Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-09, 19:33
  #1969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av United86
Hur kan ett dödsstraff vara dyrare? Och vad är det som kostar så mycket?

Eller så kan kräket sitta i en mörk isoleringscell som är stor nog att personen får plats.

Varför ska kräket slås? Han/hon ska ju naturligtvis avrättas så att denne ej kan fly och inom kontrollerade former.

Det dyra i dödsstraffet är inte avrättningen - det är rättegångarna och alla överklaganden som är inblandande. Det är alltså i praktiken alla advokatkostnader, experter etc som gör att det är dyrt. En dos med någon dödsdrog, ett rep eller en kula är som bekant inte överdrivet dyrt.

Så om du vill få ner kostnaden måste du helt enkelt inskränka rättssäkerheten.
Citera
2016-07-09, 20:46
  #1970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Personen måste fortfarande tas hand om fram tills den dör, sista måltiden och en rad andra saker som bland annat rättsprocesser och en jävla massa annat.




Då kommer tyvärr en massa organisationer och annat att klaga på saker som mänskliga rättigheter vilket skulle leda till handelsproblem så jag skulle inte rekommendera det.




Varför skulle den inte slås istället för att låta sig arresteras?

Det är ganska exakt det som sker i USA i vissa fall.



Men herregud, jag förstår att det kanske blir lite kostnader innan själva avrättningen, men att det skulle kosta mer än att låta personen leva i ett X antal år fattar jag inte. Måste ju kosta mer att hålla den vid liv?

Har inte människorna som mördas också en mänsklig rättighet att få leva?

Man lever bara en gång. Bättre att göra slut på det livet än att ge den hopp om att en gång få komma ut. De som tar ett liv borde också få betala med sitt eget. Simple as that.
Citera
2016-07-09, 20:56
  #1971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det dyra i dödsstraffet är inte avrättningen - det är rättegångarna och alla överklaganden som är inblandande. Det är alltså i praktiken alla advokatkostnader, experter etc som gör att det är dyrt. En dos med någon dödsdrog, ett rep eller en kula är som bekant inte överdrivet dyrt.

Så om du vill få ner kostnaden måste du helt enkelt inskränka rättssäkerheten.


Rättegångar och överklaganden blir det ju om personen får leva också, blir ju ingen skillnad.
Drog, rep eller kula spelar ingen roll. Funkar bra vilket som, bara asen försvinner.

Finns garanterat något sätt som skulle fungera.
Citera
2016-07-09, 21:09
  #1972
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av United86
Men herregud, jag förstår att det kanske blir lite kostnader innan själva avrättningen, men att det skulle kosta mer än att låta personen leva i ett X antal år fattar jag inte. Måste ju kosta mer att hålla den vid liv?

Du håller ju fortfarande den dömde vid liv i X antal år innan du avrättar den och sedan så betalar staten begravning (kremering osv) samt en massa andra saker.

Det finns gott om data kring kostnaderna mellan de olika domarna och dödsstraff är inte billigare än livstids fängelsestraff.

Citat:
Ursprungligen postat av United86
Har inte människorna som mördas också en mänsklig rättighet att få leva?

Det är det ingen som nekar men det betyder inte att vi automatiskt får rätten att låsa in någon i ett otroligt trångt utrymme fram tills de skall avrättas då det skulle betyda att vi är sämre människor än de som vi avrättar.

Citat:
Ursprungligen postat av United86
Man lever bara en gång. Bättre att göra slut på det livet än att ge den hopp om att en gång få komma ut. De som tar ett liv borde också få betala med sitt eget. Simple as that.

Och när det visar sig att domen är felaktig?

Om jag inte missminner mig så är det cirka 7-9 dödsdömda per år i USA som blir frigivna då det bevisas i efterhand att de är 100% oskyldiga (vilket är varför en dödsdömd inte avrättas förens X antal år efter domen är ställd)
Citera
2016-07-09, 21:41
  #1973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du håller ju fortfarande den dömde vid liv i X antal år innan du avrättar den och sedan så betalar staten begravning (kremering osv) samt en massa andra saker.

Det finns gott om data kring kostnaderna mellan de olika domarna och dödsstraff är inte billigare än livstids fängelsestraff.



Det är det ingen som nekar men det betyder inte att vi automatiskt får rätten att låsa in någon i ett otroligt trångt utrymme fram tills de skall avrättas då det skulle betyda att vi är sämre människor än de som vi avrättar.



Och när det visar sig att domen är felaktig?

Om jag inte missminner mig så är det cirka 7-9 dödsdömda per år i USA som blir frigivna då det bevisas i efterhand att de är 100% oskyldiga (vilket är varför en dödsdömd inte avrättas förens X antal år efter domen är ställd)


Då får man väl se till att avrättningen sker betydligt snabbare än så. Regler går att ändra på om viss många är för förslaget. Begravning och kremering lär inte kosta mer än för någon annan.

