2016-05-21, 15:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken tragisk historia. Föräldrarna tycks inte känna någon av sönerna, Fredrik och Simon.

Föräldrarna måste ju varit medvetna om fönsterkrossningen och sett deras reaktion och den brottsliga banan både sönerna hade bakom sig kunnat förutse/ana att dom kanske skulle kunna agera som dom just gjorde. Istället för att ha viss koll på telningarna far dom bort och lämnar vildhjärnorna på egen fot.

Jag begriper inget.
Telningarna var liksom vuxna. Få människor agerar barnvakt åt vuxna barn ...
Citera
2016-05-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Telningarna var liksom vuxna. Få människor agerar barnvakt åt vuxna barn ...

Dom vistades i föräldrarhemmet vilket, enligt mig, ger dom en skyldighet att se till att barnen inte trakasserar närboende eller i övrigt följer ägarnas (föräldrarnas) uppförandekodex.

Resultatet vet vi. Det hade inte behövt hända.
Citera
2016-05-21, 16:54
Medlem
Citat:
Dom vistades i föräldrarhemmet vilket, enligt mig, ger dom en skyldighet att se till att barnen inte trakasserar närboende eller i övrigt följer ägarnas (föräldrarnas) uppförandekodex.

Ja, de vistades där när de var på besök. Men de bodde inte där vilket bl a framgår av FUP. Den aktuella kvällen förbereddes t ex "rånarluvor" m.m. i ena broderns lägenhet i Landskrona. Den andra brodern hade också eget boende. Vad jag förstår finns det än så länge ingenting som tyder på att de besökt faderns bostad i Vallåkra den aktuella kvällen.
Citera
2016-05-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Ja, de vistades där när de var på besök. Men de bodde inte där vilket bl a framgår av FUP. Den aktuella kvällen förbereddes t ex "rånarluvor" m.m. i ena broderns lägenhet i Landskrona. Den andra brodern hade också eget boende. Vad jag förstår finns det än så länge ingenting som tyder på att de besökt faderns bostad i Vallåkra den aktuella kvällen.

OK. Jag har inte lyckats ladda ner FUP. Det borde jag gjort. Sorry.
Citera
2016-05-21, 17:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:

De var inga "telningar" och nej - Fredrik bodde inte i föräldrahemmet.
Citera
2016-05-21, 18:20
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Förhör med pappan FU aktb 80
Citat:
Simon som glad och sprallig. Han bodde hemma hos Kenneth nu på slutet.
Simon hade nyligen fått ett försäljarjobb och han hjälpte till hemma i bostaden med lite av
varje såsom städning och matlagning med mera.

Citat:
Kenneth säger att Simon bott hemma hos honom på slutet. Kenneth säger att den här aktuellaonsdagen så var Simon lite ledsen. Kenneth och Simon hade sms kontakt med varandra underdagen.

Citat:
Kenneth hade tänkt prata med Simon på onsdagkvällen men då hade Simon redan lämnat
bostaden. Kenneth var hemma vid fyra tiden eller strax före detta men då hade Simon åkt
hemifrån. Kenneth vet inte vart Simon skulle men det var inget som Kenneth tänkte mer på.
Citera
2016-05-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Nu läser jag FUP. Vad jag läst hitills så verkarr det vara som du säger Simon bodde hemma medan Fredrik hade eget boende. Tydligen var det i Fredriks lägenhet son rånarluvorna tillverkades.

Jag får en känsla av att det kan har varit fler personer som varit involverade också. Någon bilburen typ. Enligt en hundförare så spårade en hund vid upprepade tillfällen som gick mot vägen.

Funderar också på att dörren som leder till källaringången till höger om bron var olåst när polisen kom samt att man inne huset på bottenplan hittade likartade glassplitter som det som kommit från det inslagna fönstret.

Det har också varit en senare inbrott då vapenskåpet med innehåll stals.

Men dit har jag inte kommit än.
Citera
2016-05-21, 20:31
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Nödvärnsrätt ställs på sin spets

Diskuteras i Dagens juridik

http://www.dagensjuridik.se/2016/05/...nsen-i-sverige

Intressant.
Tack för länken. Min tolkning är programledaren gjort en snabbgenomläsning och att gästerna gjort en mer allmän inläsning/bedömning, då det finns en del rent objektiva fel, vilka förvisso är juridiskt mindre intressanta (kan f.ö. tillägga jag inte direkt lusläst FU).

