Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Men så kom denne Håkan.
Och Håkan är inte vem som helst inom UFO.-Sverige.
Så kom alltså denna Håkan och föreslog det som borde ha varit otänkbart.
Ja,vem är egentligen denne Håkan som du klistrat dina felaktiga uppfattningar på?
Enligt egen uppgift är han sedan november 1997 inte ens medlem i UFO-Sverige,så på det viset är Håkan verkligen inte "vem som helst inom UFO-Sverige"!
Här är Håkans egna ord:
Citat:
Håkan Blomqvist har i många år verkat inom organisationen UFO-Sverige. Han har ansträngt sig för att göra UFO-studiet mer vetenskapligt, och har skrivit utförligt och kritiskt om nyandlighet, sekterism och rasism i UFO-rörelsen (se t.ex. Folkvett nr 2/1996).
Håkan Blomqvist lämnade i höstas sitt aktiva engagemang i UFO-Sverige, bland annat sedan han blivit alltmer tveksam till om rörelsen gör någon nytta. Folkvett publicerar här en artikel där han manar till nedläggning av organisationen.
Sedan november 1997 har undertecknad lämnat det aktiva engagemanget i Riksorganisationen UFO-Sverige. Det huvudsakliga skälet är att få mera tid över för eget frilansskrivande. Men bakom mitt ställningstagande ligger också en omvärdering av UFO-rörelsen.
Håkan Blomqvist
Håkan grundade tillsammans med Anders Liljegren och Kjell Jonsson Arkivet för UFO-forskning (AFU) 1973 och är även styrelseledamot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Men denna Håkan, han funderar på att förändra UFO-Sverige till en UFO-religiös klubb inspirerad av 50-talsspiritism ...
Dvs i förhoppningen att Det ska attrahera nya medlemmar.
Jag förstår verkligen inte hur han resonerar isf.
Antingen menar han verkligen allvar, men har felanalyserat omvärlden så totalt så att han verkligen tror att det finns en efterfrågan på något som dött ut för 60 år sedan.
Varför klistrar du en uppfattning som Håkan inte alls står för när du t,om erkänner att du inte ens förstått vad du läst på bloggen?
Här är Håkans egna konkreta förslag i
oförvanskad tappning:
Citat:
1. De få kvarvarande ännu ej förklarade UFO-fallen motiverar ej en rörelse av UFO-Sveriges karaktär och uppbyggnad. Det enda vetenskapligt värdefulla arbete som finns kvar att utföra inom UFO-Sverige är djupstudier och dokumentation av de kanske 25-30 mest intressanta svenska UFO-fallen. Men för det behövs ingen riksorganisation. Arbetet kan utföras av fem, sex personer och vara klart inom ett par år.
2. En kritisk granskning av UFO, speciellt de religionshistoriska, psykologiska och politiska aspekterna, bör fortsättas. Det arbetet faller naturligt under skeptikerrörelsens målsättning och skulle kunna utföras av en arbetsgrupp inom Föreningen för Vetenskap och Folkbildning.
3. Arkivet för UFO-forskning i Norrköping är ett värdefullt bibliotek och arkiv oavsett UFO-fenomenens existens. Även i ett internationellt perspektiv är samlingarna unika som en dokumentation av en tidsepok och subkultur. Personligen skulle jag kunna tänka mig att arkivet blir en grundstomme till ett ”Center for Inquiry”, motsvarande det forskning- och dokumentationscenter som byggts upp av den amerikanska humanist- och skeptikerrörelsen tillsammans. Center for Inquiry ligger i nära anslutning till State University of New York. Arkivet för UFO-forskning skulle därmed bättre kunna användas av forskare och studenter samt permanentas som institution för framtiden.
Efter att ha varit aktiv inom UFO-rörelsen i närmare trettio år har jag kunnat få ett unikt perspektiv och erfarenheter från en udda subkultur. Jag ser UFO-rörelsen som ett ganska tidsbundet fenomen. Ett uttryck för en rymdåldersmyt i det tjugonde århundradet. Den internationella utvecklingen tyder på att den kritiska UFO-rörelsen blir alltmer kritisk och att fler och fler blir rena skeptikerföreningar eller delar av skeptikerrörelsen. New age-ufologin kommer att forsätta att blomstra och ta sig nya vägar och uttryck beroende vilka nyandliga tendenser som dyker upp.
Det finns många oroande tecken i den allmänna kultur- och samhällsutvecklingen, inte bara i Sverige. Ökad intolerans, arbetslöshet och social utslagning, religiös och politisk extremism, kunskapsförakt, antiintellektualism. Ett samhälle som alltmer söker sig till myter och nyandlighet för att få svar, även på politiska frågor. Kampen mellan sekulär demokrati och religiös diktatur blir allt tydligare i flera länder. Den finns en uppenbar fara att även kritiska UFO-organisationer som UFO-Sverige hamnar på fel sida staketet i denna kulturkamp.
Håkan klargör även sin inställning till nyandligheten:
Citat:
Sedan jag lämnat religion och nyandlighet 1986 och anslutit mig till den sekulära (ickereligiösa) humanismen hade jag också en mera kritisk syn på UFO och UFO-rörelsen. Det som fortfarande spökade var dock den restmängd på cirka fem procent av svårförklarade UFO-händelser. Denna restmängd framstod som en verklig, vetenskaplig gåta. När UFO-Sverige under Clas Svahn med tiden utvecklades alltmera i vetenskaplig riktning beslutade jag mig för ett aktivare engagemang i riksorganisationen i syfte att påverka UFO-Sverige till att bli en mera vetenskaplig, kritiskt granskande organisation.
Källa:
http://www.vof.se/folkvett/ar-1998/n...-ufo-rorelsen/
Sidan innehåller mer intressant information. Dels en länk till svar från Clas Svahn,samt uppgifter om att Håkan från föräldrahemmet ärvde en antroposofisk/teosofisk/spiritistisk världsbild med UFO i nyandlig tappning,en världsbild han på senare tid valt att motsätta sig.