2016-06-04, 19:27
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej jag är inte polis.

Jag har 9 vapenlicenser. Samtliga för målskjutning, jag har inte jägarexamen. Jag har endast enhandsvapen i kalibrar från .22 till .45.

Två av mina licenser var jag tvungen att dra genom förvaltningsrätten innan de blev godkända.

"Din kunskap om vapenlagarna är helt enkelt för låg för jag skall tro på att du skall ha tilldelats någon licens."

Du är söt du. Jag tävlar på elitnivå. Och min kunskap om vapenlagen (Singularis. Varför tror du att Sverige har flera vapenlagar?) är mycket god. Jag har trots allt läst lite juridik på universitet, så jag vet åtminstone hur man läser lagtexter.

Så jag vill återigen uppmana dig att sluta uttala dig om saker där du uppenbarligen helt saknar kunskap. Du gör bara bort dig. Jag förmodar (möjligen felaktigt) att du själv inte har vapenlicens?
Vi kan nog gemensamt konstatera att somliga inte kan skilja på principiella diskussioner kring juridik och att dogmatiskt hamra fram sina personliga åsikter.
Citera
2016-06-04, 19:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
KG kan lita på vad hon säger, men rätten kan det inte menar du? Om hon vittnar i rätten
och säger vad hon hört sin son säga så är det inte samma sak som vad? Att hon säger
att hon sett sin son köra bil?
Otydligt uttryckt .. så ..

KG kan bestämma sig för att han tror på vad hon säger -- det är skilt från att han veta att det hon säger faktiskt är sant, eftersom han inte hört med egna öron så får han helt enkelt bestämma sig för om han tror på henne eller inte..

Citat:
Intressant. Så du menar att det faktum att jag bestämt hur jag skall agera vid en
uppkommen situation tar bort all eventuell rädsla för situationen? Nix. Så funkar
det inte. Inte för mig iallafall.
Det betyder att eventuell rädsla inte är avgörande för hur du agerar .. eftersom du redan innan bestämt hur du skall göra.

Citat:
Det gör inte att deras känsla i sig är mer korrekt än KG's känsla..
Det gör inte honom mindre rädd för det. Speciellt inte när dom faktiskt står utanför hans dörr.
Och även om det inte var dom som slog sönder fönstren första gången
så verkar det iallafall som att dom pangar en ruta denna gång.
Och det gör inte hans beteende mindre provokativt.

Citat:
Uppgifterna från mamman är ju vad hon upplevt när hon hör sina söner/sin son säga
det han säger. För KG blir det en andrahandsuppgift som han inte ser någon anledning
att betvivla. Med all rätt verkar det som.
Givet att de från det meddelandet och tills detta inträffar inte sökt upp honom, inte trakasserat honom osv så fanns det absolut inget som gav stöd för den rädslan.
Citera
2016-06-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vänskapliga kramar, det var det ju inte. När de kom körande mot Råå stod Helen och KG och kramades, sedan körde Kenneth och Simon tillbaka efter en halvtimme då stod de fortfarande kvar och kramades. Är det detta du kallar vänskapliga kramar?

Dessa vänskapliga kramar som sedan ledde till eller redan hade lett till att de hade sex som K-G förnekade, precis som han förnekade att de hade planerat att flytta ihop. Nu lägger du skulden på Kenneths sunda värderingar som delas av de allra flesta i vårt land. Tycker du att Kenneth hade någon anledning att känna stark tillit till Helen ?

Kenneth gjorde tydligen samma tolkning av kramarna som du. Högst sunda värderingar enligt dig som delas av majoriteten. Kenneth såg att dom kramade varandra, efter en halvtimme såg han ytterligare en kram - det var vad han såg. Sedan tolkade han det som att dom kramats en halvtimme. Dom kan lika gärna fört samtal mellan varandra under den tiden, högst troligt enligt mig.

Finns det inte en möjlighet att Kenneth tolkar in mer i denna kram än vad som förelåg vid tillfället? Han blev rasande av svartsjuka. Är det otänkbart?

Helen hade också börjat studera för att bli mer självständig och få arbete utanför hemmet. Det kanske inte heller passade in i hans sunda värderingar?
Senast redigerad av Remark 2016-06-04 kl. 19:37.
Citera
2016-06-04, 19:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kenneth gjorde tydligen samma tolkning av kramarna som du. Högst sunda värderingar enligt dig som delas av majoriteten. Kenneth såg att dom kramade varandra, efter en halvtimme såg han ytterligare en kram - det var vad han såg. Sedan tolkade han det som att dom kramats en halvtimme. Dom kan lika gärna fört samtal mellan varandra under den tiden, högst troligt enligt mig.
Nej, han visste redan att de hade någon form av nära relation - hon hade också "erkänt" det -- han betraktade detta som olämpligt, vilket hon visste om..

Kenneth säger att detta började redan i maj 2014. Kenneth hade då fått reda på att Helen hade
någon typ av förhållande och det erkände Helen för Kenneth. Kenneth ville då att hon skulle
avsluta detta men det gjorde hon inte.

