2016-05-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det största misstaget han gjorde var nog enligt min mening att han inte varnade bröderna att han hade ett vapen. Det väntade de sig inte och att den andre brodern som blev skjuten i ryggen reflexmässigt vände sig hastigt om på en kort sekund efter smällen, bort från skottet verkar ganska rimligt. Jag tycker rätten borde ha förståelse för att MGM, uppumpad med andrenalin och rädsla, inte kunde på dessa få sekunder hinna besinna sig innan det andra skottet.
Det ser väl inte heller bra ut att han tidigare till närstående har sagt att "kommer de hem till mig så skjuter jag dem"
Jag hoppas på frikännande, men tror tyvärr att han blir dömd för dråp. Jag kan inte alla juridiska teknikaliteter, men kanske blir han i slutändan dömd för dråp men undgår straffansvar p g a nödvärnsexcessen

Skulle han bli dömas för dråp så gäller först att åklagaren bevisar hans uppsåt. I det beviskravet gäller även att hon bevisar att han SÅG BRÖDERNA. Men det var ju mörkt och det fanns en gardin för det sönderslagna fönstret. Jag tycker att det kan lukta rimligt tvivel här. Och då blir det väl allmänfarlig vårdslöshet samt vållande till annans död.

Frågan är emellertid om inte just dessa brott MED RÅGE ryms inom nödvärnsrätten. Och skulle så inte vara fallet så har vi ju nödvärnsexcess att luta oss emot.
Senast redigerad av Sang 2016-05-05 kl. 13:39.
Citera
2016-05-05, 13:38
Medlem
ace_secs avatar
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/121530

Sekvenser ur rekonstruktionsfilmen

Mycket bra film där han förklarar vad han gjorde och en polisman illustrerar varje moment
Senast redigerad av ace_sec 2016-05-05 kl. 13:42.
Citera
2016-05-05, 14:04
Medlem
crusades avatar
Citat:
Det största misstaget han gjorde var nog enligt min mening att han inte varnade bröderna att han hade ett vapen. Det väntade de sig inte och att den andre brodern som blev skjuten i ryggen reflexmässigt vände sig hastigt om på en kort sekund efter smällen, bort från skottet verkar ganska rimligt. Jag tycker rätten borde ha förståelse för att MGM, uppumpad med andrenalin och rädsla, inte kunde på dessa få sekunder hinna besinna sig innan det andra skottet.
Det ser väl inte heller bra ut att han tidigare till närstående har sagt att "kommer de hem till mig så skjuter jag dem"
Jag hoppas på frikännande, men tror tyvärr att han blir dömd för dråp. Jag kan inte alla juridiska teknikaliteter, men kanske blir han i slutändan dömd för dråp men undgår straffansvar p g a nödvärnsexcessen

Åklagaren har endast åtalat honom för mord, dråp är inte ett alternativ i den stämningsansökan som är inlämnad.
Citera
2016-05-05, 14:08
Medlem
ace_secs avatar
Ur Rödebyfallets hovrättsdom - kring nödvärnsfrågan:

Citat:
Om en nödvärnssituation förelegat utgör gärningarna brott endast om de med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt har varit uppenbart oförsvarliga (24 kap. 1 § brottsbalken). Rätt till nödvärn föreligger, såvitt nu är av betydelse, mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom och mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg. Det är utrett att S.S., C.S. och deras kamrater vid tillfället olovligen hade gjort intrång på S.R:s gård och att C.S. i samband därmed dels vid ett telefonsamtal muntligen hotat M.R. med att han skulle komma och sätta en yxa i hans dörr, dels hotat G.R. med ett vedträ när hon något senare återvänt till fastigheten i bil. Att intrånget föranletts av att C.S. tidigare samma dag varit utsatt för våld och att pojkarna, när de närmade sig S.R:s hus, varit utrustade med tillhyggen berättigar till slutsatsen att det förelåg en omedelbar risk för ytterligare brottsliga angrepp på person eller egendom. Det råder därför inte något tvivel om att S.R., liksom för övrigt även de andra familjemedlemmar och närstående som befann sig på fastigheten vid tillfället, befann sig i en nödvärnssituation. Det är vidare klarlagt att i vart fall det olovliga intrånget bestått under större delen av det händelseförlopp som åtalet avser. Man kan heller inte bortse från att S.R. mot bakgrund av dels de svåra trakasserier som han och hans familj under de närmast föregående åren varit utsatta för, bl.a. från C.S:s sida, dels sin egen i sjukdomsbilden ingående oförmåga att hantera oväntade händelser, kan ha upplevt faran som avsevärt allvarligare än den faktiskt var. Något underlag för slutsatsen att S.R. genom alkoholförtäring före händelserna eller på annat sätt själv orsakat en felbedömning av farans art finns inte. Vid prövningen av nödvärnsfrågan är det därför - utöver de nödvärnsberättigande omständigheter som rent objektivt förelåg - situationen sådan den uppfattades av S.R. som ska ligga till grund för bedömningen av hans ansvar för de uppsåtliga gärningar som han begått (s.k. putativt nödvärn). Även med den utgångspunkt som hovrätten sålunda redovisat har emellertid S.R:s motåtgärder gått vida utöver vad som har varit tillåtet. Att använda skjutvapen på det sätt som S.R. har gjort är en så drastisk åtgärd att den kan godtas endast i mycket speciella undantagssituationer där angreppet i sig självt är livsfarligt och faran akut (jfr NJA 1995 s. 661). Eftersom S.R:s handlande således har varit uppenbart oförsvarligt kan han inte undgå ansvar redan på grund av att han handlat i nödvärn.

"Att använda skjutvapen på det sätt som S.R. har gjort är en så drastisk åtgärd att den kan godtas endast i mycket speciella undantagssituationer där angreppet i sig självt är livsfarligt och faran akut"

I fall som dessa spelar den tekniska bevisningen en mycket stor roll. Sköts till exempel männen när de angrep villaägaren eller sköt han dem när han med sitt vapen fått viss kontroll över situationen?
Senast redigerad av ace_sec 2016-05-05 kl. 14:16.
Citera
2016-05-05, 14:46
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Åklagaren har endast åtalat honom för mord, dråp är inte ett alternativ i den stämningsansökan som är inlämnad.
Jaha. Hur funkar det, kan inte rätten döma för dråp om åklagaren bara har åtalat för mord?
Citera
2016-05-05, 14:48
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Jaha. Hur funkar det, kan inte rätten döma för dråp om åklagaren bara har åtalat för mord?

Det stämmer.
Citera
2016-05-05, 15:25
Medlem
NirvanAs avatar
Kan nån snabbt förklara för mig varför det inte räknas som självförsvar när de bröt sig in och uppenbarligen var beväpnade? Måste gärningsmännen ha skjutvapen (vet inte vad för vapen dom hade), måste dom skjuta första skottet (och man som BO riskerar dö på kuppen) innan man får skjuta tillbaka för att rädda sitt liv?
Citera
2016-05-05, 15:27
Medlem
micro113s avatar
Jag förstår inte varför de bar med sig en sågtandad brödkniv men avrundad spets istället för den köttkniv som fanns hemma och skulle ha utgjort ett mycket effektivare stickvapen, samt var mer hantervänligt... (sid 49 fup)
Citera
2016-05-05, 15:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag förstår inte varför de bar med sig en sågtandad brödkniv men avrundad spets istället för den köttkniv som fanns hemma och skulle ha utgjort ett mycket effektivare stickvapen, samt var mer hantervänligt... (sid 49 fup)
En förklaring skulle ju kunna vara att dom var idioter, eller påtända, eller bägge delar.
Citera
2016-05-05, 15:42
Medlem
Bara läst SOS-samtalen. Att han ber om spårhundar betyder ju att han tror de lever, i alla fall en av dem. Men under flera av samtalen försöker han hinta om att de kan vara skadade.

Om han varit tydligare med att han avlossat ett vapen så hade polis säkerligen kommit dit snabbare. Och kanske mött upp med ambulans direkt. Nu uppfattade de kanske det som att det bara handlade om hans säkerhet och hade då inte så brottom.

Om försvaret kan påvisa att SOS och polisen redan initialt borde förstått hans antydningar om att inbrottstjuvarna var skadade så inställer sig en intressant fråga. Om SOS hade larmat ambulans direkt, hade deras liv gått att rädda? Och i så fall kan han fällas för mord när hjälp inte anlände trots att han ringt SOS? För att teoretiskt hade det inte varit något dödsfall om ambulans kommit i tid?

Nu har jag inte läst delen om hur svårt skjutna de blev, kanske hade det ingen betydelse hur fort polis och ambulans kom.