Hade varit intressant att veta kostnaderna vid ett dödsstraff kontra hålla personen vid liv.

Köper inte det du säger. Skit ska skit ha. Har man gjort något så grymt som att ha dödat en annan (oskyldig) människa, så gör vad fan som helst, bara man får bort den så fort som möjligt.

Man får ju försäkra sig om att personen är skyldig först. Man kan ju inte bara avrätta någon man "tror" är skyldig. Tillräckligt med bevis måste ju tas fram.
Norrbaggen Breivik för att ta ett exempel, finns ingen anledning att ha kvar, där vet man ju att han är skyldig.

Finns väl fall i Sverige också där någon blivit oskyldigt dömd. Sånt sker ju tyvärr, fel plats vid fel tillfälle. Det kan man ju bara beklaga.
Citera
2016-07-09, 23:21
  #1974
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av United86
Finns väl fall i Sverige också där någon blivit oskyldigt dömd. Sånt sker ju tyvärr, fel plats vid fel tillfälle. Det kan man ju bara beklaga.

Och du menar att det blir bättre om man då dödar folk extra fort när många fall rörande dödsstraff där det har bevisats vara oskyldiga som inväntar sin död har kunnat bevisats vara oskyldiga cirka 9 år efter de har blivit dömda?

I dagsläget om någon fängslas trots oskyldighet så blir de kompenserade för de år som de har felaktigt fängslats men att avrätta folk som senare visar sig vara oskyldiga blir inte bara en extremt stor kostnad för staten och därmed skattebetalarna (då man måste kompensera släkten till den avrättade) men även ett straff som inte går att göra ogjort då den oskyldigt dömde är död.

Det dödsstraff är helt enkelt inte hållbart i längden, speciellt inte om man vill att det skall ske på löpande band.


[Tillagt]

Rörande kostnaderna när det kommer till döddsstraff så hoppas jag att du finner det du söker i dessa tre länkar.

Financial Facts About the Death Penalty - Deathpenaltyinfo

Death Penalty Cost - Amnesty USA

six reasons the death penalty is becoming more expensive
__________________
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-07-09 kl. 23:34.
Citera
2016-07-10, 06:32
  #1975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Och du menar att det blir bättre om man då dödar folk extra fort när många fall rörande dödsstraff där det har bevisats vara oskyldiga som inväntar sin död har kunnat bevisats vara oskyldiga cirka 9 år efter de har blivit dömda?

I dagsläget om någon fängslas trots oskyldighet så blir de kompenserade för de år som de har felaktigt fängslats men att avrätta folk som senare visar sig vara oskyldiga blir inte bara en extremt stor kostnad för staten och därmed skattebetalarna (då man måste kompensera släkten till den avrättade) men även ett straff som inte går att göra ogjort då den oskyldigt dömde är död.

Det dödsstraff är helt enkelt inte hållbart i längden, speciellt inte om man vill att det skall ske på löpande band.


[Tillagt]

Rörande kostnaderna när det kommer till döddsstraff så hoppas jag att du finner det du söker i dessa tre länkar.

Financial Facts About the Death Penalty - Deathpenaltyinfo

Death Penalty Cost - Amnesty USA

six reasons the death penalty is becoming more expensive


Nej, sa jag inte att tillräckliga bevis måste tas fram först? Men när det är gjort, då ska dem bort. Finns det oklarheter, så kan man givetvis inte avrätta någon, man måste vara säkra. Det för att undvika att man avrättar någon oskyldig.
Men som jag sa om Breivik, han VET man till 100% är skyldig. Hur mycket kostar det inte att hålla honom i livet tror du?
Citera
2016-07-10, 07:17
  #1976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av United86
De som tar ett liv borde också få betala med sitt eget. Simple as that.

Vsd grundar Du det på?
Citera
2016-07-10, 09:18
  #1977
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av United86
Nej, sa jag inte att tillräckliga bevis måste tas fram först? Men när det är gjort, då ska dem bort. Finns det oklarheter, så kan man givetvis inte avrätta någon, man måste vara säkra. Det för att undvika att man avrättar någon oskyldig.
Men som jag sa om Breivik, han VET man till 100% är skyldig. Hur mycket kostar det inte att hålla honom i livet tror du?

