• 1
  • 2
2016-03-12, 11:42
Medlem
Ambelains avatar
Jag lste fr ett tag sedan i UFO-Sveriges bloggar, som de har p sin hemsida. I "Hkan-bloggen" beskrevs situationen p ett ganska dystert stt, och han slppte av funderingar om framtiden fr frening.
Han, Hkan, Frklarade att frre och frre verkade vara intresserade av ett medlemskap i UFO-Sverige, och nnu frre verkade vilja engagera sig i freningen. Bla deras kurser fr blivande "flt-underskare" lyckades bara attrahera en brkdel av vad de brukade.

Och pga detta sviktande intresse slppte han av funderingar om att kanske lgga ner freningen.
Antingen det eller att frndra den till ngot helt annat (som en slags lsecirkel fr folk som gillade samma typ av "50-tals halvandlig UFO-litteratur" som han sjlv gillar.

Men r hans analys rtt?
Finns det faktiskt ett sviktande intresse fr "UFO-frgor"?
Och, andra sidan, finns det ett strre intresse fr den form av "halvandlig 50-tals UFO-litteratur" som han vill samla ett framtida UFO_Sverige kring?

Jag menar att han har fel.
Han har egentligen fel i sin analys i bda dessa frgor.
Visst r det skert sant att UFO_Sverige fr frre nya medlemmar.
Men har det ndvndigtvis med ett sviktande allmnintresse att gra?
Eller har det med ngot annat att gra?

Med tanke p att att intresset fr UFO-frgor r stndigt stigande i resten av vstvrlden, s vore det ju underligt om Sverige hade skiljt ut sig dr, eller hur.
S det finns skert en motsvarande andel svenskar med stort UFO-intresse. Men som av anledningar inte attraheras av UFO-Sverige.
Och jag skulle dessutom vilja hvda att UFO-intresset r ett i allmnhet vldigt, vldigt starkt intresse (vilket kanske bst illustreras av att det finns en stor verrepresentation av "UFO-/Alienfilmer i 10-i-topplistan ver de allra mest sedda filmerna. 4 av dessa 10 handlar om mnet ... Det r knappast en slump.

S intresset finns dr, ven i Sverige.

Men jag tror att UFO-Sverige har gjort sitt eget syfte, sitt eget ml, alldeles fr smalt, alldeles fr nischat. Och det skrmmer bort "allmnheten", som kanske bara har ett "allmnintresse" i frgan.

Dessutom skrmmer UFO-Sverige Bort potentiella medlemmar.
och r inte det ett stort No-No fr alla intressefreningar som ju r beroende av sina medlemsavgifter och medlemmarnas ideella engagemang??
Ett srskilt talande exempel kan ses i den aktuella dokumentren om "Spkraketerna".
Dr, bara 3 minuter in i den, en representant fr UFO-Sverige frolmpar en Potentiell medlem i telefon.

Det r illa nog under ett privat telefonsamtal - men ondligt mycket vrre att gra s i en rikstckande dokumentrfilm.
Dvs representanten ringde upp ett "UFO-vittne" och berttade i glad raljerande ton fr henne att det hon sg faktiskt bara var mnen.
Och sen s frgade han dessutom henne: "Du blev inte ledsen nu va?"
Men vem var det som borde bli ledsen dr?
Han hade just snuvat UFO_Sverige p en medlem (och hundratals pga dokumentrfilmen)
Nr han sa t henne att det var mnen hon sg, s sa han ju samtidigt t henne att hon var ointelligent, okunnig, obildad och allmnt bakom fltet. Dvs han frolmpade henne, frolmpade hennes intelligens.
Och s gr man helt enkelt aldrig med en potentiell kund.
Det finns tusentals andra stt som i det lget hade varit bttre. Men vill man ha kunder (medlemmar), d frolmpar man dem inte.

Dvs - UFO-Sverige kanske har en egen skult till sitt misslyckande, sin eventuella framtida nerlggning?

Och d kommer frga:

Hur borde UFO-Sverige gra fr att "komma p ftter igen"?
Vad har de gjort fel?
Vad kan de lra?

"Hkan-bloggen" funderade som sagt om de skulle byta till en "lsecirkel".
Hade det fungerat?
Jag menar att ven hans analys r felaktig.
"Andlighet" gr i trender som alla ideologier etc. Och denna form av "50-tals UFO-andlighet han talar om r helt oknd bland dagens UFO-intresserade. Ingen r intresserade av den. Det finns moderna, trendiga "UFO-andliga" inriktningar om man nu r intresserade av det. Hkans variant kan aldrig attrahera ngra nya medlemmar heller. Det r lika illa som ovanstende super-nischade UFO-Sverige som inte heller attraherar ngon i nuvarande version.

