2016-03-18, 10:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Och bland alla ting som kan vara en "lysande prick" på natthimlen så är svenska folket väl medvetna om att sådana utgörs av flygplan.

Ja,eller Månen som vi kunnat konstatera trots ditt enformiga brölande.

Du lever i villfarelsen att man kan komma åt "rådata" från en UFO-observation.
Detta stämmer inte,eftersom rapportören alltid är en människa med mänskliga brister och fel som naturligtvis gör en tolkning av fenomenet innan det rapporteras.

Du själv är ett praktexempel på hur fel t,om en så basal sak som att tolka en bloggtexts innehåll kan bli. Hela denna tråd bygger på ett missförstånd och dålig läsförståelse!!

Om du ska ha "rådata" så får du nog börja undersöka foton från övervakningskameror,eftersom de "rapporterar" vad de ser utan att göra någon tolkning.

En inringd UFO-rapport innebär alltid ett ställningstagande till om fenomenet kan vara ett UFO eller ej,därmed en tolkning!
Citera
2016-03-18, 10:31
Medlem
Citat:
Dvs du tar upp "ubåtarna" som exempel.
Och det är ju bra, för då kan du kanske förstå bättre.
Tänk dig skillnaden mellan nedanstående två exempel:
Den ena observationen handlar om en person som ser en liten prick mitt ute i havet. En helt stillastående prick.

Den andra observationen handlar om en person som går längst med en kaj, och ser en ubåt ligga förtöjd bredvid honom.

Förstår du skillnaden mellan observationerna?
Den första av denna ser "en prick".
Och den pricken kan i princip vara precis vad som helst.
Det är helt omöjligt att ens spekulera. Det kan vara precis vad som helst helt enkelt. En prick är bara just det - en prick.

Det andra exemplet däremot. Det är ett klart och tydligt urskiljbart objekt.
Observatören kan tex rita av det, eller beskriva det i stor detalj.
Han kan säga med säkerhet vad det är alltså.
Han behöver inte spekulera med andra ord.

Har du missat att det är dessa detaljerade UFO-observationer som "Håkanbloggen" konstaterar är "utdöda":

Citat:
We have no reliable reports of close encounters with classic saucers, landings or humanoids. Why this is so is an enigma?

Hur kan det enligt dig vara bra att dra upp detta exempel om du vill försvara din ståndpunkt?
Citera
2016-03-18, 11:04
Medlem
Citat:
Det Är både ovetenskapligt och felaktigt att föreslå Månen.
Det avslöjar också vilken hemsk syn de har på andra människor, att de tycker att andra människor är efterblivna.
För en normalbegåvad, fullt frisk människa ser inte fel på Månen, misstolkar aldrig Månen för ett flygande tefat.
För att en människa ska missuppfatta Månen för ett flygande tefat krävs det att personen lider av en psykisk störning, tillfällig eller konstant.

Det är DU som har en hemsk människosyn! Du tror nämligen inte att den inringande förmår argumentera för sin sak!

I fallet från dokumentären så är det väldigt enkelt att ta reda på var Månen befann sig vid tiden för observationen,väderförhållanden samt åt vilket väderstreck observatören tittade.

Om observatören uppger att "jag såg ingen Måne,men däremot så såg jag ett UFO precis där du påstår att Månen befann sig den natten" så är saken klar att observationen verkligen var Månen.

Om däremot observatören uppger att "jag såg ett UFO sväva mellan Månen och Venus" så kan jag garantera att UFO-Sveriges representant inte skulle förklara fenomenet för att vara Månen.

Det som är ovetenskapligt och dessutom idiotiskt är att du tror dig ha hört samtalet i sin helhet,och nu försöker kratsa kastanjerna ur elden genom att använda detta exempel för att rädda din havererade trådstart!
Citera
2016-03-18, 18:07
Medlem
Citat:
Det är illa nog under ett privat telefonsamtal - men oändligt mycket värre att göra så i en rikstäckande dokumentärfilm.

--

Han hade just snuvat UFO_Sverige på en medlem (och hundratals pga dokumentärfilmen)

--

Och jag förklarade att just det är en god anledning till att färre och färre rapporterar in sina observationer till dem.
För att förtroendet för UFO-Sverige har sjunkit.
Folk vill inte bli bemötta som om de vore vare sig mentalsjuka eller ignoranta när de berättar om något känsligt. Utan de vill naturligtvis bli bemötta på ett bra sätt.

