Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-12, 08:35
  #1873
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nu behöver man inte göra som det är i USA.

Om man ska räkna lite på det ....
Säg att en med livstid i Sverige sitter i 15 år, det blir en cirka summa av 15 000 000 kronor.

Om man gör så att dödsstraffet infaller en månad efter domen så kan det aldrig gå över den summan.
Dock förstår jag inte hur en rättegång kan kosta mer ifall det handlar om dödsstraff, det är torde vara samma kostnad oavsett graden av straff.
klumpigt system i USA.

Jag ska dock säga helt ärligt att jag inte är säker på hur jag står i frågan egentligen, rent spontant så är jag för det men när man börjar fundera på det så blir jag mer osäker.

Problemet att slå ihjäl någon bara en månad efter domen är att chansen att man har dödat en oskyldig person större.
Jag citerar mig själv här:

Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
http://www.deathpenaltyinfo.org/inno...scid=6&did=110
146 oskyldiga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital..._United_States
http://www.deathpenaltyinfo.org/views-executions
1387 avrättade.

9.5% lite drygt. Aningen bättre siffror men skamligt ändå.

http://www.deathpenaltyinfo.org/inno...scid=6&did=110
Average number of years between being sentenced to death and exoneration: 10.6 years
Number of cases in which DNA played a substantial factor in establishing innocence: 20

Notera att det är 9.5% som var oskyldiga till brottet. Och det när det tar över 10 år innan man faktiskt dödar personen även efter domen.
Vad tror du händer om vi dödar någon bara efter en månad?


Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Är emot dödsstraff då det är för lindrigt. Ett dödsstraff är för kort.
Att en fånge kostar pengar beror bara på att man organiserat anstalterna fel.
Det skall vara arbetsläger inte träningsläger.

Jag är däremot lite mer inne på longbow4y:s linke. Om dödsstraff är för lindrigt vette tusan. Vi har ju ingen aning om (förhoppningsvis) hur det är att sitta i fängelse och bara vänta på att man ska bli avrättad. Den ångesten måste vara inhuman.

Däremot låter inte arbetsläger helt fel.
__________________
Senast redigerad av bugulu 2014-09-12 kl. 08:38.
Citera
2014-09-12, 13:13
  #1874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Är emot dödsstraff då det är för lindrigt. Ett dödsstraff är för kort.
Att en fånge kostar pengar beror bara på att man organiserat anstalterna fel.
Det skall vara arbetsläger inte träningsläger.

Låter bättre; tycker att dom skall få ha möjlighet till vilka typer utav jobb som helst och vilka löner som helst.

Hälften utav pengarna bör ju gå till brottsoffer och andra halvan kan ju få gå till GMs anhöriga (eller sig själv) så har jU GM nån form utav motivation att betala jobba och kunna betala tillbaka litegranna.
Citera
2014-09-15, 23:38
  #1875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
I helt klara fall är enl mig dödsstraff ett bra alternativ. Onödigt att hålla en massmördare eller serievåldtäktsman vid liv för skattebetalarnas pengar.
Utmärkt väl talat! Kort och koncist. Sedan har vi ju även aspekten beträffande offren och deras anhöriga, vilka av i dag knappast förlänas någon mer omfattande respekt. För att på något vis ändå kunna ges möjligheten att få ett avslut och försöka gå vidare, är det, förbanne mig, statens nödvändiga skyldighet gentemot medborgarna att skydda deras säkerhet och vedergälla de svåraste kriminella handlingarna medelst dödsstraff. Att sedan denna ultimata straffåtgärd aldrig någonsin haft och ej heller kommer att ha någon avskräckande effekt, vare sig ur individual- eller allmänprevention, är INTE det primära. Avrätta de skyldiga (till de absolut svåraste brotten) hedra offren och informera de i ämnet icke insatta. Det är väl just i en upplyst demokrati som ett återinförande av dödsstraffet verkligen kunde ha en chans att fungera på ett rättvist och funktionellt sätt. Nå, alla har rätt till sina respektive synpunkter och infallsvinklar. Emellertid är ovan angivna meningsyttring min absoluta övertygelse. Det finns, avslutningsvis, alltid extrema yttringar som ropar efter tortyr och andra mer arkaiska, medeltida straffåtgärder. Dessa uttalanden har förvisso ett slags ventilationsfunktion att fylla, men mer seriöst kan man knappast betrakta dem... En snabb och effektiv hantering vore giljotinens utmärkta kapacitet! Nå, vad anses om fallbilan som exekutionsförrättarens arbetsredskap? Ur säkerhetssynpunkt torde den vara alldeles utmärkt. Tack för ordet!
Citera
2014-11-11, 13:05
  #1876
Avstängd
PAC12s avatar
Lang artikel och nagot gammal, men oerhort valskriven.
Nu ar jag inte motstandare till dodsstraff per se. Anser dock att man folk pa bar garning.

