2016-06-30, 13:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
IKEA knivar funkar alldeles utmärkt att döda någon med.. Det finns bevisat i Västerås om inte annat..
Ja, och man givetvis också såga halsen av någon med en vanlig hyfsat vass bordskniv också om man är ihärdig nog.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Skillnad på brödkniv (med rund spets, inget vidare att döda med) och matkniv med vass spets.
Ja, givet att de kvar hemma hade en vass, spetsig kniv av typen förskärare som hade varit mycket mer effektiv än en tandad brödkniv med avrundad spets så verkar det inte som om syftet med kniven har varit att ha den som stickvapen.

Dock -- OM nu KG hade sett kniven innan han passerade efter att de var döda så hade ju givetvis närvaron av en kniv i sig räckt för att väcka fruktan. I det läget funderar man nog inte så mycket över typen av kniv som de har.
Citera
2016-06-30, 13:49
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
.
Vad jag ville poängtera, är att en "vanlig" kniv av stickmodell med vass spets, kan man "agera" med på bra mycket längre avstånd än en kniv man tvingas skära med.

Aktionsradien med en vanlig kniv är med andra ord större, vilket innebär att en brödkniv är relativt ofarlig inpå rätt nära avstånd, vilket ytterligare talar för att surpuppan till gärningsman borde avvaktat lite mer.

"21 foot rule" som det talas om, gäller vid stickvapen.
Citera
2016-06-30, 14:03
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den tredje eventuella inkräktaren kan inte räknas in i scenarion - eftersom KG vid tidpunkten för skjutandet inte kunde ha en aning om någon tredje. Det hot han tog ställning till var de två som befann sig utanför den låsta ytterdörren.
Det var inte riktigt det som var poängen med mitt inlägg.
Citera
2016-06-30, 14:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Vad jag ville poängtera, är att en "vanlig" kniv av stickmodell med vass spets, kan man "agera" med på bra mycket längre avstånd än en kniv man tvingas skära med.

Aktionsradien med en vanlig kniv är med andra ord större, vilket innebär att en brödkniv är relativt ofarlig inpå rätt nära avstånd, vilket ytterligare talar för att surpuppan till gärningsman borde avvaktat lite mer.

"21 foot rule" som det talas om, gäller vid stickvapen.

Nu är det inget som domstolen har resonerat om, men vi vet att skjutvapen alltid är försvårande i den här typen av fall. Kniv är alltså ett livsfarligt vapen som används vid majoriteten av mord i det här landet. Och bär du kniv är det också ett brott om det handlar om att du inte tex i arbetet behöver den. Det är också brottsligt att hota andra till livet och bära tillhygge samt kniv och slå in dörren hos gamlingar.
Det kostade två liv att leva jävel med en äldre man, så du kan poängtera vad du vill.
Senast redigerad av Moosky 2016-06-30 kl. 14:11.
Citera
2016-06-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har alldeles rätt i att polisens situation är annorlunda, och att en polis till följd av detta ofta hamnar i nödvärnssituationer som den enskilde hade kunnat - och ska - undvika. Men det var inte detta allmänna fall jag berörde, utan att poliser specifikt har påfallande mycket större möjlighet att åberopa putativt nödvärn än enskilda. Dvs rättstillämpningen kräver de facto av den enskilde, också när h*n utan egen förskyllan har hamnat i en situation som är helt analog med vad en polis kan råka ut för, att denne enskilde, otränad och outbildad, ska ha bättre omdöme och skarpare observationsförmåga vad gäller att bedöma om ett verkligt hot föreligger än vad den kräver av en utbildad och tränad polis.

Och just det är det faktiskt inte självklart att rättstillämpningen ska göra.

Precis. Är det verkligen ett rimligt krav att förutsätta att en random person, om än med en jägarexamen i botten, skall besitta denna förmåga som kan likställas med en polis erfarenhet/övning på likartade situationer. Jag tycker kraven för putativt nödvärn självklart skall vara höga, men de kan inte vara orimliga.
Citera
2016-06-30, 14:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Fast här är det som jag förklarat, att polisen, pga att de oftare hamnar i nödvärnssituationer, behöver säkra situationen mer (dvs åberopa putativt nödvärn och ta "det säkra före det osäkra") längre än vad som är nödvändigt för en civilperson. En civilperson behöver bara tillse att angriparen inte har kraft nog att angripa eller att det finns flyktmöjlighet för offret, medans en polis måste tillförsäkra att en misstänkt brottsling inte ens kan röra sig över huvud taget, för tänk om den misstänkte har en knapp som tillkallar kumpaner eller spränger en bomb? Samma risksituation hamnar inte en civilperson i.

Det har ingen som helst betydelse för varje enskild bedömning hur ofta en polis hamnar i nödvärn. Det handlar om situationen som sådan, och där finns det ett tydligt glapp om man ser till den här domen då. Den ska visserligen överklagas, men jag tror gemene man inte anser att polisen ska ha mer nödvärnsrätt än den vanliga medborgaren.
Citera
2016-06-30, 14:12
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nu är det inget som domstolen har resonerat om, men vi vet att skjutvapen alltid är försvårande i den här typen av fall. Kniv är alltså ett livsfarligt vapen som används vid majoriteten av mord i det här landet. Och bär du kniv är det också ett brott om det handlar om att du tex i arbetet behöver den. Det är också brottsligt att hota andra till livet och bära tillhygge samt kniv och slå in dörren hos gamlingar.
Det kostade två liv att leva jävel med en äldre man, så du kan poängtera vad du vill.
Vilket skitsnack! Lagen om knivar riktar sig inte mot hantverkare och svampplockare.
Citera
2016-06-30, 14:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vilket skitsnack! Lagen om knivar riktar sig inte mot hantverkare och svampplockare.

Jag skrev arbetet. Dessutom undrar jag om bröderna var ute och plockade svamp ? Så spara din överkurs till dom mindre vetande.
Citera
2016-06-30, 14:20
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag skrev arbetet. Dessutom undrar jag om bröderna var ute och plockade svamp ? Så spara din överkurs till dom mindre vetande.
Snygg redigering
Citera
2016-06-30, 14:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej han kämpade inte för något liv, utan det var en ren avrättnimg. Gärningmannen kunde som sagt väntat (precis som domstolen skrev) tills brottsoffren kom in i bostaden, dvs forcerat dörren, innan han avlosssde skott. Och han kunde tagit ett varningsskott , och sedan använt det sista på knivmannen om det krävts. (järnrörsmannen hade han kunnat gå i handgemäng i, med bössan som slagredskap).

Din beskrivning skulle passa bra som manus till en film. Hur många skulle tänka så om man har två vrålande "inbrottstjuvar" som försöker slå sej in. De flesta av oss skulle skjuta i en sådan situation om man hade tillgång till vapen. Om mannen i det här fallet inte hade fredat sej så hade han förmodligen blivit dödad eller grovt misshandlad.
Citera
2016-06-30, 14:31
Medlem
Citat:
.

Så eftersom 'aktionsradien' är större med en vanlig kniv så är en brödkniv relativt ofarlig på nära avstånd? Ja det var ju också en logik.
Citera
2016-06-30, 14:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så eftersom 'aktionsradien' är större med en vanlig kniv så är en brödkniv relativt ofarlig på nära avstånd? Ja det var ju också en logik.

Det låter som från en dokumentär om Karsudden patienter där en av dom talar om kniv. Jag hugger bara i dom köttiga delarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in