2017-08-11, 22:26
Medlem
Hm ja, vi får hoppas dom inte tyckte det lukta för gott, för nu är det bara vänta och se!
Citera
2017-08-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Luktar den bra går den att äta. Återkom gärna med rapport.

Nu har det gått 12 timmar sedan jag käkade potionen, och frisk som en nötkärna fortfarande! Den blir nog mer kyckling på det!
Citera
2017-08-12, 10:41
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixius
Nu har det gått 12 timmar sedan jag käkade potionen, och frisk som en nötkärna fortfarande! Den blir nog mer kyckling på det!

Det låter bra. Det är lukten på käket som gäller.
Citera
2017-08-14, 22:16
Medlem
GoUoDs avatar
Smör , hur länge efter bbf är det tjänligt, tills det smakar härsket? Tills det ... ja, ni vet, tappar "smörstyrsel"...
Citat:
Ursprungligen postat av Rixius
Observera att om du blir sjuk blir du mycket sjuk. Diarre och våldsamma kräkningar, mums.
Citera
2017-08-19, 22:26
Medlem
japanskbruds avatar
vågar jag äta en fryspizza med salami som legat tinad på diskbänken i 7 timmar ungefär.. och jättevarmt inne? Somnade ifrån den ..haha.. Den luktade inte ruttet eller konstigt när jag tog bort plasten. Sen tänker jag ha den 10min i ungen på 200grader .. kommer jag dö av matförgiftning?
Citera
2017-08-20, 00:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
vågar jag äta en fryspizza med salami som legat tinad på diskbänken i 7 timmar ungefär.. och jättevarmt inne? Somnade ifrån den ..haha.. Den luktade inte ruttet eller konstigt när jag tog bort plasten. Sen tänker jag ha den 10min i ungen på 200grader .. kommer jag dö av matförgiftning?
Kör på kanske lite torr.
Citera
2017-08-20, 14:29
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kör på kanske lite torr.
Den där salamin hade härsknat .. smakade för jävla illa. Ätit samma sort förut utan att glömma den framme
Citera
2017-08-24, 21:15
Medlem
80231s avatar
Jag gjorde en större sats av sådan där pastasås med passerade tomater och tonfisk, och så stoppade jag in den i frysen dag 2 då jag inte hade lust att äta allt på en gång. Ikväll så har jag tinat upp den och blandat med pasta (cirka tre portioner). Kan jag förvara pastan blandad med såsen i kylen fram till i morgon kväll utan problem?
Citera
2017-09-03, 16:50
Medlem
Fläskfilé med BF 1/9, förvarat förslutet och i 2-4C. Eftersom det är BF och inte sista förbrukningsdag så antar jag det fortfarande bör vara ok. Jag är dålig på att uppskatta köttets kvalitet. Jag tänkte slänga in i frysen eftersom jag inte orkar tillaga det just nu.
Senast redigerad av iumaspi 2017-09-03 kl. 16:54.
Citera
2017-09-05, 19:25
Medlem
Jag hade en påse med skivat bröd/portionsbröd (eller vad man nu vill kalla det) i skafferiet i några dagar. Stoppade sedan in det i frysen. Nu när jag tog ut brödet från frysen så ser jag att det har bildats några små mögelfläckar på de yttersta brödbitarna.

Läser man gamla inlägg i tråden så finns det både inlägg som säger att man kan äta de brödbitar utan synligt mögel, och de inlägg som uppmanar en att slänga hela påsen eftersom möglet kan ha spritt sig även om man ännu inte ser något synligt mögel.

Så jag är lite kluven. Kan jag äta de brödbitar utan synligt mögel, eller ska jag slänga hela påsen?
Citera
2017-09-05, 19:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Jag hade en påse med skivat bröd/portionsbröd (eller vad man nu vill kalla det) i skafferiet i några dagar. Stoppade sedan in det i frysen. Nu när jag tog ut brödet från frysen så ser jag att det har bildats några små mögelfläckar på de yttersta brödbitarna.

Läser man gamla inlägg i tråden så finns det både inlägg som säger att man kan äta de brödbitar utan synligt mögel, och de inlägg som uppmanar en att slänga hela påsen eftersom möglet kan ha spritt sig även om man ännu inte ser något synligt mögel.

Så jag är lite kluven. Kan jag äta de brödbitar utan synligt mögel, eller ska jag slänga hela påsen?
Vad jag vet så skall bröd med mögel slängas just för att möglet kan finnas även i delar som inte har synligt mögel. Den största delen av alla svampar är ju mycelet och det finns betydligt mer spritt än det synliga möglet så jag skulle kasta brödet i komposten om det finns synligt mögel. Är en helt annan sak på ost för detta är kompakt och där kan mögel inte sprida sig dit det inte finns syre men bröd är ju fullt med små hål i strukturen så där kan ju möglet sprida sig fritt.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-05 kl. 19:34.
Citera
2017-09-08, 18:09
Medlem
80231s avatar
Hur länge håller sig tinad hackad spenat (ICAs frysta i påse) i kylskåpet? Spenaten har alltså bara tinats i en skål efter det att den togs ur påsen, och inte tillagats på något vis.

Svarar mig själv om någon annan undrar:
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag gjorde en större sats av sådan där pastasås med passerade tomater och tonfisk, och så stoppade jag in den i frysen dag 2 då jag inte hade lust att äta allt på en gång. Ikväll så har jag tinat upp den och blandat med pasta (cirka tre portioner). Kan jag förvara pastan blandad med såsen i kylen fram till i morgon kväll utan problem?
Det gick bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in