2016-04-05, 09:59
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Ja, det är enligt den likaså dumma baksidestexten* en hennes “loggbok, dagslägesberättelse, journal”, som vid goggling visar sig komma från bloggen finistere.se. 3 stycketyper utmärker sig: 1. Lite längre miniatyrer, fristående & avslutade, 2. generellt något kortare dagboksbetraktelser, och 3. små samlade kluster av spridda anteckningar om några rader var. Ingen ordnande, sammanhängande tråd utom en efter bara några sidor störande fixering vid den egna personens varumärke (trivsamt plirande i texttonen, ett jäkla tjat om Finistère över Vasastan, en väl tilltaget räknande av just namn, och hujeda nej inte mycket mer). Det är som om hon i&m bloggen lagt av med att Skriva, vilket är helt åkej för en människa, och kör annat vidare med samma verktyg:

Jag har inga problem vid självfixerade berättarjag, men detta är den verkliga privatpersonen och det enda som för mig mildrar intrycket av familjealbum över 1 person, satt i ICA-kvitton, är den inte mycket roligare likheten med många äldres kamp mot vikande minne medelst namnupprepning – vilket ändå skär sig lite väl dokumentärt mot den trivsamma ton hon tar till i identitet av tant. Några större ting förs på tal, men det får stanna vid just tal om att ha eller inte ha gripit sig an, snarare än ett egentligt gripande, och ändå överlag rätt banalt. Det hela gör sig nog bäst som ljudbok/-tapet, ett sommarpratarsubstitut vintertid och för många läsare/lyssnare säkert alldeles utmärkt så.

*
Ursäkta utviket. Ålen leder och jag har ingen aning, känner igen 1:a meningen men tycker “inför detta” ser språkligt skumt ut fast det kan komma av klippet. Kan lika gärna vara Hammarskjöld som Hieronymus.

Redigerat: Nej, meningsbyggnaden tyder på romerskt original. Tiden bör då för symmetri vara ‘omätlig’ fast ‘omättlig’ ännu fungerar idiomatiskt, och nästa mening ‘Vad är det, inför detta […]’, och det hela gärna i tid mellan Kristus & Konstantin, om inte tydligare tecken ännu utelämnade förlägger saken senare i tid.

Fortsätt på det vassa spåret om romerskt original.
Citera
2016-04-05, 11:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Fortsätt på det vassa spåret om romerskt original.

Lucretius Om tingens natur?
Citera
2016-04-05, 12:19
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lucretius Om tingens natur?

Nope. Författaren vi söker stod i lite mer "konkurrens" till epikuréerna.

Har inte boken här just nu. Men kommer mer citat i kväll om ingen hinner gissa rätt.
Citera
2016-04-05, 15:08
Medlem
Zwerchstands avatar
Lucretius kan jag innan till utan, och han är det inte. Detta gäller sinnets natur, långt likare Epiktetos, men stilfullare.

Redigerat: Men vaf… Aurelius!?

Redigerat: Typ Självbetraktelsernas II:14 “Skulle du ock leva i tretusen år eller i trettiotusen, så kom väl ihåg att ingen kan förlora mera liv än det han har och icke har mera liv än det han just mister. Det längsta liv och det kortaste komma alltså på ett ut. […]” (Ellen Westers svenska.) Han upprepar sig ju en hel del, men detta får vara nära nog.

Redigerat: V:19 “Yttervärlden själv har intet inflytande på själen: den har ingen möjlighet att nå den och kan varken försätta den i rörelse eller styra den. […]”

Redigerat: Och det egentliga citatet “[IV:]41. ‘Du är en stackars själ som släpar på en död’, säger Epiktetos.” minner mindre än många andra stycken om denne. (Fler i XI:36—8.)

Redigerat: XII:7 “Tänk på hurudan döden kommer att finna dig så till kropp som själ; tänk på livets korthet, den omätliga tiden bakom dig och evigheten framför dig, all materias förgänglighet.”

Redigerat: Aha… följs Malmstens självfixering av Aurelii -betraktelser i fullständig kontrast. Snyggt styggt!
Senast redigerad av Zwerchstand 2016-04-05 kl. 15:51.
Citera
2016-04-05, 16:10
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Lucretius kan jag innan till utan, och han är det inte. Detta gäller sinnets natur, långt likare Epiktetos, men stilfullare.

Redigerat: Men vaf… Aurelius!?

Redigerat: Typ Självbetraktelsernas II:14 “Skulle du ock leva i tretusen år eller i trettiotusen, så kom väl ihåg att ingen kan förlora mera liv än det han har och icke har mera liv än det han just mister. Det längsta liv och det kortaste komma alltså på ett ut. […]” (Ellen Westers svenska.) Han upprepar sig ju en hel del, men detta får vara nära nog.

Redigerat: V:19 “Yttervärlden själv har intet inflytande på själen: den har ingen möjlighet att nå den och kan varken försätta den i rörelse eller styra den. […]”

Redigerat: Och det egentliga citatet “[IV:]41. ‘Du är en stackars själ som släpar på en död’, säger Epiktetos.” minner mindre än många andra stycken om denne. (Fler i XI:36—8.)

Redigerat: XII:7 “Tänk på hurudan döden kommer att finna dig så till kropp som själ; tänk på livets korthet, den omätliga tiden bakom dig och evigheten framför dig, all materias förgänglighet.”

Redigerat: Aha… följs Malmstens självfixering av Aurelii -betraktelser i fullständig kontrast. Snyggt styggt!

Korrekt. Din tur att sätta griller i huvudet på oss.
Citera
2016-04-05, 16:31
Medlem
Zwerchstands avatar
Tackar. Vilken översättning var det, och vilka stycken? Min Wester är en gammal Forum 1953, men hon dödde -30.

