2016-06-23, 20:51
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Jag har lidit av sån jävla rännskita de senaste veckorna sen jag växlade upp till 100 mg. Upptäckte precis immodium och jävlar vilken lättnad!

Ett tips till er som också lider av rännskita.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20051123000013
Citera
2016-06-23, 23:01
Medlem
Vad är egentligen effekten man upplever av att ta Sertralin, eller antidepressiva överhuvudtaget?

Började med 50mg i augusti, kände att jag hade det något bättre pga det men misstänker lite att det berodde på mkt annat positivt som skedde i det tidsrummet. Så när man så haft sämre perioder så har läkarna bara försökt öka det steg för steg, och jag tar nu 150mg (ökat ångsame då jag lätt mått illa av dem).

Vart inlagd en månad nu och i det enda samtal jag hade med psykiatern där så sa hon att jag borde höja den till 200mg medan jag mer är inne på att sluta med den då jag inte känner någon effekt av den (men vad är det då man ska känna?). Hon menade att man inte skulle avfärda en medicin innan man märkt att man fått effekt av den?!? Men visst fick jag sluta med den om jag absolut ville det.

Husläkaren (som tyvärr bytt arbetsplats nu) och jag var före inläggningen överens om att det nog inte var någon vits med att öka den mer då jag hade såpass mkt av den i blodet att den borde haft effekt. Men han ville inte att jag skulle seponera den där och då strax innan inläggningen, utan det var bättre om psykiatern tog hand om det.
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra...
Citera
2016-06-24, 20:06
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Vad är egentligen effekten man upplever av att ta Sertralin, eller antidepressiva överhuvudtaget?

Började med 50mg i augusti, kände att jag hade det något bättre pga det men misstänker lite att det berodde på mkt annat positivt som skedde i det tidsrummet. Så när man så haft sämre perioder så har läkarna bara försökt öka det steg för steg, och jag tar nu 150mg (ökat ångsame då jag lätt mått illa av dem).

Vart inlagd en månad nu och i det enda samtal jag hade med psykiatern där så sa hon att jag borde höja den till 200mg medan jag mer är inne på att sluta med den då jag inte känner någon effekt av den (men vad är det då man ska känna?). Hon menade att man inte skulle avfärda en medicin innan man märkt att man fått effekt av den?!? Men visst fick jag sluta med den om jag absolut ville det.

Husläkaren (som tyvärr bytt arbetsplats nu) och jag var före inläggningen överens om att det nog inte var någon vits med att öka den mer då jag hade såpass mkt av den i blodet att den borde haft effekt. Men han ville inte att jag skulle seponera den där och då strax innan inläggningen, utan det var bättre om psykiatern tog hand om det.
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra...

Den enda effekt jag känt hittils är att mina mörka och ångestladdade tankar som jag brukar snärja in mig själv i när jag skulle sova har försvunnit. Har inte märkt någon annan effekt efter att jag gick från 50 mg till 100 mg.

Kan vara så att det inte räcker med ett SSRI som bara boostar seratoninet utan att det även behövs ett preparat som påverkar dopaminnivåerna.
Citera
2016-06-29, 11:49
Medlem
Vilket skit detta är.
Käkade 25mg i en vecka och kände inga biverkningar, bara lite torr i munen.
Ökade till 50mg efter en vecka, första dagarna kändes det ok. Men efter ett par dagar började jag bli fruktansvärt trött, yr och har svårt att fokusera.
Kan inte sova speciellt bra, det smakar ruttet i munnen och jag känner mig allmänt nedstämd.
Och ständig huvudverk, vilket tar dö på mig.
Jag får Imovane för sömnen men den hjälper mig bara att däcka, sen vaknar jag ändå efter ett par timmar och har svårt att sova.

Har inte haft någon panikattack på 2 veckor.

Är bara inne på vecka 3 med Sertralin. Men jag börjar få riktigt svårt fokusera mig på arbetet.
Det var fan bättre att vara pigg, klar i huvudet och kunna tänka normalt och att få panik/ångest ibland.

Innan jag fick Sertralin hade jag oxazepam utskrivet i 5 månader, men fick inte det förnyat.
Ska till läkaren i morgon och höra vad han säger.
Citera
2016-06-29, 20:01
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64Bit
Har inte haft någon panikattack på 2 veckor.

Är bara inne på vecka 3 med Sertralin. Men jag börjar få riktigt svårt fokusera mig på arbetet.
Det var fan bättre att vara pigg, klar i huvudet och kunna tänka normalt och att få panik/ångest ibland.

Innan jag fick Sertralin hade jag oxazepam utskrivet i 5 månader, men fick inte det förnyat.
Ska till läkaren i morgon och höra vad han säger.

