2016-06-07, 21:11
Medlem
Venators avatar
Intressant gissning men du befinner dig i fel land och novellerna ifråga publicerades när Italo Calvino endast var några få år gammal...
Citera
2016-06-07, 23:34
Medlem
Venators avatar
Vi fortsätter med ett citat som avslöjar att detta är en novell med kriminaltema, liksom de övriga novellerna i samlingen. Berättaren har brutit sig in i källarbutiken med mattorna men den feta hunden Amina börjar skälla så fort han rör den vita anatoliska mattan som hon sover på.

Citat:
Men nu ska ni få höra, jag förstår det inte själv, jag betraktade denna avskyvärda, feta, äckliga hynda med det vildaste hat, som jag någonsin känt mot en levande varelse, men jag kunde inte ta livet av det odjuret. Jag hade en bra kniv på mig, och jag hade en svångrem i byxorna. Jag hade antingen kunnat sticka ihjäl henne eller strypa henne. Men jag hade inte hjärta till det. Jag satt där bredvid henne på denna heliga matta och kliade henne bakom öronen.
"Din fege stackare," grälade jag på mig själv, "det behövs bara en eller ett par rörelser, och saken är klar. Du har opererat så många människor, och du har sett dem dö i skräck och smärta. Varför kan du då inte ta livet av en hund?"
Jag bet ihop tänderna för att få mod till det. Men jag kunde inte. Jag började lipa - mest av skam, tror jag. Och Amina gnällde sorgset och slickade mig i ansiktet.
"Ditt eländiga, svinfeta usla as," brummade jag mot henne, klappade henne på den nästan hårlösa ryggen och kröp genom fönstret ut på gården igen.
Citera
2016-06-08, 10:03
Medlem
Venators avatar
Vi talar om en författare född i den Habsburgska dubbelmonarkin och som stod på Gestapos svarta lista, men som undkom deras klor av det enkla skälet att han dog strax innan nazisterna ockuperade hans land... Ikväll ett citat som avslöjar landet om ingen tagit det dessförinnan.

Som lite allmän kuriosa, utan relevans för vårt frågesport, kunde jag efter en sökning också konstatera att en vit anatolisk matta med fågelmönster, bara knappt 2 gånger 1 1/2 meter, såldes för € 24.000 för en tid sedan. Då var denna lilla matta från 1700-talet.
Senast redigerad av Venator 2016-06-08 kl. 10:08.
Citera
2016-06-08, 11:45
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vi talar om en författare född i den Habsburgska dubbelmonarkin och som stod på Gestapos svarta lista, men som undkom deras klor av det enkla skälet att han dog strax innan nazisterna ockuperade hans land... Ikväll ett citat som avslöjar landet om ingen tagit det dessförinnan.

Som lite allmän kuriosa, utan relevans för vårt frågesport, kunde jag efter en sökning också konstatera att en vit anatolisk matta med fågelmönster, bara knappt 2 gånger 1 1/2 meter, såldes för € 24.000 för en tid sedan. Då var denna lilla matta från 1700-talet.

Då är det väl Karel Capek. Har själv bara läst Salamanderkriget.
En novellsamling alltså? Med kriminaltema... Kanske Den lyriske tjuven: berättelser ur den andra fickan?
Citera
2016-06-08, 12:05
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Då är det väl Karel Capek. Har själv bara läst Salamanderkriget.
En novellsamling alltså? Med kriminaltema... Kanske Den lyriske tjuven: berättelser ur den andra fickan?

Bra! Visst är det Karel Čapek och därmed lämnas också trådens läsare i ovisshet om det gick för den berömde urologen Dr. Vitásek i sin jakt på den vita mattan.

Rätt novellsamling också, det finns två. Den andra heter Det poetiska vittnet: berättelser ur den ena fickan (några av novellerna finns också i en antologi med tjeckisk prosa). Små noveller om sluga jurister, rysansvärda bovar, koleriska officerare, drömmare, fanatiska samlare och högst professionella men luttrade poliser. En lättsam dans mellan komik, humanism och tragedi.

Över till macy!
Senast redigerad av Venator 2016-06-08 kl. 12:35.
Citera
2016-06-08, 12:51
Medlem
macys avatar
Tack.

Citat:
Och när Northern Pacific Railroad sommaren 1883 skulle fira den sista rälsspiken i den transkontinentala järnvägsförbindelsen kom en av festarrangörerna på idén att en indianhövding borde hålla ett kortare hälsningstal till Den store fadern och andra honoratiores. Sitting Bull var självskriven för en sådan uppgift – någon annan indian kom inte på tal. Man avdelade en ung officer till att hjälpa hövdingen med talet. Sitting Bull skulle hålla det på siouxspråket, och officeren skulle tolka det till engelska.

Den 8 september anlände Sitting Bull och den unge ”blårocken” till Bismarck vid Missouri River, där högtidligheten skulle äga rum. De red främst i festparaden och satt sedan på hedersplats på invigningspodiet. När Sitting Bull presenterades reste han sig, gick fram till talarstolen och höll ett kort tal på siouxspråket. Den unge tolken lyssnade förfärad. Sitting Bull sade nämligen något helt annat än vad som stod i det omsorgsfullt utarbetade hälsningstalet. ”Jag hatar alla vita”, började han. ”Ni är tjuvar och lögnare. Ni har tagit vårt land ifrån oss, gjort oss hemlösa.” Då han visste att bara tolken förstod siouxspråket gjorde han här en liten paus och belönades omgående med stormande applåder från podiet och från de vita åskådarmassorna. Sitting Bull bugade och log och avslutade sedan sitt korta anförande med ytterligare några förolämpningar. Därpå överlämnade han talarstolen åt tolken. Den översättning som den unge officeren höll framför sig innehöll bara några korta vänliga fraser, som han blev tvungen att bygga ut med ett antal slitna indianska metaforer. Alla reste sig, hurrade och klappade händerna i en entusiastisk hyllning för Sitting Bull. I själva verket blev hunkpapahövdingen så populär på kuppen, att järnvägsförvaltningen tog honom med till St. Paul för en ny invigningsfest av liknande slag.
Citera
2016-06-08, 20:15
Medlem
Vossevangens avatar
Dee Brown: "Bury My Heart at Wounded Knee" ?
Senast redigerad av Vossevangen 2016-06-08 kl. 20:20.
Citera
2016-06-08, 21:05
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Dee Brown: "Bury My Heart at Wounded Knee" ?

Rätt!
Citera
2016-06-09, 01:17
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Rätt!
Takker!

Denne er på norsk:
"For den saks skyld vær uforsagt; - man dør ei midt i femte akt"
Citera
2016-06-09, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Takker!

Denne er på norsk:
"For den saks skyld vær uforsagt; - man dør ei midt i femte akt"

...denna var alldeles för lätt-googlad (Henrik Ibsen-Peer Gynt)

...så ordet går tillbaks till dig, Vossevangen.
Citera
2016-06-09, 13:26
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norad
...denna var alldeles för lätt-googlad (Henrik Ibsen-Peer Gynt)

...så ordet går tillbaks till dig, Vossevangen.

Jag kunde utan att googla (blir det inte roligare om man inte googlar?
Citera
2016-06-09, 13:44
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag kunde utan att googla (blir det inte roligare om man inte googlar?
Som svarande bör man i regel inte googla. Men som frågeställare bör man, för att vara garderad, se till så att det inte ens går att googla sig till svaret.

Så tolkar jag trådens anda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in