Jaha,så intressant att du säger det när UFO-Sverige skriver det precis motsatta mot vad du påstår på sin hemsida:

Citat:

Visningen av dokumentärfilmen "Spökraketerna" på SVT2 den 10 mars har gett UFO-Sverige ett stort antal nya medlemmar och en rad rapporter om fenomen på himlen har kommit in till oss. Detta är vi mycket glada för!

http://www.ufo.se/index.php/1474-val...-nya-webbplats

Dags att stänga denna farsartade tråd?
Citera
2016-03-18, 18:46
Medlem
Antalet prenumeranter på UFO-Sveriges två tidningar ökar tydligen också, läste jag på deras sida.
Citera
2016-03-18, 22:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Antalet prenumeranter på UFO-Sveriges två tidningar ökar tydligen också, läste jag på deras sida.

Men det betyder förstås ingenting så länge Ambelaine kan visa att tidningen "Vi som hatar ufoutredare" ökar ännu mer i upplaga. eller finns. eller efterfrågas..
Citera
2016-03-19, 11:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Men det betyder förstås ingenting så länge Ambelaine kan visa att tidningen "Vi som hatar ufoutredare" ökar ännu mer i upplaga. eller finns. eller efterfrågas..
Vad jag menar är att Ambelaine måste kunna visa stöd för sitt påstående att folk har börjat förlora förtroendet för UFO Sverige. Det är ju faktiskt möjligt att polarisera folket så att man både växer i popularitet och medlemsantal samtidigt som allt fler tappar förtroende för dem. Nu tror jag ju inte att så är fallet, och vi har endast Ambelaines påstående att gå på, och vi har ju gång efter gång sett hur han påstår saker som är helt uppåt väggarna så en källa vore ju trevligt.
Citera
2016-03-19, 11:30
Medlem
Citat:
Men så kom denne Håkan.
Och Håkan är inte vem som helst inom UFO.-Sverige.
Så kom alltså denna Håkan och föreslog det som borde ha varit otänkbart.

Ja,vem är egentligen denne Håkan som du klistrat dina felaktiga uppfattningar på?

Enligt egen uppgift är han sedan november 1997 inte ens medlem i UFO-Sverige,så på det viset är Håkan verkligen inte "vem som helst inom UFO-Sverige"!

Här är Håkans egna ord:

Citat:
Håkan Blomqvist har i många år verkat inom organisationen UFO-Sverige. Han har ansträngt sig för att göra UFO-studiet mer vetenskapligt, och har skrivit utförligt och kritiskt om nyandlighet, sekterism och rasism i UFO-rörelsen (se t.ex. Folkvett nr 2/1996).

Håkan Blomqvist lämnade i höstas sitt aktiva engagemang i UFO-Sverige,
bland annat sedan han blivit alltmer tveksam till om rörelsen gör någon nytta. Folkvett publicerar här en artikel där han manar till nedläggning av organisationen.

Sedan november 1997 har undertecknad lämnat det aktiva engagemanget i Riksorganisationen UFO-Sverige. Det huvudsakliga skälet är att få mera tid över för eget frilansskrivande. Men bakom mitt ställningstagande ligger också en omvärdering av UFO-rörelsen.

Håkan Blomqvist

Håkan grundade tillsammans med Anders Liljegren och Kjell Jonsson Arkivet för UFO-forskning (AFU) 1973 och är även styrelseledamot.

Citat:
Men denna Håkan, han funderar på att förändra UFO-Sverige till en UFO-religiös klubb inspirerad av 50-talsspiritism ...
Dvs i förhoppningen att Det ska attrahera nya medlemmar.

Jag förstår verkligen inte hur han resonerar isf.
Antingen menar han verkligen allvar, men har felanalyserat omvärlden så totalt så att han verkligen tror att det finns en efterfrågan på något som dött ut för 60 år sedan.

Varför klistrar du en uppfattning som Håkan inte alls står för när du t,om erkänner att du inte ens förstått vad du läst på bloggen?

