2016-06-04, 18:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I det läget (i tiden var dom bara vänner). Det var först när ansökan om skilsmässa inlämnats och hon flyttat med de yngsta barnen till egen lägenhet som förhållandet utvecklades till något mer än vänner och samtalspartners.
Säger HON ja. Enligt KG utvecklades det inte till något mer då heller ... Så vi kan ju konstatera att minst en av dem ljuger i den saken ..

Citat:
Till skillnad från dig tycker jag att man som vuxen person inte skall slänga fula könsord omkring sig. Det tyder på en allvarlig störning. Hela hans beteende är snarast infantilt och högst respektlöst. Speciellt mot en kvinna som fött alla hans sex barn.
Jag tycker inte heller man skall slänga fula ord omkring sig .. - däremot kan jag ha full förståelse för att man blir förbannad när man ser sin partner i en öm omfamning med en annan - som hon dessutom tassat runt med ett tag med.

Citat:
Mina ex och jag med min nuvarande partner umgås flitigt och trivs i ihop. Inkluderat deras nya partners. Det är helt förväntat. Jag måste haft en osedvanlig skicklighet i valet av män som jag delat mitt liv med.

Du kanske har andra erfarenheter?
Om den man du har nu struntar i att du kelar med andra så skulle jag nog säga att han snarare är rätt ointresserad av dig eller också ett mähä.
Citera
2016-06-04, 18:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, en förstahandsuppgift har inte förvrängts på vägen till mottagaren .. i det här fallet KG .. vilket en andrahandsuppgift .. mamma säger att hon hört och berättar för KG.

KG kan lita på vad hon säger - men det innebär inte att KG kan veta att det hon säger faktiskt är sant..

Helt oväsentligt egentligen vilka uppgifter om det är första eller andra för det handlar i huvudsak om hur gubben har uppfattat det hela. Det är hans upplevelse som är fokus inte någon annans åsikter.
Citera
2016-06-04, 18:46
Medlem
Citat:
Nej, det är inte lagligt att gå beväpnad för att du känner dig hotad.
Där kommer vi in på bevisprövning. Givetvis är inte mina licenser utställda för personskydd, utan för målskytte. Så jag uttryckte mig slarvigt. Jag gör ett nytt försök:

Om jag skulle uppleva en hotbild och börja bära vapen till dagligdags, så hade det varit näst intill omöjligt för en åklagare att leda i bevis att jag inte var på väg till eller från skjutbanan. Eftersom jag bevisligen är iväg och skjuter tre gånger i veckan. Det skulle väl vara om klockan är 4 på natten...

Nu känner jag ju inte av någon hotbild och bär därför inte med mig vapen i onödan. Men jag hade kunnat göra det och gå straffri. Med tanke på att man blir kontrollerad för rattonykterhet i genomsnitt vart 7:e år, hur stor är chansen/risken att man blir kontrollerad för vapeninnehav om man är en för övrigt fullständigt skötsam och laglydig medborgare? De gånger jag blivit kontrollerad för rattonykterhet hade jag dessutom kunnat ha burit dolt vapen, det kontrolleras inte.

Om jag ville hade jag kunnat gå permanent beväpnad med laddat och osäkrat vapen. Men det gör jag inte, jag är inte kriminell. Bröderna som blev ihjälskjutna i Vallåkra var däremot kriminella. Själv kör jag inte ens för fort.
Citera
2016-06-04, 18:49
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Jo, en förstahandsuppgift har inte förvrängts på vägen till mottagaren .. i det här fallet KG .. vilket en andrahandsuppgift .. mamma säger att hon hört och berättar för KG.

KG kan lita på vad hon säger - men det innebär inte att KG kan veta att det hon säger faktiskt är sant..

Det är också därför vittnen i rättegång får vittna om vad de uppfattat .. grannen sa att kommer inte att fälla någon ... Jag såg att är däremot ett vittnesmål om den egna upplevelsen ..

