2017-02-16, 18:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att en dom ska anses vara uppenbart felaktig, räcker det inte med att domen är fel enligt praxis, som t ex Göta Hovrätts livstidsdom mot "Styck-Jonna". Den måste vara fel på ett mer fundamentalt sätt - som att rätten dömt för ett brott som inte finns, t ex dömt till fyrtio dagsböter för ful uppsyn, eller gått över det stadgade maxstraffet för ett givet brott, och t ex dömt till två års fängelse för ofredande.

Dvs saker som i princip aldrig händer.

Statistik
Enligt hogstadomstolen.se får ca 140 av 5100 ansökningar prövningstillstånd under ett år. De allra flesta som ansöker om prövningstillstånd får det inte.

Är KG chanslös?
Jag kan från mitt perspektiv inte bedöma KGs chans. Att inte ta upp kan ju också ses som ett ställningstagande.
Här finns en lista över fall där HD beviljat prövningstillstånd, men som ännu inte avgjorts.
http://www.hogstadomstolen.se/Avgora...ingstillstand/
Där kan man få en bild av vilka ärenden som fått prövningstillstånd.

Jag hoppas att KGs fall tas upp. Jag hoppas att han frias. Om HD tycker att KG borde friats i enlighet med BrB kommer dom då att ta upp fallet? Jag hoppas!

Jag får intrycket att åklagarens argumentation fokuseras på dråpet. Nödvärn innebär ju att ett brott begåtts men att straff inte ska utdömas. KGs advokat har uttalat att han vill att KG ska frias utgående från BrB 24 kap. 6 §. Jag håller med.

Tänk om...
När jag tänker på det här fallet kan jag inte undgå att tänka på vad som hänt om mannen bakifrån kommit fram till KG eller om bröderna kommit in och dom hade lyckats med det dom uttalat var deras avsikt. Hade dom friats? Hade dom inte kommit ihåg något pga. drogpåverkan och därför saknat uppsåt? Hade deras diagnoser och relativa ungdom vägts in? Hade deras uppväxt vägts in? Hur hade det planerade dådet rubricerats, om det genomförts? Mord? Dråp? Vållande till annans död eller misshandel, med motiveringen att dom inte visste vad dom gjorde och att dom inte kunde förstå att den gamle och hjärtsjuke mannen var ömtålig? Hade en domstol tänkt på hur det skulle gå till när bröderna skulle rehabiliteras?
KG behöver inte rehabiliteras för han har aldrig begått något brott och han kommer aldrig att begå något brott. Eller har han gjort det när han var på väg att bli mördad och räddade livet på sig själv genom att försvara sig?

Citera
2017-02-16, 19:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om den ene brodern använt den andre till att få en lägre utgångshöjd hade han landat på sina sparkvänliga kängor.

Föreslår att du gör ett antal experiment med ett par smala, våghalsiga och smidiga personer; gärna också påtända och fulla av hat.

KG visste inte vilka övriga vapen bröderna förfogade över. De kunde snabbt ha dragit upp en pistol ur fickan, alt. en stilett. - KG visste vad de här bröderna var kapabla till, att de var vesselsnabba och att de också samarbetade för att få sin vilja igenom.

Du beskriver ju här att KG skulle vara tvungen att schackra med sitt liv och att överlåta till bröderna hur fortsättningen skulle bli.

Återigen: KG kunde omöjligt veta vad bröderna, förutom kniv och metallrör, medfört till platsen. Härtill har han pga den för honom chockartade glaskrossningen knappast hunnit göra de kalkyler och sannolikhetsberäkningar du efterlyser. - Är det rimligt att han i sin utsatta position skulle ha börjat resonera som HR-ledamöterna: "Å ena sidan... å andra sidan..."

Håller helt med dig om det du skriver, men vill ändå kommentera inledningen, om brödernas möjlighet att nå KG, med en jämförelse.

Jag haft den tvivelaktiga förmånen några gånger att hamna intill brutala slagsmål. Det har varit på mindre gator i stora städer eller på någon barliknande inrättning.
De som slagits har haft egenskaper som liknat brödernas. De har varit i 20-25-årsåldern. Slanka. Nästan säkert narkomaner och påverkade.
Momentant startar något som för mig och mitt sällskap ser ut som en film som spelas i flerdubbel hastighet. Knytnävsslag, sparkar, slag med rustika möbler och annat våld utdelas i en takt som förefaller overklig. Saker och personer far omkring på ett sätt och i en takt som är, minst sagt skrämmande. När det är över, ofta på mindre än en minut, så avlägsnar de flesta sig utan uppenbara skador.
Skulle en av dessa personer, eller en av bröderna, t.ex. med huvudet före i en volt, ha hoppat in genom fönstret i dörren så har han varit inne på mindre än en sekund. Kanske två sekunder för två.

