2016-05-10, 21:23
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Vill åter lyfta försvarets hypotes om en minst en angripare till befann sig på brottsplatsen, vilket de garanterat kommer att driva; Vad jag sett hittills verkar det röra sig om: två försvunna väskor (Detaljer kring detta? Är det från videoupptagningen på bröderna?), ett ”inbrottsförsök” (krossat glasfönster på uthuset?), inbrott där vapenskåpet stals/bröts upp/dumpades, när K-Gs satt häktat (tycks vara indicium relaterat till händelsen/skjutningen?), samt det mer svävande att K-Gs tyckte sig höra ljud från källaren (någon som hittat sakliga bevis i FUP som styrker det?).

---

K-G har tagit sig till familjen R***gs bostad och begärde ersättning av fadern för krossade fönster (Fadern påstår i förhör att en dotter sett att de var spruckna) vilka enligt honom bröderna var skyldiga till (Verkar bygga på uppgift från modern/älskarinnan).

Som tidigare tagits upp: Vid ett tillfälle ska det ha varit ett möte mellan K-G och bröderna gällande skadade fönster, vilket slutade med att han knuffades omkull, varpå hans hund bet den ena brodern. K-G ansöker om och får kontaktförbudet efter denna händelse.

När det gäller hoten mot K-G före tillfället verkar det, utöver ovan, vara uppgifter som befordrats av modern/älskarinnan. (Enligt K-G sa de "vi ska ta dig din jävel" i samband med att de krossade rutan i ytterdörren. I ett senare förhör ska de istället sagt ” Vi skall döda dig din jävel”).
Citera
2016-05-10, 22:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är väl iofs inte nödvändigtvis så heller att det självklart var mord om inte nödvärn förelåg. Mannen sköt för att stoppa inkräktarna och inte självklart för att döda. En av dem åtminstone kunde mycket väl överlevt om han fått hjälp, har jag fått intrycket av. Så det blir väl också en bedömning.
Fast gubben kunde objektivt sett räkna med att det fanns hyfsad sannolikhet för att ett skott mot kroppen kunde leda till döden för BO, så nja den förklaringen köper jag inte.
Citera
2016-05-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Vill åter lyfta försvarets hypotes om en minst en angripare till befann sig på brottsplatsen, vilket de garanterat kommer att driva; Vad jag sett hittills verkar det röra sig om: två försvunna väskor (Detaljer kring detta? Är det från videoupptagningen på bröderna?), ett ”inbrottsförsök” (krossat glasfönster på uthuset?), inbrott där vapenskåpet stals/bröts upp/dumpades, när K-Gs satt häktat (tycks vara indicium relaterat till händelsen/skjutningen?), samt det mer svävande att K-Gs tyckte sig höra ljud från källaren (någon som hittat sakliga bevis i FUP som styrker det?).

Även bilen som iakttogs av polisen på motorcykel hör till teorin om ytterligare en angripare. Rent spontant har jag tänkt att de kan ha haft sitt utgångsläge från skogsområdet där Simon senare hittades. Ska man smyga sig fram till någons hus och skrämma/överfalla personen som bor där så går man nog inte på uppfarten som en vanlig gäst. De ställer sig vid skogsområdet i skydd av mörker och träd, tar på maskerna och peppar varandra. På andra sidan skogen befinner sig den tredje angriparen och väntar med bil så att de snabbt kan ta sig därifrån sen. Det skulle också förklara varför Simon springer just åt det hållet, tvärs över gräsmattan mot skogsområdet. Mina spekulationer.
Citera
2016-05-10, 22:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast gubben kunde objektivt sett räkna med att det fanns hyfsad sannolikhet för att ett skott mot kroppen kunde leda till döden för BO, så nja den förklaringen köper jag inte.

Likgiltighetsuppsåt till mord således. Ja, men det är inte säkert och kan vara både vållande, dråp och mord. Faktum är i alla fall att huvudsyftet för mannen av hans skott att döma kan ha varit att stoppa angriparna snarare än till varje pris ha död på dem.

Det kan tex vara så att den psykologiska viljan till kompromissande och medelvägar drabbar domstolen här. Man godkänner inte nödvärnet och nödvärnsexcessen men landar i vållande till annans död.
Citera
2016-05-10, 23:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Likgiltighetsuppsåt till mord således. Ja, men det är inte säkert och kan vara både vållande, dråp och mord. Faktum är i alla fall att huvudsyftet för mannen av hans skott att döma kan ha varit att stoppa angriparna snarare än till varje pris ha död på dem.

Det kan tex vara så att den psykologiska viljan till kompromissande och medelvägar drabbar domstolen här. Man godkänner inte nödvärnet och nödvärnsexcessen men landar i vållande till annans död.
Fast hans tröghet att larma polis och ambulans + att han de facto inte var utsatt för omedelbar fara, gör nödvärn svårt att tillämpa, putativt nödvärn möjligen , men den blir inte lätt den heller.
Citera
2016-05-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det finns inget som tyder på att de är på väg in. Tvärtom säger KG att de var på utsidan och allt tyder på att det är sant. Det kan komma att ligga honom till last. Men om de (en av dem) hade varit på väg in genom rutan de och tidigare sagt att de skulle döda honom hade han förmodligen haft all rätt att skjuta utan varningsskott eller på annat sätt varna först.

