Citat:
Ursprungligen postat av
stoffestofil
Jag dömer mig själv till 100 armhävningar på knogarna och 2 veckor utan alkohol p g a mitt slarviga beteende när jag läst FUP!
Tackar för din rättelse.
Simon hade tidigare eget boende och jag har andrahandsuppgifter på att han nyligen hade fått en ny lägenhet, tydligen helt fel uppgifter.
Simon bodde hemma i Vallåkra även vid rutkrossningen och misshandeln i september 2014. Fredrik bodde då i Åstorp.
Mamman som hade så dåligt minne i rätten nu under rättegången mindes väldigt bra när det handlade om händelserna som orsakade kontaktförbudet och hon larmade själv polisen då!
Då skulle dräggen tydligen även sätta eld på hans hus och det var kanske det som skrämde henne. Det finns ju uppgifter i tråden om att dräggen i tidig ålder gillade att tända på.
Fup 80 sidan 852 om misshandeln 21 sep 2014
Uttalas det något hot i samband med händelsen?
Nej, men efteråt hörde hon hur både Fredrik och Simon pratade sinsemellan.
De pratade då om att de skulle tända fyr på Karl-Gustavs hus och vandalisera. Helen hörde också att de pratade om att de ville skada Karl-Gustav. Helen kommer inte ihåg exakt vad de sade mer att de skulle skada honom och misshandla honom. De pratade om hur de skulle kunna gå tillväga. Helen minns dock inte mer detaljerat än så. Helen ringde sedan till Karl-Gustav och berättade det hon hade hört Fredrik och Simon prata om.
Fup 80 sid 860
2014-09-21
Händelser vid hämtning till förhör
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Polisen körde till den adressen men fann inte de båda misstänkta där.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.
Han känner stor fruktan inför vad de båda kan göra med honom.
Fup 80 sidan 868
Anledning till ansökan om kontaktförbud 2014-09-22
Karl-Gustaf har gjort två anmälningar om brott där brödraparet Simon och Fredrik Rauschning är inblandade en gällande olaga hot och en gällande misshandel. Anmälningarna grundar sig i att Simon och Fredrik har svårt för att acceptera att Karl-Gustaf och Helen (brödernas moder) har blivit vänner, de har få för sig att Karl-Gustaf och Helen har ett förhållande. Helen är gift med brödernas pappa och paret bor tillsammans med sina barn i Vallåkra.
Båda sönerna är skrivna på annan adress men Simon är boende tillsammans med föräldrarna i Vallåkra medan Fredrik bor i Åstorp. Karl-Gustaf bor själv i sitt hus.
Karl-Gustaf uppger både vid anmälningsupptagningen och i samband med förhör att han känner oro för att hoten verkställs. Han är rädd. Simon knuffade/slog Karl-Gustaf så att han ramlade väldigt illa och han har nu svårt att röra sig, hans högra ben är mycket svullet. Han har för avsikt att uppsöka läkarvård idag.
Även brödernas moder uppger i förhör att bröderna kan vara väldigt farliga när de är tillsammans. Fredrik har diagnos Aspbergers och Simon har umgåtts mycket i kriminella kretsar som han nu försöker lämna.
Hoten har kommit Karl-Gustaf till kännedom genom brödernas mamma, Helen. Hon har både skickat sms samt ringt och varnat Karl-Gustaf. Det har handlat om hot om att döda Karl-Gustaf samt att bränna upp något, oklart vad. Simon har även sagt att han ska ordna så att Karl-Gustaf råkar ut för en olycka och ingen skulle veta att det var Simon som låg bakom detta. Karl-Gustaf tror att bröderna ligger bakom en skadegörelse på hans hus som inträffat 2014-09-18--2014-09-21.