Vad vill jag säga med detta?

Jo, hade KG väntat så hade han varit död nu. Ingen domstol kan förvänta sig ett sådant agerande av en människa i nöd. Väl?

Citera
2017-02-16, 20:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Vi får först vänta och se om HD kommer att behandla och pröva detta ärendet.
Fakta är att ingen av bröderna har framfört hot till K-G att döda honom före denna kvällen, om dom gjorde det denna natten vet vi inte.
En person som lider av paranoia och fobier hör det han vill höra och kan se "HATET" i ögonen från personer.
Grannarnas omdömen om K-G är samstämmiga som en "säregen och besynnerlig person", att bröderna var bokstavsbarn det vet vi genom utredningar av myndigheter.
Om HD kommer att pröva detta ärendet så kommer utslaget inte bli till en friande dom.

Mja, nu tänker du nog lite fel, det är K-G som begärt PT, beviljar HD det så är det till fördel för K-G han har fått en felaktig dom emot sig och den ska då rättas till i hans favör.

Ska han få det värre måste de tossiga kärringarna som drev åtalet få till ett PT och till dem säger jag bara lycka till.
Citera
2017-02-16, 21:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har också reflekterat över skotthålet i ryggen. Jag har skumläst huvuddelen av FUP och har fått det samlade intrycket att situationen var ungefär så här.
KG hade rätt att försvara sig, det är alla överens om.
Har KG använt mer våld än nöden krävde? Kanske, objektivt sett. Skott i benen kanske hade varit tillräckligt.

Den naturliga följdfrågan: Är det rimligt, i den aktuella situationen, att begära att KG hade sänkt skadenivån så att han hade avvärjt hotet utan att döda båda bröderna?

Det är det inte tycker jag och lagen håller med mig.

BrB 24 kap.:

"6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Lag (1994:458)."

HD: Gör om det som TR och HR gjort fel och gör rätt!

Det måste anses ha varit ytterligt svårt att göra något annat än det KG i den rådande situationen de facto gjorde.
Citat:
Den naturliga följdfrågan: Är det rimligt, i den aktuella situationen, att begära att KG hade sänkt skadenivån så att han hade avvärjt hotet utan att döda båda bröderna?
Begära kan man alltid, men en sådan begäran står sig slätt mot en redan hårt pressad människa som upplever hela sin existens hotad och vars enda känsla i den rådande nödvärnssituationen är dödsskräck och rädsla inför ett plågsamt slut.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 725f
Vad siktade du på?
Det var trauma! Ser vänstra personen i en dimma, måste försvara mig. Siktade vänster.
Högra personen ser jag axeln på. Skjuter mot honom. Han tog sig för axeln.

Vad trodde du skulle hända?
Jag hade inget val. Jag var tvungen att reagera. Vad trodde du? Jag trodde att jag skulle
skada dem. En kan vara skadad. Ingen skrek.
/.../
Berättade du för ambulans eller polis att du hade skjutit?
Nej. Jag sa att de är säkert skadade. Jag var i chock. Det är underförstått, jag sa ta
ambulans och spårhund med er.
Citat:
Är det rimligt att påstå att hotet var avvärjt efter första skottet? KG visste troligen inte om han träffat. Trodde KG att angriparna flydde eller trodde han att dom nu skulle runda huset och "ta honom" genom balkongdörrarna?
Han kan inte ha varit säker på hur skotten träffat; hur skadade bröderna var. I värsta fall kunde de t.o.m. ha fått blodad tand och åtminstone en av dem nytt bränsle till fortsatt attack. Han stod kvar och vaktade dörren ända tills poliserna anlände till platsen; han måste ha känt sig mycket osäker på hur och exakt var haglet träffat. Det var säkert många tankar som for genom hans osparkade huvud under den långa väntetiden. Den attack han utsatts för, och inte minst: det hemska han tvingats göra för att avvärja attacken, hade tagit honom synnerligen hårt: så hårt att han inte förrän långt senare kunde ta ordet "skjuta" i sin mun.
Citera
2017-02-16, 21:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag haft den tvivelaktiga förmånen några gånger att hamna intill brutala slagsmål. Det har varit på mindre gator i stora städer eller på någon barliknande inrättning.
De som slagits har haft egenskaper som liknat brödernas. De har varit i 20-25-årsåldern. Slanka. Nästan säkert narkomaner och påverkade.
Momentant startar något som för mig och mitt sällskap ser ut som en film som spelas i flerdubbel hastighet. Knytnävsslag, sparkar, slag med rustika möbler och annat våld utdelas i en takt som förefaller overklig. Saker och personer far omkring på ett sätt och i en takt som är, minst sagt skrämmande. När det är över, ofta på mindre än en minut, så avlägsnar de flesta sig utan uppenbara skador.
Skulle en av dessa personer, eller en av bröderna, t.ex. med huvudet före i en volt, ha hoppat in genom fönstret i dörren så har han varit inne på mindre än en sekund. Kanske två sekunder för två.

