2016-05-23, 20:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Nu vet inte om det här något han sagt eller är din slutsats, men det låter rimligt att han bokstavligen gjort det, oavsett om han sagt det i förhör.

Vad modern sagt eller säger ska man inte ta på för stort allvar. Däremot kan det vara relevant om K-G gjort det. Min uppfattning är modern sagt mer i förhör än till honom.

(Som sagt anser jag att även en normal person skulle ta hoten seriöst och att K-G förstorar dessa.)

"Psykopat" är ingen diagnos och en tillfällig diagnos kan definitivt inte "översättas" till en diagnos som aldrig existerat. Tror inte att modern förmedlat deras mer bestående neuropsykiatriska diagnoser till K-G, då hon kallar Aspergers syndrom för "Aschbergers" (om det inte transkriberats fel) och att Simon hade någon "annan" diagnos. (Att Simon fått en ADHD-diagnos verkar endast angetts av en vän till Fredrik i FU?)

Alla vet vad en psykopat är så det krävs knappast en diagnos för själva ordet.
Som Timeout skriver så hade F en diagnos som du absolut kan förknippa med psykopati. Det är alltså ganska allvarligt med en kriminell typ som har den diagnosen som F. Jag tycker snarare att du förminskar de här två kriminella typerna till att vara mindre farliga än vad dom faktiskt va. Gubben levde under lång tid i skräck vilket också nära vittnar om i FU. Han var sig inte lik alla gånger och även om mamman inte uppfattade honom som rädd, så är jag övertygad om att han i sin ensliga bostad ensam i mörkret funderade en hel del på just dom här två krypen.
Citera
2016-05-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Fup 80 sidan 999

Nu kan man kanske se en förklaring. Fredrik har 2008 fått diagnosen asocial personlighetsstörning, (psykopat).
Fredrik har under många år hotat både sin fosterfamilj och sin biologiska familj med våld och att han ska döda dom. Fredriks pratar hela tiden om att döda. Ingen har polisanmält detta.

Den dagen bråket inträffar hos Fredriks fosterfamilj 2010 har han dagen innan kommit dit efter att ha varit hos sin biologiska familj 1 vecka.
Pappan Kenneth ringer fosterfamiljen och säger att dom känner att dom inte kan ha kvar Fredrik i huset och han sätts på tåget till sin fosterfamilj.
Fredrik och Simon har umgåtts väldigt mycket efter att Fredrik fyllde 18 år. Fostermamman misstänker att dom planerar något och är rädd för att något farligt kommer att hända.

ALLT sånt här har troligen Helen berättat för K-G och då förstår man ju ännu bättre hans stora rädsla för bröderna. Dom är omvittnat farliga...

Om detta stämmer så är alla mina tvivel helt utraderade. K-G har gjort det enda rätt och det finns inget som helst sorgligt med att Fredrik dog. Tvärt om. Förfärligt att K-G alls suttit häktad. Gissar att försvaret kommer att poängtera för domstolen vad denna diagnos innebär.
Citera
2016-05-23, 20:57
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Alla vet vad en psykopat är så det krävs knappast en diagnos för själva ordet.
Som Timeout skriver så hade F en diagnos som du absolut kan förknippa med psykopati...
Förstår vad du menar, men K-G uppfattning om deras vilja att skada honom uppfattar jag som oavhängigt vilka diagnoser de hade, och tror som sagt inte att han kände till dessa.
Citat:
...Jag tycker snarare att du förminskar de här två kriminella typerna till att vara mindre farliga än vad dom faktiskt va...
Det är svårt att förminska deras förmåga att åstadkomma något i allmänhet och ett "dåd" i synnerhet. Eftersom du mest verkar vara intresserad av vad som talar till K-Gs fördel i den saken: han kan rimligen inte känt till deras "skicklighet".
Citera
2016-05-23, 21:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Förstår vad du menar, men K-G uppfattning om deras vilja att skada honom uppfattar jag som oavhängigt vilka diagnoser de hade, och tror som sagt inte att han kände till dessa.

Det är svårt att förminska deras förmåga att åstadkomma något i allmänhet och ett "dåd" i synnerhet. Eftersom du mest verkar vara intresserad av vad som talar till K-Gs fördel i den saken: han kan rimligen inte känt till deras "skicklighet".

