2016-06-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Någon som kan berätta mer om bakgrunden varför männen var arga?

Btw, finns det någon bild på de döda och namn? Orkar inte leta igenom 300 sidor. Tack på förhand.

Han hade en relation med deras morsa.

Namn finns i domen.
Citera
2016-06-29, 12:29
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montaigne
Trodde det var domen som skulle diskuteras nu. Det du skriver är helt irrelevant.

Precis tuggat mig igenom domen. Tingsrätten anser att ett varningsskott hade varit tillräckligt. Annorlunda uttryckt, G.M glömde att skjuta ett varningsskott. Huruvida en person i en sådan situation får tanken att skjuta varningsskott (enormt pressad), finner jag högst osannolikt.
Hänvisning till Europakonventionens art 2 - rätt till liv -, är relevant i typsituation, men innebär inte hinder mot att fria mannen i den här situationen.

Denna tråd är ju inte bara för domen i sig utan brottet. Eventuellt motiv är ju intressant.
Angående nödvärn, så borde han skjutit ett skott bredvid först för att skrämmas. Men det beror ju också på hur många skott som finns i hagelbössan. Är det enbart två skott kanske man inte kan offra det i en sådan situation.
Citera
2016-06-29, 12:31
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution

Namn finns i domen.

Jo det förstår jag väl. Men enbart "en relation" utlöser inte ett sådant hat.
Citera
2016-06-29, 12:31
Medlem
Mad monks avatar
Citat:

Namn finns i domen.

Det var ju förstås korkat av honom. Jag skulle själv sprungit åt motsatt håll om en sån där WT-morsa skulle försökt förföra mig.
Citera
2016-06-29, 12:41
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Väldigt skönt att läsa domen och tingsrättens resonemang. En bra, genomarbetad och rättvis dom. INGEN har rätt att ta lagen i egna händer eller skjuta en annan människa. Helt klart är det frågan om dråp eller till och med mord. En bra dom!
Citera
2016-06-29, 12:41
Medlem
Citat:
Jo det förstår jag väl. Men enbart "en relation" utlöser inte ett sådant hat.

Uppenbarligen gör det det.
Citera
2016-06-29, 12:45
Medlem
xaniixs avatar
Tycker ändå det va helt okej fyra år bara går ganska fort. Gubben ska ju inte gå fri det hade skickat ut fel signaler. Så tycker han ska hålla käften nu och sitta av sina fyra år.
Citera
2016-06-29, 12:45
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Att ha kniv betyder inte att de ville döda. De kanske ville skrämma gubben för att han inte skulle ringa deras mor eller dyker upp in hennes väg varje gång hon är ute? De hade fått för sig att deras mamma ville komma tillbaka hem till sin familj!

Tja, jag hade inte tagit den risken. Gubben gjorde inget fel, helt enkelt bara vad som krävdes för att överleva.
Citera
2016-06-29, 12:47
Medlem
Citat:
Denna tråd är ju inte bara för domen i sig utan brottet. Eventuellt motiv är ju intressant.
Angående nödvärn, så borde han skjutit ett skott bredvid först för att skrämmas. Men det beror ju också på hur många skott som finns i hagelbössan. Är det enbart två skott kanske man inte kan offra det i en sådan situation.

" de har inte varit på väg att ta sig in genom den krossade glasrutan i entrédörren. "

Han hade tid att gå att hämta vapen och att ringa, men inte att ev. ladda om ett hagelgevär?
Citera
2016-06-29, 12:47
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Uppenbarligen gör det det.

Nej det gör det inte. Han måste ju varit elak mot henne eller liknande.
Citera
2016-06-29, 12:48
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
" de har inte varit på väg att ta sig in genom den krossade glasrutan i entrédörren. "

Han hade tid att gå att hämta vapen och att ringa, men inte att ev. ladda om ett hagelgevär?

Bra poäng. Sant.
Citera
2016-06-29, 12:49
Medlem
grey.eagles avatar
Undrar vem som först överklagar, åklagarna el försvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in