2016-06-02, 23:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det var ett antal fotavtryck på dörren där de sparkat. Kanske trodde de i första hand att de kunde sparka in dörren och försökte med detta...?
Var finns det i fup?

Och var fastställer man att de sparkat på dörren ..
Citera
2016-06-02, 23:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om dom skulle ha ihjäl K-G, varför maskera sig? Det spelar ju mindre roll om han känt igen dom om han ändå skulle dö...
En rätt relevant poäng - ja.
Citera
2016-06-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker att det är viktigt att se alla tre som människor - och alla tre är människor som har fattat mindre bra beslut under resans gång.
(jag citerar inte mer)

Bra, det finns inget i ditt inlägg som jag direkt har någon invändning emot.

Med utgångspunkt från vad jag citerade ovan... hur ser du på brödernas ansvar för situationen och utgången? Anser du att någon annan än KG eller bröderna har väsentligt ansvar för vad som hände denna oktobernatt?
Citera
2016-06-03, 00:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash9000
(jag citerar inte mer)

Bra, det finns inget i ditt inlägg som jag direkt har någon invändning emot.

Med utgångspunkt från vad jag citerade ovan... hur ser du på brödernas ansvar för situationen och utgången? Anser du att någon annan än KG eller bröderna har väsentligt ansvar för vad som hände denna oktobernatt?

Nej, direkt ansvariga är bara bröderna och KG .. Jag har precis gått igenom SMS:n som mamman skickat till KG och dessa varningar om bröderna som skickades med SMS var ju såvitt jag kunde se ett par stycken inom samma tidsrymd och ett år före skjutningen.

Jag tror däremot att mammans "spel" mellan de två männen - maken och KG - kan ha påverkat bröderna i beslutet att söka upp KG ... däremot kan jag inte se att hon är ansvarig för det som hände -- det som utspelade sig var ju mellan tre vuxna människor.

Jag såg för övrigt också att den senaste anmälan i historien mellan bröderna och KG var gjord av Simon för att KG trotsade kontaktförbudet och körde fram och tillbaka utanför deras hem .. vilket han uppfattade som trakasserier.

Det omtalade SMS:et om svin som skall slaktas hittar jag inte i FUP - vet du något om det? Det vore intressant att veta när i tiden det skickades.
Citera
2016-06-03, 00:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Om dom skulle ha ihjäl K-G, varför maskera sig? Det spelar ju mindre roll om han känt igen dom om han ändå skulle dö...

Fast han kände igen dom ändå, så rädslan för bröderna tog över helt enkelt och förnuftet försvann.
Maskerna skulle kunna använts för att inte bli igenkänd av tex annat vittne det vet man inte.

Helsingborgs Dagblad
Citat:
Tidigare under dagen avlade en polisman rättegångens kanske mest intressanta vittnesmål.Polismannen berättade att hon träffade 68-åringen ett drygt år innan skjutningarna sedan mannen anklagat bröderna och krävt dem på ersättning för att de krossat han fönster.
– Han var väldigt rädd och berättade att bröderna var farliga. Hans rädsla var absolut äkta, sa polismannen som även hade egna erfarenheter av den äldre broderns aggressiva beteende och oberäknelighet.

Citat:
Faktum är att polisen har en utökad rätt att använda sig av våld i olika situationer - och jo, i och med att de ofta befinner sig i situationer där de inte kan springa och gömma sig - men där civilister kan undgå fara så har de i praktiken en utökad möjlighet till nödvärn.

Citat:
Under 1900 till 2014 sköt svensk polis ihjäl 26 personer. En enda av dessa poliser blev dömd till fängelse. Av de 26 poliserna som sköt personer till döds bedömdes 16 skott vara avfyrade i nödvärn I ett av dessa fall med stöd om regler om laga befogenhet. I 16 fall sköt poliser alltså för att d ansåg att deras liv vara i fara. I 10 av fallen var det inbillat - putativt - nödvärn.
http://www.hd.se/2016-06-01/slutdag-...krarattegangen
Citera
2016-06-03, 00:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Citat:
Under 1900 till 2014 sköt svensk polis ihjäl 26 personer. En enda av dessa poliser blev dömd till fängelse. Av de 26 poliserna som sköt personer till döds bedömdes 16 skott vara avfyrade i nödvärn I ett av dessa fall med stöd om regler om laga befogenhet. I 16 fall sköt poliser alltså för att d ansåg att deras liv vara i fara. I 10 av fallen var det inbillat - putativt - nödvärn.

http://www.hd.se/2016-06-01/slutdag-...krarattegangen

Jag vet ärligt talat inte vad du försöker visa med detta ... eller på vilket sätt det motsäger det jag sa ..

Jo, advokaten tyckte det var jättelistig .. vad advokaten inte "tänkte" på är att polisen till skillnad från civila måste utsätta sig för situationer som innebär att de tvingas använda ett nödvärn som civila inte kan tillåta sig -- just för att de har en skyldighet att ta hand om buset och befogenhet att använda våld för att uppnå det - som civila inte har ..

En nödvärnsskjutning var t ex rånaren som sköts i Södertälje ..

Att polisen springer fram och riktar vapen mot honom ger honom inte rätt till nödvärn - däremot polisen rätt att reagera med nödvärn om han skjuter på dem eller gör ansats att skjuta emot dem .. eller de uppfattar att han kommer skjuta på dem (vilket var vad som hände - han hade ju inte kunnat skjuta men en plastkopia)

Om du som civilist hade rusat fram och dragit vapen mot rånaren så hade han däremot kunnat skjuta DIG i nödvärn -- eftersom du då hotade hans liv ..

Praktiskt så har polisen alltså en skyldighet att utsätta sig för situationer som rent praktiskt då också innebär en utökad rätt till nödvärn jämfört med civila ..

Polisen får sikta på dig utan att du får skjuta tillbaka .. du däremot får inte sikta på någon annan för då ger du möjligheten för den andra att försvara sig med just nödvärn. Du kommer sannolikt dessutom åka dit för ditt vapenviftande om du överlever.
Citera
2016-06-03, 00:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag vet ärligt talat inte vad du försöker visa med detta ... eller på vilket sätt det motsäger det jag sa ..

Men du fattar inte advokatens inlägg alltså? Då fattar du säkert inte varför gubben fick lämna häktet heller eller varför åklagaren droppade det sk bakhållet? Jag tror inte du begriper fallet alls egentligen utan du vill se detta som att så skulle han gjort och agerat osv. Det kan du glömma eftersom alla människor reagerar olika i den här typen av situation.

Inför lagen gällande putativt nödvärn är det ingen skillnad på vare sig polis eller civil fattar du inte det. En hade stöd av laga befogenhet det var allt. Alltså samma uppfattning och inbillad fara.
Ge dig lite nu du är ju inte riktigt med här.
Citera
2016-06-03, 01:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men du fattar inte advokatens inlägg alltså? Då fattar du säkert inte varför gubben fick lämna häktet heller eller varför åklagaren droppade det sk bakhållet? Jag tror inte du begriper fallet alls egentligen utan du vill se detta som att så skulle han gjort och agerat osv. Det kan du glömma eftersom alla människor reagerar olika i den här typen av situation.
Jo, jag fattar varför advokaten börjar babbla om poliser - han vill ha nämdemännen på sin sida, och vill att hans klient frias -- det är dock skilt från att det är skillnad på vad poliser har för uppgift och vad civila har för rättigheter i motsvarande situationer.

Citat:
Inför lagen gällande putativt nödvärn är det ingen skillnad på vare sig polis eller civil fattar du inte det. En hade stöd av laga befogenhet det var allt. Alltså samma uppfattning och inbillad fara.
Ge dig lite nu du är ju inte riktigt med här.
Du förstår helt enkelt inte den praktiska skillnaden..

Pekar du med en pistol på rånare så kan han skjuta dig - även om du bara har en replika -- putativt nödvärn, du är en civilist som hotar hans liv .. nödvärn är liksom inte förbehållet skötsamma människor.

Pekar polisen med en pistol så föreligger inte nödvärn för rånare (eller skötsamma) - men polisen kan skjuta i nödvärn .. och skillnaden på dig och polisen är att de skall ingripa, du skall inte vifta med vapen och springa i vägen ..
Citera
2016-06-03, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Två smala män hade lätt tagit sig genom det trasiga fönstret. Det var inga 150 kg:s klumpar som var på trappan. Hur drogpåverkade reagerar vet ingen och K-G visste mycket väl att dom använde droger. Dessutom hade han bara två skott i geväret och som han skakade hade han nog stora problem med att ladda om.