Citat:
Nu läser jag FUP. Vad jag läst hitills så verkarr det vara som du säger Simon bodde hemma medan Fredrik hade eget boende. Tydligen var det i Fredriks lägenhet son rånarluvorna tillverkades.

Jag får en känsla av att det kan har varit fler personer som varit involverade också. Någon bilburen typ. Enligt en hundförare så spårade en hund vid upprepade tillfällen som gick mot vägen.

Funderar också på att dörren som leder till källaringången till höger om bron var olåst när polisen kom samt att man inne huset på bottenplan hittade likartade glassplitter som det som kommit från det inslagna fönstret.

Det har också varit en senare inbrott då vapenskåpet med innehåll stals.

Men dit har jag inte kommit än.
Detta är en hypotes som försvaret tidigare även tagit upp i media. Det kan vara sant eller falskt, det är dock rimligt att de kommer att överdriva detaljen för att förstärka hotet (vilket i sig, som sagt, kan vara sant). Hittar du detaljer eller vill allmänt spekulera i hypotesen om en tredje person får du gärna posta här.

Vapenskåpet var som jag förstått det tomt. Gemene man borde väl ha uppfattningen att polisen beslagtar alla vapen i en sådan här händelse? På sin höjd kan de glömma en obetydlig mängd ammunition och andra tillbehör?
Citera
2016-05-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Jag dömer mig själv till 100 armhävningar på knogarna och 2 veckor utan alkohol p g a mitt slarviga beteende när jag läst FUP!

Tackar för din rättelse.

Simon hade tidigare eget boende och jag har andrahandsuppgifter på att han nyligen hade fått en ny lägenhet, tydligen helt fel uppgifter.
Citera
2016-05-22, 21:54
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag dömer mig själv till 100 armhävningar på knogarna och 2 veckor utan alkohol p g a mitt slarviga beteende när jag läst FUP!

Tackar för din rättelse.

Simon hade tidigare eget boende och jag har andrahandsuppgifter på att han nyligen hade fått en ny lägenhet, tydligen helt fel uppgifter.
Simon bodde hemma i Vallåkra även vid rutkrossningen och misshandeln i september 2014. Fredrik bodde då i Åstorp.
Mamman som hade så dåligt minne i rätten nu under rättegången mindes väldigt bra när det handlade om händelserna som orsakade kontaktförbudet och hon larmade själv polisen då!
Då skulle dräggen tydligen även sätta eld på hans hus och det var kanske det som skrämde henne. Det finns ju uppgifter i tråden om att dräggen i tidig ålder gillade att tända på.

Fup 80 sidan 852 om misshandeln 21 sep 2014
Uttalas det något hot i samband med händelsen?
Nej, men efteråt hörde hon hur både Fredrik och Simon pratade sinsemellan. De pratade då om att de skulle tända fyr på Karl-Gustavs hus och vandalisera. Helen hörde också att de pratade om att de ville skada Karl-Gustav. Helen kommer inte ihåg exakt vad de sade mer att de skulle skada honom och misshandla honom. De pratade om hur de skulle kunna gå tillväga. Helen minns dock inte mer detaljerat än så. Helen ringde sedan till Karl-Gustav och berättade det hon hade hört Fredrik och Simon prata om.

Fup 80 sid 860
2014-09-21
Händelser vid hämtning till förhör
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Polisen körde till den adressen men fann inte de båda misstänkta där.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.
Han känner stor fruktan inför vad de båda kan göra med honom.

Fup 80 sidan 868
Anledning till ansökan om kontaktförbud 2014-09-22
Karl-Gustaf har gjort två anmälningar om brott där brödraparet Simon och Fredrik Rauschning är inblandade en gällande olaga hot och en gällande misshandel. Anmälningarna grundar sig i att Simon och Fredrik har svårt för att acceptera att Karl-Gustaf och Helen (brödernas moder) har blivit vänner, de har få för sig att Karl-Gustaf och Helen har ett förhållande. Helen är gift med brödernas pappa och paret bor tillsammans med sina barn i Vallåkra.
Båda sönerna är skrivna på annan adress men Simon är boende tillsammans med föräldrarna i Vallåkra medan Fredrik bor i Åstorp. Karl-Gustaf bor själv i sitt hus.

