2016-06-29, 17:28
Bannlyst
http://www.hd.se/2016-06-29/tobias-b...fallet-till-hd
Citera
2016-06-29, 17:29
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montaigne
https://minfil.org/t8E6n5bfb9/B5717-15.pdf
Till trådstarten

//Mod
Citera
2016-06-29, 17:35
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Har just kollat igenom utredningen men hittar inget om att denne Fredrik var psykopat.
Har jag missat något?

Hur som helst får man av denne Fredrik intrycket av ett totalt misslyckat liv.

I utredningen får vi b.l.a. reda på om en tidigare händelse med Fredrik där han åtalades.
Han bodde på ett hotell i Malmö då han på rummet bestämde sig för att röka(ej cigaretter).

Hotellet var rökfritt, och när brandlarmet gick kom hotellchefen och knackade på dörren..
Fredrik förnekade allt och blev snabbt aggressiv, fick tag på en kniv och började
rispa en tillskyndande hotellanställd. Polisen kom och mer skrik och våld följde.
Han passade sedan på häktet på att hota och vifta med armarna så mycket att
han blev sprejad, och senare åtalad för hot, förutom knivskärningen på hotellet.

Tröstlöst och meningslöst beteende för något såpass liten sak som rökning på förbjuden plats..

Jag vill inte ta gift på det men jag vill minnas att ordet psykopat eller liknande (psykopatiska drag) förekom i utredningen utav någon form av expertis.
Men som sagt, jag vill inte gärna ta gift på att det verkligen var så.

Edit: Från "Helsingborgs TR B 5717-15 Vallåkra 81"
Polisman, Kim Einarsson, (expertis my ass)
Citat:
Beskriv Fredrik.
Min bedömning av Fredrik är att han hade psykopatiska drag. Från att först vara lugn och
tillmötesgående till att sedan explodera på väldigt kort tid. Man visste inte var man hade
honom. Fredriks humör pendlade mycket från att vara tillmötesgående till att bli aggressiv,
utan egentlig anledning. Det gick väldigt snabbt när Fredrik växlade personlighet och det gick
inte att utläsa vad som skulle ske.
Senast redigerad av Kakistokrati 2016-06-29 kl. 17:43.
Citera
2016-06-29, 17:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Väldigt skönt att läsa domen och tingsrättens resonemang. En bra, genomarbetad och rättvis dom. INGEN har rätt att ta lagen i egna händer eller skjuta en annan människa. Helt klart är det frågan om dråp eller till och med mord. En bra dom!

Inte bara borde rätten att döda finnas i KG:s fall. Det borde snarare vara en plikt att döda de organiska problemgeneratorerna i en sådan här situation. Fängelsestraff skulle alltså dömas ut om man inte dödade dem i ett läge som det här.
Citera
2016-06-29, 17:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Inte? "Landsortsadvokaten" Kruse, inte Eriksson, verkar ha skött sitt arbete bäst i fallet, åklagarna lämnar en del att önska.
Det kan jag väl hålla med om. (Att yrka på femton års fängelse är ju rent jävla trams i ett sånt här fall.) Men fyra år är ganska mycket i en sån här situation med så obestridliga nödvärnskomponenter, även om det är två personer som knäpps, och det är Hovrätten över Skåne och Blekinge, som inte är känd som landets mest drakoniska hovrätt, som överklagan ska ställas till.
Citera
2016-06-29, 17:54
Medlem
xaniixs avatar
Vad är det för folk som sitter och skriver på HD's Facebook sida att han skulle fritas? Folk skriver ''Sveriges rättssystem är ett skämt'' etc. Jag förstår inte hur dessa folk tänker. Klart som fan han ska ha något slags straff.
Citera
2016-06-29, 17:55
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Har just kollat igenom utredningen men hittar inget om att denne Fredrik var psykopat.
Har jag missat något?

Hur som helst får man av denne Fredrik intrycket av ett totalt misslyckat liv.

I utredningen får vi b.l.a. reda på om en tidigare händelse med Fredrik där han åtalades.
Han bodde på ett hotell i Malmö då han på rummet bestämde sig för att röka(ej cigaretter).

Hotellet var rökfritt, och när brandlarmet gick kom hotellchefen och knackade på dörren..
Fredrik förnekade allt och blev snabbt aggressiv, fick tag på en kniv och började
rispa en tillskyndande hotellanställd. Polisen kom och mer skrik och våld följde.
Han passade sedan på häktet på att hota och vifta med armarna så mycket att
han blev sprejad, och senare åtalad för hot, förutom knivskärningen på hotellet.