S vad tycker ni?

Det hade varit kul att f hra ngt frn ngon medlem ocks, om det nu finns =)
Citera
2016-03-12, 12:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Jag vet inte om du har sett dokumentren om UFO Sveriges jakt p spkraketerna: (FB) Ska UFO-Sverige finna ett objekt i sjn Nammajaure?
i den belyses ocks det sviktande medlemsantalet, och de diskuterar att folk istllet fr att trffas och diskutera/underska fenomenet helt enkelt verkar ta den enklare vgen via internet. Dvs, det minskade intresset fr medlemskap i UFO Sverige behver inte tyda p ett minskat intresse fr sakfrgan, bara att folk fr informationen de sker snabbare och lttare (och antagligen ofta felaktigare) via internet..
Citera
2016-03-12, 13:11
Medlem
Jag har en helt annan uppfattning av det samtalet. Jag tycker operatren var vldigt trevlig och tillmtelsegende. Om allt pekar p att det var mnen hon sg, s r det frsts hans plikt att sga det. Hur mycket mer bomull ska han behva linda in det i? Eller borde han ha ljugit menar du? Man kan inte vara s verknslig...
Citera
2016-03-12, 13:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Jag har en helt annan uppfattning av det samtalet. Jag tycker operatren var vldigt trevlig och tillmtelsegende. Om allt pekar p att det var mnen hon sg, s r det frsts hans plikt att sga det. Hur mycket mer bomull ska han behva linda in det i? Eller borde han ha ljugit menar du? Man kan inte vara s verknslig...

Som vanligt orkade jag inte lsa hela Ambelains textvgg men nu ser jag att han trots allt har sett dokumentren - och d r det ju mrkligt att han ens stller frgan i trden hr eftersom de faktiskt diskuterade just medlemstappet i filmen som jag skrev ovan.
Angende mnen-samtalet s hller jag fullstndigt med dig, man kan inte bygga sin verksamhet och jaga medlemmar genom att medvetet ljuga fr folk om att de skulle ha sett ufon. D tappar man frsts all trovrdighet direkt.
Citera
2016-03-12, 14:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Vill de ha medlemmar, eller vill de inte ha medlemmar?
Om de nu oroar sig fr det sviktande intresset, s mste de vga granska sig sjlv.
De mste vga stlla de svra frgorna, ssom - "Gr vi rtt? Har vi rtt fokus" Och, kanske viktigast - "Svarar vi p ett behov?"

En vinstdrivande organisation hade aldrig haft rd att missa en potentiell kund.
Och srskilt inte skryta om det i en dokumentrfilm. Om det hade varit tex Tele2 som hade blvit avsljade med att lta deras telefonoperatrer frnedra potentiella kunder hade ftt stora reaktioner bde inom fretaget, och dessutom utanfr i media.

Telefonoperatren i UFO-Sverige, i dokumentren, sa ju faktiskt att den Potentiella Medlemmen var efterbliven.
Personen hade lmnat en rapport, och operatren ringde och talade ver huvudet p henne. Han sa t henne att hon i sjlva verket bara sg Mnen.
Och Jo - det R frnedrande, det r Nedltande och det r verlgset, Arrogant att gra s. Dessutom r det ju bara en Gissning. Fr han Vet inte. Inte heller stllde han ngra frdjupande frgor som helst. Han var allts inte ens intresserad av att f ytterligare information.
Och i valet av alla mjliga Alternativ han hade kunnat sga henne, s valde han det absolut vrsta.
Han sa t henne att hon allts var S himla okunnig och boning att hon inte ens visste vad Mnen var fr ngot.
Och Ja, det R nedltande - och dessutom helt frkastligt om man t ute efter att attrahera nya medlemmar.

Fr nu frlorade de henne som medlem.
Varfr skulle hon vilja vara medlem i en frening hon ursprungligen hade viss tilltro till - men som kallar henne s ignorant att hon inte ens vad Mnen r fr ngot.
Nej, sjlvklart frlorar hon sitt frtroende fr dem. Dr och D. Om hon nu hade ett sdant ursprungligen.

