2016-03-29, 22:40
Medlem
Troubleholders avatar
Hej.. Har en inkasso skuld hos kammarkollegiet som skulle vara betalt idag. Dock blev jag sen med betalning och kan först betala i morgon. Vad händer nu?
Citera
2016-03-30, 06:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chopsting
som orar mig är kostaderna för rättegång osv, vem faller det på och hur mycket?

Tack

För belopp under ett halvt basbelopp (med andra ord 22150kr) så betalar du dina egna rättegångskostnader även om du vinner målet. Du kan inte kräva motparten på dessa kostnader, mer än kostnaden för en timmes juridisk rådgivning.

Det kostar 900kr att lämna in en stämningsansökan. Så du kommer att gå back hur du än gör ärligt talat.

Det bästa du kan hoppas på är att kamraten i de inledande förhandlingarna ändrar sig och betalar tillbaka. Men de 900 får du ju inte tillbaka.
Citera
2016-04-12, 21:26
Medlem
Troubleholders avatar
Vad är ett betalnings föreläggande? Läste kronofogdens sida o det stod nåt om att skriva på ett kvitto o skicka tillbaka, får jag en skuld då eller vadå? När får man anmärkning?
Citera
2016-04-13, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troubleholder
Vad är ett betalnings föreläggande? Läste kronofogdens sida o det stod nåt om att skriva på ett kvitto o skicka tillbaka, får jag en skuld då eller vadå? När får man anmärkning?

Det är någon som vill ha en skuld fastställd och ansökt om detta.
Kronofogden meddelar utslag cirka 10 dagar efter delgivningskvittot skickats in, om inte skulden bestritts.
Kronofogden ger inga anmärkningar till någon alls, men utslaget innebär att kreditupplysningsföretagen ger dig anmärkning
Citera
2016-04-17, 15:49
Medlem
Hej jag undrar om någon vet något om ifall man kan betala kontant på nåt vis in till fodgen? Tack!
Citera
2016-04-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louhen
Hej jag undrar om någon vet något om ifall man kan betala kontant på nåt vis in till fodgen? Tack!

Ja, in och reglera kontant bara.

Men handlar det om stora summor som du har kontant finns det risk för frågro om var dessa kommer ifrån.
Citera
2016-05-05, 14:20
Medlem
attackhamsters avatar
ej skuld hos kronofogden men betalnings anmärkning... ta lån?

hamnade på kf för x år sen nu är allt betalt och klart sen 2år tillbaka
men jag har ju fortfarande betalnings anmärkning...
pratade med min bank (enskild Swedbank ) Ang lån till en bil köp på 80000kr
sa som det var med KF etc... fick ett BLANKT nej av dom...
min inkomst förra året var 370000kr jag sparar 2000kr/månad sen 11 månader tillbaka
har varit "kund" hos dom sen jag föddes

frågan är... är jag knullad ang lån oavsätt om man har skuld hos KF eller inte
finns ju mycket "skuma" ställen som erbjuder lån ... gillar dock inte dom....

Ska jag kolla med en annan Swedbank se om jag kan få lån hos dom och flytta mig dit?
eller be min bank att dra åt helvete och byta till en annan bank typ forex/nordea?
Citera
2016-05-05, 14:26
Medlem
Du får nej i princip överallt, så länge markeringen finns kvar. Sen är det fritt fram. De få som eventuellt erbjuder dig ett lån, gör det mot en skyhög ränta, med tanke på risken dom tar. Inte sällan en ränta över 30%.
Citera
2016-05-05, 14:38
Bannlyst
hade du sparat 5000 varje månad hade du haft dina 80k nu.
Citera
2016-05-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ja, in och reglera kontant bara.

Men handlar det om stora summor som du har kontant finns det risk för frågro om var dessa kommer ifrån.

Kronofogden omfattas inte av penningtvättslagen. Det går utmärkt att komma till receptionen med en platspåse full av sedlar och ingen kommer att fråga.
Citera
2016-05-05, 16:03
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugminkukmods
hade du sparat 5000 varje månad hade du haft dina 80k nu.

Och hade han sparat 10000 varje månad hade det gått ännu snabbare, idiot.

Till TS: Pricken hos kronofogden ligger kvar tre år va? Kan du inte köpa en lite sämre bil kontant tills dess att du kan ta ett riktigt banklån? Ställena där du får låna med prick har oftast en skyhög ränta.
Citera
2016-05-05, 16:11
Medlem
ja du... det finns EN enkel huvudregel i livet:

1. Det enda du lånar till är bostad.

Rekomenderar dig att köpa en begagnad audi a2, rostar inte och drar ingen soppa samt är billig i försäkring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in