Citat:
När polisen kom till platsen så trodde K-G att bröderna fortfarande levde men kanske gömde sig i buskarna. Han trodde i alla fall att någon av dom var skadad för annars hade han inte ringt gång på gång och bett polisen ta med sig spårhund och även att dom måste larma ambulans.Klart jag försöker!
Men det går rätt dåligt. Jag tänker två saker:
1) Om svenskars rätt till nödvärn var tydligare och mer känd så skulle det hela fått ett mycket naturligare förlopp. Han ringer SOS, säger att han har skjutit två inbrottstjuvar, kom och hämta dem. Så får han åka med till stationen, berätta vad som hänt, de skriver en rapport och så är det klart. Nu vet vi ju inte vad tingsrätten (och högre instanser) precis kommer fram till, men jag tror på ett frikännande, och då har denna process bara varit ett slöseri med resurser.
2) Han var livrädd fortfarande när polisen kom. De fick förhandla ut honom. Han har rätt att sätta sitt eget liv först i denna situation.
Som tillägg, ifall detta verkar oempatiskt i förhållande till de avlidnes liv. Well, Fredrik var enligt tidigare uppgift i tråden psykopat. Det betyder att han inte kände rädsla, ångest eller empati. Däremot uppfattade han andra människors rädsla som något positivt. Min inställning är att vi som rättssamhälle måste förstå hur psykopater fungerar. Den som visar empati för en psykopat som en skjutit i självförsvar i en livsfarlig situation, den personen farligt mycket större hjärta än hjärna.
Men det går rätt dåligt. Jag tänker två saker:
1) Om svenskars rätt till nödvärn var tydligare och mer känd så skulle det hela fått ett mycket naturligare förlopp. Han ringer SOS, säger att han har skjutit två inbrottstjuvar, kom och hämta dem. Så får han åka med till stationen, berätta vad som hänt, de skriver en rapport och så är det klart. Nu vet vi ju inte vad tingsrätten (och högre instanser) precis kommer fram till, men jag tror på ett frikännande, och då har denna process bara varit ett slöseri med resurser.
2) Han var livrädd fortfarande när polisen kom. De fick förhandla ut honom. Han har rätt att sätta sitt eget liv först i denna situation.
Som tillägg, ifall detta verkar oempatiskt i förhållande till de avlidnes liv. Well, Fredrik var enligt tidigare uppgift i tråden psykopat. Det betyder att han inte kände rädsla, ångest eller empati. Däremot uppfattade han andra människors rädsla som något positivt. Min inställning är att vi som rättssamhälle måste förstå hur psykopater fungerar. Den som visar empati för en psykopat som en skjutit i självförsvar i en livsfarlig situation, den personen farligt mycket större hjärta än hjärna.
Jag uppfattar det som att han inte ville döda. K-G sköt blint i skräck för att försvara sitt eget liv för dräggen ville ju döda honom.
I rätten kommer det fram att det finns ett sms som försvarsadvokaten tar upp..
"EXPRESSEN**Micke Ölander
Johan Eriksson angriper också åklagarnas påstående att ett sms mellan bröderna med innebörden att ett "svin" skulle slaktas skulle handla om ett bråk som den äldre brodern var inblandad i på ett hotell.
Eriksson pekar på att det inte finns några som helst bevis för att det skulle vara så och att det måste handla om 68-åringen.
Håller med dig helt och fullt... "Den som visar empati för en psykopat som en skjutit i självförsvar i en livsfarlig situation, den personen har farligt mycket större hjärta än hjärna."
Advokat Johan Eriksson säger i rätten...
- Det är viktigt att man inte sätter sig till doms över andra människors rädsla, säger Johan Eriksson.
- Då får ni ställa er i bara mässingen i hallen, och sedan ska rutan slås sönder och sedan ska man tänka hur man ska försvara sig?
Eriksson syftar på att 68-åringen var enbart iförd kalsonger när han sköt.
- Har man en gång varit utsatt för ett brott så bär man det mig sig och det gjorde 68-åringen. Han bar på rädsla, säger Johan Eriksson.
Skulle vilja påpeka för flera skribenter här en sak.
Dräggen hade inte hemma hos K-G att göra! Hade dom inte beväpnat sig och gått dit så hade dom levt i dag. Skylla sig själva kanske att dom gav sig på fel person.
Sen måste man ju fråga sig hur otroligt korkade dräggen är som ger sig på en man som alla i byn vet är jägare och att han har skjutvapen hemma. Suicid by cop har vi hört talas om.
Numera kan vi lägga till... Suicide by pensionär...
Senast redigerad av Timeout 2016-06-02 kl. 00:17.
Senast redigerad av Timeout 2016-06-02 kl. 00:17.