2014-06-17, 21:18
Medlem
Jag skulle gå till biblioteket och säga nått i stol med: förlåt glömt bort de helt i flytten och inte fått nån eftersändning. Tänkte betala den nu om det är okej, då skrivs den automatiskt bort från kfm
Citera
2014-06-17, 21:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahne
då skrivs den automatiskt bort från kfm

Ehm.. det skall du inte utgå ifrån. Då får ju biblioteket fortfarande betala KFM-avgiften.
Citera
2014-06-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahne
Jag skulle gå till biblioteket och säga nått i stol med: förlåt glömt bort de helt i flytten och inte fått nån eftersändning. Tänkte betala den nu om det är okej, då skrivs den automatiskt bort från kfm

Tror du verkligen att det skulle fungera?
Citera
2014-06-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du kan bestrida, varvid biblioteket gissningsvis kommer att ta det till tingsrätten. De kommer inte att förlora. Du kommer inte att lyckas med något mer än att dra på dig ökade omkostnader OCH en betalningsanmärkning.

Vi tar det igen. Det enda sättet du kan undvika en betalningsanmärkning i det långa loppet är att betala skulden till fullo på ett sådant sätt att KFM har pengarna på sitt konto senast det angivna datumet. Annars KOMMER du att få en betalningsanmärkning, även om du lyckas dra ut på det en stund.

Läser igenom papprerna nu och det står
Att "fodrans förfallodag är 2013-03-09"??
Citera
2014-06-17, 21:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickae
Tror du verkligen att det skulle fungera?

Jag ger det ungefär noll procents chans. Biblioteket har redan betalat 340kr till kronofogden för att de skall driva in skulden etc etc.
Citera
2014-06-17, 21:36
Medlem
Citat:
Hej!
Jag är dum i huvudet ...
Korrekt uppfattat.
Citera
2014-06-17, 21:37
Medlem
Citat:
Läser igenom papprerna nu och det står
Att "fodrans förfallodag är 2013-03-09"??

Och du lånade den för 6 månader sen :P
Citera
2014-06-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuan
Och du lånade den för 6 månader sen :P
Låter mer som att det var ett år och 6 månader sedan om kravet förföll 2013-03-09...
Citera
2014-06-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifGWPlanton
Hej Flashback!

Är det någon som lyckats få gallring hos KFM någon gång?
Hur ser processen ut (ungefärlig tid från insänd skrivelse till rättelse)?

Jag skickade in en skrivelse med en förfrågan om gallring i fredags. Fick idag svar om att KFM upprättat ett rättelseärende, vilket kan tolkas som bra, eller att det är ren formalitet.

Jag åkte på en full utredningsrapport en vecka innan min skuld (böter) var fullbetald och avskriven (600 kronor kvar, fick dessutom tillbaka 40 kronor) via löneutmätning. Med denna utredning har jag en betalningsanmärkning kvar fram till 2016, hade jag inte fått den hade jag blivit helt ren hos UC i måndags (inga anmärkningar, inget skuldsaldo). Jag påvisade att detta var katastrof när det står klart och tydligt att jag betalar på lönen, och dessutom har skött det utan anmärkningar under perioden.

Vad tror Ni, får jag gallring eller inte?

Någon månad typ. Jag förstår dock inte, det måste ju vara två år sedan det hände? Annars hade du ju inte varit ren på skuldsaldohistoriken hos UC. Skulle gissa att det ligger dig i fatet om du ansöker om gallring efter två år..
Citera
2014-06-28, 13:15
Medlem
Om jag skulle få in en större summa pengar på kontot upptäcker kronofogden detta direkt då och tar dom ?
Senast redigerad av Sybreed 2014-06-28 kl. 13:23.
Citera
2014-06-28, 13:20
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sybreed
Om jag skulle få in en större summa pengar på kontot upptäcker kronofogden detta direkt då och tar dom ?

Nej, då skulle du ha en otrolig otur eftersom KFM inte har någon direktkontakt med ditt konto. Dom kollar med banken då och då beroende på din skuldsituation, men om du får in pengar och tar ut dom omedelbart så klarar du dig med all sannolikhet.
Citera
2014-06-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Nej, då skulle du ha en otrolig otur eftersom KFM inte har någon direktkontakt med ditt konto. Dom kollar med banken då och då beroende på din skuldsituation, men om du får in pengar och tar ut dom omedelbart så klarar du dig med all sannolikhet.

Är man ny hos kfm kan det kollas lite då och då, är man mer "kroniker" och har haft skulder hos KFM i många år och det kanske inte ens finns utrymme för en löneutmätning, kanske går på soc, så kollar nog kfm inte oftare än var 24 månad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in