Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Transexualitet existerar helt klart, det finns personer som byter könsorgan och försöker likna det andra könet i kroppen. När vi talar om livsstil vill jag ha en källa på att transexuella inte lever och försöker likna det motsatta könet så mycket de kan innan de väl opererar sig. Du talar ett könsbyte, jag talar om livsstil. Inser du skillnaden?
Fast transexuella känner sig mig veterligen som de är i fel kön hela livet (sedan småbarnsåldern), trots att omgivningen "tvingar" dem till ett kön. Det är väl det ultimata beviset på att kön är biologiskt? Sedan är det säkerligen inte alla som lever som smygtransor hela livet, vissa kanske känner att något är fel hela livet tills de hittar ett par kvarglömda trosor i tvättstugan och får en religiös upplevelse? "Jag är en kvinna!"
Citat:
Du har dock missat att ta med "intergender" som innebär att man inte definierar sig som någondera (övervägande kvinnor som väljer detta) och "intersexuell" som är den nya termen för diverse tillstånd där man inte kan avgöra om personen fysiskt är man eller kvinna ISNA, Lista över tillstånd.
Det finns alltså en gråzon för många individer rent fysiskt, de är varken män eller kvinnor (intersexuella). Dessutom finns det en gråzon psykiskt hur man definierar sig eller om man inte vill definiera att man tillhör någondera könet (intergender).
Ja, det är väl ett utmärkt exempel på att kön är något fysiskt som tillförs till hjärnan under en viss tid i utvecklingen och ger ett visst beteende.
Citat:
Vidare så finns det ingen typiskt "manlig" eller typiskt "kvinnlig" hjärna så därför kan man inte gradera längs något kontinuum, däremot kan man upptäcka skillnader i komplexa nervmönster mellan (Daphna, 2011).
Det finns däremot manliga och kvinnliga
egenskaper och de flesta normala ligger ute i ena spektrumet. Därför beter sig de flesta män på ett sätt och de flesta kvinnor på annat sätt och har en individ för många av en viss egenskap så beter sig exempelvis män delvis/helt som kvinnor som tvärt om.
Citat:
Vad man inte kan påvisa är om det är biologiskt grundat eller om livsstilen har inverkan. Vad man gör får inverkan på ens hjärnstruktur, lever man i flera år och försöker spela en roll som det motsatta könet så är det fullt möjligt att nervceller kopplas på ett vis så att man i hjärnstruktur liknar det motsatta könet.
Att träna små barn i att spela instrument två gånger per vecka får deras hjärnstruktur att förändras under 3 månader, vidare förändras vuxnas hjärnstruktur när de lär sig att jonglera (Schlaug et al, 2009).
Det säger dock inget att det skulle vara orsaken till homosexualitet, det är en hypotes att det kan påverka hjärnstrukturen och att det skulle förändra i grunden kräver hård vetenskaplig fakta. Du tjatar om vetenskaplig basis hela tiden, detta är en fråga där man verkligen behöver sådant.
Och jo det kan man. Att man hittat fysiska tecken på skillnader mellan kön och den sexuella identiteten i hjärnan (hos människor och djur, vilka inte har en plastisk hjärna som oss) väger djävligt mycket tyngre än att det skulle bero på en vag hypotes att könet och den sexuella identiteten är helt blank ifrån start när ingen biologisk forskning har antytt detta.
Därför är det biologiska könet en
teori, som evolutionsteorin medan allt annat är
hypoteser som kreationismen.
Att livstilen sedan skulle ha en
inverkan falsifierar inte att det finns en biologisk grundorsak och det säger verkligen inte att det skulle finnas en social grundorsak.
Du lägger fram argument som en religiös "du kan inte bevisa allt till 100% med evolutionsteorin, alltså stämmer kreationismhypotesen!"