Tröstlöst och meningslöst beteende för något såpass liten sak som rökning på förbjuden plats..
Fredrik fick diagnosen Psykopat runt 18 års åldern när han bodde i fosterhem.
Jag hittade mitt inlägg om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Enligt kopierade papper i fup så var Fredrik psykopat. Ruggig läsning
Sidan 999 i fup 80. Tog ett klipp på det och la upp.
https://minfil.org/jeh9n1b3bb/Dubbel...s_psykopat.jpg

Läs i fup 80 sidan 982 och framåt och se själva vad Fredrik kunde vara kapabel till.
Fredrik blev dömd för hoten mot fostermammans son.
Fredrik försökte röka Tramadol på rummet när han knivskar en annan boende. Mer om det finns i detta inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja herregud... stora starka friska poliser är rädda för Fredrik och dom vill helst vara 5-6 stycken när dom ska omhänderta honom... och det har polisen vetat om i 5-6 år!!! Polisen försöker till och med dölja sina ansikten så att Fredrik inte ska känna igen dom

Händelsen som beskrivs från hotellet och Fredriks våldsamhet inträffar dessutom bara ca 3 veckor innan skotten i Vallåkra. Hade Fredrik den gången skurit en par mm djupare i halsen på den han gav sig på då så hade han troligen suttit häktat för mord vid tiden för skotten.
Fup 80 sid 33-334 Hotellägaren berättar i polisförhör.
Fredrik blev hitskickad från socialförvaltningen i Klippan och bodde i ett rum här på Hotell Amadeus, först i en månad. Sedan var han borta i ungefär i tre veckor och under de tre veckorna ordnade socialen ett annat boende åt Fredrik. Detta fungerade antagligen inte, utan Fredrik skickades hit, till mig och hotellet, en gång till. Detta var i augusti-september 2015.
Fredrik verkade snäll. Han bugade och bockade. Jag väntade mig inga utbrott från honom och
blev, när han hotade mig 150923, helt chockad. Fredrik hade lite svårt att hålla ordning på sitt rum när han bodde på hotellet. Jag pratade med honom och sa till honom att man måste ha ordning på sitt rum. Fredrik anpassade sig efter det jag sa och ville inte bo någon annanstans. Vi pratade om att han skulle hjälpa till med att klippa gräs.
150921, det vill säga två dagar innan han hotade mig, frågade Fredrik mig om jag var från
Polen. Jag svarade "ja" och han ville då att jag skulle skaffa en pistol åt honom. Jag sa till Fredrik att jag inte hade med sådant att göra. Fredrik skrattade bara.
Jag hänvisar till det jag sagt i tidigare förhör (5000-K1219760-15) gällande hädelsen då Fredrik hotade mig och misshandlade en annan gäst vid namn Bertosz, på hotellet,
2015-09-23, men sammanfattningsvis kan jag berätta följande:
Larmet utlöstes och jag pratade med Fredrik om att han rökt på sitt rum, att detta inte var bra och att det var anledningen till att larmet lösts ut. Fredrik sa att han inte rökt på sitt rum. Han tog en kniv, som han hade på sitt rum, sprang ut ur rummet och ramlade på trappan. Bertosz tog kniven från Fredrik och Fredrik gick tillbaks till sitt rum. Han ville ha tillbaks kniven. Jag sa till Fredrik att han inte fick tillbaks kniven. Fredrik tog en galge och hoppade upp i luften samtidigt som han bröt galgen mitt itu. Fredrik attackerade mig och Bertosz med galgen.
Fredrik sprang ut från sitt rum. Både jag och Bartosz fick tag i Fredrik och höll fast honom tills polisen kom. Jag såg att Bertosz hade en rispa på halsen som han fått av Fredrik med kniven. Allt gick så fort. Jag hann inte se allt. Detta hände vid 23.30-tiden. Polisen kom och grep Fredrik.

Dagen efter kom Fredriks flickvän, som jag inte vet namnet på, till hotellet och frågade efter Fredrik. Jag sa att han var hos polisen. Flickvännen sa att hon känt på sig att något skulle hända. Hon berättade att Fredrik inte ville bo tillsammans med andra människor, på gemensamt boende och att han brukade ta heroin. Hon sa också att Fredrik var väldigt välutbildad och att han "kokat ihop en dödsspruta". Jag frågade henne vad hon menade med det. Hon sa att Fredrik hade skapat "dödssprutan", för att kunna använda den mot sig själv eller någon annan, om han någon gång skulle råka illa ut.

Orka söka i fupen... kopior i fup 80 sidan 920 och framåt
Fredrik berättar själv i förhör att han försökte röka Tramadol på folie och det blev stor rökutveckling, brandlarmet gick igång. Han blev tillsagd och anföll med kniv.
Polisen berättar om knivskadorna på överkroppen och den på halsen att den var någon mm djup.

Fup 81 sid 80
Polisen informeras om att detta är ett vittnesförhör, gällande hot mot tjänsteman samt våldsamt motstånd (5000-K1219796-15), då Fredrik Rauschning greps i samband med en misshandel samt olaga hot på hotell Amadeus i Ängelholm, 2015-09-23.
Du har i ett PM (5000-K1219796-15) 2015-09-24 skrivit "När Fredrik ligger på marken så säger han vid upprepade tillfällen att han ska skjuta oss och att han ska vänta på oss utanför Polishuset tills vi slutat". Vilka personer säger Fredrik Rauschning detta till?
Han säger det till oss tre, det vill säga Kim Einarsson, Didrik Gorthon Gyllén och till mig. Vi är de enda som finns i arrestlokalen då. Kollegan, Emma Eriksson satt och skrev i ett annat rum när Fredrik Rauschning sa detta till oss andra. Det var Emma Eriksson som senare sprayade Fredrik Rauschning.