KG kan lita på vad hon säger, men rätten kan det inte menar du? Om hon vittnar i rätten
och säger vad hon hört sin son säga så är det inte samma sak som vad? Att hon säger
att hon sett sin son köra bil?

Citat:
Man kan - inte du, för du har redan innan du ens har anledning att överväga något sådant bestämt dig för att det är så du skall agera oavsett.

Intressant. Så du menar att det faktum att jag bestämt hur jag skall agera vid en
uppkommen situation tar bort all eventuell rädsla för situationen? Nix. Så funkar
det inte. Inte för mig iallafall.

Citat:
Ja, det är skillnad.
De reagerar på något självupplevt - det gör inte KG han reagerar på att någon påstått något.

Det gör inte att deras känsla i sig är mer korrekt än KG's känsla..
Det gör inte honom mindre rädd för det. Speciellt inte när dom faktiskt står utanför hans dörr.
Och även om det inte var dom som slog sönder fönstren första gången
så verkar det iallafall som att dom pangar en ruta denna gång.

Uppgifterna från mamman är ju vad hon upplevt när hon hör sina söner/sin son säga
det han säger. För KG blir det en andrahandsuppgift som han inte ser någon anledning
att betvivla. Med all rätt verkar det som.
Citera
2016-06-04, 18:55
Medlem
Mooskys avatar
Till och med poliserna anser att Fredrik var skrämmande. Ändå begär man att den 68 årige mannen som kände till och har upplevt psykfallens hot och brottslighet skulle agera på annat sätt än han gjorde. Det är till att sätta sig över andras rädslor och känslor måste jag säga. Att man sen beskriver dräggen som två unga människor i mening att vara betydligt mindre farliga är ju både falskt och sjukligt. Lustigheterna här har ju inga gränser. En dörr skulle stoppat dom tex . Ehh, det är där och då det avgörs inte att man är både lugn och tänker efter och klargör för sig själv hur hotfullt det här är.
Det är inte riktigt så det brukar gå till i ett trängt och hotfullt läge.
Citera
2016-06-04, 18:57
Medlem
Citat:
Säger HON ja. Enligt KG utvecklades det inte till något mer då heller ... Så vi kan ju konstatera att minst en av dem ljuger i den saken ..

Jag tycker inte heller man skall slänga fula ord omkring sig .. - däremot kan jag ha full förståelse för att man blir förbannad när man ser sin partner i en öm omfamning med en annan - som hon dessutom tassat runt med ett tag med.

Om den man du har nu struntar i att du kelar med andra så skulle jag nog säga att han snarare är rätt ointresserad av dig eller också ett mähä.

Varifrån tog du ordet "kela"? Att utdela vänskapliga kramar är något helt annat. Jag accepterar att min partner gör det, liksom att han förväntas acceptera att jag gör det. Det är normalt, jag kramar både manliga som kvinnliga vänner liksom att vi alla kan föra allvarliga diskussioner/samtal tillsammans. Det är inte märkligt i min värld. Jag skulle inte accepterat något annat. Det bygger på stark tillit mellan två vuxna personer.

Personligen tror jag att Kenneths reaktioner dessvärre fått dessa telningar att agera som dom gjorde.
Citera
2016-06-04, 19:03
Medlem
Citat:
Nej, det är inte lagligt att gå beväpnad för att du känner dig hotad.

Edit:
Ärligt talat tror jag inte på att du har vapenlicens eller att någon polis sagt till dig att det är okej att ha vapnet i hölstret under transport i bilen ... Dvs om du inte är just polis i tjänst på allmän plats eller i tjänstebilen.

Din kunskap om vapenlagarna är helt enkelt för låg för jag skall tro på att du skall ha tilldelats någon licens.

Nej jag är inte polis.

Jag har 9 vapenlicenser. Samtliga för målskjutning, jag har inte jägarexamen. Jag har endast enhandsvapen i kalibrar från .22 till .45.