Nytt är valt, kommer i kväll, måste annat nu.
Citera
2016-04-05, 22:06
Medlem
Zwerchstands avatar
Då träs ytterligare en jungfru på tråden:
Citat:
Vid blästern inne i ett ryggåsskjul stod smeden med sitt väldiga skägg stoppat innanför kolten och hamrade på kläppen till den klocka, som deras apostel tiggt ihop medel till.
Två yngre arbetare och en präst stod inne i smedjan. Gång efter annan knackade de med knogarna mot kanten av den lilla malmklocka, som var rest i den träställning hon skulle sitta i uppe i tornet. Endast kläppen fattades. Prästen hade signat varje bit av malmen i klockan och hade just slutat sin bön över det stycke som nu arbetades under smedens händer till en ljudande röst, då en skugga föll i dörröppningen. En kvinna steg in.
Utan att hälsa på präst eller smed steg hon fram och började fingra på klockan.
– När är den färdig, sporde hon hest.
– Vad rör det dig. Låt bli Herrens malm, vem vet vad du är för en häxa, sade smeden utan att se upp från sitt smide.
– Se mig i ögonen, du sotiga träl som gick med trähank om halsen hos min fader därför att du stal bröd åt vallhjonen, skriker hon och går närmare städet.
– Ondskan har gjort dig så ful, [IU], att en kristen människa kan inte känna igen dig. Ge dig av du! Här bestämmer jag!
Han började smida igen. Prästen stod stum, blek. Han hade mycket väl känt igen kvinnan, var blodsfrände med henne. Kyrkan stod på den ondskefulla fruns mark. [IU] som man inte visste om hon var hedning eller kristen.
– Vill du sälja klockan till mig, tiggarpräst? Prästen tiger.
– Vad skall du med Herrens klocka, ditt leda troll, ryter smeden.
– Tig träl, vill du sälja klockan, präst? Jag behöver den nu, du kan låta smida en annan klocka.
– Har du byggt en egen kyrka och åt vilken gud? frågar smeden och slår gnistor ur järnet. […]
– Träl och kräk tror på järntackor, luftgudar och pingel, inte jag. Och hon går fram och spottar på den heliga klockan. Så går hon ur smedjan till sin häst, den en tjänare håller åt henne.
Citera
2016-04-05, 22:23
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Tackar. Vilken översättning var det, och vilka stycken? Min Wester är en gammal Forum 1953, men hon dödde -30.

Nytt är valt, kommer i kväll, måste annat nu.

Tog citaten ur nån gammal uppsats, så ingen koll på vilken översättning.

På citatet gissar jag Selma Lagerlöf. Troll och människor?
Citera
2016-04-05, 23:46
Medlem
Zwerchstands avatar
Selma är het men ingen oskuld i denna tråd, men troll & packor lurar bland sidorna hos en nästa generations syster, i sin tur och någon mån nyligen åter aktualiserad i&m nutida kulturkvinnas häxkonst & gamla strumpor.
Citat:
Drängen är hemma igen efter att ha hjälpt matmors föräldrar en vecka. Matmor sitter på köksbänken framför bordet. Hon börjar bli duktigt tjock nu, men rosorna på kinden glöder som förut, ögonen glänser, det bruna håret krusar sig, sommarfräknarna hoppar av livslust över näsan då hon skrattar och hon frågar drängen om allt möjligt därhemma på fädernegården. Drängen svarar henne lågmält, ser på henne. Ett stort stycke salt fläsk ligger framför henne på skärbrädan.
– Ge mig kniven Klara, säger hon. Men bonden reser sig, ger henne kniven, torkar förmiddagskaffet ur skägget, ser på henne då hon sitter och tummar knivseggen.
– Så slö den är, säger hon, lyfter upp foten på knäoch brynar kniven på skosulan.
Ett välformat stadigt ben blir synligt, ett rött strumpeband lyser uppe vid knäet. Bonden ser det.
Men matmor frågar efter Bläsen därhemma, brynar, gör sig ingen brådska.
– Djävulen vet allting, men inte var kvinnorna har sin brynsten, ryter bonden ursinnig. Matmor ser på honom liksom begrundande, ser mitt igenom honom, lyfter inte ner foten, frågar efter Bläsen än en gång.
Drängen svarar inte, han ser på det röda strumpebandet och säger på sin underliga, klara dialekt:
– Vad angår det djävulen var kvinnorna har sin brynsten. Så tar han mössan och går ut.
Citera
2016-04-06, 00:13
Medlem
atts avatar
Nu flög det ett namn i huvudet på mig: Irja Browallius?
Citera
2016-04-06, 01:06
Medlem
Zwerchstands avatar
Browallius kan jag inget om, men de har ungefär lika långt mellan sina respektive födelseår & Stora 9·or.
Citat:
Två mil är långt att gå för en drottning.
För en vanlig drottning, ja.
Men för Klara, vars sulor en gång nupits till blodblåsor av spruckna träskor, Klara, som en gång gråtit av skam över lössen i sitt hår, som mången gång gått långsamt, långsamt, under köld och börda, därför att en grov isig kjol skavt emot köldslagen hud på magra flicklår, för henne, drottning Klara, är vägen inte lång, även om den bär dryga två mil genom marsnatten, för nu har hon nätta läderkängor och mjuk varm ylleklänning. Vägen i marsnatten är inte lång. Vägen går så lätt som till dans för den nykrönta drottningen, i varma kängor, i mjuk, varm klänning.
Citera
2016-04-06, 08:13
Medlem
Ålens avatar
Nu känns det mer som en proletärförfattare. Moa Martinsson? Kungens rosor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in