Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Alla människor är bisexuella i viss mån. Detta för att vi inte ska vara för kräsna och sortera bort kvinnor med maskulina drag. Det är evolutionärt bättre att vi har sex men många människor av bägge könen än bara ett fåtal av det motsatta könet.
Sedan är vår sexualitet väldigt formbar för att kunna anpassas till de partners som står till buds, särskilt i unga år. Därför tenderar de som främst haft erotiska upplevelser av homosexuell natur i ungdomen att forma en preferens för människor av samma kön.
Nej det är de inte. Om det hade legat någon sanning i det så borde den estimerade prevalensen vara betydligt högre än de 0.7%-8% den ligger på i dagsläget. Den siffran må samtidigt vara högre än vad vissa kanske tror (den högre estimeringen) och visst kan det för vissa handla om ett spektrum.
Däremot kan jag ju förstå att det kan kännas så ifall du själv anser dig ligga någonstans på en flytande skala och att det kan vara svårt att tänka sig något annat.
Men för att ta mig själv som exempel så skulle jag inte ens i fantasin kunna tänka mig ett sammanhang där jag på något sätt skulle kunna tända sexuellt på en annan man. Attraktionen har helt enkelt aldrig funnits där så långt tillbaka jag kan minnas precis på samma sätt som den aldrig har funnits där för några andra arter än människa.
Jag hade kunnat tänka mig att tända sexuellt på en annan man precis lika mycket som jag, eller du, hade kunna tänka oss att tända sexuellt på ett träd, eller häst eller valfri annan livsform det inte finns någon som helst sexuell koppling till.
Angående topic så verkar det råda delade meningar bland forskarna hur mycket som beror på arv och hur mycket som är miljö. Men att det finns någon form av genetisk aspekt i det hela verkar det finnas betydande evidens för. Och det bör ju då också medföra någon form av evolutionär fördel, direkt eller indirekt. Eller kanske flera olika. Såg att någon studie hade visat att en del kvinnliga släktingar till homosexuella var mer fertila i någon grad vilket jag inte hört om tidigare.