Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-01, 15:35
  #1
Medlem
Hej

En fråga man kan ställa sig är vad homosexualitet har/gör för nytta i naturen. Jag tycker det verkar som om man hittar homosexualitet bland de flesta djurarter (det heter väl iofs inte homosexualitet bland djuren men jag tror ni förstår vad jag menar) och om det inte skulle "behövas" så borde det väl rimligtvis dö ut mtp "den starkaste överlever" och för "artens bästa". Kan någon komma med rimlig förklaring?
Citera
2009-05-01, 16:03
  #2
Medlem
KaZibers avatar
Det är för att det inte är genetiskt utan snarare mer jämförbart med ett "personlighetsdrag" som ligger djupt rotat i personligheten.
Citera
2009-05-01, 16:19
  #3
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markush
Hej

En fråga man kan ställa sig är vad homosexualitet har/gör för nytta i naturen. Jag tycker det verkar som om man hittar homosexualitet bland de flesta djurarter (det heter väl iofs inte homosexualitet bland djuren men jag tror ni förstår vad jag menar) och om det inte skulle "behövas" så borde det väl rimligtvis dö ut mtp "den starkaste överlever" och för "artens bästa". Kan någon komma med rimlig förklaring?
Det är väl inte konstigare än något annat. Vi har sterila personer som inte heller bidrar till artens fortlevnad på samma sätt som en fertil, men det kanske är en okänslig liknelse att göra.
Något man däremot kan fråga sig är hur homosexualitet är så mycket mindre vanligt än heterosexualitet när det samtidigt inte är pk att kalla det för en avart, alltså något som bryter från normen. Onormalt är väl den riktiga termen i såna lägen, men det vill jag inte kalla det.
Citera
2009-05-01, 16:31
  #4
Medlem
DesktopZquaress avatar
har hört att rent evolutionärt skulle det förr kunna vara bra för ett samhälle att innehålla vuxna som inte har barn! En förklaring så god som någon...
Citera
2009-05-01, 16:35
  #5
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markush
...det heter väl iofs inte homosexualitet bland djuren men jag tror ni förstår vad jag menar...
Offtopic, men gör det inte? Jag trodde då det iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Etymologically, the word homosexual is a Greek and Latin hybrid with homos (sometimes confused with an unrelated Latin word for "man", as in Homo sapiens) deriving from the Greek word for same, thus connoting sexual acts and affections between members of the same sex
Det borde väl rimligtvis även gälla djur?
Citera
2009-05-01, 17:26
  #6
Medlem
Ajleckzs avatar
Naturens sätt att sköta överbefolkning!
Citera
2009-05-01, 17:58
  #7
Medlem
Valkyries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaZiber
Det är för att det inte är genetiskt utan snarare mer jämförbart med ett "personlighetsdrag" som ligger djupt rotat i personligheten.

Så du menar att man kan uppfostras att bli homosexuell?
Citera
2009-05-01, 18:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markush
....rimligtvis dö ut mtp "den starkaste överlever" och för "artens bästa".
Off topic, men är tvungen .
Den BÄST ANPASSADE överlever! Hur svårt ska det vara för folk att förstå!?
__________________
Senast redigerad av _restless 2009-05-01 kl. 18:12.
Citera
2009-05-01, 21:33
  #9
Avstängd
AelgenTheKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
har hört att rent evolutionärt skulle det förr kunna vara bra för ett samhälle att innehålla vuxna som inte har barn! En förklaring så god som någon...

Ja , tex vid svältsituationer kan det vara bra att slippa "belastningen barn" !
Citera
2009-05-01, 21:49
  #10
Medlem
Blå Rutas avatar
Ni kan ta och glömma allt om "för artens bästa" och att det vore bra för gruppen med några fler vuxna. Allt detta är beroende av vad som kallas gruppselektion, och anses avfärdat av alla vettiga forskare.
Citera
2009-05-01, 21:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyrie
Så du menar att man kan uppfostras att bli homosexuell?

Kan man lära en hund att glömma bort alla sina djuriska instinkter så lär det ju gå med vissa människor med.
Citera
2009-05-02, 00:20
  #12
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Kan man lära en hund att glömma bort alla sina djuriska instinkter så lär det ju gå med vissa människor med.
För människor är ju så lika hundar..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback