2017-02-17, 20:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
/.../ Istället för att slösa "bläck" på dramatiska skildringar plockade direkt ur din fantasi skall du använda pennan till att svara objektivt på ställda frågor.
Så var god och släpp subjektiviteten i ett enda inlägg, klarar du det månne ?

Jag chansar på ja jag så här kommer frågan på nytt:

Läs om domskälen under rubriken "Karl-Gustaf Axell har befunnit sig i en nödvärnssituation när han avlossat skotten mot Fredrik och Simon" och var så vänlig att peka på angreppets beskaffenhet, de angripnas betydelse och omständigheter i övrigt i domskälen. Självklart står det dig fritt att välja vilket liknande nödvärnsfall som helst där "angreppets motiv" får större utrymme i domskälen.
Hur lyder din fråga..?
Citera
2017-02-17, 20:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Efter Fredrik skjutits har Simon såklart vänt sig om och lagt benen på ryggen, han hann någon meter eller två innan KG skjöt honom i ryggen.
Skjöt?
Översta steget på trappan är 114 cm djupt. Trappstegen är minst 30 cm djupa och det finns två.
114 + 30 +30 = 174 cm djup hela trappans djup plus ca 50 cm höjd.

Hade Simon hunnit av trappan hade skottet blåst över hans 178 cm med många cm tillgodo.
Hade han hunnit ett enda trappsteg så hade skottet suttit högt uppe i hans axel om det ens hade träffat med tanke på skottbanan snett uppåt.
Frågan är hur fan hade K-G lyckats med den träffen när han befanns sig inomhus och mycket högre upp än Simon om han befann sig i markhöjd

Jag upprepar...
Om Fredrik och Simon hade befunnit sig nedanför trappan i markhöjd så hade dom varit ca 185 och 195 cm nedanför skotthålens höjd i gardinen.
Då hade skotten gått över huvudet på dom och dom hade levt!

Simon var 178 cm lång och han är träffad 140,5 cm ovanför fotsulan. Skottbanan går snett uppåt i kroppen.
Fredrik var 181 cm lång och han är träffad 145 cm ovanför fotsulan.

Den skada som var placerad på Simons högra axelns baksida tillsammans med entréns utformning talar för att Simon befunnit sig på trappan.
Från dörren till första trappsteget var ca 114 cm vilket gör att Simon har varit inom detta avstånd från dörren vid skottögonblicket.
Fup 78 sid 111

Nu blev det långt och kanske svårt att förstå för dom förståndshandikappade.
Skriva kort är svårt när man ska förklara hur något har gått till och man citerar delar av fupen.
Citera
2017-02-17, 21:17
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
KG talar inte sanning när han säger att rymdvarelserna stod framför dörren.
Gäller nödvärnsrätten? Ja, men precis som domen föreskriver har mer våld än nöden kräver använts.

Simon anser jag var mer eller mindre mördad. Detta borde mynna i ett högre skadestånd såväl som ett annat straff.
K-G har aldrig pratat om några rymdvarelser utanför hans dörr.
Det är du som pratar om dom och du bör nog sluta med dom drogerna du tar.

Ja nödvärnsrätten gäller och K-G använde det han kunde i sin situation i sin skräck.
Simon är lika lite mördad som Fredrik.

Den enda som ska ha något skadestånd i det här fallet är K-G.
Först får han leva i skräck för dom här dårarna i över 1 år. Han får sina rutor inslagna, cykeln förstörd och antagligen mer.
Han lever under hot hela tiden och han har fått sitta i häkte allt för länge.
K-G ska gå fri och få ett fett skadestånd för allt sitt lidande som dom här bröderna har orsakat honom... och den som har sporrat bröderna bör också betala skadestånd.
Citera
2017-02-17, 21:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Detta innebär att du är helt säker på att mannen i sitt uppjagade tillstånd var helt klar över att nummer 2 flydde!
Hur kan du vara så säker på att mannen visste att nummer 2 flydde och hur vet du att mannen befann sig nedanför trappan?
Märkligt att jämföra situationen med ett skadeskjutet djur med en skjutning där nödvärnsvåld åberopats.