Vad vill jag säga med detta?

Jo, hade KG väntat så hade han varit död nu. Ingen domstol kan förvänta sig ett sådant agerande av en människa i nöd. Väl?

Nej, ingen domstol med ledamöter som vandrat omkring i riskmiljöer, på illa belysta bakgator i slumstäder, eller som du (och flera med dig) med egna ögon sett verklighetens filmer kan ha den dåliga smaken att med hjälp av haltande resonemang och diverse vantolkningar straffa en äldre, hjärtsjuk man som befunnit sig mitt inne i en nödvärnssituation i vilken han tvingats försvara sig med en av sina hagelbössor för att hindra angriparna att förgöra honom.
Citera
2017-02-16, 21:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vi är helt eniga om detta. Jag lyfter fram det bara för att lägga tyngd bakom att om ändå någon skulle hävda att excess föreligger så ska KG frias ändå.

TR och HD har inte bara gjort fel, dom har begått ett dubbelfel.
Dom har gjort ett felaktigt vägval i sin tolkning av lagen. Det leder dom in på en väg där dom måste göra en felaktig tolkning till innan dom kommer till sitt felaktiga beslut att fälla KG.
Ja, det är så många felslut begångna att om inte HD tar upp det här fallet måste konstateras att ledamöterna i de respektive domstolarna aldrig behövt försvara sig: de har - som jag många gånger varit inne på - levt ett skyddat och förspänt liv i en skyddad verkstad och därmed inte heller haft förmånen att skaffa sig den erforderliga livserfarenhet och förmåga till inlevelse i olika människors liv och tankesätt som behövs för att med hjälp av lagparagraferna - och i den fria bevisprövningens namn - kunna sätta sig till doms över de som befinner sig på andra sidan skranket. Det ligger då nära till hands att man vränger lag, i stället för att skipa rättvisa.
Citera
2017-02-16, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag inser nu att en skribent som jag ignorerar sedan ett år tillbaka är dvärgväxt. Mina armhålor befinner sig 1,4 meter över golvet, inte 1,0 meter. Om man tycker att det är ett näst intill oöverstigligt företagande att ta sig igenom en öppning som börjar 10 cm högre än en diskbänk, även om man kan ta hjälp av sin bror, ja då är man inte särskilt storväxt. Eller så låter man bara fingrarna vandra över tangentbordet vägledd av fröken Fantasi...

Nu kan jag inte hålla mig riktigt, har följt tråden och avstånd är alltid intressant.
Det finns en rekonstruktionsfilm som någon tycker är till KG´s fördel men så är det icke vilket målsägarbiträdena borde ta till fasta på vid ett ev. svar till HD.
På filmen syns två bröder i vita rymddräkter med näsan in i fönsterrutan.
Läser man avstånden i FUP som NFC har provskjutit ser man att inget stämmer.
Det troligast avståndet var ca.1m mellan mynning och gardin.
Avståndet mynning till Fredrik som sköts framifrån var ca.2,5m
Avståndet mynning till Simon som skjöts bakifrån var ca.4m
I Fredriks kläder satt förladdning från mördarvapnet.
Detta placerar bröderna snarare nedanför trappan som domen säger 3-5meter.
Som av en slump så finns det en vacker bild i FUP där förladdningar som matades in i kropparna har fallit ner på ytan ca. 1-2 meter bortom trappan.
Efter Fredrik skjutits har Simon såklart vänt sig om och lagt benen på ryggen, han hann någon meter eller två innan KG skjöt honom i ryggen.
KG talar inte sanning när han säger att rymdvarelserna stod framför dörren.
Gäller nödvärnsrätten? Ja, men precis som domen föreskriver har mer våld än nöden kräver använts.

