2014-09-04, 19:36
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Står det något om hållbarhet på den? Jag skulle säga att så länge den luktar ok och ser någorlunda aptitlig ut så är den fullt ätlig. Smaka lite om du är osäker. Både konserveringsmedel och antioxidationsmedel i den, inga mjölkprodukter så antagligen håller den ett bra tag till.

Jodå, den gick att äta i flera dagar efter att jag skrev här och frågade! Det enda som stod om hållbarhet på förpackningen var att den ska förvaras i kylskåp. Det fanns inga direktiv för vad som gäller öppnad förpackning.
Citera
2014-09-05, 21:37
Medlem
Iloveludas avatar
Hemmagjord gryta med kyckling wokgrönsaker cremefraiche lök mm. I riktigt kallt kylskåp. Vad tror ni ungefär? (Frysen är proppfull.)
Citera
2014-09-05, 22:12
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Hemmagjord gryta med kyckling wokgrönsaker cremefraiche lök mm. I riktigt kallt kylskåp. Vad tror ni ungefär? (Frysen är proppfull.)
5 dagar upp till en vecka.
Citera
2014-09-07, 10:52
Medlem
VinnieLaxs avatar
Köttbullar går ut idag, har stått i kylskåpet. Kan jag äta?
Citera
2014-09-07, 11:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnieLax
Självklart INTE. Just köttbullar har den egenskapen att de blir direkt dödligt giftiga precis vid midnatt.

Citera
2014-09-07, 11:07
Medlem
VinnieLaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Självklart INTE. Just köttbullar har den egenskapen att de blir direkt dödligt giftiga precis vid midnatt.

Jag är inte allmänbildad, därför jag frågar. Dem är oöppnade också. Om det står att de går ut idag borde det väl inte vara så bra och äta?
Citera
2014-09-07, 11:14
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Jag är inte allmänbildad, därför jag frågar. Dem är oöppnade också. Om det står att de går ut idag borde det väl inte vara så bra och äta?

Det har ingenting med allmänbildning att göra.
Ser du vita prickar (mögel) på några av köttbullarna så släng allihop. Men är dom oöppnade så är de garanterat inte mögliga och fullt ätbara.

butikerna säljer ju t. o m mat som går ut samma dag som dagens datum
Citera
2014-09-07, 11:16
Medlem
VinnieLaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Det har ingenting med allmänbildning att göra.
Ser du vita prickar (mögel) på några av köttbullarna så släng allihop. Men är dom oöppnade så är de garanterat inte mögliga och fullt ätbara.

butikerna säljer ju t. o m mat som går ut samma dag som dagens datum

Tack, då kan jag steka upp lite köttisar nu då. Tacktack.
Citera
2014-09-07, 12:20
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag tror inte för ett ögonblick att köttbullarna "går ut" idag. Om du tittar lite noggrannare, så står det nog att idag är "bäst före förbrukningsdag", vilket endast betyder att tillverkaren endast garanterar smak och kvalité till just idag. Köttbullarna kommer med största sannolikhet dock, att vara precis lika goda och ätbara om en vecka.
Citera
2014-09-07, 14:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

"Bäst före" har inget med ätbarheten att göra (som det gamla sista förbrukningsdag) utan det är hur länge tillverkaren "garanterar" att vara är fullgod vid korrekt förvaring (dvs inga försämringar i smak/konsistens/näringsvärde mm).
Citera
2014-09-07, 19:15
Medlem
Hej!

Hittade en oöppnad påse skalade räkor i frysen. Datumet gick ut för några månader sedan. Går det bra att äta dem om man tillagar dem direkt från frysen utan att tina?
Citera
2014-09-07, 19:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjougahara-san
Hej!

Hittade en oöppnad påse skalade räkor i frysen. Datumet gick ut för några månader sedan. Går det bra att äta dem om man tillagar dem direkt från frysen utan att tina?
Ska inte vara några problem så länge de luktar/smakar gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in