Här är Håkans egna konkreta förslag i oförvanskad tappning:

Citat:
1. De få kvarvarande ännu ej förklarade UFO-fallen motiverar ej en rörelse av UFO-Sveriges karaktär och uppbyggnad. Det enda vetenskapligt värdefulla arbete som finns kvar att utföra inom UFO-Sverige är djupstudier och dokumentation av de kanske 25-30 mest intressanta svenska UFO-fallen. Men för det behövs ingen riksorganisation. Arbetet kan utföras av fem, sex personer och vara klart inom ett par år.

2. En kritisk granskning av UFO, speciellt de religionshistoriska, psykologiska och politiska aspekterna, bör fortsättas. Det arbetet faller naturligt under skeptikerrörelsens målsättning och skulle kunna utföras av en arbetsgrupp inom Föreningen för Vetenskap och Folkbildning.

3. Arkivet för UFO-forskning i Norrköping är ett värdefullt bibliotek och arkiv oavsett UFO-fenomenens existens. Även i ett internationellt perspektiv är samlingarna unika som en dokumentation av en tidsepok och subkultur. Personligen skulle jag kunna tänka mig att arkivet blir en grundstomme till ett ”Center for Inquiry”, motsvarande det forskning- och dokumentationscenter som byggts upp av den amerikanska humanist- och skeptikerrörelsen tillsammans. Center for Inquiry ligger i nära anslutning till State University of New York. Arkivet för UFO-forskning skulle därmed bättre kunna användas av forskare och studenter samt permanentas som institution för framtiden.

Efter att ha varit aktiv inom UFO-rörelsen i närmare trettio år har jag kunnat få ett unikt perspektiv och erfarenheter från en udda subkultur. Jag ser UFO-rörelsen som ett ganska tidsbundet fenomen. Ett uttryck för en rymdåldersmyt i det tjugonde århundradet. Den internationella utvecklingen tyder på att den kritiska UFO-rörelsen blir alltmer kritisk och att fler och fler blir rena skeptikerföreningar eller delar av skeptikerrörelsen. New age-ufologin kommer att forsätta att blomstra och ta sig nya vägar och uttryck beroende vilka nyandliga tendenser som dyker upp.

Det finns många oroande tecken i den allmänna kultur- och samhällsutvecklingen, inte bara i Sverige. Ökad intolerans, arbetslöshet och social utslagning, religiös och politisk extremism, kunskapsförakt, antiintellektualism. Ett samhälle som alltmer söker sig till myter och nyandlighet för att få svar, även på politiska frågor. Kampen mellan sekulär demokrati och religiös diktatur blir allt tydligare i flera länder. Den finns en uppenbar fara att även kritiska UFO-organisationer som UFO-Sverige hamnar på fel sida staketet i denna kulturkamp.

Håkan klargör även sin inställning till nyandligheten:

Citat:
Sedan jag lämnat religion och nyandlighet 1986 och anslutit mig till den sekulära (ickereligiösa) humanismen hade jag också en mera kritisk syn på UFO och UFO-rörelsen. Det som fortfarande spökade var dock den restmängd på cirka fem procent av svårförklarade UFO-händelser. Denna restmängd framstod som en verklig, vetenskaplig gåta. När UFO-Sverige under Clas Svahn med tiden utvecklades alltmera i vetenskaplig riktning beslutade jag mig för ett aktivare engagemang i riksorganisationen i syfte att påverka UFO-Sverige till att bli en mera vetenskaplig, kritiskt granskande organisation.

Källa: http://www.vof.se/folkvett/ar-1998/n...-ufo-rorelsen/

Sidan innehåller mer intressant information. Dels en länk till svar från Clas Svahn,samt uppgifter om att Håkan från föräldrahemmet ärvde en antroposofisk/teosofisk/spiritistisk världsbild med UFO i nyandlig tappning,en världsbild han på senare tid valt att motsätta sig.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2016-03-19 kl. 12:21.
Citera
2016-03-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad jag menar är att Ambelaine måste kunna visa stöd för sitt påstående att folk har börjat förlora förtroendet för UFO Sverige. Det är ju faktiskt möjligt att polarisera folket så att man både växer i popularitet och medlemsantal samtidigt som allt fler tappar förtroende för dem. Nu tror jag ju inte att så är fallet, och vi har endast Ambelaines påstående att gå på, och vi har ju gång efter gång sett hur han påstår saker som är helt uppåt väggarna så en källa vore ju trevligt.

