2016-03-18, 10:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Och bland alla ting som kan vara en "lysande prick" p natthimlen s r svenska folket vl medvetna om att sdana utgrs av flygplan.

Ja,eller Mnen som vi kunnat konstatera trots ditt enformiga brlande.

Du lever i villfarelsen att man kan komma t "rdata" frn en UFO-observation.
Detta stmmer inte,eftersom rapportren alltid r en mnniska med mnskliga brister och fel som naturligtvis gr en tolkning av fenomenet innan det rapporteras.

Du sjlv r ett praktexempel p hur fel t,om en s basal sak som att tolka en bloggtexts innehll kan bli. Hela denna trd bygger p ett missfrstnd och dlig lsfrstelse!!

Om du ska ha "rdata" s fr du nog brja underska foton frn vervakningskameror,eftersom de "rapporterar" vad de ser utan att gra ngon tolkning.

En inringd UFO-rapport innebr alltid ett stllningstagande till om fenomenet kan vara ett UFO eller ej,drmed en tolkning!
Citera
2016-03-18, 10:31
Medlem
Citat:
Dvs du tar upp "ubtarna" som exempel.
Och det r ju bra, fr d kan du kanske frst bttre.
Tnk dig skillnaden mellan nedanstende tv exempel:
Den ena observationen handlar om en person som ser en liten prick mitt ute i havet. En helt stillastende prick.

Den andra observationen handlar om en person som gr lngst med en kaj, och ser en ubt ligga frtjd bredvid honom.

Frstr du skillnaden mellan observationerna?
Den frsta av denna ser "en prick".
Och den pricken kan i princip vara precis vad som helst.
Det r helt omjligt att ens spekulera. Det kan vara precis vad som helst helt enkelt. En prick r bara just det - en prick.

Det andra exemplet dremot. Det r ett klart och tydligt urskiljbart objekt.
Observatren kan tex rita av det, eller beskriva det i stor detalj.
Han kan sga med skerhet vad det r allts.
Han behver inte spekulera med andra ord.

Har du missat att det r dessa detaljerade UFO-observationer som "Hkanbloggen" konstaterar r "utdda":

Citat:
We have no reliable reports of close encounters with classic saucers, landings or humanoids. Why this is so is an enigma?

Hur kan det enligt dig vara bra att dra upp detta exempel om du vill frsvara din stndpunkt?
Citera
2016-03-18, 11:04
Medlem
Citat:
Det r bde ovetenskapligt och felaktigt att fresl Mnen.
Det avsljar ocks vilken hemsk syn de har p andra mnniskor, att de tycker att andra mnniskor r efterblivna.
Fr en normalbegvad, fullt frisk mnniska ser inte fel p Mnen, misstolkar aldrig Mnen fr ett flygande tefat.
Fr att en mnniska ska missuppfatta Mnen fr ett flygande tefat krvs det att personen lider av en psykisk strning, tillfllig eller konstant.

Det r DU som har en hemsk mnniskosyn! Du tror nmligen inte att den inringande frmr argumentera fr sin sak!

I fallet frn dokumentren s r det vldigt enkelt att ta reda p var Mnen befann sig vid tiden fr observationen,vderfrhllanden samt t vilket vderstreck observatren tittade.

Om observatren uppger att "jag sg ingen Mne,men dremot s sg jag ett UFO precis dr du pstr att Mnen befann sig den natten" s r saken klar att observationen verkligen var Mnen.

Om dremot observatren uppger att "jag sg ett UFO svva mellan Mnen och Venus" s kan jag garantera att UFO-Sveriges representant inte skulle frklara fenomenet fr att vara Mnen.

Det som r ovetenskapligt och dessutom idiotiskt r att du tror dig ha hrt samtalet i sin helhet,och nu frsker kratsa kastanjerna ur elden genom att anvnda detta exempel fr att rdda din havererade trdstart!
Citera
2016-03-18, 18:07
Medlem
Citat:
Det r illa nog under ett privat telefonsamtal - men ondligt mycket vrre att gra s i en rikstckande dokumentrfilm.

--

Han hade just snuvat UFO_Sverige p en medlem (och hundratals pga dokumentrfilmen)

--

Och jag frklarade att just det r en god anledning till att frre och frre rapporterar in sina observationer till dem.
Fr att frtroendet fr UFO-Sverige har sjunkit.
Folk vill inte bli bemtta som om de vore vare sig mentalsjuka eller ignoranta nr de berttar om ngot knsligt. Utan de vill naturligtvis bli bemtta p ett bra stt.

