Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du ljuger!! Fetma och övervikt beror på kalorier i förhållande till rörelse. Dom som blir överviktiga äter för mycket och/eller rör på sig för lite. Orsaken till att man äter för mycket handlar inte alltid om frosseri, utan kan handla om sjukdom och ärftliga faktorer som artikeln talar om:
"
Övervikt kan vara en följd av sjukdom. Ärftliga faktorer kan också bidra till fetma."
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2004807
Du vill verkligen inte förstå.
Jag och många med mig anser att fetma i de flesta fall beror på att människor äter för mycket trots att de vet att de inte borde. Därmed ligger det nära till hands att sortera det i kategorin frosseri.
Du försöker försvara att fetma inte beror på detta och därmed inte är synd. Du hänvisar till att det kan bero på sjukdom och det kan det alldeles säkert göra men min uppfattning är ändå att det i de allra flesta fallen beror på att människor äter för mycket och ofta onyttig mat.
Frågan blir en ickefråga då det i praktiken verkar som ingen inom jv utesluts för frosseri. Det är enklare att hävda att en sportig, vältränad snusare som äter hälsosamt skadar sin kropp.
Om du inte förstår mitt resonemang så får jag beklaga, men jag kan inte vara tydligare än jag varit nu. Dessutom hakar du upp dig på småord som kan vara felskrivna trots att budskapet framkommer med stor tydlighet. Detta blir bara jobbigt och jag skulle önska att du försökte bedöma vad folk menar med vad de skriver innan du går till attack