2016-06-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja nu vet man vad man ska göra. Skjuta och gräva och hålla käften.
När man inte har rätt att försvara sitt eget liv mot två väl kända våldsamma kriminella och påtända drägg då finns det ingen rättvisa.

K-G hade två skott i bössan och hade han skjutit ett varningsskott så hade han haft bara ett skott kvar och svårt att ladda om med sina skakiga händer.
Varningsskott hade troligen inte bitit på dräggen och dom hade varit inne i huset på någon sekund.
Vi har sett på en video hur snabbt man hoppar in genom en så stor öppning.
Men gamla gubbar är väl inget värda jämfört med unga kriminella drägg...

Tingsrätter dömer allt för ofta felaktigt. Jag hoppas på ett överklagande där K-G går helt fri!
Hur många domar hade de på sig? Hur många fängelsestraff hade dom?
Senast redigerad av matematiker 2016-06-29 kl. 14:55.
Citera
2016-06-29, 14:55
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Hur många dom hade de på sig? Hur många fängelsestraff hade dom?
Backa en sida till inlägg nr 3731 så ser du. Alla domar finns inte med där men det är dom jag har hittat. Rättegången efter senaste misshandeln/mordförsöket som Fredrik gjorde sig skyldig till ca 3 veckor innan han blev skjuten hann ju aldrig komma upp i rätten.

Här är genvägen till det inlägget (FB) Vallåkra: Misstänkt dubbelmord 2015-10-14
Citera
2016-06-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Håller med om att det verkar vara en konstig dom. Den invandrade libanesen som slår ihjäl en pensionärstant i Helsingborg för att hon och hennes man tutar på honom för att han parkerat på en handikapp-P-plats fick visst 2 år. Det var inget hot från pensionärerna, inget hembesök hos blatten med järnrör en mörk natt. Men ändå fick han bara två år. (källa: (FB) Äldre par grovt misshandlade i Landskrona (Kvinnan avled av misshandeln))

Jag tycker att om man jämför blattens dödsmisshandeln av en tant i 80-årsåldern (straff 2 år) med att en gubbe försvarar sig en mörk natt när två narkotikapåverkade kriminella bultar på hans ensliga hus med järnrör och vill komma in och "diskutera" (straff 4 år) så är något allvarligt fel.

Blatten överföll och mördade en tant, i min värld skall det ge livstid.

Gubben K-G skyddade sitt hem och sitt liv. Kanske tog han i för mycket, en indragen vapenlicens och lite samtal med någon av dessa batik-häxor eller psykologer som gullar med det invandrade buset hade räckt mer än väl som straff. Jag tycker faktiskt han skulle gått helt fri. Men 4 år fängelse? Var är rättvisan?

Mycket svag dom, svaga argument - eller ska vi säga bristen på argument. När domaren ska tala om varför nödvärnsexcess inte är tillämplig så beskriver hon varför KG OBJEKTIVT borde ha insett att det inte var någon fara. Det är ju KG:s SUBJEKTIVA känslor, hans skräck som var grunden för hans handlande och för tillämplighet av nödvärnsexcess i målet .

Man får sannerligen intrycket av att domstolen inte fattat fullt ut vad nödvärnsexcess innebär.
Senast redigerad av Sang 2016-06-29 kl. 15:08.
Citera
2016-06-29, 15:09
Medlem
Tycker gubben skulle gå fri och bli erbjuden skyddad identitet
Citera
2016-06-29, 15:21
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Mycket svag dom, svaga argument - eller ska vi säga bristen på argument. När domaren ska tala om varför nödvärnsexcess inte är tillämplig så beskriver hon varför KG OBJEKTIVT borde ha insett att det inte var någon fara. Det är ju KG:s SUBJEKTIVA känslor, hans skräck som var grunden för hans handlande och för tillämplighet av nödvärnsexcess i målet .

Man får sannerligen intrycket av att domstolen inte fattat fullt ut vad nödvärnsexcess innebär.

Tja, det verkar som att dårarna på domstolen tänker att bröderna är ju numera döda, så då kan de ju inte ha utgjort någon fara före sin död heller, domherrarnas tankar verkar ha flaxat iväg någon annanstans...
Citera
2016-06-29, 15:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Helt jävla sinnes. Utan att sätta mig in i det, hur fan kunde han få 2 år?
Inget uppsåt att döda kunde beläggas. Det var en och annan i tråden som tyckte att om man som ung man lappar till en bräcklig tant i åttioårsåldern i huvet så hårt man kan så får man bara därav anses ha haft likgiltighetsuppsåt till att döda henne, men domstolen såg det inte så. Möjligen hävdade försvaret att den tilltalade öht inte hade avsett att klippa till kvinnan, jag minns inte säkert utan att kolla,

Vad gäller det här fallet, lurade oss uppenbarligen tingsrätten med sitt frifotsläppande. Så brukar man inte göra när man dömer för dråp, även om den tilltalade inte mår så bra - men visst får man göra det. Personligen hade jag, för det fall man inte anser att vare sig putativt nödvärn eller nödvärnsexcess förelegat, nog lagt mig på tre år snarare än tingsrättens fyra. Jag tror inte att KG har så mycket att förlora på att överklaga.
Senast redigerad av Hamilkar 2016-06-29 kl. 15:26.
Citera
2016-06-29, 15:26
Medlem
UT64s avatar
En hel del ryggdunk och hjälteförklaringar av KG på internet verkar det som.

När han själv beskriver händelsen för polisen använder han alla de rätta kodorden;
Livrädd, skakade av skräck, fruktan för mitt liv o.s.v. Får nästan känslan av att han
vill gardera sig ordentligt där.

Faktum är att KG, enligt uppgift, hanterat skjutvapen sedan 14 års ålder och således
är en god skytt, kan man tänka, Han avlossade två skott som var "perfekta" och båda
killarna föll. Hmm.

Det kan inte ha varit så att KG istället var helt kall, och när dessa hotfulla killar kom,
bestämde sig för att avsluta den långvariga konflikt de haft med några välriktade skott?

Själv undviker jag att bedöma KGs handlade med hjälte/skurk perspektiv.
Citera
2016-06-29, 15:27
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad gäller det här fallet, lurade oss uppenbarligen tingsrätten med sitt frifotsläppande. Så brukar man inte göra när man dömer för dråp, även om den tilltalade inte mår så bra - men vist får man göra det. Personligen hade jag, för det fall man inte anser att vare sig putativt nödvärn eller nödvärnsexcess förelegat, nog lagt mig på tre år snarare än tingsrättens fyra. Jag tror inte att KG har så mycket att förlora på att överklaga.
Tingsrättens dom är lite märklig eftersom domstolen nu konstaterat att en tredje person var också på väg in. I mitt tycke så bidrar det enormt till situationens allvar. Hade man kommit fram till att det enbart var de två bröderna utanför så hade domen varit mer logisk.
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
När han själv beskriver händelsen för polisen använder han alla de rätta kodorden;
Livrädd, skakade av skräck, fruktan för mitt liv o.s.v. Får nästan känslan av att han
vill gardera sig ordentligt där.

Faktum är att KG, enligt uppgift, hanterat skjutvapen sedan 14 års ålder och således
är en god skytt, kan man tänka, Han avlossade två skott som var "perfekta" och båda
killarna föll. Hmm.

Det kan inte ha varit så att KG istället var helt kall, och när dessa hotfulla killar kom,
bestämde sig för att avsluta den långvariga konflikt de haft med några välriktade skott?

Själv undviker jag att bedöma KGs handlade med hjälte/skurk perspektiv.
Jag tror inte heller att han var livrädd. Uppjagad ja, rädd kanske. Trots allt är det skrämmande för vem som helst om någon börjar bryta på ens ytterdörr mitt i natten.

Hans handlande tycker jag tyder på någon som inser att han gjort något fel, han är ju väldigt knapphändig och kryptiskt när han talar med polisen. Samtidigt kan man ha viss förståelse för det. Säger han att han skjutit ihjäl två personer så kommer polisen komma med full insatsstyrka, kulsprutepistoler och hårdhänt hantering av honom.
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-06-29 kl. 15:30.
Citera
2016-06-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tja, det verkar som att dårarna på domstolen tänker att bröderna är ju numera döda, så då kan de ju inte ha utgjort någon fara före sin död heller, domherrarnas tankar verkar ha flaxat iväg någon annanstans...

Ja och Alhem är även han mycket kritisk

http://www.expressen.se/kvallsposten...er-overklagas/
Citera
2016-06-29, 15:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
kan det visst ha varit. Och det kan också vara så att han insåg att han inte skulle få frid om han bara knäppte en, utan måste ta båda om han gjorde något alls. Men det skulle vara ett litet helvete för åklagaren att visa någondera bortom rimligt tvivel.

Personligen anser jag att argument om frånvaro av varningsskott är rätt svaga, i synnerhet när han två skott i vapnet och oklara omladdningsmöjligheter därefter. Personer i en nödvärnssituation kan inte förväntas följa någon vaktinstruktion. Däremot är det problematiskt att han inte gav brorsa 2 en chans att fly hals över huvud, utan knäppte honom på en gång, och det är också problematiskt att han inte försöker kontakta polisen innan han skjuter.

Men som försvaret har påpekat, finns det ett påfallande glapp mellan det utrymme för putativt nödvärn som tillerkäns en polis och motsvarande utrymme för en annan medborgare, trots att nödvärnsrätten är precis densamma för poliser som för civilister. Man kan tycka att det glappet är stötande.
Citera
2016-06-29, 15:51
Medlem
Enligt sjuk svensk lagstiftning så har väl rätten tyvärr tagit ett korrekt beslut. Vi har inte rätt att försvara oss om vi blir anfallna i Sverige, inte ens i våra hem, om det inte vore så att vi faktiskt utan all tvekan är påväg att bli bragda om livet, och vem fan vill låta det gå så långt?

Önskar vi hade det mer som i USA. Där har människor vid upprepande tillfällen kunnat försvara sig själva och sina hem mot inkräktare som önskar skada dem. Ditt hem ska du ha rätt att försvara, det borde vara varje persons rätt i ett fritt samhälle.
Citera
2016-06-29, 15:52
Medlem
happyjoys avatar
Det ska bli intressant att följa detta fall framöver. Det känns inte otänkbart att det kan bli ett prövningstillstånd vad det lider. Tråkigt bara för farbrorn som fällts, TR-domen kom sannolikt som en kalldusch eftersom han släpptes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in