2016-03-11, 16:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Varför har inte alla sjukdomar försvunnit under tidernas gång? Evolutionen borde ha sållat bort alla sjuka.
Även de som är sjuka kan få barn.
Citera
2016-03-11, 22:18
Medlem
Skogsvattes avatar
Den rimligaste förklaringen till homosexualitet är att det beror på en patogen, mest troligt ett virus, som spreds i samband med jordbrukets uppkomst:

https://jaymans.wordpress.com/2014/02/26/greg-cochrans-gay-germ-hypothesis-an-exercise-in-the-power-of-germs/

https://westhunt.wordpress.com/2012/02/16/depths-of-madness/

Citat:
The most likely explanation for human homosexuality is that it is caused by some pathogen. It’s too common to be mutational pressure (and we don’t see syndromic versions, as we would in that case), it’s not new, identical twins are usually discordant (~75% of the time), and it’s hell on reproductive fitness. There is no way it is adaptive: the helpful gay uncle notion, group selection, compensating advantage in females, etc: these range from impossible to bloody unlikely. It doesn’t exist in most hunter-gatherers: you have to explain what it is you’re even talking about when you ask them.

Citat:
We now know that narcolepsy happens when a particular kind of neuron, concentrated in a little region in the hypothalamus, somehow gets zapped. 99% of narcolepsy cases happen in the 25% of the population that has a particular HLA type – which suggests that something, probably a virus, triggers an overenthusiastic immune response that zaps a neuron subpopulation that produce a particular neurotransmitter (called hypocretin or orexin) that regulates appetite and sleep patterns. And it doesn’t do anything else: narcoleptics aren’t stupid. You can compare narcolepsy to type I diabetes or Parkinson’s disease. Suppose there’s a neuron subpopulation that performs a key function in male sexual desire: wipe out that subpopulation, and Bob’s your uncle.
Citera
2016-03-11, 23:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Den rimligaste förklaringen till homosexualitet är att det beror på en patogen, mest troligt ett virus, som spreds i samband med jordbrukets uppkomst

Haha, knappast. Är det därför det förekommer i 500+ djurarter? För att de är "virussmittade" jordbrukare allesammans?

Nej, det är stollerier.

Homosexualitet är en naturlig variation. Om än ovanlig. Bisexualitet är vanligare.
Citera
2016-03-12, 00:36
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Haha, knappast.

Haha, jo.

Citat:
Är det därför det förekommer i 500+ djurarter?

Det gör det inte.

Citat:
Homosexualitet är en naturlig variation..

Varför kan du då inte ge en naturlig förklaring till varför homosexualitet existerar?
Citera
2016-03-16, 03:13
Medlem
Som ett svar till varför bara heterosexualitet skulle existera.
Citera
2016-03-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajleckz
Naturens sätt att sköta överbefolkning!

Det handlar nog mer om virus tbh.
Citera
2016-03-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markush
Hej

En fråga man kan ställa sig är vad homosexualitet har/gör för nytta i naturen. Jag tycker det verkar som om man hittar homosexualitet bland de flesta djurarter (det heter väl iofs inte homosexualitet bland djuren men jag tror ni förstår vad jag menar) och om det inte skulle "behövas" så borde det väl rimligtvis dö ut mtp "den starkaste överlever" och för "artens bästa". Kan någon komma med rimlig förklaring?

Det finns väl en rimlighet i att sexualitet i sej har någon slags andemening, eller kanske man ska säga psykologisk eller psykosocial mening, utöver den fysiska som är att skapa avkomma. Jag tror det finns ett slags nödlösning i det. Emot vad är väl allt en svårare fråga.

Kanske hjälper det mot att fåfängt tro man förstår andra som rimliga när dom tronar på en som omåttlig. För när jag känner att det heter så, typ, så känner jag också att det vore nog värt det att se till att kunna avhysa såna känslor med sexualitet. Det är enda sättet jag vet av mej själv som där nånsin kan bli desperation för att få sex till.

Och sådan upplevelse är det förstås värt det att bli av med, om man upplever den. Framför allt, kanske, är det värt det att inför skapande av avkomma att se till att sådana upplevelser inte styr en. Om man sedan förstår sin avkomma som uppkommen på grundval av att man undgår sådant, så kan man väl få till den sans som behövs för att grunda familj och så. ... Möjligen behövs väl den sansen rent av ändå, jag menar även för t.ex. djur som inte tar hand om sina ungar.

Hur som helst kan man nog känna att man behöver vara av med upplevelser av att andra har rätt att ha en fången i tron att man har att vara omåttlig - inte bara när man har att göra med att skaffa barn och så. Då tycker säkert en del att det kan behövas en annan människas godkännande. Den som godkänner detta särskiljer sej mindre om vederbörande är samma kön, vilket alltså ursäktar sexualiteten mer, i så fall.

Men, jag tror också att homosexualitet kan komma sej av att sexualitet i sej är en makt, och att man alltså kan ha det för att underlätta för sej för att styra och ställa. Detta kan väl säkert även heterosexualitet, förstås. I och för sej är väl det heterosexuella det som är mest makt i, antagligen, men där kan man föreställa sej att motmaktspotential mot sådan makt finns i homosexualitet, tror jag. För både makt och motmakt är väl förmågor som kan löna sej i evolutionen.

Det här är förstås ganska spekulativt. ... Det finns hur som helst säkert andra metoder för att sätta både makt och/eller motmakt i system, tycker jag. T.ex. disciplin, helt enkelt är väl ett bra exempel på något som går att använda för det. Men inte är det så troligt att det alltid funkar bra med disciplin, väl(?). Då är det kanske sexualitet som en och annan - åtminstone - kanske måste ta till ibland - och det ibland även helt utan att det finns något barnaskapande på gång för det.

