2016-06-29, 20:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men man kallar väl inte in expertvittnen för att visa vad en död person hade för diagnos.
Då papperen jag hänvisar till finns med i fup så måste ju förundersökningsledaren ha läst dom.

Nu handlade ju rättegången om vad som hände den kvällen när bröderna blev skjutna och inte egentligen om vad dom hade gjort innan eller vilka diagnoser dom hade.
Att deras bakgrund finns med i fup är väl för att beskriva den rädsla som K-G har känt i och med att mamman har berättat om brödernas liv och att han var medveten om hur farliga dom var.

Tja, antisocial personlighetsstörning med psykopatdrag är inte helt ovanligt oavsett vad som skrivs i den här tråden. Dessutom är läkarens namn nämnt som då gett brodern diagnosen.
Att man slopade ord som psykopat för att använda tex sociopat är ju för den negativa klangen. I dag använder man istället antisocial personlighetsstörning. Man kommer att använda ordet mer i dag än tidigare och det återtas oavsett om det inte finns en diagnosmanual.
Citera
2016-06-29, 20:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du fetade själv ordet som tydligen inte finns. Men eftersom vi är överens om att det är oväsentligt i sammanhanget är det skönt att höra att vi kan lägga ner det ämnet nu.
Hela stycket inleds med:

Diagnosbegreppet psykopati enligt Hare inkluderas inte i DSMoch
ICD-systemen.

Jag gissar att du inte förstår vad dessa system har för funktion helt enkelt.
Citera
2016-06-29, 20:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hela stycket inleds med:

ICD-systemen.

Jag har förmodligen samma formella nivå på utbildning inom området som du har. Gnäll inte på mig för vad du citerar.
Citera
2016-06-29, 20:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tja, antisocial personlighetsstörning med psykopatdrag är inte helt ovanligt oavsett vad som skrivs i den här tråden. Dessutom är läkarens namn nämnt som då gett brodern diagnosen.
Att man slopade ord som psykopat för att använda tex sociopat är ju för den negativa klangen. I dag använder man istället antisocial personlighetsstörning. Man kommer att använda ordet mer i dag än tidigare och det återtas oavsett om det inte finns en diagnosmanual.
Han har inte fått någon psykopatidiagnos...

Och nog kunde jag läkarens namn för de flesta intagna som besökte läkare -- vilket är jäkligt skilt från att man har insyn i deras diagnoser/journaler mer högst ytligt.
Citera
2016-06-29, 20:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har förmodligen samma formella nivå på utbildning inom området som du har. Gnäll inte på mig för vad du citerar.
Troligen inte nej.
Citera
2016-06-29, 20:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Hela stycket inleds med:

ICD-systemen.

Är det från tidigt 70-80 tal eller? Du får ha fräschare länkar än äldre. Det är nya tider nu vet du.

Citat:
Beteckningar i DSM och ICD
I DSM används termen antisocial personlighetsstörning, ASP, (antisocial personality disorder, APD, ASPD). I ICD-10 är motsvarande term dissocial personality disorder (F60.2) med ett antal olika varianter, bland annat antisocial personality disorder (en term som valts i den svenska versionen: antisocial personlighetsstörning).
http://www.psykologiguiden.se/psykol...okup=Psykopati
Citera
2016-06-29, 20:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Är det från tidigt 70-80 tal eller? Du får ha fräschare länkar än äldre. Det är nya tider nu vet du.

http://www.psykologiguiden.se/psykol...okup=Psykopati
Vad har ditt citat med psykopati att göra?

Och om du klickat på länken - samt läst hela citatet - så hade du insett både att ditt svar här är ovidkommande och sett årtal.
Citera
2016-06-29, 20:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Troligen inte nej.
Nej du har nog rätt, jag läste mer psykologi och beteendevetande.
Jag ska kolla efter dina avhandlingar på nätet, finns dom på Diva?
Citera
2016-06-29, 20:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej du har nog rätt, jag läste mer psykologi och beteendevetande.
Jag ska kolla efter dina avhandlingar på nätet, finns dom på Diva?
Var finns dina?

Om du nu läst psykologi och beteendevetenskap så borde du veta att diagnosen psykopati inte existerar och inte heller är synonym med antisocialpersonlighetsstörning ..
Citera
2016-06-29, 20:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Vad har ditt citat med psykopati att göra?

Och om du klickat på länken - samt läst hela citatet - så hade du insett både att ditt svar här är ovidkommande och sett årtal.

Nix, och det är alltså inte så att fostermamman tar ordet ur luften utan har fått det väldigt klart för sig att det handlar om en psykopat. Har du hans journaler och fullständiga diagnoser? Nej, just det så det är slutdiskuterat och hans tidigare domslut samt fostermammans ord går före gissningslekarna från dig.

Citat:
Personer med antisocial personlighetsstörning har ofta psykopatiska drag. Skillnaden mellan de båda begreppen ligger i att man vid konstruktionen av kriterierna för personlighetsstörningen betonade kriminellt och asocialt beteende.
http://www.psykologiguiden.se/rad-oc...ngar/psykopati
Senast redigerad av Moosky 2016-06-29 kl. 21:41.
Citera
2016-06-29, 20:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nix, och det är alltså inte så att fostermamman tar ordet ur luften utan har fått det väldigt klart för sig att det handlar om en psykopat. Har du hans journaler och fullständiga diagnoser? Nej, just det så det är slutdiskuterat och hans tidigare domslut samt fostermammans ord går före gissningslekarna från dig.
Nej, det framstår inte alls som "alldeles klart".

Det är rätt ointressant vad du anser går före vad -- något stöd för att han klassats psykopat finns inte inte förundersökningen. Det finns bara fostermammans ord - och hon vet ju inte ens att det inte är en diagnos.
Citera
2016-06-29, 20:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nej, det framstår inte alls som "alldeles klart".

Det är rätt ointressant vad du anser går före vad -- något stöd för att han klassats psykopat finns inte inte förundersökningen. Det finns bara fostermammans ord - och hon vet ju inte ens att det inte är en diagnos.
Nej men hon svarar efter bästa förmåga så gott hon kan och det är nog bara du som tror att hon hugger saker ur luften. Vi andra förstår att hon upprepar vad hon fått berättat för sig av den namngivne läkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in