Citat:
Ursprungligen postat av
Mickeboyy
1. Hur svår är engelskan i studentlitteraturen?
2. Hur fungerar examensarbetena i termin 6 respektive 11? Är det praktiska moment där alla ska göra samma sak eller är det något man ska komma på och göra helt själv?.. Och vad tex isf?
1. Ganska svår. Generellt är det så att de prekliniska terminerna så är böckerna på Engelska och på klin är böckerna på Svenska. Det brukar vara så att det finns två böcker att välja på, den ena en lite enklare variant, både språkligt och innehållsmässigt. Jag upprepar mig, det finns många andra källor än böckerna som man inhämtar sin kunskap från, de viktigaste är givetvis föreläsningarna men MÅNGA använder diverse internetsidor och framförallt Ýoutube för att förstå komplexa fysiologiska processer.
På tal om det, kan rekommendera:
Kahn academy
Armando Hasadungan
2. I Helsingborg/Lund/Malmö gör man arbetena termin 5 och 10. Det brukar finnas arbeten som man kan välja på, särskilt på termin 5, men man är uppmuntrad att komma på något själv också. Termin 5 kan man göra 2 och 2 om man vill, termin 10 måste man skriva ensam. Det bästa brukar vara att hitta en handledare som man trivs med och så har de ofta något man kan göra. Termin 5 är bara 15 poäng och därmed ganska begränsat. Många åker ändå utomlands trots detta och det brukar upplevas som kul men stressigt (ofta beroende på hur organiserat det är och vilken handledare man har). Man kan göra en litteraturstudie, dvs bara studera andra artiklar och sammanställa, eller göra en experimentell studie själv. Jag är inte 100% på detta men jag tror att man, om inte förbjuds, i alla fall avråds att göra en litteraturstudie termin 10, jag har för mig att det är krav på att denna skall vara experimentell i något avseende.