S, hur Borde han ha gjort?
Frst och frmst borde han ha medlemsraggning i bakhuvudet hela tiden. Sjlva syftet med samtalet borde Bara handla om att ka attraktionen fr freningen.
Det r det frsta.
Och det i sig lser ganska mnga av de eventuella problemen egentligen.

Men, fr att frdjupa ett nyvaknat intresse, s borde han i samtalet fokusera p att lta henne, den potentiella medlemmen, bertta. Projicera intresse. Dvs stll frgor s du visar att du r intresserad av Just Hennes berttelse. Skapa intimitet med andra ord.
Om du tvunget ska redovisa ngra bedmningar, s r det aldrig i form av art-klassificeringar.
Det mste alltid undvikas som pesten.
Det r helt enkelt inte det rtta forumet fr det, inte dr. Inte nr man vill ha nya medlemmar.

Utan det han br gra r att bertta fr henne hur hennes vittnesml ser ut i relation till andras vittnesml.
Dvs finns det fler som sagt likadant, eller liknande?
Hur vanligt isf? Eller ovanligt.

Inte Ens om en Berusad person ringer in fr att tramsa och sga att han "sett ett UFO" och sen skrattande beskriva Mnen i detalj "Den r stor och rund, hnger hr utanfr fnstret i himlen. Vissa mrka skuggor som ser ut som en gube." Etc
Inte ens D r det telefonoperatrens uppgift att frnedra uppringaren.

Som sagt, UFO-Sverige verkar Oroa sig ver det sviktande intresset.
Och det gr de trots att de sedan lnge ftt hra Stndigt terkommande kritik mot deras fokus.
Framfr allt r inifrn organisationen denna kritik kommit.

S, OM de nu r oroliga.
Och dessutom funderar p att t.o.m. byta fokus.
Dvs denna "Hkan" freslog ju att frndra freningen till en slags 50-tals UFO-andlig bokcirkel.

D undrar man ju.
HAr de ens rtt analys av situationen.

Dvs deras nuvarande fokus var allts ett misslyckande - medlemmarna sviker.
Och "Hkans" frslag - det har ju ingen attraktionskraft Alls lngre. Folk slutade intressera sig fr det under 60-talet.

Om de nu verkligen vill ha medlemmar igen - varfr inte lyssna p vad medlemmarna vill d?
Varfr inte frga varfr de som slutade slutade?

Fr om de nu r beredda att vlja "Hkans" vg - som r en vg Direkt till freningens omedelbara Dd, s borde de vl nd vara beredda att lyssna p medlemmarnas vilja?

Elelr tycker de att det r bttre att lgga ner hela freningen, n att flja medlemmarnas vilja?
r de ifsf ens intresserade av sin egen frening om de nu inte ens vill acceptera de egna medlemmarnas vilja?

Och de forna, kritiska, medlemmarna har ju varit ppna med vad de vill.
Det r inte ngot verdrivet precis. Utan det de ville var ju faktiskt bara att freningen skulle ha en ppen syn p vad "UFO" var fr ngot.

Och som jag ser det s hade detta "ppna fokus" inte varit ett hot mot de medlemmar som idag bara vill se "Mnen" i alla inkomna rapporter. Fr med en ppenhet fljer ju ocks att ven dessa "skeptiker" fr plats.

Faktum r att det finns en Stor potentiell medlemsbas i Sverige. Som allts grna hade velat bli medlemmar i ett UFO-Sverige.
Men de vill inte bli behandlade nedltande och frdmjukande.
Vldigt mnga har ett stort intresse fr "UFO", och UFO-Sverige HADE kunnat tjna p deras intresse.
Men det gr inte om man nischar sig allt fr hrt.

Ju mer nischad man blir, ju Frre fr plats.
Det r ett logiskt faktum.

UFO-Sverige mste allts ndra fokus.
Anamma en "ppen" attityd helt enkelt. Och tillta bde diskussion och spekulation inom organisationen. Att bejaka det Gemensamma intresset, snarare n att dela upp i ett A och ett B-lag ... och nnu vrre med C, D, osv -lag.

Och nej, en "ppen" attityd innebr inte att hvda att "UFO finns", att "aliens besker Jorden" etc.
Det betyder Inte det. Inte Alls!
Det betyder bara attman inte ger ett annat svar heller. Att man lter frgan f vara ppen.
Citera
2016-03-12, 14:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vill de ha medlemmar, eller vill de inte ha medlemmar?
Om de nu oroar sig fr det sviktande intresset, s mste de vga granska sig sjlv.
De mste vga stlla de svra frgorna, ssom - "Gr vi rtt? Har vi rtt fokus" Och, kanske viktigast - "Svarar vi p ett behov?"

