2017-01-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nu har vi idisslat detta hur länge som helst och vi kommer inte längre tror jag. De flesta här i tråden anser nog att fetma i de flesta fallen beror på att personen äter för mycket. Ttsp verkar tro att fetma beror på övervägande andra saker och därmed inte kan kopplas till frosseri. Vilka vetenskapliga studier som finns för fetmans orsaker får diskuteras i annan tråd inom ämnet medicin tänker jag.

Du ljuger!! Fetma och övervikt beror på kalorier i förhållande till rörelse. Dom som blir överviktiga äter för mycket och/eller rör på sig för lite. Orsaken till att man äter för mycket handlar inte alltid om frosseri, utan kan handla om sjukdom och ärftliga faktorer som artikeln talar om:

"Övervikt kan vara en följd av sjukdom. Ärftliga faktorer kan också bidra till fetma." http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2004807
Senast redigerad av ttsp 2017-01-18 kl. 21:14.
Citera
2017-01-18, 21:17
Medlem
Det ironiska i det hela är att uteslutning från JV upplevs som ett straff när det i själva verket är befrielse från eländet, sen om de inte förstår det själva, det är en annan sak. Men uteslutning är det bästa som kan hända om man är ett JV
Citera
2017-01-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
artikeln motsäger vad du har påstått, och bekräftar vad jag har sagt. Du avslöjar dig själv som en lögnare.

Du påstod förut " "Fetma måste väl tillhöra "frosseri" om det ska kategoriseras. Och det är ju en biblisk synd." http://www.flashback.org/sp59606143

Fetma är inte samma sak som frosseri som du påstår, men det kan vara det, så här står det i artikeln:

Till exempel skulle fetma kunna vara ett tecken på frosseri, men det behöver inte alltid vara så.
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2004807

Sedan fortsätter artikeln med:

"Övervikt kan vara en följd av sjukdom. Ärftliga faktorer kan också bidra till fetma. Vi bör också komma ihåg att fetma är ett fysiskt tillstånd medan frosseri har med sinnesinställningen att göra"

Exakt så som jag har sagt, frosseri handlar om att man medvetet frossar, så bara för att man är överviktig så betyder det inte att det är en synd eller att man frossar.

Och man kan visst bli utesluten för frosseri som det står i artikeln:

"En kristen som är allmänt känd för att vara en frossare, och som envist vägrar att ändra på sitt giriga beteende, bör avlägsnas från församlingen, alldeles som i fallet med någon som hänger sig åt någon av de övriga av ”köttets gärningar”." (1 Korinthierna 5:11, 13)

En före detta äldste på det här forumet kommer alltså också med uppenbara lögner, han säger:

Detta visar tydligt hur mycket man ska tro på dessa belackare.

Tack Vasectomater för att du hittade artikeln. Jhwh är också bränd nu när han håller med allt som Vasectomater säger

http://www.tlc.com/tv-shows/my-600-lb-life/
Människorna har själva bidraget till sitt tillstånd. De tvingar omgivningen ge dem mat.
Sjukdom eller frosseri enligt dig?
Citera
2017-01-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
http://www.tlc.com/tv-shows/my-600-lb-life/
Människorna har själva bidraget till sitt tillstånd. De tvingar omgivningen ge dem mat.
Sjukdom eller frosseri enligt dig?

Det är svårt att bedöma, även för äldste, eftersom dom inte har någon övernaturlig förmåga, bara Guds godkännande att döma församlingsmedlemmar:

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er."(Hebr 13:17 Bibel2000)

"Själva dömer ni ju bara inom er egen krets." (1 Kor 5:12 Bibel2000)
Citera
2017-01-18, 21:45
Medlem
Citat:
Det är svårt att bedöma, även för äldste, eftersom dom inte har någon övernaturlig förmåga, bara Guds godkännande att döma församlingsmedlemmar:

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er."(Hebr 13:17 Bibel2000)

"Själva dömer ni ju bara inom er egen krets." (1 Kor 5:12 Bibel2000)

Ändå har äldste inga problem att bedöma det om en oerfaren ungdom dricker lite för mycket på en fest och säger att h*n ångrar sig och äldste tycker sig veta att det inte är tillräckligt uppriktigt menat.
Citera
2017-01-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Hur kan man "frossa omedvetet"? Jag tror jag ställde den frågan till dig redan men du svarade så klart inte.

Har ni TLC's serie "My 600 lbs life" i Sverige? Se några avsnitt på den, finns även att hitta på nätet och säg mig sen hur "omedvetna" dessa människor är.

Ttsp, vet du vad ett "beroende" är? Man är alltså helt medveten om skadorna men ens begär gör så att man fortsätter ändå. Det kan vara mat, droger, shopping, spelande, vad-som-helst.