Citat:
Livsstil och vad man väljer att göra påverkar ens hjärnstruktur och detta har stöd i forskning. Kvinnors livsstilar i dagens samhälle med att sminka sig, fokusera på emotionella relationer etc är långt ifrån "medfödda" eller "naturliga". Transexuella (från män till kvinnor) och homosexuella män som lever på samma vis och gör samma saker som kvinnor i allmänhet brukar göra kan därför få liknande hjärnstrukturer.
Fast när man kommit fram till att exempelvis INAH 3 påverkar djurens sexuella identitet och att samma avvikelser i människan har funnits påverka samma sak, är det då mest troligt att INAH 3 påverkar människans hjärna på samma sätt? Det är mest storhjärnan som skiljer människor och djur åt och som är den delen av hjärnan som man kan "ändra" mest, mellanhjärnan där INAH 3 är placerad är en ganska primitiv hjärndel. Limbiska systemet som studien jag skrev i första inlägget delvis handlar om finns inte bara i alla däggdjur utan ser nästan likadant ifrån mina lilla dumma råtta till smartaste supermänniska, det aktiveras på samma sätt när både djur och människor blir hungriga, rädda, glada, kåta och så vidare.
Att människor skulle ha helt andra förutsättningar än djur trots att hjärnan dessutom har utvecklats i lager (där en högre form har "byggts på" snarare än att allt har förändrats i grunden, därav likheterna mellan våra äldre hjärndelar) är väldigt otänkbart, speciellt att det skall vara undantag i varenda fall där man hittar skillnader hos homosexuella på precis samma ställen där vi vet att djuren får sin könsidentitet.
Du falsifierar hårda vetenskapliga teorier samtidigt som du själv tror på hypoteser utan vetenskaplig grund.
Den viktigaste frågan som dina genushypoteser inte kan förklara; Varför får bögar/transor det beteende de har? Är det mest troligt att de uppvisar samma hjärnstruktur som det motsatta könet (samma hjärnstrukturer som kan påverka sexuell identitet hus djur) för att hjärnstrukturen avgör det eller för att de känner för att knulla med fel/byta kön en dag och detta leder till att de helt byter hjärnstruktur bara av att gå på en bögklubb/knulla med en annan man/klä sig i kvinnokläder ett par dagar i månaden eller ? Ja du hör själv vilket som är en teori och vad som är en...ja kan man ens kalla det hypotes...
Låt mig avsluta med ett citat ur boken "Könet sitter i hjärnan" av den extremt meriterade hjärnforskaren Annica Dahlstörm (en bok som borde vara obligatorisk läsning på alla genusinstitutioner i landet fö). Följande samtal utspelas efter författarinnan har skrivit en artikel riktad till
interna anställda på Göteborgs universitet (alltså folk som bedriver forskning som arbete!) och som med vetenskapligt stöd talar om att vissa hjärnegenskaper kan skilja sig åt mellan kvinnor och män, inte mer inte mindre. Efter att ha fått ett flertal hotsamtal/hotbrev bland annat innehållande avföring får hon en dag ett samtal;
Det mest egendomliga samtalet fick jag ifrån en kvinnlig kollega på en annan fakultet. Hon sade: "Annica, det finns inga skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor!" Jag blev lite förvånad (vad visste hon om det?) och svarade: "Intressant jag skulle vilja ha litteraturreferenserna, eller har du kanske forskat själv? "- "Nej det har jag inte men även om det skulle finnas skillnader får vi aldrig säga det"- "Men NN, detta är ju ett mycket egendomligt uttalande från en professor på ett universitet, som skall värna om sanningen i forskningen!"- Ja, ja det kan så tyckas, men så är det i alla fall, du kan förstöra mycket om du fortsätter!"
På den nivån befinner du och alla andra genusmuppar sig. Ni förnekar vetenskap (observera att mitt homohat i ursprungstråden inte har med vetenskapen att göra om hur deras hjärnor fungerar, det är en politisk ståndpunkt och jag skulle ha den oavsett vad homosexualitet beror på) för att gynna eran egen politiska eller personliga agenda.