Citat:
För att en dom ska anses vara uppenbart felaktig, räcker det inte med att domen är fel enligt praxis, som t ex Göta Hovrätts livstidsdom mot "Styck-Jonna". Den måste vara fel på ett mer fundamentalt sätt - som att rätten dömt för ett brott som inte finns, t ex dömt till fyrtio dagsböter för ful uppsyn, eller gått över det stadgade maxstraffet för ett givet brott, och t ex dömt till två års fängelse för ofredande.
Dvs saker som i princip aldrig händer.
Dvs saker som i princip aldrig händer.
Statistik
Enligt hogstadomstolen.se får ca 140 av 5100 ansökningar prövningstillstånd under ett år. De allra flesta som ansöker om prövningstillstånd får det inte.
Är KG chanslös?
Jag kan från mitt perspektiv inte bedöma KGs chans. Att inte ta upp kan ju också ses som ett ställningstagande.
Här finns en lista över fall där HD beviljat prövningstillstånd, men som ännu inte avgjorts.
http://www.hogstadomstolen.se/Avgora...ingstillstand/
Där kan man få en bild av vilka ärenden som fått prövningstillstånd.
Jag hoppas att KGs fall tas upp. Jag hoppas att han frias. Om HD tycker att KG borde friats i enlighet med BrB kommer dom då att ta upp fallet? Jag hoppas!
Jag får intrycket att åklagarens argumentation fokuseras på dråpet. Nödvärn innebär ju att ett brott begåtts men att straff inte ska utdömas. KGs advokat har uttalat att han vill att KG ska frias utgående från BrB 24 kap. 6 §. Jag håller med.
Tänk om...
När jag tänker på det här fallet kan jag inte undgå att tänka på vad som hänt om mannen bakifrån kommit fram till KG eller om bröderna kommit in och dom hade lyckats med det dom uttalat var deras avsikt. Hade dom friats? Hade dom inte kommit ihåg något pga. drogpåverkan och därför saknat uppsåt? Hade deras diagnoser och relativa ungdom vägts in? Hade deras uppväxt vägts in? Hur hade det planerade dådet rubricerats, om det genomförts? Mord? Dråp? Vållande till annans död eller misshandel, med motiveringen att dom inte visste vad dom gjorde och att dom inte kunde förstå att den gamle och hjärtsjuke mannen var ömtålig? Hade en domstol tänkt på hur det skulle gå till när bröderna skulle rehabiliteras?
KG behöver inte rehabiliteras för han har aldrig begått något brott och han kommer aldrig att begå något brott. Eller har han gjort det när han var på väg att bli mördad och räddade livet på sig själv genom att försvara sig?
–