2016-07-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hickmat
Hmmm vet inte, tycker att det ger en viss känsla av säkerhet att ha böckerna till hands, men jag kanske ångrar mig senare som dig Tack för svaret! Skickar ett pm till dig nu som jag skulle uppskatta om du svarar på
Jag kände precis som dig ! Jag tror att det är rätt vettigt att ha bok på Cellbiologikursen (iaf den svenska boken är skitbra!) och på termin 3 (Guyton är en trevlig bok). Sen så har jag klarat mig utan med föreläsningar och det andra som jag nämnde. Det är egentligen mest på klin som jag verkligen försakat dem till 100%
Citera
2016-07-31, 21:10
Medlem
1. Hur svår är engelskan i studentlitteraturen?

2. Hur fungerar examensarbetena i termin 6 respektive 11? Är det praktiska moment där alla ska göra samma sak eller är det något man ska komma på och göra helt själv?.. Och vad tex isf?
Citera
2016-07-31, 23:29
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeboyy

2. Hur fungerar examensarbetena i termin 6 respektive 11? Är det praktiska moment där alla ska göra samma sak eller är det något man ska komma på och göra helt själv?.. Och vad tex isf?

1. Det varierar utifrån bok.

2. I Linköping gör vi arbetet T6, vilket nu ska ändras. Vi får själva hitta en professor och höra med vederbörande om han/hon har något projekt man kan arbeta på. Vissa kollar bara på enkäter medan andra har väldigt mycket patientkontakt eller kanske sysslar med att döda möss.
Citera
2016-08-01, 08:25
Medlem
Citat:

1. Ganska svår. Generellt är det så att de prekliniska terminerna så är böckerna på Engelska och på klin är böckerna på Svenska. Det brukar vara så att det finns två böcker att välja på, den ena en lite enklare variant, både språkligt och innehållsmässigt. Jag upprepar mig, det finns många andra källor än böckerna som man inhämtar sin kunskap från, de viktigaste är givetvis föreläsningarna men MÅNGA använder diverse internetsidor och framförallt Ýoutube för att förstå komplexa fysiologiska processer.

På tal om det, kan rekommendera:
Kahn academy
Armando Hasadungan

2. I Helsingborg/Lund/Malmö gör man arbetena termin 5 och 10. Det brukar finnas arbeten som man kan välja på, särskilt på termin 5, men man är uppmuntrad att komma på något själv också. Termin 5 kan man göra 2 och 2 om man vill, termin 10 måste man skriva ensam. Det bästa brukar vara att hitta en handledare som man trivs med och så har de ofta något man kan göra. Termin 5 är bara 15 poäng och därmed ganska begränsat. Många åker ändå utomlands trots detta och det brukar upplevas som kul men stressigt (ofta beroende på hur organiserat det är och vilken handledare man har). Man kan göra en litteraturstudie, dvs bara studera andra artiklar och sammanställa, eller göra en experimentell studie själv. Jag är inte 100% på detta men jag tror att man, om inte förbjuds, i alla fall avråds att göra en litteraturstudie termin 10, jag har för mig att det är krav på att denna skall vara experimentell i något avseende.
Citera
2016-08-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakarstudentmalmo
1. Ganska svår. Generellt är det så att de prekliniska terminerna så är böckerna på Engelska och på klin är böckerna på Svenska. Det brukar vara så att det finns två böcker att välja på, den ena en lite enklare variant, både språkligt och innehållsmässigt. Jag upprepar mig, det finns många andra källor än böckerna som man inhämtar sin kunskap från, de viktigaste är givetvis föreläsningarna men MÅNGA använder diverse internetsidor och framförallt Ýoutube för att förstå komplexa fysiologiska processer.

På tal om det, kan rekommendera:
Kahn academy
Armando Hasadungan

2. I Helsingborg/Lund/Malmö gör man arbetena termin 5 och 10. Det brukar finnas arbeten som man kan välja på, särskilt på termin 5, men man är uppmuntrad att komma på något själv också. Termin 5 kan man göra 2 och 2 om man vill, termin 10 måste man skriva ensam. Det bästa brukar vara att hitta en handledare som man trivs med och så har de ofta något man kan göra. Termin 5 är bara 15 poäng och därmed ganska begränsat. Många åker ändå utomlands trots detta och det brukar upplevas som kul men stressigt (ofta beroende på hur organiserat det är och vilken handledare man har). Man kan göra en litteraturstudie, dvs bara studera andra artiklar och sammanställa, eller göra en experimentell studie själv. Jag är inte 100% på detta men jag tror att man, om inte förbjuds, i alla fall avråds att göra en litteraturstudie termin 10, jag har för mig att det är krav på att denna skall vara experimentell i något avseende.

Så man kan i princip strunta helt i böckerna både på engelska och svenska och använda internetsidor och youtube istället?
Citera
2016-08-01, 11:21
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Så man kan i princip strunta helt i böckerna både på engelska och svenska och använda internetsidor och youtube istället?

Under preklin skulle det nog kunna gå om du tar stöd av föreläsningar, inget jag skulle rekommendera dock.
Citera
2016-08-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ja det går definitivt, men det är inte så många som gör så. Jag tror dock inte att det är sämre, men det kanske är svårare att släppa kontrollen som böckerna ger. Du ger ju dig ut på mer okända vatten om man letar egna källor. Tror att man lär sig bättre i många fall dock...
Citera
2016-08-02, 10:46
Medlem
Lite konstigt att det inte krävs Engelska B till läkarprogrammet då va?
Citera
2016-08-02, 11:23
Medlem
VikingCarrots avatar
Citat:
Lite konstigt att det inte krävs Engelska B till läkarprogrammet då va?

Det stämmer att engelska B inte ingick i den grundläggande behörigheten med de gamla betygen. Dock krävs numer engelska 5 och 6 för grundläggande behörighet, där den senare kan ses som en slags motsvarighet till engelska B.
Citera
2016-08-03, 14:53
Medlem
Uppropet är 29:e på KI, hur mkt missar man om man inte går på mottagningen?
Citera
2016-08-04, 18:47
Bannlyst
Kan man klara läkarutbildningen utan att skaffa en enda bok? Prata med en person idag som läser till läkare utomlands och den personen är i mitten av läkarutbildningen och sa att han/hon inte köpt en enda bok? Att man kan skriva ut papper/läsa online o.s.v?Att man kan klara sig på det sättet? Funkar det verkligen så?
Citera
2016-08-04, 20:29
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Kan man klara läkarutbildningen utan att skaffa en enda bok? Prata med en person idag som läser till läkare utomlands och den personen är i mitten av läkarutbildningen och sa att han/hon inte köpt en enda bok? Att man kan skriva ut papper/läsa online o.s.v?Att man kan klara sig på det sättet? Funkar det verkligen så?
Jo du kan klara dig utan böcker. Jag skulle rekommendera att du skaffar de vanligaste sorternas böcker (du kommer märka vad folk runt omkring dig skaffar), t.ex. en bra anatomibok. Du kan självklart klara dig utan dem, men det är nog enklaste lösningen att bara ha boken.

Vissa kurser är mer bundna till en viss bok än andra, vilket du kommer märka, men även dem kan du klara utan själva boken. Föreläsarna kanske bara refererar till den oftare än annars. Fortfarande, det kan bli så att det är enklast att ha boken ändå. Jag kommer ihåg första terminen (i Umeå) var cellen-kursen och så fokuserad på en lärobok att termen 'Albert et. al' blev som ett stående skämt på spexet i slutet av terminen.
Senast redigerad av drArsMoriendi 2016-08-04 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in