Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Spin
Deras enda alternativ är ju Harrier och helikoptrar så jag tror de är jävligt nöjda. Det är ju deras egna storleksbegränsningar som satt yttermåtten på F35A och F35B. Att USN ville ha ännu mer räckvidd och kunna lasta dubbelt så tunga bomber invändigt gjorde att det som skulle blivit en ny F16 blev en ny F111 Aardvark, fast lika kort som en F16 och tyngre än en F15C.
Kan du ha drygt 18-24 F35 med dig per skepp (Wasp-klassen) och du som USMC har 8 st till förfogande (iaf 2 st per insats) så har du +40 st stridsflyg. Till skillnad från Harriers så kan du även använda F35B i jaktrollen mot 90% av alla fiender i luften och du kan utföra bättre och mer långvariga attackuppdrag för att skydda landstigande trupper etc.
Mängden flyg på två Wasp-skepp gör också att de kan matcha de flesta flygvapen i världen utan förstärkning från USN.
Summa summarum så tror jag att USMC är de som är mest nöjda av alla.
USMC är naturligtvis oerhört nöjda. Det är Lehman Brothers också - de har gjort en jättevinst och någon annan tar kostnaden.
Jag kan inte tänka mig någon situation där USA skickar iväg enbart två LDPs (om än med underhåll- och understödsfartyg) för att anfalla något. För att invadera Somalia á la 1993 (alltså inget organiserat eller högteknologiskt motstånd) är jetplan overkill, och behovet av air to air icke-existerande. För att invadera mer fungerande länder (Indonesien, någon ö som Kina gör anspråk på eller en modern variant av Falklandskriget) finns det ingen anledning för USA att chansa, utan man skulle sända med ett riktigt hangarfartyg.
Ett Wasp-fartyg med superdupermoderna F35 är inte ett dugg bättre på att möta sjöminor, dieselelektriska ubåtar (snarare sämre, eftersom fartyget antagligen lämnat helikoptrarna för anti-min/ubåtskrigföring hemma för att få plats med F35) eller markbaserade sjömålsrobotar. Så jag vidhåller att F35 för marinkåren är fullständigt meningslöst, ungefär som idén om att USMC kommer göra nya Tarawa-anfall.
Wasp kan i dagsläget ta max 20 Harriers. Det gör att jag är väldigt förvånad om mer än 12 F35 kunde tas på uppdrag - och det är då på bekostnad av helikopterkapaciteten, så eventuella landsättningar kommer ske sjövägen och vara långt mindre flexibla.
F35C är USMCs svar på Nya Karolinska. Löjligt dyrt, väldigt ineffektivt och helt stridande mot affärsplanen. Till nytta endast för tillverkarna och beställarnas egon.