Och faktum är att man måste inte göka för att ha oacceptabla relationer utanför förhållande/äktenskap ..

Citat:
Finns det inte en möjlighet att Kenneth tolkar in mer i denna kram än vad som förelåg vid tillfället? Han blev rasande av svartsjuka. Är det otänkbart?
Ja, det är otänktbart givet att hon redan erkänt sin "nära" relation - och givet hennes agerande när han ser dem.

"Jag gör som jag vill" är inte ett särskilt hänsynsfullt bemötande ..
Citat:
Helen hade också börjat studera för att bli mer självständig och få arbete utanför hemmet. Det kanske inte heller passade in i hans sunda värderingar?
Du förväxlar nog med KG nu .. det var KG som ansåg att kvinnans plats var i hemmet och att hans egen dotter slängde bort tiden när hon valde annorlunda.
Citera
2016-06-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tävlar du på elitnivå så borde du veta att du inte har rätt att bära något vapen för du "känner dig hotad" ..
Om du vore läskunnig så borde du veta att jag inte påstår att jag har rätt att bära vapen på grund av upplevt hot. Jag bär inte vapen till vardags. Ja, jag tävlar på elitnivå. Det här är mitt sista svar, jag har nu kategoriserat dig som troll. Hädanefter befinner du dig i samma kategori som Sebnie. Adjö.
Citera
2016-06-04, 20:11
Medlem
Citat:
Nej, han visste redan att de hade någon form av nära relation - hon hade också "erkänt" det -- han betraktade detta som olämpligt, vilket hon visste om..

Kenneth säger att detta började redan i maj 2014. Kenneth hade då fått reda på att Helen hade
någon typ av förhållande och det erkände Helen för Kenneth. Kenneth ville då att hon skulle
avsluta detta men det gjorde hon inte.

Och faktum är att man måste inte göka för att ha oacceptabla relationer utanför förhållande/äktenskap ..

Ja, det är otänktbart givet att hon redan erkänt sin "nära" relation - och givet hennes agerande när han ser dem.

"Jag gör som jag vill" är inte ett särskilt hänsynsfullt bemötande ..

Du förväxlar nog med KG nu .. det var KG som ansåg att kvinnans plats var i hemmet och att hans egen dotter slängde bort tiden när hon valde annorlunda.

Oacceptabel relation? Att gå ut på gemensamma promenader där hon äntligen funnit någon som lyssnade på henne med respekt som hon tyckte om. Båda tyckte dessutom om att vistas i naturen.

Ja, Kenneth ville hon skulle avbryta den kontakten, vilket inte Helen ville för att den var så värdefull för henne.

Menar du att "Nu gör du som jag vill och avbryter kontakten" är mer hänsynsfullt?

KG uppmuntrade snarast Helens studier än tvärtom.
Citera
2016-06-04, 20:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om du vore läskunnig så borde du veta att jag inte påstår att jag har rätt att bära vapen på grund av upplevt hot. Jag bär inte vapen till vardags. Ja, jag tävlar på elitnivå. Det här är mitt sista svar, jag har nu kategoriserat dig som troll. Hädanefter befinner du dig i samma kategori som Sebnie. Adjö.
Här specificerar du vad du menar .. vilket innebär att det är precis som jag säger .. du har inte rätt att bära runt på vapen hur som helst eller för att du känner dig hotad, du har däremot rätt att transportera det när du skall ta det med till en plats där det skall användas legitimt.

Citat:
Där kommer vi in på bevisprövning. Givetvis är inte mina licenser utställda för personskydd, utan för målskytte. Så jag uttryckte mig slarvigt. Jag gör ett nytt försök:

Om jag skulle uppleva en hotbild och börja bära vapen till dagligdags, så hade det varit näst intill omöjligt för en åklagare att leda i bevis att jag inte var på väg till eller från skjutbanan. Eftersom jag bevisligen är iväg och skjuter tre gånger i veckan. Det skulle väl vara om klockan är 4 på natten...

Nu känner jag ju inte av någon hotbild och bär därför inte med mig vapen i onödan. Men jag hade kunnat göra det och gå straffri. Med tanke på att man blir kontrollerad för rattonykterhet i genomsnitt vart 7:e år, hur stor är chansen/risken att man blir kontrollerad för vapeninnehav om man är en för övrigt fullständigt skötsam och laglydig medborgare? De gånger jag blivit kontrollerad för rattonykterhet hade jag dessutom kunnat ha burit dolt vapen, det kontrolleras inte.

Vad som går att bevisa och vad som är lagligt är inte synonymt. Det är för övrigt inte mig du debatterar mot i just den delen - det är min man, också han (tidigare) tävlingsskytt med vapenlicens (givetvis).

Citat:
Om jag ville hade jag kunnat gå permanent beväpnad med laddat och osäkrat vapen. Men det gör jag inte, jag är inte kriminell. Bröderna som blev ihjälskjutna i Vallåkra var däremot kriminella. Själv kör jag inte ens för fort.
Nej, det hade du inte - det finns ingenting som medger att du transporterar ett laddat och osäkrat vapen någonstans med en tävlingslicens (utom på skjutbanan).

