2016-06-10, 13:07
Medlem
Fryst tillagad köttfärssås, sparade resterna i frysen alltså.

Tinade den igår, värmde den och åt med pasta. Allt gick inte åt, ställde in den i kylen igen när den svalnat.

Kan vi äta den idag igen???
Citera
2016-06-10, 13:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Tinade den igår, värmde den och åt med pasta. Allt gick inte åt, ställde in den i kylen igen när den svalnat.

Jag skulle käkat den utan att ens fundera.
Citera
2016-06-10, 14:05
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag skulle käkat den utan att ens fundera.
Jag skulle äta den efter det att jag luktat på den, och näsan sagt ÄT.

Mina egna köttfärssåserfarenheter, är att min näsa alltid har sagt ät vid sådana situationer som justina beskriver. =)
Citera
2016-06-10, 16:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag skulle äta den efter det att jag luktat på den, och näsan sagt ÄT.

Mina egna köttfärssåserfarenheter, är att min näsa alltid har sagt ät vid sådana situationer som justina beskriver. =)
Har lagat chili con carne med köttfärs som åkt tillbaka i kylskåpet (i stekpannan efter den svalnat) och sen ut igen dagen efter och fyllts på med en burk vita bönor och värmts upp i 5 dagar utan att dö. Så en dag är liksom inga problem. Jag hade inte ens luktat på den.

Men jag käkade ju risråtta i Asien så jag kanske är lite mer härdad, vem vet. Justina kanske dör knall och fall av en dag gammal stekt köttfärs som förvarats i kylen, men jag skrev ju att jag skulle ätit den.
Citera
2016-06-10, 17:56
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Har lagat chili con carne med köttfärs som åkt tillbaka i kylskåpet (i stekpannan efter den svalnat) och sen ut igen dagen efter och fyllts på med en burk vita bönor och värmts upp i 5 dagar utan att dö. Så en dag är liksom inga problem. Jag hade inte ens luktat på den.

Men jag käkade ju risråtta i Asien så jag kanske är lite mer härdad, vem vet. Justina kanske dör knall och fall av en dag gammal stekt köttfärs som förvarats i kylen, men jag skrev ju att jag skulle ätit den.
Det är molekylärt stor skillnad på nedfryst-uppvärmd-nedkyld och nedkyld-uppvärmd-nedkyld. Det som fryses blir "illkvickt" dåligt i rumstemp. Däremot tar det mer än 24h i 5-10°C.
Vad är risråtta?
Citera
2016-06-10, 19:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det är molekylärt stor skillnad på nedfryst-uppvärmd-nedkyld och nedkyld-uppvärmd-nedkyld. Det som fryses blir "illkvickt" dåligt i rumstemp. Däremot tar det mer än 24h i 5-10°C.
Vad är risråtta?
En risråtta är en råtta som lever på risfälten, fångas med snara lite som vi snarar ripor.

Att fryst mat blir snabbare dåligt än den man bara haft i kylen var nåt nytt för mig.
Citera
2016-06-11, 13:40
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
En risråtta är en råtta som lever på risfälten, fångas med snara lite som vi snarar ripor.

Att fryst mat blir snabbare dåligt än den man bara haft i kylen var nåt nytt för mig.
Nedfrysningen destabiliserar strukturen i materialet, dem bakom www.biochromalab.se illustrerade detta för mig på en föreläsning, tror att det var kaffe, frukt & fisk dem frusit in samt tinat upp och gjorde en jämförelse av ofryst produkt ifrån samma batch, det frysta blev tröttare snabbare.

mvh
Citera
2016-06-11, 17:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Nedfrysningen destabiliserar strukturen i materialet, dem bakom www.biochromalab.se illustrerade detta för mig på en föreläsning, tror att det var kaffe, frukt & fisk dem frusit in samt tinat upp och gjorde en jämförelse av ofryst produkt ifrån samma batch, det frysta blev tröttare snabbare.

mvh
Sedär, alltid lär jag mig nåt nytt. Tackar
Citera
2016-06-13, 00:51
Medlem
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan ha pulled pork I kylen?
Gjorde den i fredags (10/6).
Citera
2016-06-13, 00:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smicksur
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan ha pulled pork I kylen?
Gjorde den i fredags (10/6).
6-7 dagar ifall kylen funkar som den ska (temperaturen ska ligga runt +4°C) skulle jag gissa.
Citera
2016-06-13, 01:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

mvh

Förutom kaffet, så måste det väl bero på cellsprängningen som sker när man fryser varan? I och med cellsprägningen öppnas cellerna som därefter blir lättare angripna av bakterier. Jämför med helt kött versus köttfärs. Helt kött håller sig ju betydligt längre än den ömtåliga färsen.
Generellt ska man respektera sista förbrukningsdag hyfsat stenhårt, men bäst före behöver man inte respektera särskilt hårt.
Citera
2016-06-13, 13:45
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förutom kaffet, så måste det väl bero på cellsprängningen som sker när man fryser varan? I och med cellsprägningen öppnas cellerna som därefter blir lättare angripna av bakterier. Jämför med helt kött versus köttfärs. Helt kött håller sig ju betydligt längre än den ömtåliga färsen.
Generellt ska man respektera sista förbrukningsdag hyfsat stenhårt, men bäst före behöver man inte respektera särskilt hårt.
Varför det blir så kunde dem inte rakt av svara på (superflummig snubbe, toppen-luddig föreläsning och ändock briljant i sitt område, morötter.), det kan inte heller jag svara på. Givetvis förstörs strukturen till viss del av cellsprängningen igenom H2O(?) - men det har också att göra med mikroorganismer som främjar konserveringen av föremålet som dör i djupfrysning, anser jag.

Vad bekommer kött så ska sista förbrukningsdatumet respekteras ja, men utöver det så finner jag icke animaliska produkter alltid värda att testa, det som inte dödar härdar liksom.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Köttfärs är ingen bra jämförelse för köttet är mycket mer exponerat mot luft.
Fann köttfärsens liknelse exemplariskt god, då den belyste precis det sätt som jag ser saken på, mikroorganismer som arbetare, frenetiskt.
Senast redigerad av GoUoD 2016-06-13 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in