Visste inte om jag skulle lägga detta under ekonomi eller juridik. Ber om ursäkt om det ligger fel.
Min svärmors sambo gick bort i cancer i höstas och han hade stora skulder i form av blancolån och krediter i princip överallt. Det finns inga pengar alls i dödsboet förutom huset dom ägde tillsammans (50% var). Huset är i extremt dåligt skick och ligger i en avfolkningsort så det är värderat till max 150000.
Bouppteckningen är klar och godkänd, det blev skulder på 354000 och inga tillgångar förutom 50% av huset.
Den enda skulden de hade gemensamt är huslånet som fn. ligger på 16000 och som hon sköter amorteringarna på. Alla andra skulder var enbart hans.
Det har kommit diverse diverse kravbrev till dödsboet men då det inte finns några pengar så har hon inte kunnat göra något åt dem.
Nu hotar Santander med indrivning via kronofogden i hennes namn vilket såklart gör oss oroliga.
Jag har hela tiden trott att man inte ärver skulder men två olika banktjänstemän hon har varit i kontakt med säger att så kan ske i vissa fall.
De var inte gifta som sagt och har två gemensamma barn som är listade som dödsbodelägare.
Jag är absolut inte insatt i juridik och ekonomi men jag vet att det finns skarpa hjärnor här på Flashback som kan detta.
Vänligen svara bara om du är absolut säker på din sak, är tillräckligt förvirrad redan