Begär att bli sjukskriven? Att knapra benzo är väl inte lösningen?
Citera
2016-07-04, 21:02
Medlem
Zhukovskis avatar
Jag har börjat ta sertralin idag (främst för ångest, social fobi etc). Läkaren rekommenderar att jag börjar med 25mg de första dagarna och sedan trappar upp till 50mg. I morse tog 25 och känner inga större biverkningar. Jag är lite sömning men det e inte så illa, ganska avslappnande faktiskt.

Om mitt mål är att komma förbi insättningssymptomen, t ex förstärkt ångset som många får, så snabbt som möjligt vore det då bättre att bara köra på 50mg direkt? Jag återvänder till jobbet nästa vecka och då vill jag ju gärna fungera socialt osv...

tack
Citera
2016-07-06, 19:44
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhukovski
Jag har börjat ta sertralin idag (främst för ångest, social fobi etc). Läkaren rekommenderar att jag börjar med 25mg de första dagarna och sedan trappar upp till 50mg. I morse tog 25 och känner inga större biverkningar. Jag är lite sömning men det e inte så illa, ganska avslappnande faktiskt.

Om mitt mål är att komma förbi insättningssymptomen, t ex förstärkt ångset som många får, så snabbt som möjligt vore det då bättre att bara köra på 50mg direkt? Jag återvänder till jobbet nästa vecka och då vill jag ju gärna fungera socialt osv...

tack

Du får räkna med att det tar några veckor innan du får önskad effekt.
Citera
2016-07-08, 17:31
Medlem
Kan säga den är HEMSK att gå av. FYFAN.
Citera
2016-07-08, 17:51
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Kan säga den är HEMSK att gå av. FYFAN.

Berätta mer, vad händer?
Citera
2016-07-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Berätta mer, vad händer?

"Ström" genom hela kroppen i flera månader många gånger per dag. Nojjor. Ilska. Frustration. Känslan av att vara total nedbruten. Inget funkar för att lindra utsättningssymptom. Provat johannesört, tryptofan, 5htp å en massa mer. Inget funkade.

Åt 100mg i några år. 2år kanske.

Nu 6-7 månader senare har det börja släppa. Värsta perioden i hela mitt liv.

Prepare for hell everybody!

Edit: efter 4 månader släppte den värsta marddrömmen.

Edit2: känslan av panik. Psykos känslor som säkert grundar sig i oerhört stark ångest. Panik panik å åter panik.
Jobbiga saker går på rundgång dygnet runt i hjärnan.

Tack sertralin! Blir det antidepp så blir det mirtazapin i fortsättningen, nu tror jag att jag klarar mig.
Senast redigerad av ConGOAT 2016-07-08 kl. 18:08.
Citera
2016-07-08, 18:46
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
"Ström" genom hela kroppen i flera månader många gånger per dag. Nojjor. Ilska. Frustration. Känslan av att vara total nedbruten. Inget funkar för att lindra utsättningssymptom. Provat johannesört, tryptofan, 5htp å en massa mer. Inget funkade.

Åt 100mg i några år. 2år kanske.

Nu 6-7 månader senare har det börja släppa. Värsta perioden i hela mitt liv.

Prepare for hell everybody!

Edit: efter 4 månader släppte den värsta marddrömmen.

Edit2: känslan av panik. Psykos känslor som säkert grundar sig i oerhört stark ångest. Panik panik å åter panik.
Jobbiga saker går på rundgång dygnet runt i hjärnan.

Tack sertralin! Blir det antidepp så blir det mirtazapin i fortsättningen, nu tror jag att jag klarar mig.

Äter 200mg, i bland känner jag mig manisk samt att ångesten inte dämpas.
Är rädd för att jag måste byta medicin.
Började mars 2015 och har trappat upp till dagens dos.

Är utsättningen lika jävlig när man går över till en annan medicin?

Jag glömde ta en dag, jag fick direkt andningsångest och kunde inte ens svälja mitt saliv

Kan man öka till 250mg?
Citera
2016-07-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Äter 200mg, i bland känner jag mig manisk samt att ångesten inte dämpas.
Är rädd för att jag måste byta medicin.
Började mars 2015 och har trappat upp till dagens dos.

Är utsättningen lika jävlig när man går över till en annan medicin?

Jag glömde ta en dag, jag fick direkt andningsångest och kunde inte ens svälja mitt saliv

Kan man öka till 250mg?

200 är max. Jag var uppe i 150 några veckor. Blev konstig bara så sänkte till 100.

Vet inte hur utsättningen är då man går över till annat!

Prova isbad, helt seriöst. noradrenalin (venflaxin) (värme) och seratonin (mirta) (trötthet), precis som california rocketfuel. Började med mer kalla bad och det var då det sakta vände. Sakta men säkert.

Har brunnsvatten så är 5-6 grader nu på sommaren. Numer bara på kvällarna. Litteraturen säger 20grader räcker. Men tycker mer saker händer med måendet under 10 grader. Kallduschar är inte i närheten av lika effektivt - Känns som 5% av kallbad.

Det är mitt enda tips - isbad. Så länge du bara pallar å lite till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in