Edit:
Och talar du om att du kan göra det olagligt - så visst, det krävs det ingen vapenlicens för heller bara tillgång till vapen - vill man hantera vapen olagligt så är det ju just olagligt.
Senast redigerad av micro113 2016-06-04 kl. 20:19.
Citera
2016-06-04, 20:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Oacceptabel relation? Att gå ut på gemensamma promenader där hon äntligen funnit någon som lyssnade på henne med respekt som hon tyckte om. Båda tyckte dessutom om att vistas i naturen.

Ja, Kenneth ville hon skulle avbryta den kontakten, vilket inte Helen ville för att den var så värdefull för henne.

Menar du att "Nu gör du som jag vill och avbryter kontakten" är mer hänsynsfullt?

KG uppmuntrade snarast Helens studier än tvärtom.
KG hade enligt egen utsaga ingen fast relation med Helen, att få ut henne ur Kenneths kök låg nog helt i KG:s intresse.

Ja, jag menar att man i en relation tar hänsyn till den andras känslor när det gäller relationer med andra.
Om de var "bara vänner" så kunde hon ha bjudit hem KG på fika och låtit Kenneth och KG känna varandra -- hon valde istället att smyga ut på hemliga möten ..
Citera
2016-06-04, 20:26
Medlem
Citat:
Här specificerar du vad du menar .. vilket innebär att det är precis som jag säger .. du har inte rätt att bära runt på vapen hur som helst eller för att du känner dig hotad, du har däremot rätt att transportera det när du skall ta det med till en plats där det skall användas legitimt.

Vad som går att bevisa och vad som är lagligt är inte synonymt. Det är för övrigt inte mig du debatterar mot i just den delen - det är min man, också han (tidigare) tävlingsskytt med vapenlicens (givetvis).

Nej, det hade du inte - det finns ingenting som medger att du transporterar ett laddat och osäkrat vapen någonstans med en tävlingslicens (utom på skjutbanan).

Edit:
Och talar du om att du kan göra det olagligt - så visst, det krävs det ingen vapenlicens för heller bara tillgång till vapen - vill man hantera vapen olagligt så är det ju just olagligt.

En andra hands uppgift som du förmedlar? Värdet av det har du redan klarlagt.
Citera
2016-06-04, 20:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En andra hands uppgift som du förmedlar? Värdet av det har du redan klarlagt.
Ja precis - skillnaden på det jag förmedlar och det mamman förmedlade till KG är ju att det är väldigt lätt att kontrollera om det som sägs om vapen stämmer eller inte .... Det är liksom reglerat i lag och förordning
Citera
2016-06-04, 20:35
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
2) När du siktar på en person så utgör du således ett hot mot dennes liv och hälsa - och den personen äger rätt att försvara sig .. även om det sker när personen begår brott...
Detta är som att skjuta på sittande fågel, men jag kan bara inte låta bli...

Du har själv öppnat dörren för det här, så varsågod:

http://www.dagensjuridik.se/2013/11/...dras-till-mord

Hovrätten fann här att rånaren inte kunde handla i nödvärn när han sköt mannen som i nödvärn angrep rånaren med kniv. Detta därför att det kan aldrig föreligga nödvärn mot nödvärn! Nödvärn föreligger endast mot brottsligt angrepp, nödvärn är lagligt.

Med detta ber jag att tacka för mig.
Happy trolling!
Citera
2016-06-04, 20:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Detta är som att skjuta på sittande fågel, men jag kan bara inte låta bli...

Du har själv öppnat dörren för det här, så varsågod:

http://www.dagensjuridik.se/2013/11/...dras-till-mord

Hovrätten fann här att rånaren inte kunde handla i nödvärn när han sköt mannen som i nödvärn angrep rånaren med kniv. Detta därför att det kan aldrig föreligga nödvärn mot nödvärn! Nödvärn föreligger endast mot brottsligt angrepp, nödvärn är lagligt.

Med detta ber jag att tacka för mig.
Happy trolling!

Vilken dörr hade jag öppnat menar du .. att också brottslingar omfattas av nödvärnsrätten .. Ja, just det ..

Stockholms tingsrätt ansåg att 25-åringen i det läget blev utsatt för ett allvarligt brottsligt angrepp och att det i och för sig förelåg en nödvärnssituation - men att han överskred sin nödvärnsrätt genom att skjuta mannen

Inte "eftersom han börjat med att ta den andra som gisslan så gills inte nödvärn ... för han begick brott" ..

Inte ens hovrätten säger det - Hovrätten säger däremot att nödvärnet tillskrivs den misshandlade och gisslantagne guldsmeden ...

Hovrätten anser att det i själva verket varit guldsmeden som hade agerat i nödvärn mot ett hot från en person beväpnad med ett livsfarligt skjutvapen. Det finns ingen rätt att ta till nödvärn mot våld som i sig begås i nödvärn och 25-åringens invändning är därmed motbevisad, enligt hovrätten.

Så jag får väl tacka för länken.
Senast redigerad av micro113 2016-06-04 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in