomma en viss spridning vad gäller resultaten, vilket kan bero på olika faktorer (stress, dagsform, gissade svar på vissa uppgifter, etc.). Vissa gånger kommer ditt resultat att bli bättre än andra gånger och det räcker ju att få tillräckligt bra resultat en gång för att fixa medlemskapet.

Säg t.ex. att maxpoäng på testet är 100 och "godkändnivån" ligger på 90 poäng. En person kan då vid t.ex. sex testtillfällen få resultaten 86, 84, 87, 89, 82, 91 poäng. På det sjätte försöket gick det alltså bättre än övriga tillfällen, trots att personens "verkliga" nivå troligen ligger under 90 poäng (medelvärdet hamnar i det här exemplet på 86,5 poäng).

Genom att begränsa antalet gånger man får skriva provet begränsar man därigenom i viss mån möjligheten för personer vars IQ (mätt genom Mensas test) ligger väsentligt under den önskade nivån för medlemskap.

Det mest troliga är att det går att förbereda sig på ett sådant sätt att man förbättrar sina chanser på testet. Om inte annat blir man mer van vid testets utformning, vilket man kan förvänta sig ger något lägre stressnivåer vid testtillfället och därmed troligen bättre testresultat.
Citera
2014-11-15, 08:37
Medlem
mind-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBN
har aldrig svarat på forum här, hoppas detta blir rätt, fårgorna e ju så kallade spatiala , alltså bara logiska nötter, inget med matte eller "vilket ord ska bort"-frågor. Alla sådana typer av test du stöter på online kan du bara trycka bort.

Ja men sådant har jag väldigt lätt för, man kanske skulle ta och testa. Tack för svaret, du får ursäkta mig för att jag svarade så långsamt.
Citera
2014-12-13, 20:04
Medlem
Tack för bra info! Har själv tänkt skriva det övervakade testet inom kort och några frågor till er som skrivit FRT:

1) Är testet i färg eller svartvitt?

2) Hur lång tid bör man ungefär lägga på de första, säg 20 uppgifterna? 5-10 sek vardera? Vill få en känsla för hur mycket tid som bör reserveras för de svårare uppgifterna.

3) Hur svåra upplever ni att de sista fem uppgifterna på FRT är i förhållande till de sista fem uppgifterna på det danska övningstestet (http://mensa.dk/test-din-ik)? I linje med, svårare eller enklare?
Citera
2014-12-14, 17:37
Medlem
debbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arno-pro
Tack för bra info! Har själv tänkt skriva det övervakade testet inom kort och några frågor till er som skrivit FRT:

1) Är testet i färg eller svartvitt?

2) Hur lång tid bör man ungefär lägga på de första, säg 20 uppgifterna? 5-10 sek vardera? Vill få en känsla för hur mycket tid som bör reserveras för de svårare uppgifterna.

3) Hur svåra upplever ni att de sista fem uppgifterna på FRT är i förhållande till de sista fem uppgifterna på det danska övningstestet (http://mensa.dk/test-din-ik)? I linje med, svårare eller enklare?
1) Svartvitt.
2) Ytterst personligt, men jag upplevde två av de sista frågorna som kluriga. Låg ungefär på 10sek/uppgift för första hälften.
3) I samma linje skulle jag våga påstå.

Har för mig att min vän fick 135+ med 39/45 rätt. Är det möjligt?
Senast redigerad av debben 2014-12-14 kl. 17:40.
Citera
2014-12-14, 20:03
Medlem
Tack! Av någon anledning upplevs testet som svårare i svartvitt, men samtidigt utesluter det möjligheten till operationen "förändring av färg".

Har för mig att det krävs 41/45 rätt för att få resultatet 135+, och 40/45 för att få resultatet 131.
Citera
2014-12-14, 23:06
Medlem
debbens avatar
Citat:
Tack! Av någon anledning upplevs testet som svårare i svartvitt, men samtidigt utesluter det möjligheten till operationen "förändring av färg".

Har för mig att det krävs 41/45 rätt för att få resultatet 135+, och 40/45 för att få resultatet 131.
Tror att det har att göra med vilka frågor man missar. Är rätt säker på att han fick 39/45 och fick likt mig 135+ (trots att jag satte 44/45).
Citera
2014-12-15, 09:11
Medlem
Påverkar testtagarens ålder beräkningen av IQ på FRT? Eller är ett rätt ett rätt oavsett person?
Citera
2014-12-15, 12:44
Medlem
Citat:
Påverkar testtagarens ålder beräkningen av IQ på FRT? Eller är ett rätt ett rätt oavsett person?

Åldern har betydelse men jag vet inte hur mycket. Är man yngre så behöver man ha mer rätt på tester.
Citera
2014-12-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debben
Tror att det har att göra med vilka frågor man missar. Är rätt säker på att han fick 39/45 och fick likt mig 135+ (trots att jag satte 44/45).

Tänk på att frtB är svårare än frt A . Så man behöver inte ha lika många rätt på b för att uppnå ett vist resultat. Jag är ganska säker på att alla frågor ger lika mycket poäng. Det kvittar alltså vilka man svarar fel på.
Citera
2014-12-23, 23:03
Bannlyst
Maxpoäng.

Citat:
Din IQ beräknas vara: 126, eller mer

Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.
Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.
För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.
Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!

Här är facit till https://www.mensa.se/_/bli-medlem/provtest
["E","C","C","A","D","E","B","C","D","B","B","B","A ","E","D","A","A","A","B","E","D","E","D","C"]

https://www.mensa.se/provtestet/test.js

Kod:
answers = JSON.parse(Base64.decode("WyJFIiwiQyIsIkMiLCJBIiwiRCIsIkUiLCJCIiwiQyIsIkQiLCJCIiwiQiIsIkIiLCJBIiwiRSIs IkQiLCJBIiwiQSIsIkEiLCJCIiwiRSIsIkQiLCJFIiwiRCIsIkMiXQ=="));
Senast redigerad av Switalski 2014-12-23 kl. 23:14.
Citera
2014-12-24, 23:57
Medlem
Din IQ beräknas vara: 126, eller mer
Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.
Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.
För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.
Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!

Det danska är mer utmanande, för att inte tala om det finska har jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in