En vinstdrivande organisation hade aldrig haft rd att missa en potentiell kund.
Och srskilt inte skryta om det i en dokumentrfilm. Om det hade varit tex Tele2 som hade blvit avsljade med att lta deras telefonoperatrer frnedra potentiella kunder hade ftt stora reaktioner bde inom fretaget, och dessutom utanfr i media.
UFO Sverige r inte en vinstdrivande organisation, de r en ideell frening. De gr vad de vill och gnar sig frhoppningsvis mer t sanningsskande n t att "ragga medlemmar" under falska premisser.

Alla som nskar en mer "ppen" instllning i sakfrgan, dvs att man okritiskt accepterar i stort sett vad som helst som bevis fr utomjordiska besk ven om man vet att det r fel, r frsts fullstndigt fria att starta en egen frening.
Citera
2016-03-12, 15:29
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
UFO Sverige r inte en vinstdrivande organisation, de r en ideell frening. De gr vad de vill och gnar sig frhoppningsvis mer t sanningsskande n t att "ragga medlemmar" under falska premisser.

Alla som nskar en mer "ppen" instllning i sakfrgan, dvs att man okritiskt accepterar i stort sett vad som helst som bevis fr utomjordiska besk ven om man vet att det r fel, r frsts fullstndigt fria att starta en egen frening.
Du lser fortfarande inte.
Du bara utgr frn vad du TROR.

Jag skrev att det var UFO-Sverige som oroade sig ver medlemsfallet.

Jag skrev att det var UFO-Sverige som funderade p att byta fokus till en "UFO-andlig" 50-talsaktigt inspirerad "andlig UFO-klubb."
Vad tycker du om det va?
Det r inte "ppet".
Det r exakt lika felaktigt och supernischat som dagen fokus dr.
Ingen r intresserade av den 50-tals UFO-andligheten som de freslr.

Det r s mrkligt. Antingen sger de att de bara kan tnka sig att hna folk, bortfrklara rapporter smed Mnen osv - eller g till verdrift p andra hllet, och bli vrsta super new agearna fast med en totalt otrendig och inaktuell nisch (50-tals-andlighet).
Vad r det fr fel p dem?
Om de vill ha medlemmar r det hur enkelt som helst - lyssna p medlemmarnas vilja!!
Analysera hur Dagens UFO-intresse ser ut, och fnga upp dem.
Varfr mste det innebra att de nuvarande medlemmarna mste sluta med sina egna supernischade intressen o projekt bara fr det? Tvrtom finns det plats fr Mnga inriktningar i en aktiv , levande och ppen organisation.
det r ju det som utmrks av sdana organisationer.
Srskilt i dagens IT-klimat.
Det gr helt enkelt inte lngre att "tala om fr ngon hur X ska vara". Fr folk hmtar Sjlv sin fakta, sin information. Auktoriteter har inte lngre samma plats idag som frr.
Och det har alla moderna organisationer blivit tvingade att inse.
Vissa har det svrt, som tex "gammelmedia" (och UFO-Sverige), men andra har stora framgngar. Som Google tex. som facebook. som Apple lrde sig (tvingades lra sig och drefter blev vrldsledande som direkt konsekvens av det).

Det finns allts inte lngre samma plattform fr "auktoriteter" idag.
Och om sm freningar vill verleva, s mste de helt enkelt anpassa sig.
Eller d.

Frstr du inte ens vad det betyder?
Var ngonstans str det att folk kan minsann f starta egna freningar??

S varfr skriver du ens det isf?

Det r UFO-Sverige som oroar sig.
Det r DE som vill ha fler medlemmar.
Det r EDE som funderar p att byta fokus.

DE.

Frstr du vad "de" betyder?

Det betyder allts inte "jag", och det betyder inte "missnjda fd medlemmar".

Utan det betyder UFO-Sverige.

De har gjort en Felanalys.
De har fokuserat p sdant som medlemmarna inte var intresserade av.

Och det blev en katastrof fr UFO-Sverige.

Du tramsar och sger att det r minsann en ideell frening som gr som de vill.

Men frstr du itne att de VILL ha FLER medlemmar?
Att de VILL attrahera fler.

Vad i det r det du inte frstr?