Jaha,s intressant att du sger det nr UFO-Sverige skriver det precis motsatta mot vad du pstr p sin hemsida:

Citat:

Visningen av dokumentrfilmen "Spkraketerna" p SVT2 den 10 mars har gett UFO-Sverige ett stort antal nya medlemmar och en rad rapporter om fenomen p himlen har kommit in till oss. Detta r vi mycket glada fr!

http://www.ufo.se/index.php/1474-val...-nya-webbplats

Dags att stnga denna farsartade trd?
Citera
2016-03-18, 18:46
Medlem
Antalet prenumeranter p UFO-Sveriges tv tidningar kar tydligen ocks, lste jag p deras sida.
Citera
2016-03-18, 22:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Antalet prenumeranter p UFO-Sveriges tv tidningar kar tydligen ocks, lste jag p deras sida.

Men det betyder frsts ingenting s lnge Ambelaine kan visa att tidningen "Vi som hatar ufoutredare" kar nnu mer i upplaga. eller finns. eller efterfrgas..
Citera
2016-03-19, 11:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Men det betyder frsts ingenting s lnge Ambelaine kan visa att tidningen "Vi som hatar ufoutredare" kar nnu mer i upplaga. eller finns. eller efterfrgas..
Vad jag menar r att Ambelaine mste kunna visa std fr sitt pstende att folk har brjat frlora frtroendet fr UFO Sverige. Det r ju faktiskt mjligt att polarisera folket s att man bde vxer i popularitet och medlemsantal samtidigt som allt fler tappar frtroende fr dem. Nu tror jag ju inte att s r fallet, och vi har endast Ambelaines pstende att g p, och vi har ju gng efter gng sett hur han pstr saker som r helt uppt vggarna s en klla vore ju trevligt.
Citera
2016-03-19, 11:30
Medlem
Citat:
Men s kom denne Hkan.
Och Hkan r inte vem som helst inom UFO.-Sverige.
S kom allts denna Hkan och freslog det som borde ha varit otnkbart.

Ja,vem r egentligen denne Hkan som du klistrat dina felaktiga uppfattningar p?

Enligt egen uppgift r han sedan november 1997 inte ens medlem i UFO-Sverige,s p det viset r Hkan verkligen inte "vem som helst inom UFO-Sverige"!

Hr r Hkans egna ord:

Citat:
Hkan Blomqvist har i mnga r verkat inom organisationen UFO-Sverige. Han har anstrngt sig fr att gra UFO-studiet mer vetenskapligt, och har skrivit utfrligt och kritiskt om nyandlighet, sekterism och rasism i UFO-rrelsen (se t.ex. Folkvett nr 2/1996).

Hkan Blomqvist lmnade i hstas sitt aktiva engagemang i UFO-Sverige,
bland annat sedan han blivit alltmer tveksam till om rrelsen gr ngon nytta. Folkvett publicerar hr en artikel dr han manar till nedlggning av organisationen.

Sedan november 1997 har undertecknad lmnat det aktiva engagemanget i Riksorganisationen UFO-Sverige. Det huvudsakliga sklet r att f mera tid ver fr eget frilansskrivande. Men bakom mitt stllningstagande ligger ocks en omvrdering av UFO-rrelsen.

Hkan Blomqvist

Hkan grundade tillsammans med Anders Liljegren och Kjell Jonsson Arkivet fr UFO-forskning (AFU) 1973 och r ven styrelseledamot.

Citat:
Men denna Hkan, han funderar p att frndra UFO-Sverige till en UFO-religis klubb inspirerad av 50-talsspiritism ...
Dvs i frhoppningen att Det ska attrahera nya medlemmar.

Jag frstr verkligen inte hur han resonerar isf.
Antingen menar han verkligen allvar, men har felanalyserat omvrlden s totalt s att han verkligen tror att det finns en efterfrgan p ngot som dtt ut fr 60 r sedan.

Varfr klistrar du en uppfattning som Hkan inte alls str fr nr du t,om erknner att du inte ens frsttt vad du lst p bloggen?

