2020-04-21, 20:35
Medlem
Vad händer om man inte betalar sin avgift för skuldsanering på ett par månader pga ex. sjukskrivning eller återfall. Har skött mina betalningar i 3.5 år. Ni som inte kan något om skuldsanering snälla svara inte. Skuldsanering fungerar inte som utmätning. Riskerar jag att få skuldsaneringen upphävd eller förlängs bara skuldsaneringstiden?
Citera
2020-04-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
Vafan, sitter det bara invandrare på KFM:s kontor nuförtiden?!

Mitt bolag konkade för några år sen och har betalat av på en skatteskuld. Har även ett antal obetalda telefonräkningar, avbetalningar m.m. som ligger där. Skickade in 500 kr för att avsluta skulden häromdagen, men råkade ange personnr i stället för målnummer. Resultatet blev att beloppet fördelades på samtliga skulder - men ska inte skulder till staten ha företräde framför alla andra? Telenor och Klarna tillhör väl fan inte staten?
Statliga fordringar är inte prioriterade generellt.
Citera
2020-04-27, 00:54
Medlem
Kan KFM röra min sambos pengar?

Jag ska få en löneutmätning inom kort men har tills dess full tillgång till min lön. Finns sedan tidigare en större skuld hos KFM, men tycker att pengarna som tagits förut (har haft utmätning innan, men sökte om skuldsanering, nekades och ska nu åter utmätas) fördelas dåligt och har nu därför satt över min lön till min sambos konto, så att jag själv kan placera ut pengarna till olika aktörer innan utmätningen kommer igång.

Men, till min fråga. Ponera att KFM redan imorgon börjar se över mitt konto. Kan dom också se över min sambo och då ta hennes pengar?

Vi har fyllt i vad vi båda tjänar och vad vi har för utgifter, men skulderna är mina.
Citera
2020-04-27, 01:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Jag ska få en löneutmätning inom kort men har tills dess full tillgång till min lön. Finns sedan tidigare en större skuld hos KFM, men tycker att pengarna som tagits förut (har haft utmätning innan, men sökte om skuldsanering, nekades och ska nu åter utmätas) fördelas dåligt och har nu därför satt över min lön till min sambos konto, så att jag själv kan placera ut pengarna till olika aktörer innan utmätningen kommer igång.

Men, till min fråga. Ponera att KFM redan imorgon börjar se över mitt konto. Kan dom också se över min sambo och då ta hennes pengar?

Vi har fyllt i vad vi båda tjänar och vad vi har för utgifter, men skulderna är mina.

Så här står det om skulder när det gäller kronofogden.

-Hur påverkas du om din partner eller sambo har skulder?

Om den du är gift eller sambo med har skulder hos oss, anses hen äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att vi kan utmäta allt som finns i ert gemensamma hem – om du inte kan bevisa att det är ditt.

Om du bor ihop med någon som har skulder tar du inte över den personens skulder. Men skulderna kan ändå påverka din ekonomi, eftersom din inkomst och dina kostnader är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din partners eller sambos lön, ingår därför dina uppgifter i beräkningen.

Om ni äger en fastighet tillsammans kan vi besluta att din partners eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. Det vanliga är då att hela fastigheten säljs och att du får pengarna som kommer från din andel.

Länk till texten https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html
Senast redigerad av glajarn 2020-04-27 kl. 01:20.
Citera
2020-04-28, 18:21
Medlem
Hur hittar fogden alla ens tillgångar, i praktiken? Läste om en snubbe där de hittat både guldtackor och postväxlar... hur är det möjligt? Dessa ting är inte speciellt svårgömda rent fysiskt, och de lär ju knappast gå igenom varje papperslapp i hemmet? Samma med kapitalförsäkringar som inte syns hos Skatteverket, hör de av sig till varenda institut och frågar om det finns något kopplat till en?
Citera
2020-04-28, 19:39
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Hur hittar fogden alla ens tillgångar, i praktiken? Läste om en snubbe där de hittat både guldtackor och postväxlar... hur är det möjligt? Dessa ting är inte speciellt svårgömda rent fysiskt, och de lär ju knappast gå igenom varje papperslapp i hemmet? Samma med kapitalförsäkringar som inte syns hos Skatteverket, hör de av sig till varenda institut och frågar om det finns något kopplat till en?

