Citat:
Ursprungligen postat av
MZW
Jag ska få en löneutmätning inom kort men har tills dess full tillgång till min lön. Finns sedan tidigare en större skuld hos KFM, men tycker att pengarna som tagits förut (har haft utmätning innan, men sökte om skuldsanering, nekades och ska nu åter utmätas) fördelas dåligt och har nu därför satt över min lön till min sambos konto, så att jag själv kan placera ut pengarna till olika aktörer innan utmätningen kommer igång.
Men, till min fråga. Ponera att KFM redan imorgon börjar se över mitt konto. Kan dom också se över min sambo och då ta hennes pengar?
Vi har fyllt i vad vi båda tjänar och vad vi har för utgifter, men skulderna är mina.
Så här står det om skulder när det gäller kronofogden.
-Hur påverkas du om din partner eller sambo har skulder?
Om den du är gift eller sambo med har skulder hos oss, anses hen äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att vi kan utmäta allt som finns i ert gemensamma hem – om du inte kan bevisa att det är ditt.
Om du bor ihop med någon som har skulder tar du inte över den personens skulder. Men skulderna kan ändå påverka din ekonomi, eftersom din inkomst och dina kostnader är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din partners eller sambos lön, ingår därför dina uppgifter i beräkningen.
Om ni äger en fastighet tillsammans kan vi besluta att din partners eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. Det vanliga är då att hela fastigheten säljs och att du får pengarna som kommer från din andel.
Länk till texten
https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html