Karl-Gustaf uppger både vid anmälningsupptagningen och i samband med förhör att han känner oro för att hoten verkställs. Han är rädd. Simon knuffade/slog Karl-Gustaf så att han ramlade väldigt illa och han har nu svårt att röra sig, hans högra ben är mycket svullet. Han har för avsikt att uppsöka läkarvård idag.

Även brödernas moder uppger i förhör att bröderna kan vara väldigt farliga när de är tillsammans. Fredrik har diagnos Aspbergers och Simon har umgåtts mycket i kriminella kretsar som han nu försöker lämna.

Hoten har kommit Karl-Gustaf till kännedom genom brödernas mamma, Helen. Hon har både skickat sms samt ringt och varnat Karl-Gustaf. Det har handlat om hot om att döda Karl-Gustaf samt att bränna upp något, oklart vad. Simon har även sagt att han ska ordna så att Karl-Gustaf råkar ut för en olycka och ingen skulle veta att det var Simon som låg bakom detta. Karl-Gustaf tror att bröderna ligger bakom en skadegörelse på hans hus som inträffat 2014-09-18--2014-09-21.
Citera
2016-05-23, 00:16
Medlem
Vad jag har förstått så var det Fredrik som verkade börja få ordning på sina problem. Varit drogfri och fått egen lägenhet, skötte sin medicinering, gick på kontroller osv medan Simon sjönk ner i alkholmissbruk och drogträsket.

Fredrik däremot fick tillbaka sin pappas förtroende mer och mer samt skulle ev få arbeta där.

Ingen som läst FUP kan neka till att båda bröderna haft en dålig och tuff uppväxt, kantade med problem. Trots det tror jag Fredrik haft det mest djävligt av de båda (om än det inte finns någon objektiv värdemätare).

Dom var sina egna största fiender. På ett märkligt sätt. Dom jämförde sig med varandra.

Delade många upplevelser. På gott och ont. Båda blev tidigt fosterhemsplacerade. Fredrik hade Asperger och Simon hade ADHD.

Många har vittnat om att nu, när tidigare hemlöse nerknarkade Fredrik, börjat få ordning på sitt liv var Simon hans största fiende, Han visste vilka "knappar" han skulle trycka på för att få ner Fredrik i samma träsk han själv kravlade i.

Jag tror att det hela var Simons tankegods. Som hade knaprat piller sedan måndag och skippat totalt jobbet.

Enligt den AA person Fredrik ofta bodde hos var det Simon som var den som mest pratade om hämnd och ge igen. Samt eldade upp Fredrik till de vildaste fantasier om hur det skulle gå till.

Helt egen personlig uppfattning av FUP.
Senast redigerad av Remark 2016-05-23 kl. 00:23.
Citera
2016-05-23, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Tack för länken. Min tolkning är programledaren gjort en snabbgenomläsning och att gästerna gjort en mer allmän inläsning/bedömning, då det finns en del rent objektiva fel, vilka förvisso är juridiskt mindre intressanta (kan f.ö. tillägga jag inte direkt lusläst FU).

Detta är en hypotes som försvaret tidigare även tagit upp i media. Det kan vara sant eller falskt, det är dock rimligt att de kommer att överdriva detaljen för att förstärka hotet (vilket i sig, som sagt, kan vara sant). Hittar du detaljer eller vill allmänt spekulera i hypotesen om en tredje person får du gärna posta här.

Vapenskåpet var som jag förstått det tomt. Gemene man borde väl ha uppfattningen att polisen beslagtar alla vapen i en sådan här händelse? På sin höjd kan de glömma en obetydlig mängd ammunition och andra tillbehör?

Det skedde två inbrott i fastigheten. Dels den 16 november och dels natten mellan den 16/17 november om jag fattat det rätt.

Hur som har dessa personer (uppenbarliga minst två, enligt fotavtryck) bärgat ut detta innehållslösa, 150 kg tunga vapenskåp, genom ett fönster och till en viadukt där dom dumpat det. Vi pratar inte om någon med Hjärna här direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in