2016-06-29, 11:54
Medlem
Montaignes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ox86
ingen som har domen ännu?

//ox

Jo, men vet inte hur jag bifogar filer
Citera
2016-06-29, 11:56
Medlem
Cryotechers avatar
Någon som kan berätta mer om bakgrunden varför männen var arga?

Btw, finns det någon bild på de döda och namn? Orkar inte leta igenom 300 sidor. Tack på förhand.
Senast redigerad av Cryotecher 2016-06-29 kl. 12:16.
Citera
2016-06-29, 12:03
Medlem
Killyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montaigne
Jo, men vet inte hur jag bifogar filer

Ladda upp på minfil.org..
Citera
2016-06-29, 12:05
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Förjävligt att han döms för dråp. Äckliga pack som terroriserat honom och dessutom kommer maskerade och beväpnade till hans ensliga hus och ska bryta sig in. GOOD RIDDENCE. Han gjorde rätt som sköt dem båda.

Btw, finns det någon bild på gärningsmännen och namn? Orkar inte leta igenom 300 sidor. Tack på förhand.

Helt enig med dig. För jävligt. Tror knappast man funderar hur o var man skall skjuta i den situationen. Jag hade gjort samma sak. Hoppas det blir överklagande och justerat utslag i hovrätten .
Citera
2016-06-29, 12:07
Medlem
Montaignes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
Ladda upp på minfil.org..

https://minfil.org/t8E6n5bfb9/B5717-15.pdf
Citera
2016-06-29, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför var de annars där med kniv och tillhyggen? Jag hade också skjutit dem.
Att ha kniv betyder inte att de ville döda. De kanske ville skrämma gubben för att han inte skulle ringa deras mor eller dyker upp in hennes väg varje gång hon är ute? De hade fått för sig att deras mamma ville komma tillbaka hem till sin familj!
Citera
2016-06-29, 12:15
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Helt enig med dig. För jävligt. Tror knappast man funderar hur o var man skall skjuta i den situationen. Jag hade gjort samma sak. Hoppas det blir överklagande och justerat utslag i hovrätten .

Kanske yttrande mig för tidigt inser jag nu dock. Tydligen hade gubben haft en relation med deras mamma och inte betett sig bra. Vad handlar detta om? Misshandel, otrogenhet eller annat? I så fall förtjänar gubben både fängelse och stryk.
Citera
2016-06-29, 12:19
Medlem
Montaignes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Kanske yttrande mig för tidigt inser jag nu dock. Tydligen hade gubben haft en relation med deras mamma och inte betett sig bra. Vad handlar detta om? Misshandel, otrogenhet eller annat? I så fall förtjänar gubben både fängelse och stryk.

Trodde det var domen som skulle diskuteras nu. Det du skriver är helt irrelevant.

Precis tuggat mig igenom domen. Tingsrätten anser att ett varningsskott hade varit tillräckligt. Annorlunda uttryckt, G.M glömde att skjuta ett varningsskott. Huruvida en person i en sådan situation får tanken att skjuta varningsskott (enormt pressad), finner jag högst osannolikt.
Hänvisning till Europakonventionens art 2 - rätt till liv -, är relevant i typsituation, men innebär inte hinder mot att fria mannen i den här situationen.
Citera
2016-06-29, 12:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Att ha kniv betyder inte att de ville döda. De kanske ville skrämma gubben för att han inte skulle ringa deras mor eller dyker upp in hennes väg varje gång hon är ute? De hade fått för sig att deras mamma ville komma tillbaka hem till sin familj!

Det är väl inte tillåtet att skrämmas med kniv? Gubben kanske är ett svin, vad vet jag? I såna fall förtjänar han 4 års fängelse.
Citera
2016-06-29, 12:24
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Mellanmjölkens land lagom, dömer också obegripligt lagom.

Rätten tycker att det är ok, men inte ok. Man kan bara försvar sig lite men inte helt. Totalt obegriplig dom. Om någon tar till vapen så få man nog stå sitt kast. Tycker gubben gjorde rätt...

I Sverige ska man vänta på att bli mördad först för att uppsåt ska kunna bevisas. Horribelt.

Rätten har sett för mycket film...

Överklaga och bli frikänd...
Citera
2016-06-29, 12:24
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är väl inte tillåtet att skrämmas med kniv? Gubben kanske är ett svin, vad vet jag? I såna fall förtjänar han 4 års fängelse.

Är du helt jävla efter det är inte tillåtet att skrämmas med kniv det räknas som olaga hot. Gubben ett svin tror jag knappast däremot var dessa bröder bevisligen riktiga skurkar. Domen är ett hån mot allt vad anständighet och rättvisa heter.
Senast redigerad av Mad monk 2016-06-29 kl. 12:26.
Citera
2016-06-29, 12:27
Medlem
micro113s avatar
Simon och Fredrik har befunnit sig utanför den låsta entrédörren som inte har gått att öppna utan nyckel och de har inte varit på väg att ta sig in genom den krossade glasrutan i entrédörren. Även med ett accepterande av att den tredje personen har varit beväpnad och påverkad, har denne befunnit sig på ett helt annat våningsplan än Karl-Gustaf Axell när den sistnämnde har avlossat skotten. Från det att Fredrik och Simon har krossat glasrutan i entrédörren och KarlGustaf Axell bestämt sig för att agera har det också gått en viss tid fram till dess att han faktiskt har skjutit. Karl-Gustaf Axell har inte på något sätt förvarnat sina angripare om att han varit beväpnad, han har inte skjutit varningsskott och han har siktat på Fredriks och Simons överkroppar när han har avlossat skotten.

Händelseförloppet har inte heller varit så snabbt att det har saknats tid för eftertanke. Karl-Gustaf Axell har hunnit säga till sin syster att vänta kvar i telefonen, han har tagit fram nycklarna till vapenskåpet, han har gått och öppnat vapenskåpet, han har tagit fram vapnet och ammunitionen, han har laddat vapnet och han har tänt och upp ytterligare belysning utanför entrén. Först därefter har han siktat på angriparen till höger och avlossat sitt vapen. Han har sedan siktat på angriparen till vänster och avlossat sitt vapen ytterligare en gång.

Ja, det är väl ungefär så som jag resonerade kring detta ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in