Prioritet for just homosexualitet är antagligen resultat av att det är lättare att få bekräftelse från en likasinnad vad gäller hur sexualiteten kan fås till att fungera som den där slags lösning. Sedan är det kanske även så som jag skrev ovan (och sen tillkännagav som möjligen för spekulativt) också är en anledning, att det lönar sej bra mot annan sexualitetsmakt, eller så. ... Jag tror det är så ibland när jag nu noga tänker efter.

Jag behöver kanske understryka här att jag inte ser sexualitet som alls alltid ett maktanspråk, naturligtvis, tycker jag, vare sej den är hetero-, homo- eller bisexuell. Nej, jag tror att den kommer åt sådan makt som försöker låtsas att man har att se sej själv som omåttlig, som sagt. Däremot tror jag den är redogörande bara om den tydliggör vad som är säkerställande med anat än sin egen sort också. Men detta är så utan att sådant redogörande alltid finns i heterosex, även om den förstås. eller åtminstone på sätt och vis, är naturligare där. ...
Senast redigerad av frevelm 2016-03-18 kl. 12:40.
Citera
2016-03-19, 18:33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det gör det inte.

Jo, homosexuellt beteende, både när det gäller sex och val av "livskamrat", förekommer.

http://www.news-medical.net/news/2006/10/23/1500-animal-species-practice-homosexuality.aspx

Citat:
Varför kan du då inte ge en naturlig förklaring till varför homosexualitet existerar?

För att det handlar om avancerad evolutionsbiologi och jag är inte biolog.

En förklaring är ju att gruppen gynnas av att en låg, men existerande andel är homosexuella. Tydligen kan det finnas ett samband med hög fertilitet hos honorna och homosexualitet bland hanarna hos får enligt en uppmärksammad studie. En homosexuell individ frigörs från instinkten att ta hand om egna barn och kan därmed hjälpa gruppens barn istället.
Citera
2016-04-15, 21:52
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Jo, homosexuellt beteende, både när det gäller sex och val av "livskamrat", förekommer.

http://www.news-medical.net/news/2006/10/23/1500-animal-species-practice-homosexuality.aspx

Fel. Homosexualitet är per definition exklusiv attraktion både romantiskt och sexuellt till samma kön, ett beteende som är i princip okänt i djurriket. Fenomenet har förvisso observerats i får, men ha även i åtanke att detta bara gäller djur av manligt kön. Lesbianism är ännu ovanligare, och ur en rent biologiskt synvinkel finns det anledning att skilja på grunden till manlig och kvinnlig homosexualitet.

Att djur stoppar in sina kukar i andra djurs hål av ren primal instinkt och sexualdrift innebär inte att de är homosexuella. I många fall handlar det om dominant bestigning av lägre stående rivaler.
"[...]it seems to be very uncommon that individual animals have a long-lasting predisposition to engage in such behavior to the exclusion of heterosexual activities. Thus, a homosexual orientation, if one can speak of such thing in animals, seems to be a rarity."
Citat:
För att det handlar om avancerad evolutionsbiologi och jag är inte biolog.

En förklaring är ju att gruppen gynnas av att en låg, men existerande andel är homosexuella. Tydligen kan det finnas ett samband med hög fertilitet hos honorna och homosexualitet bland hanarna hos får enligt en uppmärksammad studie. En homosexuell individ frigörs från instinkten att ta hand om egna barn och kan därmed hjälpa gruppens barn istället.

Det finns i princip ingen forskning som stödjer antagandet att gruppen som helhet gynnas av en existerande andel homosexuella. Hypotesen är mycket svag och ganska lätt att förkasta. Även om det är lätt att föreställa sig en "gen" som gynnar kollektivet till individens nackdel är det svårt att se hur frekvensnivåerna av denna gen kan leva kvar trots att genen i sig är skadlig för fortplantning och statistiskt sett bör avta i frekvens. Hur detta "gynnande av gruppen som helhet" rent praktiskt skulle gå till finns heller ingen förklaring till. Att en homosexuell familjemedlem skulle "skydda" närstående familjemedlemmar och att allelen därför överlevt lokalt i familjen ignorerar det faktum att sådan typ av genetisk urvalsprocess är i princip omöjlig.
Citera
2016-04-15, 22:00
Medlem
Pfaltzs avatar
Jag har för länge sedan läst någonstans om en studie på ett apsamhälle att 50% av dem var heterosexuella, 20% bisexuella, 20% homosexuella och 10% asexuella. Kan tyvärr inte hitta artikeln på nätet. Om någon känner igen vad jag syftar på så vänligen länka eller berätta var det står någonstans. Misstänker att det finns förslag till svar på TS fråga där.
Citera
2016-04-15, 22:07
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Fel. Homosexualitet är per definition exklusiv attraktion både romantiskt och sexuellt till samma kön, ett beteende som är i princip okänt i djurriket. Fenomenet har förvisso observerats i får, men ha även i åtanke att detta bara gäller djur av manligt kön. Lesbianism är ännu ovanligare, och ur en rent biologiskt synvinkel finns det anledning att skilja på grunden till manlig och kvinnlig homosexualitet.

Men lilla vän, du skrev att det inte förekommer alls. Nu säger du att det är ovanligt, vilket jag håller med om givetvis. Det är ovanligt. Men det förekommer.

Hur ska det ha det? Förekommer det eller ej?
Citera
2016-04-15, 22:50
Medlem
Homosexualitet är vare sig ovanligt i djurriket eller ovanligt -en av 10 är homo eller bisexuell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in