2016-08-03, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er måten de har valgt å utvikle/produsere F-35 som gjør dette. Om de i etterkant kommer til å velge samme fremgangsmåte neste gang et fly skal utvikles må evalueringen vise.

Ja, IOC er mye et "politisk" punkt, men det skiller seg da ikke spesielt mye fra IOC for andre fly. F-35A som fikk IOC status nå er et mye mer ferdig og kapabelt produkt enn F-16 var når det fikk IOC i januar 1979. Alle F-16 som ble levert før november 1981 måtte igjennom store strukturelle endring blant annet.
Men, låt oss säga så här att jag kan garantera dig att alla kommersiella projekt har gått förbi Milestone C innan serieproduktion, att man sedan har en förserie är en sak men innan serieprodukt alltid förbi C.

Det hjälper inte att säga att ett annat projekt tex F-16 var lika dåligt, så kan man inte resonera.
Isåfall så är det lika bra att vara rak och ta bort projektstyrningen helt eller hur!

F-35 är kanske världens sämsta kända projekt, om flygplanet skulle blir ett kanonplan eller inte förändrar inte projektet det minsta.

Ska man köra ett projekt på det sättet så kan man kalla det ett Skunkworks projekt eller hur?

Jag har själv kört flera Skunkworks (såklart mindre) men det har varit pga att att man ej fått resurser/kalendertid för att göra det på annat sätt eller ej fått officiell "go", så är inte fallet i F-35 efter vad jag förstått.
Citera
2016-08-03, 20:08
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Beträffande IOC, visst men ärligt om man inte gått förbi Milestone C dvs ej i serieproduktion verkar det bra eller dåligt?

Detta har ingenting att göra med att man tvingas uppdatera en helt ny produkt eller inte utan det är en kvalitetssäkrings som saknas, är du inte med på det?

Har du inte själv förstått att det är ett rent projekt politiskt beslut att deklarare IOC vid denna tidpunkt då skulle jag säga att diskutera F-35 med dig är totalt meningslöst!
Den kan bära tillräckligt med vapen för att lösa uppgiften och avioniken är mer avancerad än F16 så per definition så är den redo.

Gällande produktionen så är F35 sedan ett antal år tillbaka det mest producerade stridsplanet.
Citera
2016-08-03, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Gällande produktionen så är F35 sedan ett antal år tillbaka det mest producerade stridsplanet.

Där blev det visst ordentligt fel...
Citera
2016-08-03, 20:45
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Kan du nevne ett fly i historien hvor det ikke er gjort endringer etter IOC?
Og nå er F-35 programmet lagt opp slik det er, og selvsagt så har alle fly som blir produsert nå alle kjente endringer implementert når de leveres fra fabrikk. Dette er nok kun et problem for deg og andre grinebitere.

Det er ikke slik som du skriver. Begge missiler "traff" målet, men ettersom man bruker QF-4 eller QF-16 target drones så ønsker man ikke å ødelegge disse hver gang man skyter.

Immediately prior to launching the AIM-9X, LeClair employed an internally carried AIM-120C missile against another target drone. This target was beyond visual range and the AIM-120C was given a successful self-destruct signal right before target impact.

http://www.edwards.af.mil/News/Article-Display/Article/882457/f-35a-completes-first-live-air-to-air-kill-test
Du och Donald Trump är ungefär lika enkla att trigga och "baita".

Kul o läsa dina inlagor direkt efter påstående. Men men...vi får väl se.

Fortfarande ingen beställning. LM får nu fronta degen själv för att hålla produktionen uppe. Ca $1Bn...

Väntar med spänning på vad nästa rapport från Gilmore innehåller. Chrunch-time.

Gällande milestone C och tillverkning osv...Om jag och andra behöver förklara det för dig...sämre skött projekt har väl inte skådats i historien. I rest my case.

Alla plan är fortfarande prototyper som måste modifieras för att uppnå ens något som kan ses som IOC. ...och de ändringarna är inte "software" om vi säger så. Dyyyyyyyyrt....mycket dyrt.

Så vi får väl se när "dealen" är i mål. Och vad den innehåller.

Undrar vad som kommer upp på river i given?!
Citera
2016-08-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars

Ingen feil der.

Mer enn 170 F-35 er produsert til nå, og ingen andre kampfly er i nærheten av et slikt antall produserte fly i dette tidsrommet.
Citera
2016-08-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Donald Trump

Tja, det får være opp til andre å vurdere, men selv synes jeg du ligner mer på Trump i din måte å fremtre på. Beklager hvis denne artikkelen ødelegger kvelden for deg.

The F-35 has hit another snag - it is just too good.

During a recent exercise at Mountain Home Air Force Base in Idaho, US Air Force F-35A pilots set out to practice evading surface-to-air missiles, but they could not, because the SAM radars on the ground could not even find the ultra-stealthy planes.

To participate in the exercise as planned, the F-35As had to turn on their transponders, essentially announcing their presence so the SAM sites could see and engage them.

http://nordic.businessinsider.com/f-35-too-stealthy-2016-8?r=US&IR=T
Citera
2016-08-03, 22:26
Medlem
Jag är glad för Norges skull att dom satsat på F 35. Tror det kommer visa sig vara ett helt fantastiskt bra plan som överträffar mångas förväntningar.
Citera
2016-08-04, 01:26
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Vilket annat flygplan produceras i större numerär? Eurofighter? Tejas?
Citera
2016-08-04, 18:36
Bannlyst
Citat:
Vilket annat flygplan produceras i större numerär? Eurofighter? Tejas?

Vi är inte där än när det gäller F-35. Med alla problem som nämnts i detta forum så undrar jag om F-35 blir det mest producerade planet.
Citera
2016-08-04, 19:11
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Vi är inte där än när det gäller F-35. Med alla problem som nämnts i detta forum så undrar jag om F-35 blir det mest producerade planet.
Inte någonsin, men av de som tillverkas så är det F35 som det byggs flest av. Det var bara det jag kommenterade.

Gällande kvalitetsproblemen så är de givetvis en punkt för sig, men där är jag inte längre tillräckligt insatt för att kunna uttala mig.
Citera
2016-08-04, 22:57
Bannlyst
Citat:
Inte någonsin, men av de som tillverkas så är det F35 som det byggs flest av. Det var bara det jag kommenterade.

Gällande kvalitetsproblemen så är de givetvis en punkt för sig, men där är jag inte längre tillräckligt insatt för att kunna uttala mig.

Knappast. Jag har läst din posthistorik och du är en av dom mest insatta personerna när det gäller militär kunskap, även avionetik.
Citera
2016-08-04, 22:58
Bannlyst
Citat:

Knappast. Jag har läst din posthistorik och du är en av dom mest insatta och respekterade personerna på flashback när det gäller militär kunskap och absolut den mest kunniga när det gäller stridsflyg.

Säg mig, är F-35 bra eller inte?
Senast redigerad av Cougars 2016-08-04 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in