Det är en sak som domstolen kommer bedöma angående deras farlighet, men min personliga åsikt är att det inte fanns något att vänta på i det läget gubben befann sig i.
Jag är intresserad av gubbens försvar eftersom det enligt mig handlar om att försvara sig. Jag ser tyvärr inte något som ger de två kriminella ynglingarna några fördelar alls, så därför blir fokus gubben. Påtänd var den med psykopati dragen, och även det kommer att bedömas då man diskuterar den här domen.
Citera
2016-05-23, 21:35
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22871669.ab

Undra om det är till KGs för- eller nackdel att syrran bangade..
Citera
2016-05-23, 21:48
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1

Undra om det är till KGs för- eller nackdel att syrran bangade..

Självklart är det till hans fördel. Hon vill inte vittna om något som ställer honom i sämre dager.. Det skulle bli många frågor om telefonsamtalen osv..
Citera
2016-05-23, 23:56
Medlem
Timeouts avatar
Inte förvånad
Målsägarbiträde Anders Olsson är inte förvånad över att systern klev av.
– Det händer ofta när det gäller nära anhöriga. Det är känsligt och det mycket som står på spel. Det finns en tid efter detta också, säger han.
Aftonbladet talar med systern direkt efter hennes av hopp. Hon vill dock inte kommentera sitt beslut.
Målsägarbiträde, Anders Olsson, förklarar att det är snarare regel än undantag att nära anhöriga väljer att avstå från att vittna.
Under förra veckan valde 68-åringens dotter och svärson att avstå sina vittnesmål.

Det har framkommit så mycket i förhören med K-G i rätten och samtalen till polisen är uppspelade i rätten. Systern skulle inte kunna tillföra så mycket mer, hon var ju inte på plats.
Hon kanske också är rädd för att vittna då bröderna umgicks i kretsar som är kriminella.
I och med uppgifterna om att det eventuellt fanns en tredje person på platsen vid skjutningen så kanske dom är rädda för hämnd av något slag.
Citera
2016-05-24, 04:35
Medlem
Citat:
Inte förvånad
Målsägarbiträde Anders Olsson är inte förvånad över att systern klev av.
– Det händer ofta när det gäller nära anhöriga. Det är känsligt och det mycket som står på spel. Det finns en tid efter detta också, säger han.
Aftonbladet talar med systern direkt efter hennes av hopp. Hon vill dock inte kommentera sitt beslut.
Målsägarbiträde, Anders Olsson, förklarar att det är snarare regel än undantag att nära anhöriga väljer att avstå från att vittna.
Under förra veckan valde 68-åringens dotter och svärson att avstå sina vittnesmål.

Det har framkommit så mycket i förhören med K-G i rätten och samtalen till polisen är uppspelade i rätten. Systern skulle inte kunna tillföra så mycket mer, hon var ju inte på plats.
Hon kanske också är rädd för att vittna då bröderna umgicks i kretsar som är kriminella.
I och med uppgifterna om att det eventuellt fanns en tredje person på platsen vid skjutningen så kanske dom är rädda för hämnd av något slag.

Hur länge väntas rättegången hålla på?

Och förlåt för OT men jag får lite språkpolis-panik: Heter det av hopp?
Citera
2016-05-24, 05:27
Medlem
Djupfryss avatar
Solklart fall. Gubben skjuter för att freda sitt eget liv. Nödvärn, alltså.

Det som oroar mig är människors ifrågasättande av gubbens rätt att använda vapen för att rädda sitt eget skinn. En del verkar anse att en ensam gammal grinig gubbe får räkna med att bli ihjälslagen, och att hans överlevnadsinstinkter är kriminella. Och att han borde låta sig dödas, istället för att göra motstånd. Och att vi borde avväpna hela befolkningen så att de lättare kan slaktas av dessa missförstådda stackare.