Jag ska till Norge och jobba nu med start i juni. Gjorde en UC på mig i Norge för att säkerställa och inga skulder har jag i Norge då alla är i Sverige. Jag kommer glatt kunna åka dit i sommar och tjäna pengar och kfm kan inte ta något alls. Dom kan inte göra utmätning på lön från annat land

Jag ska inte till Norge för att skita i min skuldsanering om ni tror det, jag gör det för att för att kunna leva lite extra.
Citera
2020-04-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Vad händer om man inte betalar sin avgift för skuldsanering på ett par månader pga ex. sjukskrivning eller återfall. Har skött mina betalningar i 3.5 år. Ni som inte kan något om skuldsanering snälla svara inte. Skuldsanering fungerar inte som utmätning. Riskerar jag att få skuldsaneringen upphävd eller förlängs bara skuldsaneringstiden?

Den kan upphävas om betalningar inte sköts, det förlängs inget per automatik
Citera
2020-04-30, 12:35
Medlem
unauthorizeds avatar
Nån som vet om en dröjsmålsavgift kan drivas till Kfm? Eller är det bara att dma inte kan räntebeläggas?
Citera
2020-05-06, 22:04
Medlem
Bank med kort,som sänt skulden till sitt inkassobolag, som nu sänt det till KFM. Frågan är till vem ska jag ringa för att få ett OCR-nummer och en summa att betala?Är det mera rätt att betala till inkassobolaget eller till KFM?
Citera
2020-05-07, 09:58
Medlem
JackSm1ths avatar
Jag har läst i andra trådar och andra forum att folk undrar vad som gäller/händer med preskriptionstiden om man loggar in på Kronofogdens hemsida eller inkassobolagens hemsida. Det undrade jag med, så jag mejlade Kronofogden. Först mina tre frågor:
---------
Hej,
tre snabba frågor:

1. Om jag loggar in på mina sidor på Kronofogdens hemsida är detta något som nollställer tiden för preskriptioner?

2. Om jag loggar in på t.ex. UC's hemsida, är detta något som nollställer tiden för preskriptionen?

3. Om jag får skatteåterbäring och Kronofogden tar skatteåterbäringen för att betala någon jag är skyldig pengar, är detta något som nollställer tiden för preskription?

-----------

Hej!

Tack för ditt mejl!

1. Svar: Nej!

2. Svar: Nej!

3 .Svar: När det kommer till A-mål (Allmänna mål) ligger preskriptionstiden på fem år. Denna preskriptionstid har skatteverket möjlighet att förlänga upp till tre gånger med ytterligare fem år per gång. Görs inte detta så preskriberas skulden på det angivna preskriptions datumet.

När det kommer till E-Mål (Enskilda mål) så sker det ett preskriptionsavbrott varje år när kronofogden skickar ut den årliga underrättelsen om obetalda skulder.

För skulder som inte befinner sig hos kronofogden finner du svaret i texten nedan,

Om ett preskriptionsavbrott har skett börjar en ny preskriptionstid att löpa, vilket innebär att borgenären förlänger den tid han har på sig att begära betalning.

Preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom att

du erkänner skulden genom att till exempel betala ränta eller amortering eller ber om en avbetalningsplan.
du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenären
borgenären ansöker om verkställighet hos oss.
Kronofogden gör ingen automatisk bedömning om en skuld är preskriberad eller inte när någon skickar in en ansökan om verkställighet eller betalningsföreläggande. Om du tycker att den är preskriberad måste du höra av dig till oss.

Önskar en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning
S.A.

-----

Jag tror att S.A. missuppfattade fråga tre, så jag får mejla igen och be om ett förtydligande.
Citera
2020-05-07, 23:54
Medlem
Kronofogden & delgivning/utmätning

Hur lång tid tar det innan Kronkalle knackar på dörren för utmätning? Ponera att Agda har skulder för 500-1000Tsek och inte kan betala detta.

Hur ser processen ut?
Påminnelse - Inkassokrav - KFD - Delgivning - Utmätning?

- Kan Agda förskjuta processen genom att inte delges/Kan Kronkalle komma oanmält för utmätning ändå?

Tacksam för svar av erfarna personer.
Citera
2020-05-08, 00:00
Medlem
Zer0Shits avatar
Du skjuter bara på problemen. Ta tag i det nu direkt istället. Skulden minskar knappast med tiden om du inte gör något åt det. Har du försökt få skuldsanering?

z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in