Två av mina licenser var jag tvungen att dra genom förvaltningsrätten innan de blev godkända.

"Din kunskap om vapenlagarna är helt enkelt för låg för jag skall tro på att du skall ha tilldelats någon licens."

Du är söt du. Jag tävlar på elitnivå. Och min kunskap om vapenlagen (Singularis. Varför tror du att Sverige har flera vapenlagar?) är mycket god. Jag har trots allt läst lite juridik på universitet, så jag vet åtminstone hur man läser lagtexter.

Så jag vill återigen uppmana dig att sluta uttala dig om saker där du uppenbarligen helt saknar kunskap. Du gör bara bort dig. Jag förmodar (möjligen felaktigt) att du själv inte har vapenlicens?
Citera
2016-06-04, 19:10
Medlem
why123s avatar
Citat:
Varifrån tog du ordet "kela"? Att utdela vänskapliga kramar är något helt annat. Jag accepterar att min partner gör det, liksom att han förväntas acceptera att jag gör det. Det är normalt, jag kramar både manliga som kvinnliga vänner liksom att vi alla kan föra allvarliga diskussioner/samtal tillsammans. Det är inte märkligt i min värld. Jag skulle inte accepterat något annat. Det bygger på stark tillit mellan två vuxna personer.

Personligen tror jag att Kenneths reaktioner dessvärre fått dessa telningar att agera som dom gjorde.

Vänskapliga kramar, det var det ju inte. När de kom körande mot Råå stod Helen och KG och kramades, sedan körde Kenneth och Simon tillbaka efter en halvtimme då stod de fortfarande kvar och kramades. Är det detta du kallar vänskapliga kramar?

Dessa vänskapliga kramar som sedan ledde till eller redan hade lett till att de hade sex som K-G förnekade, precis som han förnekade att de hade planerat att flytta ihop. Nu lägger du skulden på Kenneths sunda värderingar som delas av de allra flesta i vårt land. Tycker du att Kenneth hade någon anledning att känna stark tillit till Helen ?
Senast redigerad av why123 2016-06-04 kl. 19:13. Anledning: ..
Citera
2016-06-04, 19:13
Medlem
cmbws avatar
När är domen tänkt att falla?
Citera
2016-06-04, 19:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Personligen tror jag att få människor skulle tycka mammans beteende var okej ...

Sid 203 Akt bil 80

Anledningen till att Helen flyttade var att den man som nu sitter häktad, Karl-Gustaf, hade ett
förhållande med Helen. Hur detta förhållande såg ut vet inte Kenneth, det får Helen redogöra
för. Kenneth tyckte i alla fall att de var nära varandra och Kenneth tyckte inte det hörde
hemma hos en familj. Anledningen till att han tog ut skilsmässan i december var att Helen ger
sig iväg på sin cykel och ska cykla till Råå för att handla. Kenneth fixar i ordning där hemma
och då blir han lite sugen på glass. Kenneth frågar Simon om de inte skulle köra och köpa lite
glass i Råå. De båda sätter sig i bilen runt åtta tiden på kvällen. Då de kör mot Råå och har
kommit en bit på väg så ser de Helen och den här mannen, Karl-Gustaf, krama om varandra.

Kenneth stannar då och frågar Helen vad hon håller på med. Helen svarar då inget speciellt.
Kenneth undrar då om hon inte är riktigt klok då Kenneth och Simon kommer i bilen och ser
detta.