Det innebr - oavsett vad du n tycker om det - att de mste inse, och erknna, att de har analyserat situationen helt fel.
Det innebr att det de trodde att folk ville ha, inte har ngon efterfrgan.
Det finns allts inget behov fr deras tjnster.
Och "deras tjnster" r allts det som de erbjuder. Det de har valt att fokusera p.

Det r allts Det som r felet.

De har helt enkelt analyserat marknaden fel.

De mste allts gra om, gra rtt - om de vill ha medlemmar.

DU vgar tydligen inte ens inse det.
Trots att det r Basic Knowledge.
Men so m alltid vgrar du erknna allt du sjlv inte tror p.

Tycker du Verkligen att det r s himla svrt att diskutera vad UFO-sverige har gjort fr fel?
Och vad de kan gra fr att ter kunna attrahera medlemmar?
r det s otroligt svrt fr dig?

Du kan ju inte ens se det Jtteallvarliga misstaget de gjorde med dokumentrfilmen, dr de redan efter 3 minuter visade upp en teleoperatr som ppet frljligade den som ringde in.
Exakt hur menar du att det kommer att attrahera alla de nya medlemmarna de ju hoppades p att dokumentren skulle dra in?

Vet du inte ens vad marknadsfring r fr ngot?
HAr du ingen aning om hur man gr fr att ha en positiv och konstruktiv Relation till sina potentiella nya medlemmar/kunder(klienter?

Herregud - det r ju A och O i Alla sdana sammanhang.

Men visst, s lnge du fr mjlighet att sga "nej", d r di dag gjord.
Citera
2016-03-12, 15:37
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Varfr gr du inte med i UFO-Sverige och styr upp organisationen precis p det stt du vill?
Du verkar onekligen brinna fr frgan!
Citera
2016-03-12, 16:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du lser fortfarande inte.
Du bara utgr frn vad du TROR.

Nej jag utgick ifrn att UFO Sverige r en ideell frening - inte en vinstdrivande organisation som du insinuerade. OM de hade varit en vinstdrivande frening s hade de naturligtvis kunnat strunta i att bertta fr folk att de inte sett ett riktigt UFO eftersom de vill ha bidrag och medlemmar. Men eftersom de r en ideell frening som verkar drivas av folk som brinner fr att finna sanningen, att verkligen frska utreda vad dessa observationer egentligen r, s kan de naturligtvis inte ljuga fr folk och se sig sjlva i spegeln eftert. Det r lite som nr Hassan ringde till Sofia Hogs och undrade om de kunde f bli medlemmar med en Kawasaki 125 - det kommer liksom inte p frgan...
Citera
2016-03-12, 16:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Varfr gr du inte med i UFO-Sverige och styr upp organisationen precis p det stt du vill?
Du verkar onekligen brinna fr frgan!

De lr nog slnga ut honom med huvudet frst om han beter sig som vi r vana vid.
Om han str p ett rsmte och tjatar om att mnen r ett rymdskepp frn Arcturus lr toleransen vara rtt lg..

Ambelaine kanske borde lyssna p tjejen som fr frklaringen att hon sett mnen, hon sger ju sjlv att "man vill vl, tycker om, att saker ska f vara lite mystiska"...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-03-12 kl. 16:41.
Citera
2016-03-12, 18:36
Medlem
vigillarfittas avatar
Jag skulle kunna tnka mig att bli medlem. Sg dokumentren.

Fan s soft att dra ivg till nn nergngen jvla kursgrd, g ufo-kurs och dricka brs med massa udda mnniskor. Kanske finns det en liten venusianska till en marsian dr ocks
Citera
2016-03-13, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Jag skulle kunna tnka mig att bli medlem. Sg dokumentren.

Fan s soft att dra ivg till nn nergngen jvla kursgrd, g ufo-kurs och dricka brs med massa udda mnniskor. Kanske finns det en liten venusianska till en marsian dr ocks

Blev faktiskt ocks sugen! Skn dokumentr med vldigt skna mnniskor. Vad vissa (...hum- Ambelain..*host*..) verkar ha missat r att UFO-Sverige r inte en vinstmaximerande kult, utan sker efter ngot s trkigt och alldagligt som sanningen, och sannolika frklaringar.

Jag kommer definitivt att ska medlemsskap, trots att jag aldrig sett ngot mystiskt p himlavalvet.

Som smst blir jag mnatlig donator. Dessa skningar fr vi inte slarva bort!

Slutligen: r det bara jag som tycker att Clabbe Svahn lter exakt som Jan Bjrklund? Fast trevlig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in