Jag har all sympati med mannen och jag vet inte hur händelseförloppet var. Men att skjuta "blint" kan aldrig vara ok. Tänk fallet att inbrottstjuvarna slagit sönder rutan och sedan sprungit för de såg en granne. Och att grannen sprungit fram till dörren för att se hur det är fatt med mannen. Och han avlossat skotten i tron att grannen var en av inbrottstjuvarna.

Men kanske var det tydligt att de som stod utanför var inbrottstjuvarna när han avlossade skotten, genom röster eller att de stack in armar för att försöka öppna dörren.
Citera
2016-05-05, 15:44
Medlem
gaylordfuckers avatar
Jag tycker det känns konstigt att läsa om gärningsmannen, i mina ögon är det grabbarna som är gärningsmännen
Citera
2016-05-05, 15:51
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kan nån snabbt förklara för mig varför det inte räknas som självförsvar när de bröt sig in och uppenbarligen var beväpnade? Måste gärningsmännen ha skjutvapen (vet inte vad för vapen dom hade), måste dom skjuta första skottet (och man som BO riskerar dö på kuppen) innan man får skjuta tillbaka för att rädda sitt liv?

Nödvärn och självförsvarsfrågan välkomnas STORT i juristSverige- då prejudikaten på detta område är ytterst få. De rättsliga experterna säger att detta fall kommer bli mycket svårutrett just för detta.

Även om han utsattes för ett brottsligt angrepp av bröderna så har rätten att ta ställning till om hans våld (skjutningar) var försvarliga i förhållande till angreppet från bröderna.

Ett prejudikat från HD, om en vän till en butiksägare som försöker stoppa en rånare:

"Att värja sig mot en angripare genom att mot honom avlossa skott med ett livsfarligt skjutvapen kan endast under speciella omständigheter godtas som en proportionerlig åtgärd. I förevarande fall har Bakhtear M med pistol skjutit två skott mot den bil i vilken Teijo K befann sig. Även om Teijo K för Bakhtear M framstod som en farlig brottsling, vilken kunde vara beväpnad och beredd att använda sitt vapen, kan det hot som enligt Bakhtear M:s bedömning förelåg inte anses ha varit tillräckligt konkret och akut för att han skulle vara berättigad att i förebyggande syfte vidta en så drastisk åtgärd som att skjuta mot bilen och därigenom utsätta den person som befann sig i bilen för allvarliga risker för skada till liv och lem. Hans handlande framstår därför som uppenbart oförsvarligt. Omständigheterna kan inte heller anses ha varit sådana att han till följd av s k nödvärnsexcess enligt 24 kap 6 § BrB är fri från ansvar."

Rätten kommer alltså att titta på det upplevda hot K-F kände från brödernas agerande och väga det mot något sådant drastiskt som att skjuta dem med hagelgevär på så kort avstånd. Här kan vi även komma in på likgiltighetsuppsåt.

Ifall exempelvis angriparen attackerar offret med sparkar eller knytnävsslag, så har offret vanligtvis inte rätt att försvara sig genom att använda ett vapen.

Men

personen kan dock trots detta gå fri från ansvar för brott ifall ”omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig”. Med detta stadgande syftar man framförallt på att hur personen ifråga subjektivt uppfattade situationen. Till exempel; en person som blir fysiskt angripen kan förstås mycket väl bli extremt rädd och skärrad och därmed uppfatta situationen som värre än vad den objektivt sett är. Det kan även vara fråga om att händelserna sker mycket hastigt och att personen inte alls hinner tänka efter och utvärdera sitt handlande. I sitt försök att försvara sig själv kanske den angripne personen därför tar till något som, objektivt sätt, utgör övervåld.

Så det kan mycket väl handla om en nödvärnssituation enligt försvaret, men ej nödvärnsexcess (att han ska gå fri från ansvar). Dock är nödsituationen = förmildrande = straffsänkande.

Jag hoppas dock på nödvärnsexcess! Gubben skall gå fri!
Hans telefonsamtal till systern och polisen vittnar om hans sinnesstämning som var minst sagt upprörd och skräckslagen. Han vågade ju inte ens gå ut ur huset när polisen bad honom, för han trodde att bröderna kanske skulle attackera honom. Samtalen + agerandet visar på en sjukt skräckslagen man. Hjärtsjuk, gammal. Boendes ensam i huset. Mitt i natten.
Senast redigerad av ace_sec 2016-05-05 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in