Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Detta innebär att du är helt säker på att mannen i sitt uppjagade tillstånd var helt klar över att nummer 2 flydde!
Hur kan du vara så säker på att mannen visste att nummer 2 flydde och hur vet du att mannen befann sig nedanför trappan?
Märkligt att jämföra situationen med ett skadeskjutet djur med en skjutning där nödvärnsvåld åberopats.
Hur kan du så säkert skriva "helt klart" att mannen var uppjagad pga att han var "på flykt för sitt liv"? Hur vet du det?
Jag säger inte att det är fel, men jag vågar inte konsekvent hävda det ena eller det andra då det inte går att med säkerhet bevisa vad den faktiska omständigheten är?!
Hur vet du att mannen inte var på verandan? Hur vet du att mannen inte var på väg för att ta sig in igenom ett annat fönster vid sidan av dörren eller igenom den redan uppbrutna källardörren?
Det finns så många möjligheter samtidigt som det i grunden måste göras en bedömning vad det gäller hur den gamle mannen uppfattade situationen?
Vissa i tråden är väldigt teatraliska och skapar utifrån sina egna fantasier en bild av vad som hände. Skriva en bok kanske vore bättre där fantasin får flöda fritt.
Att skriva om skadeskjutna djur är bara för mycket. K-G ringde gång på gång för att få dit polis och ambulans och han talade om att bröderna kunde vara skadade.
Det finns en viss chans att Simon hade överlevt om han hade kommit under vård snabbt men tyvärr tog det ca 1 timme innan någon kom dit och det var för sent.
Om man utgår från NFC och bevismaterialet så har båda bröderna stått på trappan när dom blev skjutna. Skotthålen i gardinen och träffarna på bröderna pratar ett klart och tydligt språk.
Orkar inte skriva om det igen så jag lägger in det jag skrev förut.
Skotthålen i gardinen var på en höjd av ca 135 och 145 cm från trappan framför dörren.
Det finns 3 trappsteg i trappan som kanske är ca 16 cm höga, troligen någon cm högre då huset inte är nybyggt. Äldre trappor hade lite högre trappsteg.
3 trappsteg á ca 16 cm blir 48 cm. Trappan är alltså ca 50 cm hög.
Hålen i gardinen var på en höjd av ca 135 och 145 cm från trappan framför dörren.
Om Fredrik och Simon hade befunnit sig nedanför trappan så hade dom varit ca 185 och 195 cm nedanför skotthålens höjd i gardinen.
Men bröderna bara var 178 och och 181 cm långa så då hade skotten gått över huvudet på dom och dom hade levt! Vad fan hade dom där att göra
Simon var 178 cm lång och han är träffad 140,5 cm ovanför fotsulan vilket stämmer med skotthålen i gardinen. Skottbanan går snett uppåt i kroppen troligen för att han vände sig om och samtidigt böjde sig aningens framåt för att fly. Han är träffad snett bakifrån i skulderbladet.
Fredrik var 181 cm lång och han är träffad 145 cm ovanför fotsulan vilket också stämmer med skotthålen i gardinen.
Den skada som var placerad på Simons högra axelns baksida tillsammans med entréns utformning talar för att Simon befunnit sig på trappan.
Från dörren till första trappsteget var ca 114 cm vilket gör att Simon har varit inom detta avstånd från dörren vid skottögonblicket.
Från Fup 78 sid 111