Citat:
Så kan det visst ha varit. Och det kan också vara så att han insåg att han inte skulle få frid om han bara knäppte en, utan måste ta båda om han gjorde något alls. Men det skulle vara ett litet helvete för åklagaren att visa någondera bortom rimligt tvivel.
Personligen anser jag att argument om frånvaro av varningsskott är rätt svaga, i synnerhet när han två skott i vapnet och oklara omladdningsmöjligheter därefter. Personer i en nödvärnssituation kan inte förväntas följa någon vaktinstruktion. Däremot är det problematiskt att han inte gav brorsa 2 en chans att fly hals över huvud, utan knäppte honom på en gång, och det är också problematiskt att han inte försöker kontakta polisen innan han skjuter.
Men som försvaret har påpekat, finns det ett påfallande glapp mellan det utrymme för putativt nödvärn som tillerkäns en polis och motsvarande utrymme för en annan medborgare, trots att nödvärnsrätten är precis densamma för poliser som för civilister. Man kan tycka att det glappet är stötande.
Personligen anser jag att argument om frånvaro av varningsskott är rätt svaga, i synnerhet när han två skott i vapnet och oklara omladdningsmöjligheter därefter. Personer i en nödvärnssituation kan inte förväntas följa någon vaktinstruktion. Däremot är det problematiskt att han inte gav brorsa 2 en chans att fly hals över huvud, utan knäppte honom på en gång, och det är också problematiskt att han inte försöker kontakta polisen innan han skjuter.
Men som försvaret har påpekat, finns det ett påfallande glapp mellan det utrymme för putativt nödvärn som tillerkäns en polis och motsvarande utrymme för en annan medborgare, trots att nödvärnsrätten är precis densamma för poliser som för civilister. Man kan tycka att det glappet är stötande.
Det du säger om varningsskott är jag beredd att hålla med om, men att han inte ens säger till att han har en laddad bössa och att han kommer skjuta om de försöker ta sig in anser jag är en annan märklig detalj. Hade man inte sagt det i förhören isf?
Och ja, det är lite konstigt att han skjuter den andra när denna är på väg bort från dörren.
Står det i FUP var hunden befinner sig när rutan krossas? När skotten avlossats?
Visst han är jägare, men hunden kanske är skotträdd och orolig pga att husse är orolig? Det står väl ingenstans?
Kan vara så enkelt att K-G hört ljud från källaren pga att hunden befinner sig där och att den blir rädd? Jag vet inte, jag hittade inget sånt i FUP när jag läste, det är dock ett tag sedan, bara en tanke jag fick nu precis.