Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-10, 20:22
  #1993
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Bruten nacke vid hängning är inte standard dock och du ljuger som en häst travar, majoriteten av de amerikanska staterna har kvar dödsstraff och vissa av dem har så en guvernör kan benåda den dömde.

Dödsstraff är därmed inte så gott som avskaffat eller menar du att man nästan aldrig använder det längre? (data på detta tack)
Vadå bruten nacke inte standard?? Vad jämför du med?
De som avrättas detta året är ju de som dömts för mord gångna på -90 & -00 talet. Idag tror jag relativt få döms till skillnad för 20 år t.ex, men det spelar ingen roll för ditt argument ändå om USA har mer eller mindre antal avrättade fångar.
Citera
2016-07-10, 21:18
  #1994
Medlem
goran744s avatar
Jag tycker mer att den person som dödat någon skall dömas att hamna i händerna på den dödes anhöriga.


Eller också livstid i ett rum med endast säng och toa. Inget annat.
Mat tre gånger per dag. Nödvändigt för att hålla personen vid liv.
Citera
2016-07-10, 22:50
  #1995
Medlem
Har alltid varit emot. Men kan tänka mig ärkebusering efter att en internationell (eu) domstol dömt till

1 terrorbrott
2 grovt landsföräderi
3 försök till väpnad revulotion
4 folkmord
5 grovt krigsbrott

Ingen tortyr. Ärkebusering av internationell militär. Ögonbindel om man önskar. Cigg och något lugnande.

Speciella krav på både bevisbörda och jurryrepresentanter. Samt veto från eu länderna.
__________________
Senast redigerad av Kent-Herbert 2016-07-10 kl. 22:52.
Citera
2016-08-16, 06:41
  #1996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av United86
Vad var det du inte förstod i den meningen? Det grundas på att om man dödar en oskyldig människa, så bör man få bestraffningen att själv avrättas.

Det ÄR så enkelt alltså?

Vi har som ras inte kommit länge än Lex talionis beskrivet i Gamla Testamentet och Koranen?

Jag är för all slags bestraffning, arbetsläger, saltgruvor och lås in och släng bort nyckeln.

Men när man som människa ser det rationellt och sunt att taga en annan människa av daga (industriellt) ja då har man passerat en gräns.

Då finns det inget som skiljer oss från Nazisterna.
Citera
2016-08-16, 07:39
  #1997
Avstängd
53280s avatar
Måste man ha dödsstraff där staten avliva den kriminelle?. Om man t.ex utrustar alla celler med en snara och en stol, sedan bryter ner fången, låter fången få lösa problemet "själv" så att säga, då är de inte dödsstraff.
Citera
2016-08-16, 08:00
  #1998
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza

Men när man som människa ser det rationellt och sunt att taga en annan människa av daga (industriellt) ja då har man passerat en gräns.

Då finns det inget som skiljer oss från Nazisterna.
Det är en väsentlg skillnad att nacka folk utifrån etnicitet och begågna illdåd.
Citera
2016-08-18, 04:46
  #1999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det är en väsentlg skillnad att nacka folk utifrån etnicitet och begågna illdåd.

Ingen som helst.

Du tar kallblodigt en annan människas liv (hur vidrig denna nu vara månne) och eftersom Du inte givigt detta liv, har Du heller ingen som helst rätt att ta det.

Jag vet inte om det finns en Gud....men vi ska nog akta oss för att steppa i hans ställe och skor.

Saltgruvor, livstid, arbetsläger, aldrig mer se dagens ljus, isolering etc. I am all for.

Men inte att i lagen, och statens namn ta ett liv.
Citera
2016-08-18, 05:58
  #2000
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Ingen som helst.

Du tar kallblodigt en annan människas liv (hur vidrig denna nu vara månne) och eftersom Du inte givigt detta liv, har Du heller ingen som helst rätt att ta det.

Jag vet inte om det finns en Gud....men vi ska nog akta oss för att steppa i hans ställe och skor.

Saltgruvor, livstid, arbetsläger, aldrig mer se dagens ljus, isolering etc. I am all for.

Men inte att i lagen, och statens namn ta ett liv.
Är du på riktigt, eller ?

Hur kan du undgå att se att det finns en skillnad i att nacka någon efter etnicitet och utförda illdåd ?

