2016-06-02, 11:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Kan inte Granskning Sverige göra en sak av det här?

Alltså detta måste följas upp. Hon få inte bara försvinna och bli bortglömd.
Jag känner likadant. Jag blir nästan orolig över tystnaden. Ska hon lyckas gå från "använt-arbetsgivarens-kort-för-flera-tiotusentals kronor-men-blir-TobleroneMona-med-folket" IGEN?

- Sociala avgifter och skatter har hon inte betalat in = skattebrott!
- falska intyg med falska uppgifter = osant intygande och ev urkundsförfalskning = brott 6-10 års finka max!
- eventuell bulvanverksamhet (om det var tänkt att hon skulle bo i tiomiljonershuset och HLS är "målvakt") = brottsligt!
Citera
2016-06-02, 13:46
Medlem
Jag får intrycket att Mona Sahlin inte har tagit sitt arbete på allvar?

Att hon lämnar sin post med omedelbar verkan skvallrar om att det i hennes arbetsuppgifter inte ingått något större ansvar. Jag fick t.ex intrycket av allt det Mona sa, som att det hängde på minuter för att rädda förvirrade ungdomar från att ta flyget till Syrien?

Om man jämför med Vilks som lever under dödshot och har livvakt, så kan han ju inte bara avsäga sig sitt uppdrag. Han är på den position han är för att han är den han är och gjort det han har gjort. Gör man ställningstaganden som sätter en i en utsatt position så är man i den positionen, man ger inte bara upp.

I Monas fall verkar det helt plötsligt som att allt bara var yta utan innehåll, och om hon bara avsäger sitt uppdrag så är allt över. Hon behöver inte spela rollen längre, hon behöver inte vara med i skådespelet eller drevet, de frågor hon drev var inte viktiga för henne, de var ok med Mona att lämna uppdraget med omedelbar verkan, det fanns inga ledsna mammor som förtvivlat behövde Monas hjälp, och Mona borde veta, för hon är den som har bäst insyn i sin egen roll. Mona kunde bara lämna sin post. Det var ok med Mona.

Har förresten utvärderingen kommit än? Samordnaren ska ju redovisa sitt uppdrag senast 16:e juni 2016.
Citera
2016-06-02, 15:46
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Önskar att du hade rätt men tyvärr tror jag att dom bara ligger lågt medan dom omgrupperar.

Inte Mona. Mona är borta.
Citera
2016-06-02, 16:32
Medlem
dark horses avatar
Och nu fick en moderatkärring från förra regeringen tilldelning ur politikerelitens ymnighetshorn som delar ut välbetalda jobb till varandra. Hon kommer förstås att göra lika lite skillnad utvecklingen av de brinnande förorterna som Mona gjorde.
Citera
2016-06-02, 21:21
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag känner likadant. Jag blir nästan orolig över tystnaden. Ska hon lyckas gå från "använt-arbetsgivarens-kort-för-flera-tiotusentals kronor-men-blir-TobleroneMona-med-folket" IGEN?

- Sociala avgifter och skatter har hon inte betalat in = skattebrott!
- falska intyg med falska uppgifter = osant intygande och ev urkundsförfalskning = brott 6-10 års finka max!
- eventuell bulvanverksamhet (om det var tänkt att hon skulle bo i tiomiljonershuset och HLS är "målvakt") = brottsligt!

Svensk media är tyst, så vi får hoppas få uppmärksammat svenska missförhållandena i utländsk press.
Låter som Nordkorea. Tyst media som styrs av regeringen.
Citera
2016-06-02, 22:34
Medlem
Från regeringen:
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/06/hillevi-engstrom-utses-till-ny-nationell-samordnare-mot-valdsbejakande-extremism/
Citat:
Hillevi Engström utses till ny nationell samordnare mot våldsbejakande extremism
[...]
– Hillevi Engström är ytterst lämplig för uppdraget. Hon har erfarenhet från samhällets alla nivåer där vi behöver göra insatser för att förhindra att människor lockas av den våldsbejakande extremismens locktoner, säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

– Arbetet mot våldsbejakande extremism är en av vår tids största utmaningar. Det är därför både hedrande och utmanade att få rollen som nationell samordnare för detta arbete i Sverige, säger Hillevi Engström

Det här är alltså regeringens alldeles egna pressmeddelande. Inte nog med att Bah Kuhnke lyckas förinta Mona redan i första meningen, det står dessutom klart att vi måste göra insatser på samhällets ALLA nivåer. (och för en sådan viktigt uppgift har vi alltså haft Mona)

Det här är en ren slakt på Mona Sahlins tillkortakommanden. Dessutom förlänger man uppdraget till 2018 med utökat mandat, och det räckte med att Hillevi visade sig i dörren.
Citera
2016-06-03, 01:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Från regeringen:
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/06/hillevi-engstrom-utses-till-ny-nationell-samordnare-mot-valdsbejakande-extremism/

Det här är alltså regeringens alldeles egna pressmeddelande. Inte nog med att Bah Kuhnke lyckas förinta Mona redan i första meningen, det står dessutom klart att vi måste göra insatser på samhällets ALLA nivåer. (och för en sådan viktigt uppgift har vi alltså haft Mona)

Det här är en ren slakt på Mona Sahlins tillkortakommanden. Dessutom förlänger man uppdraget till 2018 med utökat mandat, och det räckte med att Hillevi visade sig i dörren.
Jag tvivlar inte på att Sahlin var olämplig för att gå i skor men bara för att man säger att EN person är ytterst lämplig, så betyder det inte att en tidigare person INTE är det. Eller hur menar du?
Citera
2016-06-03, 09:50
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på att Sahlin var olämplig för att gå i skor men bara för att man säger att EN person är ytterst lämplig, så betyder det inte att en tidigare person INTE är det. Eller hur menar du?

Sant, jag funderade ett tag på om min fantasi drog iväg med mig, men även idag läser jag in samma tolkning. Ordvalet 'ytterst' refererar till något tidigare och är ett ord som inte behövs i meningen. Bah säger också att Hillevi har erfarenhet få samhällets alla nivåer. Den andra meningen är ett konstaterande, men satt i relation till den första meningen så är det en slakt av Mona Sahlin då den beskriver vad som är ytterst lämpligt, dvs, Hillevi besitter kompetenser på samhällets ALLA nivåer som Mona Sahlin saknade.

Citat:
– Hillevi Engström är ytterst lämplig för uppdraget. Hon har erfarenhet från samhällets alla nivåer där vi behöver göra insatser för att förhindra att människor lockas av den våldsbejakande extremismens locktoner, []

Edit: Man kan säga att någon är "ytterst lämplig för sitt uppdrag" och beskriver med det bara att man har kompetenser som överskrider de arbetsuppgifter man ålagts, men att säga att någon är "ytterst lämplig för uppdraget", (ett specifikt uppdrag som dessutom beskrivs som det *viktigaste i Sverige*), det ordvalet har en mycket vidare och mer relaterande karaktär och det finns bara en person att referera till och det är Mona Sahlin.

... å andra sidan kanske de på regeringen som stiftar lagar och bestämmelser inte bryr sig om det talade och skrivna språket?
Senast redigerad av Sius 2016-06-03 kl. 10:02.
Citera
2016-06-03, 10:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Från regeringen:

Intressant att den borgerliga regeringen tillsatte en sosse på posten. Nu tillsätter sosseregeringen en moderat. Man tycks ha ett intresse av att motståndarsidan sitter med Svarte Petter när det, med naturlags nödvändighet, kommer att visa sig att uppdraget fullständigt har misslyckats.
Citera
2016-06-03, 10:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Sant, jag funderade ett tag på om min fantasi drog iväg med mig, men även idag läser jag in samma tolkning. Ordvalet 'ytterst' refererar till något tidigare och är ett ord som inte behövs i meningen. Bah säger också att Hillevi har erfarenhet få samhällets alla nivåer. Den andra meningen är ett konstaterande, men satt i relation till den första meningen så är det en slakt av Mona Sahlin då den beskriver vad som är ytterst lämpligt, dvs, Hillevi besitter kompetenser på samhällets ALLA nivåer som Mona Sahlin saknade.

Edit: Man kan säga att någon är "ytterst lämplig för sitt uppdrag" och beskriver med det bara att man har kompetenser som överskrider de arbetsuppgifter man ålagts, men att säga att någon är "ytterst lämplig för uppdraget", (ett specifikt uppdrag som dessutom beskrivs som det *viktigaste i Sverige*), det ordvalet har en mycket vidare och mer relaterande karaktär.

... å andra sidan kanske de på regeringen som stiftar lagar och bestämmelser inte bryr sig om det talade och skrivna språket?
Jag vill inte göra dig sur här, men tror att du läser in saker som inte finns. Inget i de få meningarna säger något om tiden bakåt. Det vore skillnad om de sa "äntligen har vi en lämplig person på posten!". Orden "ytterst" och "alla nivåer" speglar på intet sätt tillbaka i tiden eller på en föregående.
Hade du bra poäng på läsförståelsen i högskoleprovet? Jag frågar av nyfikenhet. Kanske ser du något som jag inte gör.
Citera
2016-06-03, 10:26
Medlem
Citat:
Jag vill inte göra dig sur här, men tror att du läser in saker som inte finns. Inget i de få meningarna säger något om tiden bakåt. Det vore skillnad om de sa "äntligen har vi en lämplig person på posten!". Orden "ytterst" och "alla nivåer" speglar på intet sätt tillbaka i tiden eller på en föregående.
Hade du bra poäng på läsförståelsen i högskoleprovet? Jag frågar av nyfikenhet. Kanske ser du något som jag inte gör.

Om nu Löfven är den språkliga ribban i den svenska lagstiftande församlingen, är det kanske meningslöst att analysera regeringens offentliga pressmeddelanden?

Om detta bara var en kommentar från kulturministerns sida, så håller jag fullständigt med dig, men uttalandet står i ett offentligt pressmeddelande från regeringen. Om inte regeringen bryr sig om vad de skriver i offentliga pressmeddelanden, hur ska jag som medborgare på allvar ta till mig de lagar som de stiftar? Där måste finnas någon form av stringens och struktur.

Senast uttalade sig miljöpartiets partisekreterare Amanda Lind om MPs statistiska nedgång och använde ordet 'nergång', ett ord som inte ens finns i SAOL.

Hur ska dessa personer kunna stifta lagar?
Citera
2016-06-03, 16:46
Medlem
Slutlikviden för köpet av Solsidan skulle betalats den 31e Maj var det väl sagt, är det någon som vet om Spöket varit inne på banken och fixat fram pengarna tro ?

Observera att det handlar om två ärenden, dels att fullgöra sin skyldighet till säljaren enligt köpekontraktet
dels att hävda sin rätt i Hyresnämnden, plus eventuell överenskommelse med BRF.

Det ena utesluter inte det andra, dvs han skulle kunna ha betalt ändå, fastän förhandlingen inte har hållits ännu
Eventuellt deponera pengarna hos Länsstyrelsen tills att ärendet är avgjort ?

Har han ställt på Audin nu, det är ju gott väder att åka nercabbat nu ?
Senast redigerad av DrSvenne 2016-06-03 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in