Jag förstår Ambelains ovilja att över huvud taget uppge källor då sådana finns,eftersom varje gång detta skett har resulterat i ett öppnande av "a can of worms" som därefter hastigt passerat genom den berömda "skitfläkten".
Citera
2016-03-19, 11:59
Medlem
Håkan B är styrelseledamot eller om det är suppleant i styrelsen för UFO-Sverige om jag minns rätt. Han blev skeptiker i mitten av 90-talet men återvände sedan till UFO-Sverige. Hans blogg under senaste åren vittnar om att han är mer troende på att "främlingar" besöker oss i konstiga flygande farkoster och ett stort intresse för kontaktpersoner som Adamski, Menger och andra som påstår att de har kontakter med utomjordingar. Så visst är han kanske mer troende på new-age än många andra i UFO-Sverige, han har också gett ut en egen bok som heter "Gudarna återvänder" om jag minns rätt. Är hans personliga tro ett problem för UFO-Sverige? Nej, det tror jag inte. Var och en får väl ha sin personliga tro så länge man följer föreningens program och stadgar.
Citera
2016-03-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Håkan B är styrelseledamot eller om det är suppleant i styrelsen för UFO-Sverige om jag minns rätt. Han blev skeptiker i mitten av 90-talet men återvände sedan till UFO-Sverige. Hans blogg under senaste åren vittnar om att han är mer troende på att "främlingar" besöker oss i konstiga flygande farkoster och ett stort intresse för kontaktpersoner som Adamski, Menger och andra som påstår att de har kontakter med utomjordingar. Så visst är han kanske mer troende på new-age än många andra i UFO-Sverige, han har också gett ut en egen bok som heter "Gudarna återvänder" om jag minns rätt. Är hans personliga tro ett problem för UFO-Sverige? Nej, det tror jag inte. Var och en får väl ha sin personliga tro så länge man följer föreningens program och stadgar.

Trovärdighet verkar i så fall inte vara något Håkan värdesätter särskilt högt.

Hämtat från samma länk som ovan:

Citat:
Redan nu har UFO-Sverige visat att i stort sett alla svenska UFO-foton och filmer är falsarier eller misstolkningar och att samtliga så kallade sädescirklar är skojerier. Några få genuina UFO-händelser har sin troliga förklaring i hemliga militära vapen eller flygplan samt kanske också hittills icke kända elektriska urladdningsfenomen (earthlights). För övrigt kan man säga att även UFO-Sverige genom sina undersökningar visat att den psyko-sociala teorin är den tolkning som ligger närmast tillhands för att förklara den lilla restmängden UFO-rapporter. Den psyko-sociala teorin säger att dessa rapporter kan förklaras som en kombination av psykologiska orsaker (projektioner, hallucinationer, visioner) och sociologiska, kulturella förhållanden (tidsbundna myter, populärkultur, grupptryck).

Men som sagt,det står en själv fritt att byta uppfattning lika ofta som man byter underkläder.

Edit: Håkan finns med i en cachad version av styrelsesidan från 2015. Under hans bild står "Archives of the unexplained".

Försöker man gå in på sidan o-cachad så möts man av ett 404 med ett smålustigt ufoskämt.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2016-03-19 kl. 12:16.
Citera
2016-03-19, 12:24
Medlem
Ja, Håkan har bytt åsikter ifrågan 3-4 gånger under sin aktiva tid. Min personliga uppfattning är att hans tid som New-age ufolog i tonåren fortfarande sätter stor prägel på honom, han var ju aktiv med "kontaktpersonen" Sten Lindgren. Sedan blev då Håkan ufolog i UFO-Sverige och kunde se att i stort sett alla rapporter kan förklaras. Som en slags frigörelseprocess gick han sedan med i VOF för att sedan återvända till UFO-Sverige och lite romantiskt drömmande ändå vurma för det som han vurmade för under sin tonårstid. Håkan är INTE styrelseledamot eller suppleant med han finns med på UFO-Sveriges hemsida under "kontakt", där han ansvarar för AFU och det är ett jättejobb och det ska han ha en eloge för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in