2016-06-29, 20:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Att han skulle bli fälld för dråp var helt väntat och logiskt. Han var förvisso utsatt, men det var en stängd dörr emellan och han sköt två skott med avsikt att träffa. Inget varningsskott eller någon varning alls och det gör att han omöjligen skulle kunna gå fri. Den kraftiga straffrabatten förvånar lite, men det verkar som att tingsrätten vill vara "snäll" mot KG genom att lite krystat hävda att han "samarbetat" under mordkvällen trots att alla vet att polis och ambulans skulle varit på plats betydligt snabbare om han bara hävt ur sig att han skjutit skarpt mot två personer.
Citera
2016-06-29, 20:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Försvaret borde ha kallat in expertvittnen om det funnits fog för det ja, vilket man inte gjort.
Förundersökningsledaren bör även ha hittat dessa papper om det funnits sådana.
Jag sätter ingen diagnos, jag säger bara att en sak är troligare än den andra.
Då är vi alltså överens om att det inte var av tillräckligt intresse för att påverka rättens bedömningar? Bra.
Citera
2016-06-29, 20:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Diagnosen har ingen relevans -- dock är det den användare som rapar "diagnosticerad psykopat" du bör vända dig till med din invändning...
Skrev jag det du citerade till dig? Då gjorde jag fel.
Citera
2016-06-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, den är en nedskrivning av hur hennes förhör tolkades. Det var ungefär det jag avsåg, hon sa alltså inte exakt det som stod nedtecknat.
Hur kan förresten en person enligt ovanstående citat ha en psykopatidiagnos om det inte finns någon sådan diagnos?
Oavsett så var det tydligen inte intressant nog för rättsprocessen att förhöra sig vidare om hans eventuella diagnoser så varför måste det bli ett ämne för ältande i tråden?

Det finns folk här inne som fortsätter älta detta (att en bror var diagnostiserad psykopat) då de anser att nödvärnsrätten följts till punkt och pricka.
Det är ok att diskutera det, speciellt när det endast förekommer i FUP från en person, som inte är psykiatriker eller psykolog.

Som jag sagt tidigare, bröderna lämnade sina föräldrar mest pga ADHD m.m, inte pga att föräldrarna förgrep sig på dem eller något annat som är en röd tråd i psykopaters liv.
Citera
2016-06-29, 20:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, den är en nedskrivning av hur hennes förhör tolkades. Det var ungefär det jag avsåg, hon sa alltså inte exakt det som stod nedtecknat.
Hur kan förresten en person enligt ovanstående citat ha en psykopatidiagnos om det inte finns någon sådan diagnos?
Oavsett så var det tydligen inte intressant nog för rättsprocessen att förhöra sig vidare om hans eventuella diagnoser så varför måste det bli ett ämne för ältande i tråden?
Fast du får nog läsa igen .. Det står INTE att psykopati är en diagnos - tvärtom - däremot är det ett begrepp som kan användas förutsatt att ett antal kriterier är uppfyllda..

Typ
Att du haltar är ingen diagnos - det är en beskrivning av hur andra uppfattar att du går. Varför du haltar kan däremot vara en diagnos ...
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Försvaret borde ha kallat in expertvittnen om det funnits fog för det ja, vilket man inte gjort.
Förundersökningsledaren bör även ha hittat dessa papper om det funnits sådana.
Jag sätter ingen diagnos, jag säger bara att en sak är troligare än den andra.
Men man kallar väl inte in expertvittnen för att visa vad en död person hade för diagnos.
Då papperen jag hänvisar till finns med i fup så måste ju förundersökningsledaren ha läst dom.

Nu handlade ju rättegången om vad som hände den kvällen när bröderna blev skjutna och inte egentligen om vad dom hade gjort innan eller vilka diagnoser dom hade.
Att deras bakgrund finns med i fup är väl för att beskriva den rädsla som K-G har känt i och med att mamman har berättat om brödernas liv och att han var medveten om hur farliga dom var.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Enligt kopierade papper i fup så var Fredrik psykopat. Ruggig läsning
Sidan 999 i fup 80. Tog ett klipp på det och la upp.
https://minfil.org/jeh9n1b3bb/Dubbel...s_psykopat.jpg

Läs i fup 80 sidan 982 och framåt och se själva vad Fredrik kunde vara kapabel till.
Fredrik blev dömd för hoten mot fostermammans son.
Citera
Medlem
Citat:
Då är vi alltså överens om att det inte var av tillräckligt intresse för att påverka rättens bedömningar? Bra.

Om det funnits en diagnos så hade det absolut funnits intresse... från båda sidor.
Citera
2016-06-29, 20:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast du får nog läsa igen .. Det står INTE att psykopati är en diagnos - tvärtom - däremot är det ett begrepp som kan användas förutsatt att ett antal kriterier är uppfyllda..

Typ
Att du haltar är ingen diagnos - det är en beskrivning av hur andra uppfattar att du går. Varför du haltar kan däremot vara en diagnos ...
Du fetade själv ordet som tydligen inte finns. Men eftersom vi är överens om att det är oväsentligt i sammanhanget är det skönt att höra att vi kan lägga ner det ämnet nu.
Citera
2016-06-29, 20:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Om det funnits en diagnos så hade det absolut funnits intresse... från båda sidor.
Så då menar du nu att han absolut inte hade någon diagnos? Hur vet du det?
Citera
2016-06-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men man kallar väl inte in expertvittnen för att visa vad en död person hade för diagnos.
Då papperen jag hänvisar till finns med i fup så måste ju förundersökningsledaren ha läst dom.

Nu handlade ju rättegången om vad som hände den kvällen när bröderna blev skjutna och inte egentligen om vad dom hade gjort innan eller vilka diagnoser dom hade.
Att deras bakgrund finns med i fup är väl för att beskriva den rädsla som K-G har känt i och med att mamman har berättat om brödernas liv och att han var medveten om hur farliga dom var.

Men nu länkar du till ett förhör igen, just det som vi undrar över, förundersökningsledaren bör ha tagit med en diagnos om en diagnos finns. Det är klart expertvittnen kan tas in ändå, men det finns absolut inga belägg för att någon av bröderna var psykopater, iaf inte i FUP. Antisocial personlighetsstörning tas inte upp heller.
Citera
2016-06-29, 20:35
Medlem
Citat:
Så då menar du nu att han absolut inte hade någon diagnos? Hur vet du det?

Det hade funnits belägg för det i FUP, svårare är det inte.
Nu finns det bara ett vittnesmål från fostermamman.
Citera
2016-06-29, 20:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det hade funnits belägg för det i FUP, svårare är det inte.
Nu finns det bara ett vittnesmål från fostermamman.
Det finns inget belägg därför att det inte ansetts relevant för målet att efterforska. Tyvärr.
Om du försöker få mig att tro att han passerat genom livet utan diagnos på något udda, lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in