Hr r Hkans egna konkreta frslag i ofrvanskad tappning:

Citat:
1. De f kvarvarande nnu ej frklarade UFO-fallen motiverar ej en rrelse av UFO-Sveriges karaktr och uppbyggnad. Det enda vetenskapligt vrdefulla arbete som finns kvar att utfra inom UFO-Sverige r djupstudier och dokumentation av de kanske 25-30 mest intressanta svenska UFO-fallen. Men fr det behvs ingen riksorganisation. Arbetet kan utfras av fem, sex personer och vara klart inom ett par r.

2. En kritisk granskning av UFO, speciellt de religionshistoriska, psykologiska och politiska aspekterna, br fortsttas. Det arbetet faller naturligt under skeptikerrrelsens mlsttning och skulle kunna utfras av en arbetsgrupp inom Freningen fr Vetenskap och Folkbildning.

3. Arkivet fr UFO-forskning i Norrkping r ett vrdefullt bibliotek och arkiv oavsett UFO-fenomenens existens. ven i ett internationellt perspektiv r samlingarna unika som en dokumentation av en tidsepok och subkultur. Personligen skulle jag kunna tnka mig att arkivet blir en grundstomme till ett Center for Inquiry, motsvarande det forskning- och dokumentationscenter som byggts upp av den amerikanska humanist- och skeptikerrrelsen tillsammans. Center for Inquiry ligger i nra anslutning till State University of New York. Arkivet fr UFO-forskning skulle drmed bttre kunna anvndas av forskare och studenter samt permanentas som institution fr framtiden.

Efter att ha varit aktiv inom UFO-rrelsen i nrmare trettio r har jag kunnat f ett unikt perspektiv och erfarenheter frn en udda subkultur. Jag ser UFO-rrelsen som ett ganska tidsbundet fenomen. Ett uttryck fr en rymdldersmyt i det tjugonde rhundradet. Den internationella utvecklingen tyder p att den kritiska UFO-rrelsen blir alltmer kritisk och att fler och fler blir rena skeptikerfreningar eller delar av skeptikerrrelsen. New age-ufologin kommer att forstta att blomstra och ta sig nya vgar och uttryck beroende vilka nyandliga tendenser som dyker upp.

Det finns mnga oroande tecken i den allmnna kultur- och samhllsutvecklingen, inte bara i Sverige. kad intolerans, arbetslshet och social utslagning, religis och politisk extremism, kunskapsfrakt, antiintellektualism. Ett samhlle som alltmer sker sig till myter och nyandlighet fr att f svar, ven p politiska frgor. Kampen mellan sekulr demokrati och religis diktatur blir allt tydligare i flera lnder. Den finns en uppenbar fara att ven kritiska UFO-organisationer som UFO-Sverige hamnar p fel sida staketet i denna kulturkamp.

Hkan klargr ven sin instllning till nyandligheten:

Citat:
Sedan jag lmnat religion och nyandlighet 1986 och anslutit mig till den sekulra (ickereligisa) humanismen hade jag ocks en mera kritisk syn p UFO och UFO-rrelsen. Det som fortfarande spkade var dock den restmngd p cirka fem procent av svrfrklarade UFO-hndelser. Denna restmngd framstod som en verklig, vetenskaplig gta. Nr UFO-Sverige under Clas Svahn med tiden utvecklades alltmera i vetenskaplig riktning beslutade jag mig fr ett aktivare engagemang i riksorganisationen i syfte att pverka UFO-Sverige till att bli en mera vetenskaplig, kritiskt granskande organisation.

Klla: http://www.vof.se/folkvett/ar-1998/n...-ufo-rorelsen/

Sidan innehller mer intressant information. Dels en lnk till svar frn Clas Svahn,samt uppgifter om att Hkan frn frldrahemmet rvde en antroposofisk/teosofisk/spiritistisk vrldsbild med UFO i nyandlig tappning,en vrldsbild han p senare tid valt att motstta sig.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2016-03-19 kl. 12:21.
Citera
2016-03-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad jag menar r att Ambelaine mste kunna visa std fr sitt pstende att folk har brjat frlora frtroendet fr UFO Sverige. Det r ju faktiskt mjligt att polarisera folket s att man bde vxer i popularitet och medlemsantal samtidigt som allt fler tappar frtroende fr dem. Nu tror jag ju inte att s r fallet, och vi har endast Ambelaines pstende att g p, och vi har ju gng efter gng sett hur han pstr saker som r helt uppt vggarna s en klla vore ju trevligt.