Fup 80 sid 463 Förhör med polis om "Sina iakttagelser i samband med händelsen i Vallåkra"
Vi fick sedan besked att köra in till Helsingborg men innan vi kör så går vi fram och tittar på den
döde vid bilen eftersom det talats om bröderna Rauschning och vi haft en del att göra med Fredrik i Åstorp. Vi kunde med 95% säkerhet säga att detta var Fredrik av det vi kunde se när han hade kapuschongen uppe. Vi visste inte ens att det fanns en broder så den andre tittade vi inte på.
Hur var din reaktion eller vad tänkte du när han låg död där?
Att jag inte var förvånad.
Vad är din bild av Fredrik.
Väldigt utåtagerande och ganska våldsam. Rätt aggressiv inte trevlig. Värre när han är påverkad men jag har dålig koll på vilka droger han använder. Men min bild är mest baserad på andras beskrivning av honom både allmänhet och kollegor. Har träffat på honom lite grann under senare tid men inte pratat med honom. Själv var jag med och hämtade honom på ett boende för 5-6 år sedan och då menade man att det inte räckte med 2 poliser utan att vi skulle vara fler och då var vi 5-6 stycken och då var han ganska våldsam.

Hämtningen på boendet kan det vara när Fredrik hade hotat sin fosterfamilj med två knivar?
Fredrik är dömd för det.
Fup sidan 982-993 Olaga hot och misshandel 2010-03-21
Fredrik blev osams med paret i det familjehem där han hade bott i 9 år. Han fick inte torktumla sent en söndagskväll och det slutade med att han slog kvinnan, fostermamman, i familjen och hotade alla med flera knivar och han skulle bränna ner deras hus.
Han hade kvällen innan kommit hem från sina föräldrar där han hade vistats under veckan.
Pappan orkade inte ha Fredrik hemma och ringde fosterhemmet och bad dom ta hand om honom.
Det hela slutade med att polisen anhöll Fredrik och han var inte välkommen tillbaka till det fosterhem han hade bott så länge i. Han hade hotat med att döda ofta och dom fick nog.
Efteråt var dom livrädda för att Fredrik skulle komma tillbaka och sätta sina hot i verket.

Vilken svärmorsdröm han var Fredrik
Citera
2016-06-29, 17:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Var det Fredrik eller Simons skoavtryck på dörren?
Mönstret på dörren av sparkar motsvarade Simons skosulor.
Citera
2016-06-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är väl ungefär så som jag resonerade kring detta ...

Väl gissat och resonerat!

Själv tror och hoppas jag på överklagande och frikännande. Men så här långt har du haft rätt.
Citera
2016-06-29, 18:09
Medlem
PeterNosters avatar
Conny Prisell‎ to Rauschning Simon
27 May · Helsingborg, Sweden ·
Hej alla. Har varit på Helsingborgs Tingsrätt i alla dagar.
Ni skall veta att det inte alls är roligt.I dag var det en kompis till simon som vittnade.Han var hyperduktig och talade mycket,mycket gott om Simon Han skall ha all heder för att han ställde upp.Jag tillhör den äldre generationen men med ett ungt syn på saker och ting.
Jag tror att både Simon och Fredrik var närvarande i dag för åklagare fick sina handlingar våta på grund av vatten! Det är sant!
Grabben som vittnade vet jag vad han heter men någon annan eller han får tala om vem det är.Ha en go kväll och sänd en tanke till " våra pojkar"

Jo jag tackar, "våra pojkar":
http://www.prisell.se/
Citera
2016-06-29, 18:21
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Inte bara borde rätten att döda finnas i KG:s fall. Det borde snarare vara en plikt att döda de organiska problemgeneratorerna i en sådan här situation. Fängelsestraff skulle alltså dömas ut om man inte dödade dem i ett läge som det här.

Vilken fruktansvärd människosyn. Jag delar absolut inte den uppfattningen. Det finns inget mer värdefullt än ett mänskligt liv! Och det får nu den 68-årige mördaren erfara! Han har släckt två unga liv och får nu ta konsekvenserna! Domen visar att det svenska rättsväsendet fungerar!
Citera
2016-06-29, 18:22
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Vilken fruktansvärd människosyn. Jag delar absolut inte den uppfattningen. Det finns inget mer värdefullt än ett mänskligt liv! Och det får nu den 68-årige mördaren erfara! Han har släckt två unga liv och får nu ta konsekvenserna! Domen visar att det svenska rättsväsendet fungerar!

Nej, det är bara du som har fått begreppen om bakfoten. Det finns bara en människa i den här historien och det är KG. De två bröderna var inte människor utan organiska problemgeneratorer. Det är till fördel för alla, inklusive bröderna själva, att vi nu slipper dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in