Hur kan du så säkert skriva "helt klart" att mannen var uppjagad pga att han var "på flykt för sitt liv"? Hur vet du det?
Jag säger inte att det är fel, men jag vågar inte konsekvent hävda det ena eller det andra då det inte går att med säkerhet bevisa vad den faktiska omständigheten är?!

Hur vet du att mannen inte var på verandan? Hur vet du att mannen inte var på väg för att ta sig in igenom ett annat fönster vid sidan av dörren eller igenom den redan uppbrutna källardörren?

Det finns så många möjligheter samtidigt som det i grunden måste göras en bedömning vad det gäller hur den gamle mannen uppfattade situationen?
Vissa i tråden är väldigt teatraliska och skapar utifrån sina egna fantasier en bild av vad som hände. Skriva en bok kanske vore bättre där fantasin får flöda fritt.

Att skriva om skadeskjutna djur är bara för mycket. K-G ringde gång på gång för att få dit polis och ambulans och han talade om att bröderna kunde vara skadade.
Det finns en viss chans att Simon hade överlevt om han hade kommit under vård snabbt men tyvärr tog det ca 1 timme innan någon kom dit och det var för sent.

Om man utgår från NFC och bevismaterialet så har båda bröderna stått på trappan när dom blev skjutna. Skotthålen i gardinen och träffarna på bröderna pratar ett klart och tydligt språk.

Orkar inte skriva om det igen så jag lägger in det jag skrev förut.
Skotthålen i gardinen var på en höjd av ca 135 och 145 cm från trappan framför dörren.
Det finns 3 trappsteg i trappan som kanske är ca 16 cm höga, troligen någon cm högre då huset inte är nybyggt. Äldre trappor hade lite högre trappsteg.
3 trappsteg á ca 16 cm blir 48 cm. Trappan är alltså ca 50 cm hög.
Hålen i gardinen var på en höjd av ca 135 och 145 cm från trappan framför dörren.

Om Fredrik och Simon hade befunnit sig nedanför trappan så hade dom varit ca 185 och 195 cm nedanför skotthålens höjd i gardinen.
Men bröderna bara var 178 och och 181 cm långa så då hade skotten gått över huvudet på dom och dom hade levt! Vad fan hade dom där att göra

Simon var 178 cm lång och han är träffad 140,5 cm ovanför fotsulan vilket stämmer med skotthålen i gardinen. Skottbanan går snett uppåt i kroppen troligen för att han vände sig om och samtidigt böjde sig aningens framåt för att fly. Han är träffad snett bakifrån i skulderbladet.
Fredrik var 181 cm lång och han är träffad 145 cm ovanför fotsulan vilket också stämmer med skotthålen i gardinen.

Den skada som var placerad på Simons högra axelns baksida tillsammans med entréns utformning talar för att Simon befunnit sig på trappan.
Från dörren till första trappsteget var ca 114 cm vilket gör att Simon har varit inom detta avstånd från dörren vid skottögonblicket.
Från Fup 78 sid 111
Citera
2017-02-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vissa i tråden är väldigt teatraliska och skapar utifrån sina egna fantasier en bild av vad som hände. Skriva en bok kanske vore bättre där fantasin får flöda fritt.

Att skriva om skadeskjutna djur är bara för mycket. K-G ringde gång på gång för att få dit polis och ambulans och han talade om att bröderna kunde vara skadade.
Det finns en viss chans att Simon hade överlevt om han hade kommit under vård snabbt men tyvärr tog det ca 1 timme innan någon kom dit och det var för sent.

Om man utgår från NFC och bevismaterialet så har båda bröderna stått på trappan när dom blev skjutna. Skotthålen i gardinen och träffarna på bröderna pratar ett klart och tydligt språk.

Orkar inte skriva om det igen så jag lägger in det jag skrev förut.
Skotthålen i gardinen var på en höjd av ca 135 och 145 cm från trappan framför dörren.
Det finns 3 trappsteg i trappan som kanske är ca 16 cm höga, troligen någon cm högre då huset inte är nybyggt. Äldre trappor hade lite högre trappsteg.
3 trappsteg á ca 16 cm blir 48 cm. Trappan är alltså ca 50 cm hög.
Hålen i gardinen var på en höjd av ca 135 och 145 cm från trappan framför dörren.