Sedan tillhör du dom där som tycker att staten inte har rätt att nacka någon alls, oavsett vad dom har gjort.
Vore kul att se om du, på fullaste allvar, tycker så när någon brutalt våldför sig på din fru, barn, mamma, och sedan styckar dom.

Inse att världen blir en betydligt bättre plats utan vissa individer, och det har inte ett skvatt med nazism att göra.
Försök inte få dödsstraff synonymt med nazism.
Citera
2017-01-03, 14:12
  #2001
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Har alltid varit emot. Men kan tänka mig ärkebusering efter att en internationell (eu) domstol dömt till

1 terrorbrott
2 grovt landsföräderi
3 försök till väpnad revulotion
4 folkmord
5 grovt krigsbrott

Ingen tortyr. Ärkebusering av internationell militär. Ögonbindel om man önskar. Cigg och något lugnande.

Speciella krav på både bevisbörda och jurryrepresentanter. Samt veto från eu länderna.
Håller helt med dig. Och om dödsstraff vore så fel kan man ju undra varför en stor demokrati som USA fortfarande har kvar dödsstraffet? Dödsstraff är egentligen humant. Det är förmodligen ett större lidande att sitta inlåst resten av livet - än att bli skjuten av en exekutionspatrull. Fördelen är då också att den grovt kriminelle(för det är oftast en han) blir eliminerad för tid och evighet. Det sparar pengar. Fängelse är mycket dyrt. Några kulor kostar inte lite pengar. Brottsoffrets anhöriga får en rättmätig upprättelse. För hur kul är det att allmänhet och anhöriga i tidningarna få läsa om grova banditer som lever och mår bra i fängelse varefter de som det idag ofta är släpps ut i frihet efter 2/3 av tiden- t ex barnamördare och allsköns pack? De anhöriga blir aldrig fria.
__________________
Senast redigerad av Arkiater 2017-01-03 kl. 14:17.
Citera
2017-01-03, 18:59
  #2002
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Om dödsstraff vore så fel kan man ju undra varför en stor demokrati som USA fortfarande har kvar dödsstraffet?

För att om någon sitter i fängelse och någon av plitarna känner för att bli visselblåsare så kan den dömde eventuellt få ut något budskap till pressen. Det kan också finnas möjlighet till resning. Allt sådant känns obehagligt om man är en psykopat i maktposition och vill använda dödsstraffet för att bli av med obekväma personer.

Jaså USA är en stor demokrati precis som Kina, Saudiarabien, Somalia och Sudan som också har kvar dödsstraffet och utmärker sig genom sin kärvänliga attityd gentemot just visselblåsare, dissidenter och oliktänkande?
Citera
2017-04-07, 18:34
  #2003
Medlem
Japp !! Nu är det dags att införa dödsstraff för terrordåd......om man griper de skyldiga ska man låsa in dem på (livstid ) och sedan släppa dem ??? Nej , just det...Det fungerar ju inte...samt kostar miljoners miljoner.....Inga som helst problem att hitta frivilliga bödlar...Finns hundratusentals som med glädje skulle förpassa svinen till helvetet. Nu får banne mig de flata politikerna se till att ändra lagstiftningen....eller så kan de bära t-shirts med "Jag gillar lastbilar"....
Citera
2017-04-08, 02:00
  #2004
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Japp !! Nu är det dags att införa dödsstraff för terrordåd......om man griper de skyldiga ska man låsa in dem på (livstid ) och sedan släppa dem ??? Nej , just det...Det fungerar ju inte...samt kostar miljoners miljoner.....Inga som helst problem att hitta frivilliga bödlar...Finns hundratusentals som med glädje skulle förpassa svinen till helvetet. Nu får banne mig de flata politikerna se till att ändra lagstiftningen....eller så kan de bära t-shirts med "Jag gillar lastbilar"....

Men om vi nu sänker oss till dödsstraff så sänker vi oss till deras nivå. Medeltiden åter igen. Vi har utvecklats intellektuellt för ett syfte och vi har övergett dödsstraffet utifrån en utveckling. Som samhälle vi är mot mord så vi ska inte mörda. Men rent sådär känslomässigt säger inte emot. Det är en fråga man vacklar kring ständigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback