2016-04-02, 16:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djaevelberg
Klarar han sig från mord och dråp så måste det ju vara nödvärn, och då kan han inte heller bli fälld för brott mot vapenlagen, även om han använde vapnet för annat ändamål än vad som står på licensen. Även detta brott tillåts ju då under nödvärnsrätten.

Det tror jag inte man kan säga (måste, alltså).

Ponera (rent spekulativt) att den misstänkte brutit mot förvaringsreglerna och tagit fram vapnet i syfte att sätta efter de skjutna och detta föregått själva skjutningen.

Då kan man tänka sig att det inledande skedet inte är fritt från ansvar, medan slutskedet (till exempel om de jagats och satt sig till motvärn, kanske med knivar eller tillhyggen) kan bedömas som nödvärn.

Vi får helt enkelt se hur saken läggs fram och vilka fakta som finns. Att det dröjer är en krydda i sammanhanget, och frågan är ju om det är nödvärnet eller mordet som utreds i botten? Det kan ju finnas en del som måste undersökas även i nödvärnsfallet.
Citera
2016-04-02, 16:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nejdå. En av de längsta häktningstiderna i modern tid är John Ausonius, flera år (tre och halvt, enligt uppgift).

Nu är ju frågan egentligen bevisläget för brott. Troligen har åklagaren rejält på fötterna i detta, annars skulle inte häktningstiden förlängas så lättvindigt. Är omständigheterna det tråden i allmänhet hoppas (att det är tydligt nödvärn) hade det varit klart redan, och därför tror jag inte det är så.

Men vi får helt enkelt se (och läsa) när åtal väcks. Väcks inte åtal för mord eller dråp kommer dock ett åtal för vapenbrott eller något annat till hälften allvarligt att följa. Att ta fram geväret för att aktivt jaga inbrottstjuvar går inte an, med dagens lagstiftning och praxis.

Allt kommer att handla om hur det gått till, i vilken ordning saker har hänt, vem som anfallit vem och var skjutningarna genomförts.
Fast han satt ju dömd från 1993 - och satt inte häktad i väntan på att åtal skulle väckas hela den tiden.
Citera
2016-04-02, 16:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast han satt ju dömd från 1993 - och satt inte häktad i väntan på att åtal skulle väckas hela den tiden.

juni 1992 (gripen) till december -93, om man vill se saken så. Sedan hölls han häktad hela överklagandeprocessen.

Men i det aktuella fallet får man nog säga att det överraskar med häktningstiden och förlängningarna. Något måste det bero på. Vi får se.
Citera
2016-04-02, 22:56
Medlem
grey.eagles avatar
Kan det vara målägarbiträdena som inte heller är nöjda o kommer med nya inslag till åklagaren att utreda?

Får de ta del av förundersökningen?

vet inte exakt vad målsägarbiträdena får o inte får göra.
Citera
2016-04-03, 00:52
Medlem
Citat:
Det tror jag inte man kan säga (måste, alltså).

Ponera (rent spekulativt) att den misstänkte brutit mot förvaringsreglerna och tagit fram vapnet i syfte att sätta efter de skjutna och detta föregått själva skjutningen.

Då kan man tänka sig att det inledande skedet inte är fritt från ansvar, medan slutskedet (till exempel om de jagats och satt sig till motvärn, kanske med knivar eller tillhyggen) kan bedömas som nödvärn.

Vi får helt enkelt se hur saken läggs fram och vilka fakta som finns. Att det dröjer är en krydda i sammanhanget, och frågan är ju om det är nödvärnet eller mordet som utreds i botten? Det kan ju finnas en del som måste undersökas även i nödvärnsfallet.

Som jag ser det, så upphör nödvärnsrätten så snart som angriparen retirerar. (Om man inte har stark anledning att tro att angriparen kommer att fortsätta att angripa någon annan om han inte blir stoppad.) Om man förföljer en angripare efter att angreppet avslutats så förlorar man nödvärnsrätten även om man blir angripen på nytt då man nu är angriparen.
Kan försvaret i detta fall bevisa nödvärn så har mgm begått alla handlingar under nödvärn och ska gå fri.
Jag har all förståelse för att han har skaffat två försvarsadvokater resten av hans liv ligger ju i vågskålen. Svenska domstolar är ju notoriskt dåliga på att acceptera nödvärn om det inte gäller poliser.
Citera
2016-04-03, 09:45
Medlem
Sinclairs avatar
Jag är inte alls förvånad om privatpersoner som använt skjutvapen och dessutom dödat två antagonister har svårt att få sin nödvärnsrätt accepterad i svensk domstol. Det ska här mycket till för att få skjuta ihjäl någon. Med viss logik, skjutvapen kan uppmuntra till att gå utöver nödvärnsrätten.

Jag skulle heller inte bli förvånad om han friades - de båda attackerarna hade varit där förut, var yngre, starkare etc

Vad jag är mer förvånad över att det tar så lång tid för åklagaren att bedtämma sig för endera linjen.
Citera
2016-04-03, 09:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djaevelberg
Som jag ser det, så upphör nödvärnsrätten så snart som angriparen retirerar. (Om man inte har stark anledning att tro att angriparen kommer att fortsätta att angripa någon annan om han inte blir stoppad.) Om man förföljer en angripare efter att angreppet avslutats så förlorar man nödvärnsrätten även om man blir angripen på nytt då man nu är angriparen.
Kan försvaret i detta fall bevisa nödvärn så har mgm begått alla handlingar under nödvärn och ska gå fri.
Jag har all förståelse för att han har skaffat två försvarsadvokater resten av hans liv ligger ju i vågskålen. Svenska domstolar är ju notoriskt dåliga på att acceptera nödvärn om det inte gäller poliser.

För att återigen vara spekulativ, så kan man tänka sig att nödvärn i det här fallet inneburit att man angriper (hotar) intränglingarna (med eget vapen, troligen acceptabelt i detta läge), intränglingarna flyr, den angripne förföljer brottslingarna, och sedan eskalerar situationen till dödligt våld.

Då kan man mycket väl tänka sig att det initialt handlat om nödvärn (acceptabelt våld: ej uppenbarligen oförsvarligt) för att i det senare skedet handla om ett försök till envarsgripande där våldsanvändningen prövas betydligt striktare (försvarligt våld).

Har de skjutna skjutits långt från huset och på två olika platser har ju den som hävdar nödvärn något att förklara. Det skulle (återigen hypotetiskt) en polispatrull också få stora besvär att förklara.
Citera
2016-04-03, 21:32
Medlem
Citat:
För att återigen vara spekulativ, så kan man tänka sig att nödvärn i det här fallet inneburit att man angriper (hotar) intränglingarna (med eget vapen, troligen acceptabelt i detta läge), intränglingarna flyr, den angripne förföljer brottslingarna, och sedan eskalerar situationen till dödligt våld.

Då kan man mycket väl tänka sig att det initialt handlat om nödvärn (acceptabelt våld: ej uppenbarligen oförsvarligt) för att i det senare skedet handla om ett försök till envarsgripande där våldsanvändningen prövas betydligt striktare (försvarligt våld).

Har de skjutna skjutits långt från huset och på två olika platser har ju den som hävdar nödvärn något att förklara. Det skulle (återigen hypotetiskt) en polispatrull också få stora besvär att förklara.

Du glömmer hela tiden bestämmelserna om nödvärnsexcess. Så kan en gärningsman frias därför att han svårligen kunnat besinna sig( DVS han har blivit så in i norden uppretad av kränkningen att han inte kunnat tygla sitt humör)
Citera
2016-04-04, 09:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Du glömmer hela tiden bestämmelserna om nödvärnsexcess. Så kan en gärningsman frias därför att han svårligen kunnat besinna sig( DVS han har blivit så in i norden uppretad av kränkningen att han inte kunnat tygla sitt humör)

Det tror jag inte att jag glömmer...

Däremot är excess svårt att tillämpa i lägen när den som skyddar sin egendom telefonerar en extern kontakt, går in i huset för att beväpna sig, undersöka, övermanna och slutligen skjuta inkräktarna. Det är inte den situationen nödvärnsexcess ar avsedd att täcka.

Jag är rätt intresserad av att få se FUP då det offentliggörs.
Citera
2016-04-04, 18:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det tror jag inte att jag glömmer...

Däremot är excess svårt att tillämpa i lägen när den som skyddar sin egendom telefonerar en extern kontakt, går in i huset för att beväpna sig, undersöka, övermanna och slutligen skjuta inkräktarna. Det är inte den situationen nödvärnsexcess ar avsedd att täcka.

Jag är rätt intresserad av att få se FUP då det offentliggörs.

Det är du nog inte ensam om. Vad man kan säga om utgången kanske är att Johan Eriksson antagligen inte ser det som utsiktslöst att mannen kan bli friad.
Citera
2016-04-04, 19:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är du nog inte ensam om. Vad man kan säga om utgången kanske är att Johan Eriksson antagligen inte ser det som utsiktslöst att mannen kan bli friad.

Som ombud kommer man antagligen att arbeta intensivt för att klienten skall omfattas av nödvärnsreglerna - givet situationen och omständigheterna.

Även om det blir svårt att få detta att gå hela vägen är det troligen så att skillnaden mellan mord, dråp och vållande till annans död kan påverkas av en god nödvärnsargumentation. Det är ju inte så illa i så fall.
Citera
2016-04-05, 11:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Som ombud kommer man antagligen att arbeta intensivt för att klienten skall omfattas av nödvärnsreglerna - givet situationen och omständigheterna.

Även om det blir svårt att få detta att gå hela vägen är det troligen så att skillnaden mellan mord, dråp och vållande till annans död kan påverkas av en god nödvärnsargumentation. Det är ju inte så illa i så fall.

Det kan ju förstås vara riktigt. Nu är ju det vad jag förstår här lite speciellt i och med att man tar inte ytterligare en försvarare och då drar jag den iofs spekulativa slutsatsen att tanken är att mannen har möjlighet till att lägga fram ett försvar för sitt handlande och att det troligen bör innebära att han och hans försvarare helst vill fria honom helt och tror sig kunna få det till det.

Men vi får som sagt se när förundersökningen släpps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in