Om Fredrik och Simon hade befunnit sig nedanför trappan så hade dom varit ca 185 och 195 cm nedanför skotthålens höjd i gardinen.
Men bröderna bara var 178 och och 181 cm långa så då hade skotten gått över huvudet på dom och dom hade levt! Vad fan hade dom där att göra

Simon var 178 cm lång och han är träffad 140,5 cm ovanför fotsulan vilket stämmer med skotthålen i gardinen. Skottbanan går snett uppåt i kroppen troligen för att han vände sig om och samtidigt böjde sig aningens framåt för att fly. Han är träffad snett bakifrån i skulderbladet.
Fredrik var 181 cm lång och han är träffad 145 cm ovanför fotsulan vilket också stämmer med skotthålen i gardinen.

Från Fup 78 sid 111

1. Jag gillar din argumentation, inte bara i detta inlägget utan generellt.

2. Om "männen" Rauschning hade gett fan i att åka dit hade denna tråden inte funnits...

3. Det florerar just nu ett rykte ( jepp...rykte...) att det inte var tre inblandade. De var fyra... "Tredje mannen" ska enligt det ryktet ha flytt till en väntande bil där föraren väntade i bilen.

4. Ryktet säger även att polisen i princip har ringat in de övriga inblandade i en mindre krets, jobbar på de slutliga bevisen.

5. Angående den löjliga diskussionen (inte från dig m fl Timeout) om möjligheten att ta sig in genom fönstret i dörren. Ge mig ett par sekunder efter upphopp från trappan så skulle mitt första pistolskott sitta i en person innanför dörren. Det där är för fan inte ett hinder, det är en möjlighet med en jätteöppning!

4. Hur visste KG att de inte hade skjutvapen??? Nej, precis...det visste han inte! Han agerade utifrån värsta hotbilden, helt rätt!! Hur f-n kan TR och HR utelämna den osäkerhet som KG levde i under detta scenario??? Trodde de att han skulle resonera typ "jag väntar på att se vad de gör. Skjuter de skjuter jag tillbaka...om jag kan"?

5. Jag ångrar att jag inte gav FR ytterligare en smäll när jag hade chansen....
Senast redigerad av stoffestofil 2017-02-17 kl. 22:32.
Citera
2017-02-17, 23:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
1. Jag gillar din argumentation, inte bara i detta inlägget utan generellt.

2. Om "männen" Rauschning hade gett fan i att åka dit hade denna tråden inte funnits...

3. Det florerar just nu ett rykte ( jepp...rykte...) att det inte var tre inblandade. De var fyra... "Tredje mannen" ska enligt det ryktet ha flytt till en väntande bil där föraren väntade i bilen.

4. Ryktet säger även att polisen i princip har ringat in de övriga inblandade i en mindre krets, jobbar på de slutliga bevisen.

5. Angående den löjliga diskussionen (inte från dig m fl Timeout) om möjligheten att ta sig in genom fönstret i dörren. Ge mig ett par sekunder efter upphopp från trappan så skulle mitt första pistolskott sitta i en person innanför dörren. Det där är för fan inte ett hinder, det är en möjlighet med en jätteöppning!

4. Hur visste KG att de inte hade skjutvapen??? Nej, precis...det visste han inte! Han agerade utifrån värsta hotbilden, helt rätt!! Hur f-n kan TR och HR utelämna den osäkerhet som KG levde i under detta scenario??? Trodde de att han skulle resonera typ "jag väntar på att se vad de gör. Skjuter de skjuter jag tillbaka...om jag kan"?

5. Jag ångrar att jag inte gav FR ytterligare en smäll när jag hade chansen....
Tackar stoffestofil. Jag försöker alltid argumentera utifrån fakta och och inte fria fantasier och i det här fallet finns massor med fakta i fuparna som talar sitt eget språk.

Jag har en fundering som jag inte kan släppa. K-G är en väldigt speciell man i sitt sätt och jag undrar hur mycket det ligger honom i fatet? Han är lite för principfast och enstavig ibland.
Hade han varit lite mer tillmötesgående i förhören och i rätten så hade domen kanske blivit annorlunda. Han är en man av gamla stammen och jag har mött en hel del såna och dom brukar inte vara kända som särskilt sympatiska även om dom är hur snälla som helst.