Dessutom var troligen den tredje i källaren eller på väg in i källaren och inte på trappan.
När man ser var den yngre brodern Simon låg så är det utefter den väg som hunden tog spåret. Troligen försökte Simon ta sig till en flyktbil.
Här är bild på fönstret och skotthålen sett utifrån. https://minfil.org/70qbn5bfb6/Valll_...rr_utifr_n.JPG

De hade inte tagit sig in genom det hålet om gubben stått och skrikit att han skjuter, visst kanske om de var helt jävla bäng, men det var de inte, var väldigt små mängder benzo de hade i blodet, annars inget. Benzo som den ena brodern hade på recept för den delen. Jag minns rätt där va?

Källardörren var låst och hade inget fönster, hur fan ska den eventuellt tredje personen komma in där? KG visste bara att det fanns 2 personer där också så han blev inte mer skakis för att en tredje kom från källaren.
Bilden du visar är även helt fel i proportioner, kolla bilden Micro länkade, inifrån... kanske en unge på 7-8 år tar sig igenom enkelt.
Citera
2016-06-03, 01:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jo, jag fattar varför advokaten börjar babbla om poliser - han vill ha nämdemännen på sin sida, och vill att hans klient frias -- det är dock skilt från att det är skillnad på vad poliser har för uppgift och vad civila har för rättigheter i motsvarande situationer.

Du förstår helt enkelt inte den praktiska skillnaden..

Pekar du med en pistol på rånare så kan han skjuta dig - även om du bara har en replika -- putativt nödvärn, du är en civilist som hotar hans liv .. nödvärn är liksom inte förbehållet skötsamma människor.

Pekar polisen med en pistol så föreligger inte nödvärn för rånare (eller skötsamma) - men polisen kan skjuta i nödvärn .. och skillnaden på dig och polisen är att de skall ingripa, du skall inte vifta med vapen och springa i vägen ..

Totalt ointressant eftersom det handlar om inbillad fara, så dina kommentarer blir överflödiga. Gubben och poliserna har samma gemensamma orsak till sina skjutningar.

Citat:
I 16 fall sköt poliser alltså för att de ansåg att deras liv vara i fara. I 10 av fallen var det inbillat - putativt - nödvärn.

Det ser inte ut som det har handlat om polisens uppgift om man hävdar putativt nödvärn. Det är vad du ska läsa vidare på.
Citera
2016-06-03, 01:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Totalt ointressant eftersom det handlar om inbillad fara, så dina kommentarer blir överflödiga. Gubben och poliserna har samma gemensamma orsak till sina skjutningar.
Vilket överhuvudtaget inte var vad jag diskuterade -- och nej, KG (vilket är mer respektfullt och korrekt än "gubben") och polisen i Södertälje hade inte samma situation.

Citat:
Det ser inte ut som det har handlat om polisens uppgift om man hävdar putativt nödvärn. Det är vad du ska läsa vidare på.
Jo, även om polisen handlat i putativt nödvärn så är det polisen uppgift att ingripa vid brott .. Du bör nog läsa på så du förstår skillnaden kanske...
Citera
2016-06-03, 01:38
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
De hade inte tagit sig in genom det hålet om gubben stått och skrikit att han skjuter, visst kanske om de var helt jävla bäng, men det var de inte, var väldigt små mängder benzo de hade i blodet, annars inget. Benzo som den ena brodern hade på recept för den delen. Jag minns rätt där va?

Källardörren var låst och hade inget fönster, hur fan ska den eventuellt tredje personen komma in där? KG visste bara att det fanns 2 personer där också så han blev inte mer skakis för att en tredje kom från källaren.
Bilden du visar är även helt fel i proportioner, kolla bilden Micro länkade, inifrån... kanske en unge på 7-8 år tar sig igenom enkelt.
Bröderna har gång på gång visat sig vara helt jävla bänga!!! så varför inte?

Ja Fredrik hade benzo på recept.

Det hittades två nycklar på gräsmattan efter inbrottet när vapenskåpet stals. Var kom dom ifrån? K-G hade inte några nycklar utlämnade till någon.
"Då kvarstår källardörren som man med nyckel kan öppna från utsidan. De nycklarna vi
anträffade på gräsmattan passade till källardörren."

Beroende på hur du knäpper en bild så kan du få fram vilka proportioner du vill.
Mått i cm däremot är en helt annan sak. Kan man hoppa in genom en ruta till ett grillkök så kan man ta sig in genom ett hål i den storleken lätt.
Så här enkelt är det http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...lsson-fatt-nog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in