Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Men s kom denne Hkan.
Och Hkan r inte vem som helst inom UFO.-Sverige.
S kom allts denna Hkan och freslog det som borde ha varit otnkbart.
Ja,vem r egentligen denne Hkan som du klistrat dina felaktiga uppfattningar p?
Enligt egen uppgift r han sedan november 1997 inte ens medlem i UFO-Sverige,s p det viset r Hkan verkligen inte "vem som helst inom UFO-Sverige"!
Hr r Hkans egna ord:
Citat:
Hkan Blomqvist har i mnga r verkat inom organisationen UFO-Sverige. Han har anstrngt sig fr att gra UFO-studiet mer vetenskapligt, och har skrivit utfrligt och kritiskt om nyandlighet, sekterism och rasism i UFO-rrelsen (se t.ex. Folkvett nr 2/1996).
Hkan Blomqvist lmnade i hstas sitt aktiva engagemang i UFO-Sverige, bland annat sedan han blivit alltmer tveksam till om rrelsen gr ngon nytta. Folkvett publicerar hr en artikel dr han manar till nedlggning av organisationen.
Sedan november 1997 har undertecknad lmnat det aktiva engagemanget i Riksorganisationen UFO-Sverige. Det huvudsakliga sklet r att f mera tid ver fr eget frilansskrivande. Men bakom mitt stllningstagande ligger ocks en omvrdering av UFO-rrelsen.
Hkan Blomqvist
Hkan grundade tillsammans med Anders Liljegren och Kjell Jonsson Arkivet fr UFO-forskning (AFU) 1973 och r ven styrelseledamot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Men denna Hkan, han funderar p att frndra UFO-Sverige till en UFO-religis klubb inspirerad av 50-talsspiritism ...
Dvs i frhoppningen att Det ska attrahera nya medlemmar.
Jag frstr verkligen inte hur han resonerar isf.
Antingen menar han verkligen allvar, men har felanalyserat omvrlden s totalt s att han verkligen tror att det finns en efterfrgan p ngot som dtt ut fr 60 r sedan.
Varfr klistrar du en uppfattning som Hkan inte alls str fr nr du t,om erknner att du inte ens frsttt vad du lst p bloggen?
Hr r Hkans egna konkreta frslag i
ofrvanskad tappning:
Citat:
1. De f kvarvarande nnu ej frklarade UFO-fallen motiverar ej en rrelse av UFO-Sveriges karaktr och uppbyggnad. Det enda vetenskapligt vrdefulla arbete som finns kvar att utfra inom UFO-Sverige r djupstudier och dokumentation av de kanske 25-30 mest intressanta svenska UFO-fallen. Men fr det behvs ingen riksorganisation. Arbetet kan utfras av fem, sex personer och vara klart inom ett par r.
2. En kritisk granskning av UFO, speciellt de religionshistoriska, psykologiska och politiska aspekterna, br fortsttas. Det arbetet faller naturligt under skeptikerrrelsens mlsttning och skulle kunna utfras av en arbetsgrupp inom Freningen fr Vetenskap och Folkbildning.
3. Arkivet fr UFO-forskning i Norrkping r ett vrdefullt bibliotek och arkiv oavsett UFO-fenomenens existens. ven i ett internationellt perspektiv r samlingarna unika som en dokumentation av en tidsepok och subkultur. Personligen skulle jag kunna tnka mig att arkivet blir en grundstomme till ett Center for Inquiry, motsvarande det forskning- och dokumentationscenter som byggts upp av den amerikanska humanist- och skeptikerrrelsen tillsammans. Center for Inquiry ligger i nra anslutning till State University of New York. Arkivet fr UFO-forskning skulle drmed bttre kunna anvndas av forskare och studenter samt permanentas som institution fr framtiden.
Efter att ha varit aktiv inom UFO-rrelsen i nrmare trettio r har jag kunnat f ett unikt perspektiv och erfarenheter frn en udda subkultur. Jag ser UFO-rrelsen som ett ganska tidsbundet fenomen. Ett uttryck fr en rymdldersmyt i det tjugonde rhundradet. Den internationella utvecklingen tyder p att den kritiska UFO-rrelsen blir alltmer kritisk och att fler och fler blir rena skeptikerfreningar eller delar av skeptikerrrelsen. New age-ufologin kommer att forstta att blomstra och ta sig nya vgar och uttryck beroende vilka nyandliga tendenser som dyker upp.
Det finns mnga oroande tecken i den allmnna kultur- och samhllsutvecklingen, inte bara i Sverige. kad intolerans, arbetslshet och social utslagning, religis och politisk extremism, kunskapsfrakt, antiintellektualism. Ett samhlle som alltmer sker sig till myter och nyandlighet fr att f svar, ven p politiska frgor. Kampen mellan sekulr demokrati och religis diktatur blir allt tydligare i flera lnder. Den finns en uppenbar fara att ven kritiska UFO-organisationer som UFO-Sverige hamnar p fel sida staketet i denna kulturkamp.
Hkan klargr ven sin instllning till nyandligheten:
Citat:
Sedan jag lmnat religion och nyandlighet 1986 och anslutit mig till den sekulra (ickereligisa) humanismen hade jag ocks en mera kritisk syn p UFO och UFO-rrelsen. Det som fortfarande spkade var dock den restmngd p cirka fem procent av svrfrklarade UFO-hndelser. Denna restmngd framstod som en verklig, vetenskaplig gta. Nr UFO-Sverige under Clas Svahn med tiden utvecklades alltmera i vetenskaplig riktning beslutade jag mig fr ett aktivare engagemang i riksorganisationen i syfte att pverka UFO-Sverige till att bli en mera vetenskaplig, kritiskt granskande organisation.
Klla:
http://www.vof.se/folkvett/ar-1998/n...-ufo-rorelsen/
Sidan innehller mer intressant information. Dels en lnk till svar frn Clas Svahn,samt uppgifter om att Hkan frn frldrahemmet rvde en antroposofisk/teosofisk/spiritistisk vrldsbild med UFO i nyandlig tappning,en vrldsbild han p senare tid valt att motstta sig.