2016-03-29, 14:20
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Vad tror ni om tredjeplatsen i mål. Naturligt är väl att ge den till en se och lära-målvakt, i stil med Hedman 94 eller Isaksson 02 (om jag minns rätt). Är det verkligen Carlgren..?
Carlgren är för kort. Går inte att ge bort 10-15 cm vid fasta situationer i dagens fotboll. Måste satsa på en målis som är minst 195 cm.
Citera
2016-03-29, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
Carlgren är för kort. Går inte att ge bort 10-15 cm vid fasta situationer i dagens fotboll. Måste satsa på en målis som är minst 195 cm.
Låter vettigt. Såna som Neuer, de Gea & Buffon, m. fl., hade inte varit aktuella för det svenska landslaget på grund av sin längd. Verkligen rimligt.
Citera
2016-03-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Ung jag känner mig när ni pratar om Ronnie, Ravelli och Hedman, bara sett den sist nämnda några gånger men då var jag för ung att registrera om han var bra eller inte...

Har dålig koll på Emil då jag inte sett mycket av IFK men vi behöver en bra defensiv högerback och inte någon som spelar väldigt offensivt som Olsson gör då han nog är första valet på vänsterbacken om han inte går bort sig fullständigt kommande matcher.
Emil är riktigt bra i defensiven. Styrkan är hans löpkapacitet och offensiva spel, men defensiven har han utvecklat enormt de senaste två-tre åren.
Citera
2016-03-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow

Låter märkligt att du säger så då Sverige nyss vann sin första Internationella titel i Fotboll med Carlgren i mål. Och nej, det var ingen junior turnering.
Citera
2016-03-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Låter märkligt att du säger så då Sverige nyss vann sin första Internationella titel i Fotboll med Carlgren i mål. Och nej, det var ingen junior turnering.
Bortsett från det faktum att han räddade två av sex straffar i turneringen imponerade han inte särskilt mycket. Många glömmer att han, inför finalen, var den enda i startelvan som inte riktigt hade övertygat

Det är något märkligt med just Carlgren. Han är inte särskilt kort, men verkar ha en fruktansvärt liten "spännvidd"/vingspann i vissa situationer. Kanske beror på dålig positionering?
Senast redigerad av Guap 2016-03-29 kl. 16:10.
Citera
2016-03-29, 16:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX

Carlgren är för dålig i luftspelet ännu så länge. Han har bra reflexer vilket vi såg vid straffarna.

Olsen och Nordfeldt slåss om första tröjan med Carlgren och en del andra t.ex Hopf slåss om tredje tröjan. Nordfeldt bör nog byta klubb om han vill verkligen konkurrera om första tröjan.

För tillfället är mitt val Olsen men han är en bit från Isakssons nivå.
Citera
2016-03-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guap
Bortsett från det faktum att han räddade två av sex straffar i turneringen imponerade han inte särskilt mycket. Många glömmer att han, inför finalen, var den enda i startelvan som inte riktigt hade övertygat

kan ej minnas att Carlgren fick kritik i turneringen. Han släppte inte in särskilt mycket mål heller.

edit: Carlgren släppte in 5 mål på 6 matcher i u21 EM, det är grym statistik. Verkar bara som han får oförtjänt kritik av isaksson anhängare.
Senast redigerad av CentroX 2016-03-29 kl. 16:55.
Citera
2016-03-29, 17:50
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guap

Det är något märkligt med just Carlgren. Han är inte särskilt kort, men verkar ha en fruktansvärt liten "spännvidd"/vingspann i vissa situationer. Kanske beror på dålig positionering?

Det var väldigt tydligt på Englands mål i turneringen, där precis allt gick fel för Carlgren.

Dessutom får vi inte glömma att han är 24 år nu. Han har inte visat sig tillräckligt bra eller talangfylld för att få en "se-och-lär-plats" som vissa menar.

Speciellt med tanke på att Olsen, som är på samma nivå - om inte bättre, bara är två år äldre. Tillochmed Hopf, som jag tycker imponerar mer (sen han kom till Turkiet), har ett par år kvar som målvakt med tanke på att han "bara" är 28 (29 i juni).

Åldersargumentet talar inte för Carlgren i min värld.
Citera
2016-03-29, 18:26
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Att Carlgren ska vara med och lära ser jag som helt meningslöst. Då kan vi lika gärna ta med någon dundertalang från de yngsta leden nedåt som en 17-åring. Är han 24 år ska han antingen plockas med för att han kan vara en tänkbar backup/startspelare om det krisar alternativt att verkligen håller nivån och kan bidra till en hög nivå på träning.'

Om Isaksson samt två av Olsen/Nordfeldt/Hopf går före ser jag ingen anledning för Carlgren att plockas med för att se och lära.

Det funkar om det är en dundertalang som är typ 17-år som både är bra men som även vara viktig att få in i landslaget tidigt då man förväntar sig att han ska vara en viktig kugge i landslaget under lång tid framöver.

Tycker dock Carlgren var rätt bra i EM men tycker verkligen inte kan ses som en rimlig ersättare till Isaksson, då tycker jag nog Olsen känns hetare och även några andra.
Citera
2016-03-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Jag instämmer men jag hoppas ändå att Salomonsson presterar så bra att det blir ett skifte.
.
Jaha, det var det jag var rädd för. Bara i en fotbollsdiskussion möter man folk som vill laga något som inte är trasigt "bara för att". Du vill byta ut en av våra mest stabila spelare och försvarare för att det ska bli ett skifte.

Carlgren-sjukan som råder är ett symptom på en mycket större och omfattande behov som vi i Sverige har för nya unga talanger. Carlgren är spännande! Lovande! Sånt är exhalterande och då måste han med för vem vet hur bra han kan bli?
Lustigt hur det där funkar. För drygt ett år sedan var Nordfeldt THE SHIT efter sin säsong i Hereenveen. Nu är yesterdays news, som om han bara blivit kass vilket han inte har utan han är bara bänkad till förmån för en bättre målvakt. Men! Nyhetens behag är det som driver många här och då blir Carlgren den man sätter förhoppningarna till.
Tippar på att vi inom två år får se exakt samma cirkus med en ny ung målvakt medan Carlgren är bortglömd. Lite som Dahlin i Danmark.
Citera
2016-03-29, 18:54
Bannlyst
Isaksson har längden men inte intuitionen - eller att få spelaren att slå i ett hörn - Ravelli minns man slog uppgivet med händerna ansträngde sig inte för bollen var för långt ifrån han eller att han tyckte det var backens fel. Såg samma med den nya svenska målvakten sist. Att han inte ansträngde sig.
Att vara målvakt handlar om att läsa in spelet innan man hamnar i akut läge. Att avärja. Sverige är så usla på fasta situationer det håller inte. Ta in Henke Larsson som alltid hittade bollen så kan han vara med och lära (försöka ) lära landslaget i fasta situationer. Det ska vara mål på varannan hörna som målsättning.
Senast redigerad av chimon 2016-03-29 kl. 18:56.
Citera
2016-03-29, 18:55
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimon
Isaksson har längden men inte intuitionen - eller att få spelaren att slå i ett hörn - Ravelli minns man slog uppgivet med händerna ansträngde sig inte för bollen var för långt ifrån han eller att han tyckte det var backens fel. Såg samma med den nya svenska målvakten sist. Att han inte ansträngde sig.
Att vara målvakt handlar om att läsa in spelet innan man hamnar i akut läge. Att avärja. Sverige är så usla på fasta situationer det håller inte.

Nämn ett eller ett par ingripanden som Isaksson gjort direkt dåligt de senaste åren?

Kommer du på några horribla misstag han stått för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in