"3. Det florerar just nu ett rykte ( jepp...rykte...) att det inte var tre inblandade. De var fyra... "Tredje mannen" ska enligt det ryktet ha flytt till en väntande bil där föraren väntade i bilen.

4. Ryktet säger även att polisen i princip har ringat in de övriga inblandade i en mindre krets, jobbar på de slutliga bevisen."

Jösses Hoppas verkligen att dom åker dit och att det tas upp i HD om målet kommer upp där.
Är det möjligtvis en mörkgrå BMW inblandad som har nämnts tidigare i tråden?

Jag har samma åsikt som dig när det gäller hålet i dörren. En piece of cake att ta sig igenom när öppningen är så pass stor och killarna är så spinkiga och smidiga och troligen adrenalinstinna.

Nej K-G har ingen aning om vad dom har för vapen. Det han ser är en järnstång och en kniv.
Bara veckor innan hade Fredrik försökt köpa en pistol av en polack men som tur är fick han ingen. Hade han fått det hade vi haft en tråd med en död gammal man i ett nerbrunnet hus och inga GM där det gick att bevisa vad dom hade gjort. Vi hade haft två dårar på fri fot

Hade du kunnat så hade du gärna fått klappa till riktigt hårt med hälsning från mig.
Men nu behöver ingen oroa sig för vad Fredrik ska ställa till med mer.
Misstänker starkt att det känns skönt för många i hans omgivning...
Citera
2017-02-17, 23:05
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du har ingen koll på dina citat alls. Vad du försöker dig på här är att anklaga mig och sebnie för lasternassummas vurpor. Citera om citera rätt istället.
Fånerier!

Nu är det två inlägg som du inte har klarat av att kommentera, om vi nu inte skall räkna ovanstående dravel.
Din höga svansföring tillsammans med en patetisk pajkastning rimmar illa!
Citera
2017-02-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, och här kan konstateras att TR säger "mord", HR "dråp" - och att det till alla lagregler som finns tillkommer tolkning, praxis och fri bevisprövning.Som t.ex. att man i praktiken ej har rätt att försvara sig med skjutvapen - eller att om nödvärnet gäller två angripare må endast den ene skjutas - eller om skjutvapen används måste alltid ett varningsskott avfyras så att angriparna ges en chans att retirera - eller att man ej får bli så rädd att det första man tänker på är att försvara sig med alla till buds stående medel...

Ja, det är en tolkningsfråga: Tog KG chansen när han fick den serverad som på silverfat..? - Och ville ha sin syster som vittne på sin förträfflighet? - Här tror jag du kan ha en point... - Pingstkyrkan ska man aldrig lita på...

1. Snarare verkar det som att det är fritt fram att använda vad som står till buds, åtminstone i avseendet påbörjat angrepp. Hur fritt begreppet "överhängande angrepp" givet omständigheterna verkar vara en situationstolkningsfråga och egentligen helt beroende av företedda handlingar och i viss mån domstolens tyckande.

2. Någon sådan begränsning finns inte, men vanligt verkar vara tex. att nödvärn för verkanseld föreligger och tex. i fallet "många angripare" att angripare 2, 3, ...., x så att säga flyr vid verkanselden medan skytten så att säga fortsätter med verkanselden rent reflexmässigt varför angriparna så att säga får skotten i ryggen alternativt att så att säga nödvärnsbeslutet om verkanseld är korrekt vid den tidpunkt då beslutet tas (vanligen av reptilhjärnan) men att det synbarligen inte är korrekt när blyet kommer fram.

3. Det där är en militär myt som härrör från instruktionen för militärvakter. Anledningen till att instruktionen infördes var alla exproprieringar som utfördes för att skapa militärområden och liknande, vilka inte ansågs så att säga "vara i sin ordning" (det finns nog legal grund för att ifrågasätta saken, i nutiden) kombinerat med allemansrätten och Svenskt medborgarskap. Därefter ansåg många domstolar att den som avancerade efter ett varningsskott helt enkelt mest var skyldig till att skador. Någon legal skyldighet att avlossa varningsskott finns däremot inte annat än som föreskrift - föreskriften åsidosätts däremot av själva nödvärnsrätten.