Om du nu har läst i fup:en att de var på väg in så vänligen hänvisa till det stycket. Jag verkar ha missat det.

Hur kan du vara så säker?
Och vad som gäller är den information den svårt utsatte gubben hade att tillgå
Var han SÄKER på att de inte tänkte ta sig in och döda honom - VILKET DE SKREK.
Citera
2016-05-11, 16:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Jag har inte påstått att de inte förr eller senare skulle ta sig in. Det hade de kanske gjort. Men när KG sköt så var de inte på väg in genom vare sig fönster eller dörr. De stod på utsidan när de blev beskjutna. KG bekräftar det och den tekniska undersökningen visar att det var så.

Om det varit så att en av dem eller båda varit på väg in genom dörren, dessutom beväpnade och efter att ha hotat KG, så hade han definitivt haft nödvärnsrätten att skjuta på dem. Nu är det betydligt mer tveksamt eftersom det var en låst dörr emellan dem. Naturligtvis har jag stor förståelse för den rädsla och det tillstånd KG måste befunnit sig i och de borde kalkylerat med att de kunde bli skjutna då de visste att KG hade vapen. Men så ser nog kanske inte rätten på det.
Citera
2016-05-11, 17:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Fast han säger ju att det gällde honom eller dem -- vilket låter som om syftet nog var att döda.

Och detta låter ju också sådär om han handlade i ren skräck ..

Han ser S och F utanför - går in och ringer upp sin syster -- och skälet:

Sid 803
Och det, vad jag förstår så är det ju en … en väldig fin … fin grej att jag har
ringt upp henne. Så har hon är vittne i detta sammanhanget.

Han ringer inte polisen - han ringer sin syster så han har ett vittne, när han pratar i telefonen med henne så hör han rutan krossas ...

Sid 804

Men Karl-GustaF, när du har hört att… att den här rutan har… har krossats…
K: Mm.
F: … vad gör du då?
K: Då blev jag vansinnig.
F: Ja.
K: Då … då … då kommer den här frustrationen som jag har berättat…
K: … om när dom förra poliserna dom skulle, när Fredrik och Simon skulle
komma. När dom hade tagit sönder mina rutor. Jag blev alltså helt … helt så jag skakade i
hela kroppen.

Sid 806
K: Sen när jag kom då ut och hade vapnet, så stod dom båda två upp. Och då … då
… då … ja. Det är ju så att eh … att det … det är … det är antingen dom eller så är det jag.
Citera
2016-05-11, 17:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Han är gammal jägare och borde nog kunna räkna ut att om han hade skjutit mellan dem istället för att sikta på dem en och en så hade de nog inte valt den vägen in...
Citera
2016-05-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast han säger ju att det gällde honom eller dem -- vilket låter som om syftet nog var att döda.

Och detta låter ju också sådär om han handlade i ren skräck ..

Han ser S och F utanför - går in och ringer upp sin syster -- och skälet:

Sid 803
Och det, vad jag förstår så är det ju en … en väldig fin … fin grej att jag har
ringt upp henne. Så har hon är vittne i detta sammanhanget.

Han ringer inte polisen - han ringer sin syster så han har ett vittne, när han pratar i telefonen med henne så hör han rutan krossas ...

Sid 804

Men Karl-GustaF, när du har hört att… att den här rutan har… har krossats…
K: Mm.
F: … vad gör du då?
K: Då blev jag vansinnig.
K: Då … då … då kommer den här frustrationen som jag har berättat…
K: … om när dom förra poliserna dom skulle, när Fredrik och Simon skulle
komma. När dom hade tagit sönder mina rutor. Jag blev alltså helt … helt så jag skakade i
hela kroppen.

Sid 806
K: Sen när jag kom då ut och hade vapnet, så stod dom båda två upp. Och då … då
… då … ja. Det är ju så att eh … att det … det är … det är antingen dom eller så är det jag.

Hm, ja det han säger där är att han blev arg istället för rädd, och det är ju en ganska stor skillnad..
Citera
2016-05-11, 18:24
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det finns inget som tyder på att de är på väg in. Tvärtom säger KG att de var på utsidan och allt tyder på att det är sant. Det kan komma att ligga honom till last. Men om de (en av dem) hade varit på väg in genom rutan de och tidigare sagt att de skulle döda honom hade han förmodligen haft all rätt att skjuta utan varningsskott eller på annat sätt varna först.

Om du nu har läst i fup:en att de var på väg in så vänligen hänvisa till det stycket. Jag verkar ha missat det.

Är du helt galen?

Sannolikheten att de INTE ska in är FÖRSVINNANDE LITEN.

Och i detta fall kommer rätten utgå från KG:s känsla och uppfattning! Trodde han att de var på väg in? Det är brottsoffrets (KGs) subjektiva uppfattning som kommer gälla.
Citera
2016-05-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Är du helt galen?

Sannolikheten att de INTE ska in är FÖRSVINNANDE LITEN.

Och i detta fall kommer rätten utgå från KG:s känsla och uppfattning! Trodde han att de var på väg in? Det är brottsoffrets (KGs) subjektiva uppfattning som kommer gälla.

Suck.. Vad får dig att tro så stenhårt att rätten kommer utgå från KG:s känsla och uppfattning? Rent formellt så är brottsoffren de som blev ihjälskjutna. Det är mycket möjligt att rätten går på åklagarens linje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in