2016-06-02, 19:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För fyra sönderslagna fönster hos KG. Givetvis sökte han upp fadern för att få ersättning för de sönderslagna rutorna, varpå Simon knuffade till honom så han ramlade nerför en trapp. Åtföljt av hot. KG polisanmälde. Kontaktförbudet var ömsesidigt.

Icke desto mindre hade det just löpt ut- vilket var vad jag sa.
Han visste inte att de slagit sönder några fönster .. Han TRODDE det .. och åkte hem till dem och anklagade dem.
Väl där har han uppträtt aggressivt och fått en putt av ena brodern.

När någon kommer upp tillräckligt nära i ansiktet på dig så får du freda dig -- även om du är en illdåga med dåligt rykte.

De har inte framfört några hot till honom -- det är enbart mamman som gjort sådana påståenden ..

Ja precis - kontaktförbudet var ömsesidigt och det var skälet till att bröderna godkände det istället för att bestrida det och få det prövat.

Det hade inte hållit för en rättslig prövning -- att någon kanske tänker söka upp dig för att du anklagat dem för något de säger sig inte ha gjort räcker liksom inte för att få ett kontaktförbud ...
Citera
2016-06-02, 19:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det vet du inte innan du fått det prövat i domstol, lika lite som vi vet slutligt utfall här.
Skjuter du grannen bara han visar sig utomhus kan vi nog vara rätt säkra på utfallet redan innan rättegången dock.
Hur kan du vara säker på det? OM det enbart handlar om vad jag tror och uppfattar så kan han ju faktiskt skjuta mig när han är på sin tomt och jag på min -- jag kan alltså då skjuta honom för att jag är rädd för mitt liv, i synnerhet om någon annan sagt att han är arg på mig och tänker "knäppa mig" och han har bössan i handen för han skall ut och jaga...

Det krävs ju inte att han kliver in i mitt vardagsrum för att åstadkomma det.
Citera
2016-06-02, 20:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur kan du vara säker på det? OM det enbart handlar om vad jag tror och uppfattar så kan han ju faktiskt skjuta mig när han är på sin tomt och jag på min -- jag kan alltså då skjuta honom för att jag är rädd för mitt liv, i synnerhet om någon annan sagt att han är arg på mig och tänker "knäppa mig" och han har bössan i handen för han skall ut och jaga...

Det krävs ju inte att han kliver in i mitt vardagsrum för att åstadkomma det.
Nu lallar du som så ofta bara för att maniskt få sista ordet. Enjoy, jag tänker inte mata den fixeringen.
Citera
2016-06-02, 20:02
Medlem
Citat:
När någon kommer upp tillräckligt nära i ansiktet på dig så får du freda dig -- även om du är en illdåga med dåligt rykte.
Helt korrekt.

Och när två våldsamma kriminella drägg kommer hem till dig sent en kväll för att mörda dig, så har du rätt att freda ditt liv genom att skjuta ihjäl dräggen. Vad är det som är konstigt med det? Jag har alltid ett par fyllda magasin liggande i vapenskåpet ifall behov skulle uppstå.
Citera
2016-06-02, 20:06
Medlem
Citat:
Han visste inte att de slagit sönder några fönster .. Han TRODDE det .. och åkte hem till dem och anklagade dem.
Väl där har han uppträtt aggressivt och fått en putt av ena brodern.

De har inte framfört några hot till honom -- det är enbart mamman som gjort sådana påståenden ..

Ja precis - kontaktförbudet var ömsesidigt och det var skälet till att bröderna godkände det istället för att bestrida det och få det prövat.

Det hade inte hållit för en rättslig prövning -- att någon kanske tänker söka upp dig för att du anklagat dem för något de säger sig inte ha gjort räcker liksom inte för att få ett kontaktförbud ...

Icke desto mindre

Icke desto mindre hade det just löpt ut - vilket var vad jag sa.
Citera
2016-06-02, 20:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nu lallar du som så ofta bara för att maniskt få sista ordet. Enjoy, jag tänker inte mata den fixeringen.
Det är ingen fixering - det är ett svar på Husvagns resonemang om att fönstret storlek och höjd som gör det svårt att klättra in inte hade varit något bra skydd om de hade haft skjutvapen, molotovcocktails eller yxa ... och skall man gå på vad man kan fantisera ihop och inte på vad som faktiskt rådde för förhållanden så kan man dra det hur långt som helst.

Fakta är att han skjuter genom gardinen -- de har alltså inte ens dragit den åt sidan. En är skjuten i ryggen en i axeln -- alltså inte ens när någon av dem sträcker sig in genom fönstret i hopp om att nå ett låsvred som inte ens existerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Helt korrekt.

Och när två våldsamma kriminella drägg kommer hem till dig sent en kväll för att mörda dig, så har du rätt att freda ditt liv genom att skjuta ihjäl dräggen. Vad är det som är konstigt med det? Jag har alltid ett par fyllda magasin liggande i vapenskåpet ifall behov skulle uppstå.

Och här är du tillbaka till ett problem i KG:s vittnesmål -- visste han att det var bröderna eller visste han det inte ...
Citera
2016-06-02, 20:09
Medlem
why123s avatar
Citat:
Icke desto mindre

Nej, men är du säker på det? Alltså jag har för mig att det varade i tre månader och att de fick de hösten 2014. Jag sitter och tittar på TV nu så jag har ingen lust att kolla. Men i så fall skulle det varat i ett år, kan det stämma?
Senast redigerad av why123 2016-06-02 kl. 20:10. Anledning: .
Citera
2016-06-02, 20:10
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ointressant inlägg.