Simon anser jag var mer eller mindre mördad. Detta borde mynna i ett högre skadestånd såväl som ett annat straff.
Senast redigerad av MrsFold 2017-02-16 kl. 23:43. Anledning: bild heter det
Citera
2017-02-17, 00:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Nu kan jag inte hålla mig riktigt, har följt tråden och avstånd är alltid intressant.
Det finns en rekonstruktionsfilm som någon tycker är till KG´s fördel men så är det icke vilket målsägarbiträdena borde ta till fasta på vid ett ev. svar till HD.
Som av en slump så finns det en vacker bild i FUP där förladdningar som matades in i kropparna har fallit ner på ytan ca. 1-2 meter bortom trappan.
Efter Fredrik skjutits har Simon såklart vänt sig om och lagt benen på ryggen, han hann någon meter eller två innan KG skjöt honom i ryggen.
Gäller nödvärnsrätten? Ja, men precis som domen föreskriver har mer våld än nöden kräver använts.

Simon anser jag var mer eller mindre mördad. Detta borde mynna i ett högre skadestånd såväl som ett annat straff.
Välkommen till flashback Mrs Fool... men du kanske skulle ha hållit dig från fb ett tag till.

Rekonstruktionsfilmen är absolut inte till K-G:s fördel för där får man intrycket av att han har siktat väl och flyttat pipan rejält vilket skottavståndet i gardinen motsäger helt. Skotten sitter med 10 cm mellanrum till vänster i gardinen sett från insidan.

Att Simon skulle ha flytt och ha varit 4 meter från trappan är ett rent falsarium.
Du får läsa fupen igen och nej... det fungerar inte med sök för obduktionsrapporterna ligger kopierade och går inte att söka på.
Båda bröderna står på trappan när dom blir skjutna och Simon har bara hunnit börja vända sig om därav träffar skottet snett bakifrån.

"KG talar inte sanning när han säger att rymdvarelserna stod framför dörren."
VA??? Vad går du på för typ av droger?

Edit: Från direktrapporteringen i Tingsrätten.
Robert Dujmovic
Nu uttalar sig teknikern om skjutavståndet. "Han måste ha stått i hallen i närområdet till dörren, det går inte att säga exakt var. Maxavståndet var 1,5 meter från pipmynningen till gardinen och minimiavståndet 0,5 meter. De skjutna måste ha befunnit sig uppe på trappan vid entrén.

Robert Dujmovic
Åklagaren undrar vem av bröderna som blev träffad först. "Det är inget man kan uttala sig om med säkerhet" säger teknikern.

Robert Dujmovic
Enligt teknikern måste bröderna ha stått ovanför översta trappsteget till entrén, annars hade träffbilden blivit annorlunda eller ingen alls. Avståndet från pipmynningen till brödernas kroppar var således uppskattningsvis två meter, om jag förstår teknikern rätt.
Senast redigerad av Timeout 2017-02-17 kl. 00:31.
Citera
2017-02-17, 02:53
Medlem
Timeouts avatar
Vissa tycks anse sig smartare än kriminaltekniker och analyser som har gjorts på Nationellt forensiskt centrum i Linköping och Malmö, NFC tidigare SKL.

I fup 78 redovisas Brottsplatsundersökning och där finns sakkunnigutlåtandet från NFC.
Där redovisas var bröderna stod och från vilket avstånd dom blev skjutna på sidan 36.
Bröderna befanns sig utanför dörren på trappan när dom sköts.

Gardinens skotthål och dörrens storlek och skick redovisas på sidorna 16 och 27-30.
Gardinen återkommer på sidan 75.

Mycket mer finns att läsa i hela den delen av fupen som är på drygt 100 sidor.
Orkar ni inte ta er igenom hela fupen så läs i alla fall dom första 40 sidorna för där finns mycket information om huset, glassplitter, dörren osv.

Resterande sidor handlar bland annat om Fredriks lägenhet och bevis på tillverkning av dom rånarluvor dom bar när dom försökte attackera K-G.

Från sidan 90 visas bilder på brödernas kläder, rånarluvor, järnstång och kniv och man ser var skotten har träffat.
När det gäller Simons skottskada så skrivs det, sidan 111, att den har träffat på högra axelns baksida och med tanke på Simons längd och det översta trappstegets höjd så har han befunnit sig på trappan framför dörren när skottet träffade.

