2009-01-15, 14:44
Medlem
Danniis avatar
svaret är ja.. men sen om du blir sjuk eller inte återstår att se
Citera
2009-01-15, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dannii
svaret är ja.. men sen om du blir sjuk eller inte återstår att se
Nä, jag blev inte sjuk...
Citera
2009-01-22, 17:09
Medlem
100apor.ses avatar
hur länge håller tomater & potatis?

i kylen?
Citera
2009-01-22, 17:17
Medlem
ClosingTimes avatar
Till de blir dåliga?

Skämt åsido; om potatisen är grön eller har alldeles för mycket rötter är den inte jättesmaskens. Om tomater möglar är de inte heller någonting för kalaset - men skrynkliga tomater går utmärkt att använda i maträtter.
Citera
2009-01-22, 17:17
Bannlyst
Man brukar inte hålla tomater i kylen, dom blir bara sämre då. Men potatis kan du hålla väldigt länge, beroende på hur svalt du har det.
Senast redigerad av Paraflex 2009-01-22 kl. 17:29.
Citera
2009-01-22, 17:44
Medlem
100apor.ses avatar
fyfan, hann äta lite av tomaten innan ja märkte denva möglig
Citera
2009-01-22, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 100apor.se
fyfan, hann äta lite av tomaten innan ja märkte denva möglig

Jag tror inte dina enorma mängder tomater blir mögliga i kylskåpet under, ens 2 veckor. Kom med en smart fråga i stället, eller ge fan att ställa idiotfrågor som bara tar upp tid för oss som vill vara till hjälp.
Citera
2009-01-22, 18:05
Bannlyst
Du rekomenderar alltså att förvara tomater i rumstemperatur? makes sense det ska jag göra i forts.Hur rekomenderar du paprika , hur länge håller den osv? kyl eller rumstemp?
Citera
2009-01-22, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av celltricy
Du rekomenderar alltså att förvara tomater i rumstemperatur? makes sense det ska jag göra i forts.Hur rekomenderar du paprika , hur länge håller den osv? kyl eller rumstemp?

Paprika bör man förvara svalt. En kallkällare är perfekt, lika bra till paprika som till potatis. Paprika kan man dock ha i rumstemperatur 5-6 dagar. Ser dom bra ut är dom oftast bra att äta.
Senast redigerad av Paraflex 2009-01-22 kl. 18:50.
Citera
2009-01-22, 18:44
Medlem
b0gfettos avatar
Lite OT men ändå inte: Orkar nån skriva vilka grönsaker man bör förvara i kylen/skafferiet/rumsvärme för bästa hållbarhet?
Citera
2009-01-22, 23:53
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Man brukar inte hålla tomater i kylen, dom blir bara sämre då. Men potatis kan du hålla väldigt länge, beroende på hur svalt du har det.

En fråga, jag har - helt subjektivt av egen erfarenhet - fått känslan av att tomater HÅLLER bättre i kylskåp än i rumstemperatur, självklart SMAKAR den sämre/mindre direkt ur kylen. Jag brukar ta ut tomater ur kylen på morgonen för att använda på kvällen/närmaste dagarna efter. Detta stämmer alltså inte?
Citera
2009-01-23, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
En fråga, jag har - helt subjektivt av egen erfarenhet - fått känslan av att tomater HÅLLER bättre i kylskåp än i rumstemperatur, självklart SMAKAR den sämre/mindre direkt ur kylen. Jag brukar ta ut tomater ur kylen på morgonen för att använda på kvällen/närmaste dagarna efter. Detta stämmer alltså inte?

Jag tänkte direkt på smaken. Det är möjligt att dom håller längre i kylskåpet. Bra fråga, och svår att svara på. Har man 10 tomater så passar det utmärkt att ha dom i rumstemperatur om du ska äta dem under en vecka. Medan om du har 10 kilo, så kanske det är bättre att ha dom i kylen innan man ska använda dom. Jag har inget bra svar, men dom blir dock godare och mognar om dom förvaras i rumstemperatur, och det är väl på det jag baserade mitt första svar på.

Kanske man kan säga att kylda varor håller sig längre, med eller utan bibehållen kvalitet? Det är väl det som är springpunkten.
Senast redigerad av Paraflex 2009-01-23 kl. 00:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in