Jag frstr Ambelains ovilja att ver huvud taget uppge kllor d sdana finns,eftersom varje gng detta skett har resulterat i ett ppnande av "a can of worms" som drefter hastigt passerat genom den bermda "skitflkten".
Citera
2016-03-19, 11:59
Medlem
Hkan B r styrelseledamot eller om det r suppleant i styrelsen fr UFO-Sverige om jag minns rtt. Han blev skeptiker i mitten av 90-talet men tervnde sedan till UFO-Sverige. Hans blogg under senaste ren vittnar om att han r mer troende p att "frmlingar" besker oss i konstiga flygande farkoster och ett stort intresse fr kontaktpersoner som Adamski, Menger och andra som pstr att de har kontakter med utomjordingar. S visst r han kanske mer troende p new-age n mnga andra i UFO-Sverige, han har ocks gett ut en egen bok som heter "Gudarna tervnder" om jag minns rtt. r hans personliga tro ett problem fr UFO-Sverige? Nej, det tror jag inte. Var och en fr vl ha sin personliga tro s lnge man fljer freningens program och stadgar.
Citera
2016-03-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Hkan B r styrelseledamot eller om det r suppleant i styrelsen fr UFO-Sverige om jag minns rtt. Han blev skeptiker i mitten av 90-talet men tervnde sedan till UFO-Sverige. Hans blogg under senaste ren vittnar om att han r mer troende p att "frmlingar" besker oss i konstiga flygande farkoster och ett stort intresse fr kontaktpersoner som Adamski, Menger och andra som pstr att de har kontakter med utomjordingar. S visst r han kanske mer troende p new-age n mnga andra i UFO-Sverige, han har ocks gett ut en egen bok som heter "Gudarna tervnder" om jag minns rtt. r hans personliga tro ett problem fr UFO-Sverige? Nej, det tror jag inte. Var och en fr vl ha sin personliga tro s lnge man fljer freningens program och stadgar.

Trovrdighet verkar i s fall inte vara ngot Hkan vrdestter srskilt hgt.

Hmtat frn samma lnk som ovan:

Citat:
Redan nu har UFO-Sverige visat att i stort sett alla svenska UFO-foton och filmer r falsarier eller misstolkningar och att samtliga s kallade sdescirklar r skojerier. Ngra f genuina UFO-hndelser har sin troliga frklaring i hemliga militra vapen eller flygplan samt kanske ocks hittills icke knda elektriska urladdningsfenomen (earthlights). Fr vrigt kan man sga att ven UFO-Sverige genom sina underskningar visat att den psyko-sociala teorin r den tolkning som ligger nrmast tillhands fr att frklara den lilla restmngden UFO-rapporter. Den psyko-sociala teorin sger att dessa rapporter kan frklaras som en kombination av psykologiska orsaker (projektioner, hallucinationer, visioner) och sociologiska, kulturella frhllanden (tidsbundna myter, populrkultur, grupptryck).

Men som sagt,det str en sjlv fritt att byta uppfattning lika ofta som man byter underklder.

Edit: Hkan finns med i en cachad version av styrelsesidan frn 2015. Under hans bild str "Archives of the unexplained".

Frsker man g in p sidan o-cachad s mts man av ett 404 med ett smlustigt ufoskmt.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2016-03-19 kl. 12:16.
Citera
2016-03-19, 12:24
Medlem
Ja, Hkan har bytt sikter ifrgan 3-4 gnger under sin aktiva tid. Min personliga uppfattning r att hans tid som New-age ufolog i tonren fortfarande stter stor prgel p honom, han var ju aktiv med "kontaktpersonen" Sten Lindgren. Sedan blev d Hkan ufolog i UFO-Sverige och kunde se att i stort sett alla rapporter kan frklaras. Som en slags frigrelseprocess gick han sedan med i VOF fr att sedan tervnda till UFO-Sverige och lite romantiskt drmmande nd vurma fr det som han vurmade fr under sin tonrstid. Hkan r INTE styrelseledamot eller suppleant med han finns med p UFO-Sveriges hemsida under "kontakt", dr han ansvarar fr AFU och det r ett jttejobb och det ska han ha en eloge fr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in