Varsågod här är länken till fupen https://minfil.org/62Memcbbb0/Helsin...all_kra_78.pdf

Börjar bli jävligt trött på alla idioter i tråden som kommer med egna påståenden som inte har ett förbannade dugg med bevisningen i målet att göra. NFC har utrett och det får man hålla sig till!

Som en idiot i dag som påstår att Simon har hunnit 4 meter från dörren när skottet träffade.
Jodå det är väl möjligt om han gick på styltor nerför trappan för skotthålets höjd och sista trappstegets djup på 114 cm fram till dörren ljuger inte.

Utan styltor måste han ha hoppat högt utav helvete i skottögonblicket för att skottet skulle träffa så högt, för på 4 meters avstånd från dörren är han mycket lägre än trappans höjd.
Dessutom är Simons skottskada 140,5 cm ovanför hans fotsula och 20,5 cm nedanför axeln och den går något uppåt.
Hur går skottskadan uppåt om Simon är nedanför trappan när han träffas?
Hann K-G ut och hukade sig ner och sköt Simon där?
Citera
2017-02-17, 06:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Välkommen till flashback Mrs Fool... men du kanske skulle ha hållit dig från fb ett tag till.

Rekonstruktionsfilmen är absolut inte till K-G:s fördel för där får man intrycket av att han har siktat väl och flyttat pipan rejält vilket skottavståndet i gardinen motsäger helt. Skotten sitter med 10 cm mellanrum till vänster i gardinen sett från insidan.

Att Simon skulle ha flytt och ha varit 4 meter från trappan är ett rent falsarium.
Du får läsa fupen igen och nej... det fungerar inte med sök för obduktionsrapporterna ligger kopierade och går inte att söka på.
Båda bröderna står på trappan när dom blir skjutna och Simon har bara hunnit börja vända sig om därav träffar skottet snett bakifrån.

"KG talar inte sanning när han säger att rymdvarelserna stod framför dörren."
VA??? Vad går du på för typ av droger?

Edit: Från direktrapporteringen i Tingsrätten.
Robert Dujmovic
Nu uttalar sig teknikern om skjutavståndet. "Han måste ha stått i hallen i närområdet till dörren, det går inte att säga exakt var. Maxavståndet var 1,5 meter från pipmynningen till gardinen och minimiavståndet 0,5 meter. De skjutna måste ha befunnit sig uppe på trappan vid entrén.

Robert Dujmovic
Åklagaren undrar vem av bröderna som blev träffad först. "Det är inget man kan uttala sig om med säkerhet" säger teknikern.

Robert Dujmovic
Enligt teknikern måste bröderna ha stått ovanför översta trappsteget till entrén, annars hade träffbilden blivit annorlunda eller ingen alls. Avståndet från pipmynningen till brödernas kroppar var således uppskattningsvis två meter, om jag förstår teknikern rätt.

Nu har det nog gått en propp någonstans.

Du skäller ut MrsFold:

Citat:

...fast ni är helt överens:

MrsFold:
Citat:
Det finns en rekonstruktionsfilm som någon tycker är till KG´s fördel men så är det icke

Timeout:
Citat:
Rekonstruktionsfilmen är absolut inte till K-G:s fördel
Citera
2017-02-17, 07:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Ja, "diskussionen är avslutad" är ett vanligt sätt att säga "jag ger mig". Om din filosofi går igenom blir det fritt fram att skjuta alla som kliver över tomtgränsen. Det hör hemma i Vilda Västern, inte i Sverige på 2000-talet.
Helt fel, fortfarande måste någon form av angrepp eller hot om angrepp föreligga.
En fråga om lagstiftningsteknik och vad en utredning kan komma fram till.
Hade gubben huggit ned de båda bröderna med ett stickvapen hade han antagligen gått fri. Nu var iofs hans fysiska hälsa så dålig att det omöjliggjorde den möjligheten, hade han försökt hade han blivit nedklubbad med största sannolikhet.

Även gamla sjuka och livrädda medborgare måste få försvara sig, när de kriminella våldsverkarna slår in rutan korsar de gränsen och blir i min bok fredlösa.
Citera
2017-02-17, 08:12
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Min fetning.

Hej och välkommen!

Det handlar inte så mycket om de faktiska omständigheterna utan om hur mannen uppfattade situation och om han hade fog för att göra det i sitt uppjagade tillstånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in