4. Det har de inte redogjort för i målet.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ett hagelskott avlossat på en meters håll penetrerar inte en väst klass IIIA. Du kanske skulle överväga att kontrollera fakta innan du skriver.

1. So what?, du får läsa på lite: https://forum.officer.com/forum/equi...s-shotgun-slug i övrigt är ickepenetration ingen garanti för ickeskada. Det är jobbigt för läkare att lappa ihop inre organ som är mosade till gele och hundratals små inre blödningar. För att inte tala om tryckskador på lungor, hjärna och nervsystemet.
Citera
2017-02-18, 04:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Läste du verkligen inlägget jag gjorde? Vi är inte överens om samma saker i den idiotiska filmen.
MrsFool drar slutsatser som jag absolut inte drar och jag anser att polisens vevande med geväret absolut inte överensstämmer med skotthålen i gardinen.
Ska det göras en konstruktionsfilm så ska den banne mig göras utefter den bevisning som finns.
Skotthålen sitter från insidan sett, nere till vänster i gardinen på 10 cm avstånd från varandra.
Som polisen vevar med geväret i rekonstruktionsfilmen får man intrycket av att ett hål sitter nere till vänster och det andra uppe till höger vilket absolut inte stämmer.
Vevandet med geväret ger också intryck av att K-G har siktat väl när det egentligen är så att han siktade lite snabbt vid första skottet och det andra skottet brann i princip bara av på reflex.

K-G är 184 cm lång och om han hade siktat ordentligt så hade han haft geväret mot axeln på minst 150 cm höjd och så lägger vi till några cm för han står lite högre än bröderna ute på trappan.
Men skotthålen som sitter i gardinen var på en höjd av ca 135 och 145 cm från trappan framför dörren. Inifrån sett sitter skotthålen något lägre.
Det visar att K-G inte hade geväret mot axeln i riktigt läge för att sikta väl.
Används den filmen som bevisning är det stor skandal.

Jodå, men läste du vad MrsFold skrev:

Citat:
MrsFold:
Citat:
Det finns en rekonstruktionsfilm som någon tycker är till KG´s fördel men så är det icke

Timeout:
Citat:
Rekonstruktionsfilmen är absolut inte till K-G:s fördel

Tolkning:
MrsFold tycker inte att rekonstruktionsfilmen är till K-Gs fördel.
Timeout tycker absolut inte att rekonstruktionsfilmen är till K-Gs fördel.

Det enda du tillför är ordet "absolut" som bara förstärker att ni tycker lika.

Edit:
Citat:
Den enda som ska ha något skadestånd i det här fallet är K-G.
Först får han leva i skräck för dom här dårarna i över 1 år. Han får sina rutor inslagna, cykeln förstörd och antagligen mer.
Han lever under hot hela tiden och han har fått sitta i häkte allt för länge.
K-G ska gå fri och få ett fett skadestånd för allt sitt lidande som dom här bröderna har orsakat honom... och den som har sporrat bröderna bör också betala skadestånd.

Är ni två med samma signatur men med diametralt olika åsikter som skriver här?

Citat:
Men skotthålen som sitter i gardinen var på en höjd av ca 135 och 145 cm från trappan framför dörren. Inifrån sett sitter skotthålen något lägre.
Det visar att K-G inte hade geväret mot axeln i riktigt läge för att sikta väl.
Används den filmen som bevisning är det stor skandal.

Skulle han ha siktat bättre? På vad?

Kan du svara helt kort, ja eller nej:
Gjorde K-G rätt eller inte?
Ska han sitta fängslad i 2 år och betala skadestånd?
Senast redigerad av PeterNoster 2017-02-18 kl. 04:20.
Citera
2017-02-18, 10:41
Medlem
Citat:
Tackar stoffestofil. Jag försöker alltid argumentera utifrån fakta och och inte fria fantasier och i det här fallet finns massor med fakta i fuparna som talar sitt eget språk.

Jag har en fundering som jag inte kan släppa. K-G är en väldigt speciell man i sitt sätt och jag undrar hur mycket det ligger honom i fatet? Han är lite för principfast och enstavig ibland.
Hade han varit lite mer tillmötesgående i förhören och i rätten så hade domen kanske blivit annorlunda. Han är en man av gamla stammen och jag har mött en hel del såna och dom brukar inte vara kända som särskilt sympatiska även om dom är hur snälla som helst.