Jag förstår att du inte kan följa en diskussion kring konsekvenser av ett resonemang som förs . .. Du behöver inte deklarera det igen.

Det som deklarerades var att ditt s k resonemang består av rent dravel och irrelevanta jämförelser. .

Citat:
Nej - man kan inte jämföra med polisen, polisen har en helt annan skyldighet att faktiskt eliminera hot.

Jaså, vad är det för praxis eller lagrum som ligger till grund för det påståendet?

På vilket sätt hade den påstådda skyldigheten gett en polisman större rätt att skjuta än K-G i samma situation?

Citat:
Nej, när du börjar leka "tänk om - leken" så är vi på den nivån. De fanns inga skjutvapen, ingen yxa och inga molotovcocktails ... och vill utgå från "tänk om" då kommer det helt plötsligt bli fritt att skjuta vilt på alla som man inbillar sig är ett hot.

Det handlar för i helvete inte om något fantasifullt "tänk om" utan om en högst relevant chans att så skulle ha varit fallet.

Bröderna var beväpnade med järnrör och kniv och därför kunde det lika gärna ha varit så att det var en molotovcocktail och pistol istället.
Citera
2016-06-02, 20:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Icke desto mindre

Vilket givet historiken inte hade någon betydelse för brödernas agerande.

Edit:
Det är dessutom en orimlig slutsats att de skulle ha inväntat ett hävande av ett kontaktförbud för att sedan gå dit och misshandla eller mörda honom -- kontaktförbudets vara eller inte vara hade liksom inte gjort någon större skillnad i det läget.
Citera
2016-06-02, 20:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det som deklarerades var att ditt s k resonemang består av rent dravel och irrelevanta jämförelser. .

Jaså, vad är det för praxis eller lagrum som ligger till grund för det påståendet?

På vilket sätt hade den påstådda skyldigheten gett en polisman större rätt att skjuta än K-G i samma situation?

Det handlar för i helvete inte om något fantasifullt "tänk om" utan om en högst relevant chans att så skulle ha varit fallet.

Bröderna var beväpnade med järnrör och kniv och därför kunde det lika gärna ha varit så att det var en molotovcocktail och pistol istället.

Och grannen kan lika gärna vara på väg att mörda mig som att åka ut på jakt ... Nej, det finns ingen relevans i det resonemanget.
Citera
2016-06-02, 20:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej, när du börjar leka "tänk om - leken" så är vi på den nivån. De fanns inga skjutvapen, ingen yxa och inga molotovcocktails ... och vill utgå från "tänk om" då kommer det helt plötsligt bli fritt att skjuta vilt på alla som man inbillar sig är ett hot. ..

Eller menar du att det är just fönstret som är avgörande?

Nej, det som är avgörande är männens syfte med besöket. Om det väl är så att de attackerar för att döda eller skada och detta hot inte är inbillat kan man lika lite förutsätta att de är dåligt beväpnade som att de är bra beväpnade, om man inte vet säkert. Det är inte samma sak som "tänk om" eller att man får skjuta på inbillade hot. Det innebär istället att man vet att det finns ett allvarligt hot där man inte kan utesluta att det är extremt allvarligt. Förstår du skillnaden?

Citat:
Jag kan skjuta busungar som kastar saker på mitt fönster .. för tänk om de har en molotovcocktail med sig eller något annat "farligt" ..

Nej, så är ju absolut inte fallet. Det måste finnas någon form av konkreta omständigheter som talar för det. Det gör det i det här fallet, men inte när det gäller busungarna i ditt exempel.

Citat:
Det finns ett stort problem i det här fallet - och det är att han skjuter för att bröderna inte skall skada honom - (och det är en rädsla han byggt upp via andrahandsuppgifter, inte på grund av trakasserier de faktiskt riktat mot honom), samtidigt som han hävdar att han inte alls visste om att det var bröderna på utsidan ... Det går inte riktigt ihop.

Det finns tveksamheter i sådana delar, ja.

Citat:
Poliser har en skyldighet gentemot andra att eliminera hot .. Dvs de kan inte lägga benen på ryggen och springa. Det vore liksom lite platt med en polis som bara agerade när de var ohotade och läget säkrat.

Ja, och sådant skiljer ju, men det går inte att applicera på det här fallet när det gällde ett direkt hot mot personen ifråga, och som då bör jämföras med en polis som blir personligt utsatt för fara av denna sort. Då är polisen säkert bättre rustad att göra rätt bedömning och en privatperson bör ha mer utrymme för exempelvis putativt nödvärn.
Citera
2016-06-02, 20:18
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Och grannen kan lika gärna vara på väg att mörda mig som att åka ut på jakt ... Nej, det finns ingen relevans i det resonemanget.

Självklart finns det inte det! Precis som det inte fanns i ditt andra patetiska exempel.

En granne som skall gå ut på jakt skulle väl för i helvete inte börja slå sönder din dörr och hota med att döda dig?

Så varför för du in korkade fittresonemang som saknar relevans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in