Kenneth säger att han skällde ut Helen och sedan körde han och Simon vidare mot Råå. De
var där i ungefär en halvtimme och då de kör tillbaka så står de fortfarande kvar på samma
ställe. Kenneth stannar till igen och frågar om det är tvunget att provocera på detta sätt. Helen
svarar då att hon gör som hon vill.
Kenneth och Simon körde sedan hem till Vallåkra.
Kenneth säger att vid tillfället för denna händelse så hade Simon kontaktförbud mot denna
man. Kenneth säger dock att där hände inget, Simon satt lugnt i bilen och Kenneth hade bara
rullat ner rutan på bilen. Kenneth pratade bara med Helen och vid andra tillfället så satte han,
Karl-Gustaf, sig i sin bil och körde iväg.
Det var efter denna händelse som Kenneth tog kontakt med advokat för att ordna med
skilsmässa.
[...]
Kenneth säger att detta började redan i maj 2014. Kenneth hade då fått reda på att Helen hade
någon typ av förhållande och det erkände Helen för Kenneth. Kenneth ville då att hon skulle
avsluta detta men det gjorde hon inte.

Sid 32-33 akt bil 81
Kenneth säger att Helen inte har sagt så mycket om sin relation till Axell till Kenneth.
Kenneth har inte riktigt blivit klok på vad de hade för förhållande mer än att de båda haft någon form av förhållande. Kenneth vet inte på vilket plan detta förhållande har varit.

Kenneth säger att han har skrivit till Helen om att om hon har hittat en person som hon tycker
är trevlig och då har han skrivit att ta då honom i handen och gå vidare. Kenneth har skrivit
till henne att göra så om hon känner att det är det rätta för henne men hon har ändå dragit lite
i Kenneth så han vet inte hur deras förhållande sett ut. Kenneth säger att detta måste Helen
kunna svara mycket bättre på än vad han kan.

Kenneth säger att han och Helen har försökt flera gånger under det senaste året att hitta
tillbaka till varandra. Kenneth säger att första gången de försökte hitta tillbaka till varandra
var i februari förra året. Vid ett tillfälle i februari så kommer Kenneth hem till Helen. Kenneth
ser då Helens telefon ligga på sängen och sedan så gömmer Helen undan den under kudden.
Detta räckte för att Kenneth fick en känsla för att förhållandet inte var avslutat och att Helen
dolde något för honom. Kenneth drog sig undan då igen.
Kenneth säger att då hade han
ansökt om skilsmässa, den lämnades in i januari till tingsrätten.

Kenneth säger att han och Helen gjorde ännu ett försök i maj – juni för ett år sedan att hitta
tillbaka. Då hade de bestämt att Kenneth skulle komma hem till Helen och hjälpa
småflickorna med läxor, Nellie följde också med dit. Då Kenneth kommer dit så är inte Helen
hemma utan hon är iväg med Axell. Då körde Kenneth hem igen
och tog Nellie med sig.
Kenneth säger att där varit lite turer kring Kenneth och Helens förhållande och de har försökt
hitta tillbaka till varandra 3-4 gånger. Kenneth säger att nu umgås han och Helen regelbundet
sedan i somras och det har fungerat ganska bra.
Citera
2016-06-04, 19:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmbw
När är domen tänkt att falla?
21 juni
Citera
2016-06-04, 19:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej jag är inte polis.

Jag har 9 vapenlicenser. Samtliga för målskjutning, jag har inte jägarexamen. Jag har endast enhandsvapen i kalibrar från .22 till .45.

Två av mina licenser var jag tvungen att dra genom förvaltningsrätten innan de blev godkända.

"Din kunskap om vapenlagarna är helt enkelt för låg för jag skall tro på att du skall ha tilldelats någon licens."

Du är söt du. Jag tävlar på elitnivå. Och min kunskap om vapenlagen (Singularis. Varför tror du att Sverige har flera vapenlagar?) är mycket god. Jag har trots allt läst lite juridik på universitet, så jag vet åtminstone hur man läser lagtexter.

Så jag vill återigen uppmana dig att sluta uttala dig om saker där du uppenbarligen helt saknar kunskap. Du gör bara bort dig. Jag förmodar (möjligen felaktigt) att du själv inte har vapenlicens?
Tävlar du på elitnivå så borde du veta att du inte har rätt att bära något vapen för du "känner dig hotad" ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in