"3. Det florerar just nu ett rykte ( jepp...rykte...) att det inte var tre inblandade. De var fyra... "Tredje mannen" ska enligt det ryktet ha flytt till en väntande bil där föraren väntade i bilen.

4. Ryktet säger även att polisen i princip har ringat in de övriga inblandade i en mindre krets, jobbar på de slutliga bevisen."

Jösses Hoppas verkligen att dom åker dit och att det tas upp i HD om målet kommer upp där.
Är det möjligtvis en mörkgrå BMW inblandad som har nämnts tidigare i tråden?

Jag har samma åsikt som dig när det gäller hålet i dörren. En piece of cake att ta sig igenom när öppningen är så pass stor och killarna är så spinkiga och smidiga och troligen adrenalinstinna.

Nej K-G har ingen aning om vad dom har för vapen. Det han ser är en järnstång och en kniv.
Bara veckor innan hade Fredrik försökt köpa en pistol av en polack men som tur är fick han ingen. Hade han fått det hade vi haft en tråd med en död gammal man i ett nerbrunnet hus och inga GM där det gick att bevisa vad dom hade gjort. Vi hade haft två dårar på fri fot

Hade du kunnat så hade du gärna fått klappa till riktigt hårt med hälsning från mig.
Men nu behöver ingen oroa sig för vad Fredrik ska ställa till med mer.
Misstänker starkt att det känns skönt för många i hans omgivning...

Angående din fetade text vill jag poängtera att detta är ett rykte med obekräftad källa och ska bedömas utifrån det. Det kan vara helt fel, men teoretiskt skulle det såklart vara helt möjligt.
Citera
2017-02-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

3. Det där är en militär myt som härrör från instruktionen för militärvakter. Anledningen till att instruktionen infördes var alla exproprieringar som utfördes för att skapa militärområden och liknande, vilka inte ansågs så att säga "vara i sin ordning" (det finns nog legal grund för att ifrågasätta saken, i nutiden) kombinerat med allemansrätten och Svenskt medborgarskap. Därefter ansåg många domstolar att den som avancerade efter ett varningsskott helt enkelt mest var skyldig till att skador. Någon legal skyldighet att avlossa varningsskott finns däremot inte annat än som föreskrift - föreskriften åsidosätts däremot av själva nödvärnsrätten.

Jag kanske feltolkar dig, men det är ingen myt att militär och polis ska skjuta varningsskott, det är en del i våldsupptrappningen. Samma sak gäller att man ska varna innan man släpper en hund. Att höja batongen för att visa att man är beredd att använda den är också en våldsupptrappning, men behöver inte föregås av samma varning.

Men vi ska komma ihåg att de som har denna rätt att använda vapen/hund m m skall ha utbildning och vara tränade och förväntas därför kunna bedöma och hantera situationen enligt gällande lagar. Är hotet eller faran för människor eller skyddat objekt omedelbart får man avge verkanseld utan föregående varningsskott, även direkt dödande.
I ett skarpt läge kan även dessa personer såklart bli stressade och ta till för mycket våld vilket vi alla vet har skett.

Myten (kanske det du syftar på?) är att detta skulle gälla privatpersoner och så är inte fallet. Som privatperson får du också använda det våld som situationen kräver, men du är inte bunden till samma lagar som polis/militär/väktare m fl. och har därmed inte heller samma rätt att inneha eller använda vapen/batong/OC-spray etc.

Både privatpersoner och tjänstemän kan få lägre (eller ingen...) påföljd efter att ha använt övervåld om rätten tillämpar lagen om nödvärnsexcess.
Citera
2017-02-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. So what?, du får läsa på lite: https://forum.officer.com/forum/equi...s-shotgun-slug i övrigt är ickepenetration ingen garanti för ickeskada. Det är jobbigt för läkare att lappa ihop inre organ som är mosade till gele och hundratals små inre blödningar. För att inte tala om tryckskador på lungor, hjärna och nervsystemet.
Och jag som trodde att K-G laddade med hagel. Men du menar att han sköt med slug? För en väst klass IIIA klarar av att skydda mot hagel, .44M och 10mm. Däremot skyddar den inte mot en AK eller en pistol laddad med M/39B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in