Nåväl, gubben var av en annan åsikt. Annars hade han varit död idag. Och vi andra är befriade ifrån två hotfulla element. I ett friskt land hade gubben fått medalj.
Citera
2016-05-24, 07:18
Medlem
Tänker så här.. Boysen kommer in i huset, tar kål på honom under tortyr liknade former, då hatet flödar och hjärnan är avtrubbad utav kemiska preparat.
Farbrorn hittas död av systern ett par dagar senare, svårt misshandlad.
Bröderna lär hamna på polisens radar ganska så fort, då de har en historia tillsammans. Även spår kommer säkras ifrån dem, då de inte är de skarpaste knivarna i lådan... Och de skyller på varandra.. Rakt igenom allt. Bundna till platsen ja,men ingen kan visa på vem som gjorde vad. Detta hade nog varit ett högst troligt scenariot om inte KG varit jägare o utfallet blev det faktiska som blev..
Citera
2016-05-24, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Tänker så här.. Boysen kommer in i huset, tar kål på honom under tortyr liknade former, då hatet flödar och hjärnan är avtrubbad utav kemiska preparat.
Farbrorn hittas död av systern ett par dagar senare, svårt misshandlad.
Bröderna lär hamna på polisens radar ganska så fort, då de har en historia tillsammans. Även spår kommer säkras ifrån dem, då de inte är de skarpaste knivarna i lådan... Och de skyller på varandra.. Rakt igenom allt. Bundna till platsen ja,men ingen kan visa på vem som gjorde vad. Detta hade nog varit ett högst troligt scenariot om inte KG varit jägare o utfallet blev det faktiska som blev..

Tror jag också. Med det tillägget att om Fredrik nu var psykopat så behöver han inga kemiska preparat för att vara avtrubbad. Tvärtom. Han känner på riktigt inte empati eller rädsla, utan kan misshandla, tortera eller döda bara för sakens skulle och för sitt eget höga nöjes skull. Ingen ångest eller sorg.

Våra korta fängelsestraff för psykopater är ett förfärligt svek mot vår befolkning. K-Gs instinkt i detta sammanhang fick honom att förstå precis vad situationen handlade om, och och gjorde precis vad han måste. Samhället borde betala K-G skadestånd både för den tid han har suttit inspärrad och för att han - inte samhället - skyddade alla människor mot dessa två.

Jag förespråkar inte dödsstraff. Men det finns inget odemokratiskt med livstids fängelse för våldsamma psykopater som begår upprepade brott.
Citera
2016-05-24, 08:19
Medlem
candygirlfromhells avatar
Citat:
Jag är helt enig med dig.
K-G och mamman har ju pratat i timmar och hon har berättat för honom om sitt liv och hon har berättat om allt trubbel med sönerna. Hon kände sig ju otillräcklig och misslyckad som mamma på grund av dom.

Det sjuka här är att både mamman och pappan till bröderna har tappat minnet i rätten
Hur kan HON med??? K-G har stöttat och hjälpt henne massor och som tack så vill hon inte minnas något som kan vara till hans fördel i rätten. Jävla skräp!!!

Redan i augusti innan K-G:s rutor blir inslagna skickar hon dessa sms till honom. Observera tiderna... 3 mess inom loppet av 13 minuter.

Du måste vara försiktig nu för Simon har pratat om att det kan hända en olycka , vet ej vad??? / Helen
Inkorg Läst 2014-08-01 21:38:33

Jag år orolig för Dig nu, kanske kan Du åka iväg någonstans???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:43:17

Är allt ok hos Dig???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:51:38

I september 2014 slås hans rutor in och han konfronterar pojkarna och blir misshandlad.
Fup 80 sidan 852 om misshandeln 21 sep 2014
Uttalas det något hot i samband med händelsen?
Nej, men efteråt hörde hon hur både Fredrik och Simon pratade sinsemellan. De pratade då om att de skulle tända fyr på Karl-Gustavs hus och vandalisera. Helen hörde också att de pratade om att de ville skada Karl-Gustav. Helen kommer inte ihåg exakt vad de sade mer att de skulle skada honom och misshandla honom. De pratade om hur de skulle kunna gå tillväga. Helen minns dock inte mer detaljerat än så. Helen ringde sedan till Karl-Gustav och berättade det hon hade hört Fredrik och Simon prata om.

Mamman ringer själv polisen och varnar för att sönerna är på väg för att skada K-G!
Fup 80 sid 860
2014-09-21
Händelser vid hämtning till förhör
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Polisen körde till den adressen men fann inte de båda misstänkta där.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.
Han känner stor fruktan inför vad de båda kan göra med honom.

K-G pratar om dom farliga männen efter misshandeln och han har nog först då riktigt förstått hur farliga dom är och vad dom är kapabla till.
Han vet säkert om att Fredrik 2008 har fått diagnosen asocial personlighetsstörning, (psykopat), och för en man i K-G:s ålder måste det skrämma honom väldigt mycket.
K-G har ju inte alls levt i någon värld där han har haft att göra med kriminella förut.
K-G har levt i skräck för bröderna i över 1 år innan han skjuter dom!!!

Du får inte glömma bort att det är fortfarande hennes söner som dött......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in