I det har fallet avrattades en oskyldig man. Det ar tragiskt.

http://www.newyorker.com/magazine/20.../trial-by-fire
Citera
2014-11-11, 14:32
  #1877
Medlem
VWazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
Lang artikel och nagot gammal, men oerhort valskriven.
Nu ar jag inte motstandare till dodsstraff per se. Anser dock att man folk pa bar garning.

I det har fallet avrattades en oskyldig man. Det ar tragiskt.

http://www.newyorker.com/magazine/20.../trial-by-fire

Tack för artikeln. Mycket intressant att läsa.
Citera
2014-11-12, 01:33
  #1878
Avstängd
PAC12s avatar
Vart att reflektera over.
Han var helt oskyldigt anklagad over att ha dodat sina 3 barn.
Blev avrattad.
Vem tar ansvar for det?
__________________
Senast redigerad av PAC12 2014-11-12 kl. 01:36.
Citera
2015-02-14, 15:40
  #1879
Medlem
wastedandlazys avatar
Hur kommer det sig att Usa har svårt att få tag i gift???
Varför startar inte bara nån ett företag med all den efterfrågan i kapitalistlandet?

Tycker detta hör till eftersom vi lär få samma problem här
Citera
2015-02-20, 17:31
  #1880
Medlem
Hairlokks avatar
Saker som är emot samhällsfunktioner som riskerar andra människors liv ska det minst vara livstid utan frigivning på, eller andra brott mot tex barn.

Vad jag menar är att den som angriper polis, brandkår eller sånt som är inblandat i sjukvården tex ambulans ska det vara dödsstraff på. Snabb rättegång, ut på baksidan och arkebusering. Bam, kostar inte samhället ett skit längre. Psykiskt sjuka, typ mördare, pedofiler osv, varför ska skattebetalarna betala mångmiljonbelopp varje år för att de ska sitta på psyket? Bättre ta ut dem och arkebusera.

Så jävla trött på att det är så synd om dem.
Citera
2015-04-03, 10:27
  #1881
Medlem
Vad har USA gemensamt med Saudiarabien?
http://swedish.ruvr.ru/2015_04_02/Va...iarabien-3493/
Citera
2015-04-16, 18:06
  #1882
Medlem
Anusiktets avatar
Man skulle som en del moderater anser kanske kunna införa det lite försiktigt för vissa raser.
Citat:
Moderat ville ha dödsstraff "för vissa raser"

http://www.metro.se/nyheter/moderat-...MVZWHkCxx5rag/
Citera
2015-04-17, 20:47
  #1883
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
Vart att reflektera over.
Han var helt oskyldigt anklagad over att ha dodat sina 3 barn.
Blev avrattad.
Vem tar ansvar for det?

Det tyder på att rättsystemet är dåligt på andra sätt och inte att dödsstraff i sig skulle vara fel. Oskyldiga har suttit länge i fängelse halva livet men det är inget argument mot fängelse. Det tyder dock på att rättsystemet har brister.

Ni som vill avskaffa dödsstraff och fängelse, vart vill ni komma? Totalt avskaffande av straff? Enbart böter biter inte alls på skuldbelagda människor utan medel så det är i princip djungelns lag som gäller.

De som främst argumenterar för milda straff är två grupper: latrinvänstern och grovt kriminella. Varför skall man alltid anpassa samhället för att det skall vara bekvämt för de lägst stående människorna som pedofiler, mördare och våldtäktmän?
Citera
2015-04-17, 21:44
  #1884
Medlem
Zaedrewss avatar
Har svängt lite i frågan. Tidigare tänkte jag mest på att det var mord också med dödsstraff. Men enligt alla läror handlar det mer om döda om det handlar om straff. Något som enligt de flesta läror är ok i vissa fall, då om ett tex ett brott är så avskyvärt att det bara kan straffas med döden.

Det som gör att jag inte faller in helt i ledet ännu är att det alltid kan finnas de som kan bli oskyldigt dömda. Även om nu jag inte riktigt vet vad som är värst +50 år i finkan mest isolering och då du +80 blir fri några år innan du dör naturligt än om du blev oskyldigt avrättad 50 år sedan... Där handlar det mer om rättssäkerhet. Att det ska vara ställt bortom varje jävla tvivel om att en person är skyldig eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback