Äh, jag blivit trött på sådana här historier om folk som fått spenderar-hybris och grottar ner sig i tvivelaktiga affärer, viftar med kreditkortet och sen stoppar ner huvudet i sanden
Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Fattar inte varför Expressen inte grävt vidare?
Citat:
Ursprungligen postat av
ojvamysigt
Ja, det är märkligt. Och dumt. Det har gått flera månader sen den här affären exploderade, men förutom att hon lämnat sitt uppdrag verkar allt rulla på som vanligt. Hon kändisminglar och mår gott. Kanske är det semestertider bland de som är satta att utreda det hela, kanske har allt lagts ner utan att vi fått veta det.
Hmm, Hyresnämnden skulle ju haft sitt sammanträde 29/6 så utslaget därifrån bör ju komma i de närmsta veckorna. Om det nu är så att "HLS har gett upp kampen om lägenheten", dvs antar att han tagit tillbaka ansökan, så är det ju frågan om dödsboet/mäklaren på Solsidan återbetalar handpenningen som tidigare nämnts.
De kan ju faktiskt bli så att de vägrar att återbetala med tanke på att HLS har självförvållat situationen. Hur långt sträcker sig egentligen en återbetalningsklausul ?
Bara för att det står i kontraktet om att återbetalning ska ske så är det inte säkert att dödsboet/mäklaren vill följa detta, eftersom det ligger ett bedrägeri i bakgrunden. Det blir i slutändan en kedja av Kronofogdekrav gentemot de olika inblandade.
HLS har väl inte flyttat ännu ? Så köparen av Huddingehuset får inget hus trots att handpenning antagligen betalats. Eller att HLS väljer att bli bostadslös tro ? Man kan inte köpa villor/lägenheter över dagen - det brukar ta lite tid, i genomsnitt brukar det ta 3 månader ungefär.
Det här är ju upplagt för en hel hög stämningar hit och dit, fram och tillbaka, med Claes Borgström vid rodret och sin röda näsa som enda riktfyr i mörkret så rattar han förmodligen in i juridikens mangroveträsk och hittar inte ut och kör på grund och blir uppäten av krokofanter, mygg och skorpioner ? Pajkastningen kommer att fortgå framöver kan jag tänka, förhoppningsvis i åratal, - hihi
Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Politiskt är det här stort. Och varför det inte diskuteras mer beror väl på att det är just Mona. Folk bara skakar på huvudet.
Juridiskt är det däremot en bagatell. Gissar på lite böter och villkorligt. Det större straffet blir väl när boten går till KF.
Jag tycker inte det är en bagatell. Det visar ju på ett intressant och tydligt sätt om hur sådana falska uppgifter kan skapa mycket trubbel för tredje man, i detta fallet banken men i synnerhet dödsboet och köparen av Huddingehuset.
Bankerna börjar kanske dra öronen åt sig om sådant här fuskande är frekvent, och kräver hårdare lagar för sådant ?
Det finns ju ett syfte med att ha en slapp kreditprövning - på det viset kan ju bankerna skyffla ut mera i lån och dra in mera i ränta - men det blir ju kreditsvaga personer/familjer som drabbas mycket hårt utav att ha tagit alltför vidlyftiga lån. Bankerna räknar nog med vissa kreditförluster, men personligt sett kan det bli katastrofer.
Detta ärendet är inte politik, det är bedrägerier och en juridisk fråga,
Fast jag ser framför mig att det blir en feministisk åklagare (AKA Marianne Ny) som hoppar in här, och pajkastningen kommer att ske på ett helt annat plan. Förmodligen så kastas all skuld på HLS, fast ännu bättre är att hitta en vit medelålders man som syndabock. Eller kasta all skuld på patriarkatet, SD, rasismen, enligt Herr RangRovers magiska juridiska-politiska kristallkula
Citat:
Ursprungligen postat av
LarsWerner
Kan vara så att övriga politiker är minst lika dåliga...så man låter det vara så slipper man att någon kastar bajs på en själv typ
Vet ej om våra politiker är intresserade av att platta till Mona, det är ju trots allt inte hennes åsikter och politiska ide'er som står inför skranket här. Det är hennes handlingar som stökat till det.
Men jag skulle gissa att det ligger mera ekonomisk dårskap i bakgrunden. Intygen är ju absurda, om det inte finns en hel del icke-vita pengar som skvalpar nånstans här, så är de ju bara helt absurda. Jag menar att de kommit till av en anledning som vi inte sett vidden av än. I det låneförslag som HLS lär ha fått ifrån SEB så bör det ju ha framgått om hur mycket SEB ville ha i ränta ifrån första dagen per månad och eventuell amorteringstakt.
Så som jag skrev tidigare så brukade sådana lån läggas upp på en amorteringsnivå som motsvarar att låntagaren betalt av lånet helt fram tills pensionsdagen, 65 år alltså. HLS är omvittnat 46 år vilket ger 19 års amortering, dvs på 10 milj lånebelopp så blir det ca 43 900 kr/månad i bara amortering. Tillkommer avgift 18 000 kr/mån, ränta 3 % ger en ränteavgift på 25 000 kr/månad. 43 900 + 18 000 + 25 000 = 86 900 kr/mån,
Det räcker alltså inte ens med den påhittade falska inkomsten på 120 000 kr /mån. Men om man skulle räkna in Monas inkomst också i detta så kan det ju gå, fast det blir inte så jäkla mycket över till sportbilar, bögfester handväskor, brylkräm, solglasögon, guldkedjor, Mauritius-resor, Marbella-shopping etc. Förslag att Mona istället använder sina pengar att köpa dadlar till flyktingar
Min sista tanke i det här är väl att HLS nu måste reda upp situationen och tar lån på andra ställen, med kanske hjälp av andra färdigställda falska intyg ifrån andra källor ?