När det kommer till ett "matberoende" så är det svårt att helt undvika mat eftersom en matberoende person -måste- äta ändå, annars dör den ju. Till skillnad mot tex en alkoholist. Den -måste- inte dricka alkohol för överlevnad utan kan helt vända drogen ryggen när den väl bestämt sig att sluta.

Jag rekommenderar att du forskar lite i detta, speciellt eftersom du har så många frågor. Kunskap är ingen börda. Eller vad säger jag...kunskap ÄR en börda om man är ett vittne. Sorry!

Jag la ut länk till programmet nyss. Svår fråga om det är sjukdom eller inte. Vem vill frossa på det viset.
Om det är sjukdom, så kan en sådan person inte bli utesluten.
Citera
2017-01-18, 22:02
Medlem
Citat:
Du ljuger!! Fetma och övervikt beror på kalorier i förhållande till rörelse. Dom som blir överviktiga äter för mycket och/eller rör på sig för lite. Orsaken till att man äter för mycket handlar inte alltid om frosseri, utan kan handla om sjukdom och ärftliga faktorer som artikeln talar om:

"Övervikt kan vara en följd av sjukdom. Ärftliga faktorer kan också bidra till fetma." http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2004807

Du vill verkligen inte förstå.

Jag och många med mig anser att fetma i de flesta fall beror på att människor äter för mycket trots att de vet att de inte borde. Därmed ligger det nära till hands att sortera det i kategorin frosseri.

Du försöker försvara att fetma inte beror på detta och därmed inte är synd. Du hänvisar till att det kan bero på sjukdom och det kan det alldeles säkert göra men min uppfattning är ändå att det i de allra flesta fallen beror på att människor äter för mycket och ofta onyttig mat.

Frågan blir en ickefråga då det i praktiken verkar som ingen inom jv utesluts för frosseri. Det är enklare att hävda att en sportig, vältränad snusare som äter hälsosamt skadar sin kropp.

Om du inte förstår mitt resonemang så får jag beklaga, men jag kan inte vara tydligare än jag varit nu. Dessutom hakar du upp dig på småord som kan vara felskrivna trots att budskapet framkommer med stor tydlighet. Detta blir bara jobbigt och jag skulle önska att du försökte bedöma vad folk menar med vad de skriver innan du går till attack
Citera
2017-01-18, 22:03
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det finns visst ett "ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri", det är uteslutning, personen "bör avlägsnas från församlingen" som det sägs.

Men vänta här nu alltså!! Nu vänder du på diskussionen 180 grader och nu plötsligt -propsar- du på att vittnen visst kan bli uteslutna pga fetma, för att dom frossat i mat!!

Wtf??

Nyss påstod du ju att fetma inte alls är pga överkonsumtion av käk/frosseri utan pga sjukdom. Och att vi var dumma bigotts som ens antydde nåt sånt!!

Och nu när JAG producerade fram en JV org artikel, som DU själv borde hittat långt före mig vill du plötsligt vända på din ståndpunkt, inte ens det, utan få det att se ut att det var din ursprungliga ståndpunkt.

Bahahahahahahahaaaa!!
Citera
2017-01-18, 22:04
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Återigen, det behöver inte vara på det sättet, att man äter för mycket kan bero på sjukdom och ärftliga faktorer, så som Jv:s artikel säger:

"Övervikt kan vara en följd av sjukdom. Ärftliga faktorer kan också bidra till fetma."
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2004807

Jamen har någon här sagt något annat?????
Citera
2017-01-18, 22:08
Medlem
Citat:
Vad är din personliga åsikt om en person som med bestämdhet menar på att Jehovas vittnen inte utesluter frossare?

Hur många feta jehovas vittnen känner du som blivit uteslutna på grund av att de vräkt i sig mat?

Det är lättare att utesluta rökare, än tjocka människor som äter mängder med mat.

Lovar frossaren att skärpaå sig, så måste äldste ge personen chanser, det är synd om smällfet person.
Rökaren anses som syndig som inte kan ge upp sitt begär.
Citera
Medlem
Citat:
Du svarar fortfarande inte på frågan. Talar den före detta äldste sanning när han påstår att Jehovas vittnen inte utesluter frossare?

Det här sade han:

Stämmer detta överens med vad Jehovas vittnen säger här:

"En kristen som är allmänt känd för att vara en frossare, och som envist vägrar att ändra på sitt giriga beteende, bör avlägsnas från församlingen, alldeles som i fallet med någon som hänger sig åt någon av de övriga av ”köttets gärningar”. (1 Korinthierna 5:11, 13)" http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2004807

Då tar vi det för tredje eller möjligen fjärde gången:

Hur många fall känner du personligen till där frossare blivit uteslutna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jamen har någon här sagt något annat?????
Ingen här har sagt något annat. Inte ens jag. Det är bara en rökridå.
Som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in