Du har fått information kring kostnaderna vid dödsstraff så du har redan svaret på din fråga i de tre länkar jag har hänvisat till.
Citera
2016-07-10, 11:21
  #1978
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du har fått information kring kostnaderna vid dödsstraff så du har redan svaret på din fråga i de tre länkar jag har hänvisat till.
När började en såsse som du bry sig om oskyldiga liv? Oskyldiga barn svälter ihjäl eller bombas till bitar av utrikespolitik du är ansvarig för, medan en skyldig Ahmed kommer överklaga, neka och ljuga sig ur straffansvar, och varför skulle man inte göra det, finns inte mycket att förlora.
Kostnaderna har ingenting med saken att göra, f.ö är dödsstraff i stort sett avskaffat i USA och de använder andra metoder än den enda rätta, hängning.
Huvudpoängen är att den ska rädda oskyldiga liv från att bli angripna, gör man ändå det ska man naturligtvis riskeras att hängas.
Kvinnor som kidnappas, mördas, slås ihjäl, det är så ruttet och jag är sjukt trött på det. Dessa skräp ska man statuera exempel av så att inte fler drabbas.

Tycker du det är rättvist att Anders Eklund kan sitta på sitt feta arsle, surfa flashback och förr eller senare bli en fri man medan Engla blev bestulen sitt liv? Han skulle ha hängts efter några månader i isolering.
__________________
Senast redigerad av heis 2016-07-10 kl. 11:28.
Citera
2016-07-10, 11:58
  #1979
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
När började en såsse som du bry sig om oskyldiga liv? Oskyldiga barn svälter ihjäl eller bombas till bitar av utrikespolitik du är ansvarig för, medan en skyldig Ahmed kommer överklaga, neka och ljuga sig ur straffansvar, och varför skulle man inte göra det, finns inte mycket att förlora.

Vi har alla grundläggande rättigheter med skyldigheter, jag skiter fullständigt i om det är en finländare, turk, svensk eller norsk som skall dömas dödsstraff är inte hållbart i längden speciellt inte om man vill att perioden mellan dom och avrättning skall vara så kort som möjligt då ett sådant straff inte går att ångra när man väl har avrättat individen.

Det är därför jag anser att man bör införa arbetstidslivstid då det är mer avskrämande och skadande för brottslingen speciellt om denne är ung då det skulle i teorin betyda att en som är 18 och begår ett tillräckligt grovt brott för detta straff skulle få sitta i fängelse i cirka 47 år varav efter det släppas ut och enbart få leva på en pension som i praktiken tvingar dem att leva på kattmat under vissa delar av månaden för att kunna överleva.

Det är helt enkelt mer skräckinjagande att få folk att inse att de verkligen sätter sig själva i skiten än att hota om att ta deras liv, att hota om någons liv leder bara till att folk kommer att bli mer villiga att ta med sig andra innan de dör medan det tidigare är rent av skräckinjagande.

Citat:
Ursprungligen postat av heis
Kostnaderna har ingenting med saken att göra, f.ö är dödsstraff i stort sett avskaffat i USA och de använder andra metoder än den enda rätta, hängning.
Huvudpoängen är att den ska rädda oskyldiga liv från att bli angripna, gör man ändå det ska man naturligtvis riskeras att hängas.

Du behöver kanske kolla upp hur det där är för i Arkensas (har jag för mig) så kör man med arkebusering, Texas kör fortfarande med stolen och en rad andra stater lika så när de inte kör med gifter.

Så att dödsstraff är så gott som avvecklat i USA är en stor lögn, vissa stater har avvecklat det men långt ifrån alla, vilket du kan se i följande län.

http://www.deathpenaltyinfo.org/stat...-death-penalty

Sedan så är kostnaden fortfarande en viktig del då det är vi skattebetalare som får stå för avrättningen och kompensationen om det visar sig att man har dödat en oskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av heis
Kvinnor som kidnappas, mördas, slås ihjäl, det är så ruttet och jag är sjukt trött på det. Dessa skräp ska man statuera exempel av så att inte fler drabbas.


Jasså händer detta konstant i Sverige till en sådan nivå att det är ett större problem än stölder, narkotika och en rad andra saker, varför partar man inte om detta oftare även här på flashback om det är så extremt vanligt?

Sedan rörande att statuera exempel, hur gör man om man råkar avrätta en oskyldig?

Då har man ju bara statuerat ett exempel om att staten inte finns där för sina medborgare utan endast är en mördarmaskin.

Citat:
Ursprungligen postat av heis
Tycker du det är rättvist att Anders Eklund kan sitta på sitt feta arsle, surfa flashback och förr eller senare bli en fri man medan Engla blev bestulen sitt liv? Han skulle ha hängts efter några månader i isolering.

Anser du att det är rätt om man hade tagit någon annan som var oskyldig och därefter ha hängt honom?

Du vill klart och tydligt att vi återgår till ett icke civiliserat samhälle där den enda lösningen är hämnd, död och blod.

Nej, grottmänniskor som du hör inte hemma i 2016.
__________________
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-07-10 kl. 12:04.
Citera
2016-07-10, 14:11
  #1980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Vsd grundar Du det på?


Vad var det du inte förstod i den meningen? Det grundas på att om man dödar en oskyldig människa, så bör man få bestraffningen att själv avrättas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback